EU rapporteurs per commissie

Kamercommissies kunnen leden benoemen tot rapporteur voor een bepaald onderwerp. Een rapporteur verdiept zich in het onderwerp en adviseert de commissie over de behandeling. Meestal benoemt een commissie twee of meer leden tot rapporteur voor een onderwerp. De rapporteurs kunnen een beroep doen op ondersteuning door de ambtenaren bij de Tweede Kamer.
Voor Europese onderwerpen bestaat het EU-rapporteurschap. Dit is een van de instrumenten die Kamercommissies kunnen inzetten om beter inzicht in en grip op de Europese besluitvorming te hebben en hun controlerende taak goed uit te voeren. Zij worden vaak voor een specifiek EU-voorstel benoemd.

Binnenlandse Zaken

Richtlijn tot vaststelling van geharmoniseerde voorschriften voor de interne markt betreffende de transparantie van namens derde landen uitgevoerde belangvertegenwoordigingsactiviteiten

Glimina Chakor (GL-PvdA) 
Sander van Waveren (NSC)

De Europese Commissie stelt een richtlijn voor die meer transparantie moet brengen in lobbyactiviteiten namens derde landen binnen de EU. Vanuit Nederlands perspectief steunt de Tweede Kamer, na een eerder behandelvoorbehoud en informatie-afspraken met het kabinet, het doel van deze richtlijn: het tegengaan van ongewenste buitenlandse beïnvloeding van democratische processen. Tegelijkertijd benadrukken Kamerleden het belang van zorgvuldige afbakening van de regels: wanneer is er sprake van buitenlandse beïnvloeding, en hoe voorkomen we dat ook legitieme maatschappelijke organisaties hieronder vallen? 

In hun tussentijdse verslag wijzen de rapporteurs op het spanningsveld tussen Europese harmonisatie en nationale beleidsvrijheid. Ze pleiten voor ruimte om in Nederland zelf te bepalen hoe toezicht en uitvoering worden ingericht. Zo kan de Kamer grip houden op Brusselse besluitvorming en tegelijkertijd fundamentele vrijheden beschermen. De rapporteurs hebben tevens geconstateerd dat zij het op basis van de stand van zaken in juli 2025 niet noodzakelijk vinden om nationale besluitvorming afhankelijk te maken van het Europese traject. Het Europese traject was op dat moment nog onvoldoende richtinggevend voor nationale beleidskeuzes rondom transparantie en lobbyregulering. Gezien de onzekerheden in de Europese voortgang en het risico op tijdsverlies, kan Nederland volgens de rapporteurs, met inachtneming van de Europese ontwikkelingen, dan ook overwegen om zelfstandig verdere stappen te zetten. 

European Democracy Shield

Glimina Chakor (GL-PvdA) 
Sander van Waveren (NSC)

De Europese Commissie brengt in het derde kwartaal van 2025 het zogeheten Democracy Shield uit, een voorstel dat bedoeld is om Europese democratieën weerbaarder te maken tegen buitenlandse beïnvloeding en desinformatie. Het voorstel bevat onder meer bepalingen over samenwerking tussen lidstaten, informatie-uitwisseling over dreigingen en betere bescherming van verkiezingsprocessen. Op dit voorstel heeft de Kamer twee rapporteurs benoemd die dit voorstel kritisch zullen volgen. Het is voor de Kamer belangrijk dat maatregelen zorgvuldig worden afgewogen tegen de bescherming van grondrechten zoals vrijheid van meningsuiting, persvrijheid en het recht op deelname aan democratisch debat. Ook moet worden voorkomen dat Europese maatregelen leiden tot ongewenste inmenging in nationale bevoegdheden of tot het onbedoeld beperken van kritische stemmen.

Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp

Omnibus I/CSDDD 

Daniëlle Hirsch (GL-PvdA)
Silvio Erkens (VVD)

Met het eerste Omnibuspakket wil de EU bestaande wetgeving op het gebied van duurzaamheid vereenvoudigen. De commissie Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp heeft besloten de aanpassing van de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) prioriteit te geven. De leden Daniëlle Hirsch (GroenLinks-PvdA) en Roelien Kamminga (VVD) zijn benoemd als EU-rapporteurs op het Omnibuspakket over duurzaamheid. In mei 2025 leverden zij een tussentijds verslag op. Hierin staan de bevindingen die zij hebben opgedaan en informatie die zij hebben verzameld door gesprekken, feitelijke vragen en een schriftelijk overleg. 

Na het vertrek van Roelien Kamminga uit de Tweede Kamer is haar rol als EU-rapporteur overgenomen door Dennis Ram (PVV). 

Defensie

Europese Defensie Industrie Strategie

Laurens Dassen (Volt) 
Silvio Erkens (VVD)

De Europese Commissie heeft voor het eerst een strategie voor de Europese defensie-industrie gepresenteerd. De Europese Commissie wil met de strategie en het bijbehorende investeringsprogramma bewerkstelligen dat EU-lidstaten meer gaan investeren in de Europese defensie-industrie en beter gaan samenwerken. De vaste Kamercommissie voor Defensie heeft de strategie als prioritair EU-dossier aangemerkt en de leden Dassen en Erkens aangesteld als rapporteur. 

Tijdens het rapporteurschap streven de rapporteurs de volgende doelen na:

  • Het versterken van de informatiepositie van de Kamer om beïnvloedingsmomenten optimaal te benutten.
  • Het bijdragen aan een optimale behandeling van de EU-voorstellen in de Kamer. 

Door middel van gesprekken met beleidsmakers, experts en vertegenwoordigers van andere landen willen de rapporteurs de volgende vragen beantwoorden:

  • Wat is het krachtenveld binnen en buiten Europa (EU-lidstaten, Europees Parlement, partnerlanden) ten aanzien van de voorstellen, bijvoorbeeld ten aanzien van (toekomstige) financiering en de mogelijkheden voor deelname van derde landen?
  • In hoeverre is de verwachting dat de strategie en het investeringsprogramma zullen bijdragen aan het gestelde doel, te weten het vergroten van de Europese slagkracht op het gebied van veiligheid en defensie door versterking van de Europese defensie-industrie?
    • Wat is de huidige staat van de Europese defensie-industrie en wat is de verwachte impact van de strategie en het investeringsprogramma hierop? In hoeverre draagt de strategie bij aan het tegengaan van versnippering van de Europese defensie-industrie?
  • Wat zijn de verwachte gevolgen van de strategie en het investeringsprogramma voor Nederland? Welke kansen zijn er voor de Nederlandse defensie-industrie, ook op het gebied van specialisatie?
  • Wat zijn de verwachtingen ten aanzien van de verdere ontwikkeling van het investeringsprogramma onder de nieuwe Europese Commissie / bij de vaststelling van een nieuwe EU-begroting?

Digitale Zaken

Digitaal Pakket

Jan Valize (PVV)
Barbara Kathmann (GL-PvdA)

De Europese Commissie presenteert in het vierde kwartaal van 2025 een omvangrijk Digitaal Pakket, het ‘Digital Omnibus’-pakket. Ze wil hiermee het aantal regels verminderen, onder andere door dubbel voorkomende regels aan te pakken binnen het geheel aan Europese wetten. Ook zullen definities (omschrijvingen van begrippen) hetzelfde worden in verschillende wetten, zoals de AI-verordening (over kunstmatige intelligentie), Digitale dienstenverordening (DSA), Digitale marktenverordening (DMA), en de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Verder wordt ervoor gezorgd dat regels in algemeen geldende wetten en in wetten die voor bepaalde groepen bedrijven gelden met elkaar kloppen. De Commissie onderzoekt bovendien de mogelijkheid om bestaande verplichtingen — zoals onder de AI Verordening en DSA — beter op elkaar te laten aansluiten. Dat moet de administratieve lasten verminderen en de regels duidelijker maken, vooral voor middelgrote en kleine bedrijven (mkb).

Digitale Netwerkenwet

Jan Valize (PVV)
Barbara Kathmann (GL-PvdA)

De regels voor de telecomsector worden aangepast (4e kwartaal 2024) om te zorgen dat het ook in de toekomst aantrekkelijk blijft om te investeren in netwerken zoals 6G en wifi 7. Ook moet er besloten worden over het gebruik van radiofrequenties, in dit geval de 6 GHz-band (ook wel wifi 6E genoemd). Telecomaanbieders willen dat ze alleen gebruikt mogen worden voor mobiele netwerken, terwijl techbedrijven als Meta en Google vrije toegang willen tot de frequenties om nieuwe toepassingen mogelijk te maken.

Europese portemonnee voor ondernemingen

Martijn Buijsse (VVD)

Dit wetsvoorstel wordt verwacht in het vierde kwartaal van 2025. Het bouwt voort op de bestaande regels voor Europese Digitale Identiteit (eIDAS 2.0). Het voorstel moet het makkelijker maken om de identiteit vast te stellen van bedrijven bij het internationaal zaken doen met elkaar.

Europese Zaken

EU-uitbreiding

Isa Kahraman (NSC)
Thom van Campen (VVD)

De rapporteurs richten zich  op de vraag op welke manieren de Europese Unie nu al samenwerkt, en waar mogelijk  intensiever kan gaan samenwerken, met de kandidaat-lidstaten op de Westelijke Balkan..
Het doel van het rapporteurschap is de kennis- en informatiepositie van de commissie op dit thema te versterken. Het betreft het in kaart brengen van de huidige samenwerkingsvormen  op allerlei gebieden en hoe deze mogelijk geïntensiveerd kunnen worden, zolang de kandidaat-landen nog niet aan alle toetredingscriteria voldoen.
De rapporteurs brachten op 14 maart 2025 verslag uit van de verrichte werkzaamheden en ondernomen activiteiten. Op basis daarvan doen ze verslag van de inhoudelijke bevindingen en wordt een aantal aanbevelingen aan de commissie EUZA gegeven.

EU-hervormingen

Jesse Klaver (GL-PvdA)
Laurens Dassen (Volt)

Als de EU wil uitbreiden, zal het zelf eerst moeten hervormen. Want een EU van 30+ lidstaten moet anders worden ingericht dan een EU van 27 lidstaten’. Deze boodschap klinkt steeds luider in Brusselse kringen en in de Europese hoofdsteden. Gezien de actuele ontwikkelingen en het belang van tijdigheid in het formuleren van de wensen van Nederland, zijn rapporteurs aangesteld op het thema EU-hervormingen in 2024. 

Doel van het rapporteurschap is het volgen van EU-voorstellen en ontwikkelingen inzake ‘pre-enlargement’ EU-hervormingen, hetgeen een prioritair onderwerp is van de commissie EUZA. De rapporteurs willen de informatiepositie van de commissie Europese Zaken te versterken door een overzicht te krijgen over de hervormingsvoorstellen en inzicht in hun impact. De vraag staat centraal: op welke manier wordt de EU slagvaardiger, ongeacht de omvang, en welke hervormingen (institutioneel of anderszins) zijn hiervoor noodzakelijk? Hierbij ligt de focus met name op economische, geopolitieke en rechtsstatelijke slagvaardigheid.
Het tussentijds verslag van de rapporteurs verscheen op 30 januari 2025.  

EU-informatievoorziening

Thom van Campen (VVD)

Het rapporteurschap richt zich op het signaleren van EU-informatievoorzieningsproblemen (zoals Delegates Portal, tijdige toezending van geannoteerde agenda’s, BNC-fiches, etc.) ter voorbereiding van het jaarlijkse commissiedebat EU-informatievoorziening.

Rechtsstatelijke ontwikkelingen in de EU

Thom van Campen (VVD)
Isa Kahraman (NSC)

De rapporteurs richten zich op de Europese voorstellen die worden ontwikkeld voor de versterking van het rechtsstaatinstrumentarium. Het gaat hierbij om de plannen van de Europese Commissie om de jaarlijkse rechtsstaatrapportage uit te breiden met een interne markt dimensie (verbreding) en een nauwer verband te leggen tussen het verslag van de rechtsstaat, de bijbehorende aanbevelingen en de financiële instrumenten (verdieping).
Het doel van het rapporteurschap is de kennis- en informatiepositie van de commissie te versterken en tevens zorg te dragen voor een optimale behandeling van deze voorstellen in de commissie Europese Zaken.
De rapporteurs brachten op 14 maart 2025 verslag uit van de verrichte werkzaamheden en ondernomen activiteiten. Op basis daarvan doen ze verslag van de inhoudelijke bevindingen en wordt een aantal aanbevelingen aan de
commissie EUZA gegeven voor de wijze waarop de Tweede Kamer kan bijdragen aan de versterking van de rechtsstaat in de Europese Unie.

Implementatie van EU-wetgeving

Laurens Dassen (Volt)

Uitvoeringsinstanties worden vaak pas laat of helemaal niet betrokken bij het opstellen van Europese wet- en regelgeving. Dat zorgt vaak voor ingewikkelde situaties, waarbij uitvoeringsinstanties te maken krijgen met onduidelijke of onuitvoerbare wetgeving. Het rapporteurschap heeft tot doel meer kennis en inzicht te verkrijgen in de positie van uitvoeringsorganisaties en medeoverheden in het EU besluitvormingsproces en suggesties op te halen over hoe de Tweede Kamer mogelijk scherper kan zijn op de uitvoeringsproblematiek.
In het tussentijds verslag van 22 mei 2025 wordt gerapporteerd over de opgehaalde kennis tijdens de uitgevoerde activiteiten en geef ik informatie over het vervolg van het rapporteurschap.

Financiën

Europees monetair en begrotingsbeleid 

Jeremy Mooiman (PVV)
Tom van der Lee (GL-PvdA)
Aukje de Vries (VVD)

De commissie heeft tijdens de gecombineerde strategische procedurevergadering van de commissies Financiën en Rijksuitgaven op 15 maart 2024 de leden Mooiman (PVV) en Van der Lee (GroenLinks-PvdA) benoemd tot rapporteurs voor het kennisthema Europees monetair en begrotingsbeleid. Op de procedurevergadering van 7 november 2025 zijn de leden de Vree (PVV) en de Vries (VVD) als vervangers benoemd voor het lid Mooiman (PVV). Tijdens dit rapporteurschap zal de nadruk liggen op de financiering van het meerjarig financieel kader (MFK) en de uitvoering van het herziene stabiliteits- en groeipact (SGP).
De rapporteurs hebben, in lijn met hun mandaat, een aantal gesprekken gevoerd over het aankomende MFK. In de tussenrapportage is hiervan verslag gedaan.

Infrastructuur en Waterstaat

Circulaire economie

Geert Gabriëls (GroenLinks-PvdA)
Martijn Buijsse (VVD)

De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft op 28 februari 2024 voor de EU-voorstellen die te maken hebben met circulaire economie het lid Gabriëls (GroenLinks-PvdA) benoemd. Op 19 februari 2025 is het lid Buijsse (VVD) als mede-rapporteur benoemd. Met elkaar werken zij aan een eindrapportage van dit rapporteurschap. Op grond van gevoerde gesprekken en onderzoek is intussen een tussenrapportage verschenen. 

REACH-herziening: gerichte wijzigingen van Verordening (EG) nr. 1907/2006 inzake de registratie, beoordeling, autorisatie en restrictie van chemische stoffen 

Ines Kostić (PvdD) 
Marieke Koekkoek (Volt)

Op 28 februari 2024 zijn de rapporteurs benoemd voor de nog te agenderen herziening van de Verordening inzake de registratie, beoordeling en autorisatie en restrictie van chemische stoffen (REACH). Publicatie van deze herziening wordt eind 2025 verwacht. De tussenrapportage van de rapporteurs is op 11 juni 2025 openbaar gemaakt.

Clean Industrial Deal

Geert Gabriëls (GroenLinks-PvdA)
Martijn Buijsse (VVD)

Op 19 februari 2025 zijn bovengenoemd leden samen benoemd tot (co-)rapporteur voor de IenW-dimensie van de Clean Industrial Deal. Thijssen (GroenLinks-PvdA) is al rapporteur namens de vaste commissie voor Klimaat en Groene Groei.

Klimaat en Groene Groei

EU-klimaatdoelstelling voor 2040

Wytske Postma (NSC)

De Europese Commissie heeft op 6 februari 2024 een Mededeling over een EU-klimaatdoelstelling voor 2040 uitgebracht.
De rapporteur heeft een aantal gesprekken in Brussel gevoerd met vertegen-woordigers van de Europese instellingen en bij de Permanente Vertegenwoordiging van Nederland bij de EU. Tevens sprak zij met een van de twee Nederlandse leden van de Europese Adviesraad van Klimaatwetenschappers. Uitwerking van de gesprekken is te vinden in de tussenrapportage van 15 maart 2024.

Clean Industrial Deal

Joris Thijssen (GL-PvdA)

De eerste tussenrapportage is op 12 februari 2025 gepubliceerd.

Koninkrijksrelaties

Koninkrijksrelaties en Europa

Mpanzu Bamenga (D66)
Raoul White (GL-PvdA)

De commissie Koninkrijksrelaties besteedt sinds 2023 bijzondere aandacht aan de relatie van de Caribische delen van het Koninkrijk met de EU. Op dit thema benoemt de commissie structureel twee EU-rapporteurs, die verschillende onderwerpen voor de commissie onderzoeken. In 2023 lag de focus van de EU-rapporteurs Kamminga (VVD) en Wuite (D66) op de status van de eilanden als Land en Gebied Overzee. 

 In 2024 en 2025 heeft het EU-rapporteurschap zich binnen dit thema gericht op drempels voor de Europese verkiezingen. Nederlandse staatsburgers van achttien jaar en ouder die woonachtig zijn in de Caribische delen van het Koninkrijk kunnen stemmen voor de Europese verkiezingen. Vanuit het gelijkheidsbeginsel (artikel 21 EU-Handvest van de Grondrechten), zouden deze inwoners in gelijke mate moeten kunnen deelnemen aan de Europese verkiezingen dan inwoners in Europees Nederland. In de praktijk is dit echter niet het geval, constateerden de rapporteurs in hun eindverslag (juli 2025). Onderdeel van dit verslag vormde een onderzoek van de Haagse Hogeschool (minor Koninkrijksrelaties) en de Universiteit van Aruba onder 550 kiesgerechtigde inwoners van de CAS en gesprekken met de Staten van de CAS. Naar aanleiding van het verslag heeft de commissie Koninkrijksrelaties de staatssecretaris BZK verzocht om een schriftelijke reactie over de hierin gestelde vragen, met als doel de antwoorden te betrekken bij het commissiedebat EU-dimensie Koninkrijksrelaties, dat nog moet plaatsvinden.

Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur

Dierenwelzijnsverordeningen

Ines Kostić (PvdD)
Cor Pierik (BBB)

Aanleiding voor het rapporteurschap zijn de voorstellen voor een herziening van de verordening dierenwelzijn tijdens transport (COM(2023)770) en een verordening inzake het welzijn van honden en katten en hun traceerbaarheid (COM(2023)769). Daarnaast wordt onder de nieuwe Europese Commissie mogelijk ook een herziening verwacht van andere dierenwelzijnsverordeningen. Tijdens de procedurevergadering van 22 januari 2025 heeft de commissie voor LVVN ingestemd met het voorgestelde mandaat van de rapporteurs. 

GLB post-2027 

Jeanet Nijhof-Leeuw (PVV)
Laura Bromet (GL-PvdA)
Cor Pierik (BBB)

In de strategische procedurevergadering van 21 maart 2024 zijn de leden Nijhof-Leeuw, Bromet en Pierik aangewezen als rapporteurs op het GLB post 2027. Tijdens de procedurevergadering van 29 mei 2024 heeft de commissie ingestemd met het voorgestelde mandaat van de rapporteurs. Tijdens de procedurevergadering van 22 januari 2025 heeft de commissie ingestemd met een aanvullend mandaat van de rapporteurs. Het rapporteurschap zal zich richten op de aankomende voorstellen voor het GLB (Gemeenschappelijk landbouwbeleid) voor de periode 2028-2035, die in de zomer van 2025 worden verwacht. Op donderdag 3 april 2025 hield de commissie een rondetafelgesprek over dit onderwerp. De rapporteurs hebben op 18 juni 2025 een tussentijds verslag uitgebracht.

Evaluatie en herziening van de Nitraatrichtlijn

Wim Meulenkamp (VVD)
Harm Holman (NSC)
Eline Vedder (CDA)

In de strategische procedurevergadering van 21 maart 2024 zijn de leden Van Campen, Holman en Vedder aangewezen als rapporteurs op de evaluatie en mogelijke herziening van de Nitraatrichtlijn. Tijdens de procedurevergadering van 24 april 2024 heeft de commissie voor LVVN ingestemd met het voorgestelde mandaat van de rapporteurs. De rapporteurs hebben een aanvullende mandaatnotitie uitgebracht op 17 april 2025. Op 23 april 2025 hebben de rapporteurs een tussentijds verslag gepubliceerd. Daarin koppelt de rapporteur terug over het gesprek met de Europese Commissie op twee niveaus; op het politieke niveau met Eurocommissaris Roswall, verantwoordelijk voor milieu, waterweerbaarheid en concurrerende circulaire economie, en op hoog ambtelijk niveau met vertegenwoordigers van DG Environment. Uit de gesprekken met de Europese Commissie komt naar voren dat Nederland in een unieke situatie zit wanneer het gaat om de problemen rondom mest- en stikstofbeleid. Het lijkt er tot op heden dan ook op dat Nederland één van de weinige landen is die grote problemen ervaart met de implementatie van de Nitraatrichtlijn. Om het krachtenveld beter in kaart te brengen heeft de commissie andere lidstaatparlementen een aantal vragen voorgelegd. Ook zijn er enkele wetenschappelijke factsheets opgevraagd over de wetenschappelijke onderbouwing van de 170kg / ha norm in de Nitraatrichtlijn. Beide worden in Q3 2025 besproken.

Europese Verordening nieuwe genomische technieken

Wim Meulenkamp (VVD)

Het EU wetsvoorstel voor planten die met bepaalde nieuwe genomische technieken worden geproduceerd is op 5 juli 2023 gepubliceerd (COM(2023)411). Op 20 december 2023 is besloten de leden Meulenkamp en Hertzberger aan te wijzen als nieuwe rapporteurs (als gevolg van de instelling van een nieuwe commissie na de Tweede Kamerverkiezingen). Op 13 maart 2024 heeft de commissie het mandaat gegeven aan deze rapporteurs. De rapporteurs hebben op 1 februari 2024 al een notitie uitgebracht over de laatste ontwikkelingen in het Europees Parlement ten aanzien van het voorstel. De rapporteurs hebben het voornemen om een gesprek te voeren met het Europees Octrooibureau, een werkbezoek te brengen aan Brussel (al dan niet met een delegatie van de commissie voor LVVN), en een rondetafelgesprek te organiseren. Op 19 februari 2025 heeft rapporteur Meulenkamp (na vertrek van Rosanne Hertzberger de enige rapporteur) een tussentijds verslag gepubliceerd. Op 9 april 2025 is een tweede tussentijds verslag uitgebracht.

Inbreukprocedure Vogelrichtlijn

Laura Bromet (GL- PvdA)

Aanleiding voor het rapporteurschap is het besluit van de Europese Commissie van 25 juli 2024 om een inbreukprocedure tegen Nederland te starten wegens het niet in voldoende mate implementeren van de maatregelen die vereist zijn ter bescherming van de grutto (en andere weidevogelsoorten) op grond van de Vogelrichtlijn (Richtlijn 2009/147/EG). 
Tijdens de procedurevergadering van 22 januari 2025 heeft de commissie LVVN ingestemd met het voorgestelde mandaat van de rapporteur. Met een aangepaste mandaatnotitie is op de procedurevergadering van 26 maart 2025 ingestemd. In reactie op het verzoek namens de EU-rapporteur inbreukprocedure Vogelrichtlijn en de vaste commissie voor LVVN informeert de staatssecretaris per brief (25 maart 2025) over de mate waarin in de openbaarheid gecommuniceerd kan worden over de inbreukprocedure Vogelrichtlijn inzake de grutto. Ook geeft de staatssecretaris daarin een actuele stand van zaken.
Op 3 april 2025 is de interne notitie inbreukprocedure Vogelrichtlijn vastgesteld. In deze notitie wordt ingegaan op het algemene proces van inbreukprocedures en wordt in kaart gebracht hoe het proces tot dusver verloopt bij de inbreukprocedure Vogelrichtlijn.

Volksgezondheid, Welzijn en Sport

EU geneesmiddelenwetgeving

Judith Tielen (VVD)
Wieke Paulusma (D66) 
Julian Bushoff (GroenLinks-PvdA)

Het rapporteurschap richt zich op het geneesmiddelenpakket dat gepresenteerd is naar aanleiding van de Europese farmaceutische strategie. Daarnaast wordt onderzocht of er ruimte is voor de ontwikkeling van een Critical Medicines Act. Het doel van dit rapporteurschap is om de informatiepositie van de Tweede Kamer te versterken en zo bij te dragen aan de behandeling van het geneesmiddelenpakket. De rapporteurs hebben inmiddels een tussentijds verslag uitgebracht, waarin zij verslag doen van hun gesprekken met stakeholders.

Implementatie Europese ruimte voor gezondheidsgegevens

Judith Tielen (VVD)
Wieke Paulusma (D66) 
Elke Slagt-Tichelman (GroenLinks-PvdA)

Dit rapporteurschap bouwt voort op het eerdere rapporteurschap over de Europese ruimte voor gezondheidsgegevens (EHDS) en richt zich op de implementatie van de relevante EU-wetgeving. Het doel is om te verkennen aan welke eisen de implementatie moet voldoen en tegelijkertijd de informatiepositie van de Tweede Kamer te versterken. De rapporteurs hebben een tussentijds verslag uitgebracht, waarin zij hun gesprekken met stakeholders uiteenzetten. 

Europese tabakswetgeving

Posities EU-rapporteurs vacant

Dit rapporteurschap richt zich op de mogelijke herziening van de Europese tabakswetgeving. Het doel is om de informatiepositie van de Tweede Kamer te versterken, zodat zij beïnvloedingsmomenten optimaal kan benutten. De rapporteurs zullen gesprekken voeren met stakeholders en overheidsorganisaties om het krachtenveld in kaart te brengen. Daarnaast wordt er een wetenschappelijke analyse uitgevoerd.

Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening

Herziening Europees staatssteunkader huisvesting

Merlien Welzijn (NSC)
De rapporteur informeert over de aangekondigde herziening van de EU-staatssteunregels die meer steunmaatregelen voor huisvesting mogelijk moeten maken. 
Op 21 maart 2025 verscheen de tussenrapportage van de EU-rapporteur over het werkbezoek aan Brussel, waarbij gesprekken zijn gevoerd met vertegenwoordigers van de Europese instellingen en de Permanente Vertegenwoordiging van Nederland bij de EU.