Wetsvoorstellen

Hieronder vindt u de tekst van de bij de Tweede Kamer aanhangige wetsvoorstellen. Aanhangige wetsvoorstellen zijn voorstellen voor nieuwe wetten, ingediend door regering of een Tweede Kamerlid, die mogelijk behandeld worden door de Tweede Kamer.

Wilt u meer weten over welke stappen er nodig zijn om een wet te maken en welke rol de Tweede Kamer daarbij speelt? Dan kunt u hier meer lezen.

25 mrt 2020
Wijziging van de Telecommunicatiewet in verband met het invoeren van een opt-in-systeem voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden aan natuurlijke personen

...

M.C.G. Keijzer
staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat
35421
Indiener M.C.G. Keijzer
staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat

Economische Zaken en Klimaat
20 mrt 2020
Verklaring dat er grond bestaat een voorstel in overweging te nemen tot verandering in de Grondwet, strekkende tot het doen vervallen van additionele artikelen die zijn uitgewerkt

Het is gebruikelijk om additionele artikelen die zijn uitgewerkt te laten vervallen.
Additioneel artikel I van de Grondwet bepaalt dat de artikelen 57a en 129, derde lid, tweede volzin, van de Grondwet eerst na vier jaar of op een bij of krachtens de wet te bepalen eerder tijdstip in werking treden.
Deze artikelen zijn op 11 oktober 2006 in werking getreden. Additioneel artikel I van de Grondwet is daarmee uitgewerkt en kan vervallen.
Additioneel artikel II van de Grondwet bepaalt dat artikel 54, tweede lid, naar de tekst van 1983 gedurende vijf jaren of een bij of krachtens de wet te bepalen kortere termijn van kracht blijft en dat deze termijn bij de wet voor ten hoogste vijf jaren kan worden verlengd.
Deze termijn is geëindigd op 1 december 2008, de datum waarop de wet van 25 september 2008 tot wijziging van de Kieswet en enkele andere wetten houdende enkele technische aanpassingen (Stb. 405) in werking is getreden.
Additioneel artikel II van de Grondwet is daarmee uitgewerkt en kan vervallen.

M. (Mark) Rutte
minister van Algemene Zaken
35417
Indiener M. (Mark) Rutte
minister van Algemene Zaken
+ 1 andere

Binnenlandse Zaken
20 mrt 2020
Verklaring dat er grond bestaat een voorstel in overweging te nemen tot verandering in de Grondwet van de bepaling inzake veranderingen in de Grondwet (herijking Grondwetsherzieningsprocedure)

Het wetsvoorstel heeft tot doel om meer duidelijkheid te verschaffen over onderdelen van de Grondwetsherzieningsprocedure, met name daar waar het gaat om de tweede lezing. Artikel 137, derde lid, van de Grondwet regelt nu dat de tweede lezing kan worden behandeld door een nieuw gekozen Tweede Kamer. In het verleden is discussie geweest over de vraag of dit de eerst gekozen Tweede Kamer moest zijn na het aannemen van de eerste lezing of dat dit ook een latere kon zijn. Het wetsvoorstel brengt op dit punt duidelijkheid. Alleen de Tweede Kamer die wordt gekozen na de bekendmaking van de verklaringswet kan het voorstel behandelen. Als die het wetsvoorstel niet behandelt voor het einde van de zittingsduur, vervalt het van rechtswege.

M. (Mark) Rutte
minister van Algemene Zaken
35419
Indiener M. (Mark) Rutte
minister van Algemene Zaken
+ 1 andere

Binnenlandse Zaken
20 mrt 2020
Verklaring dat er grond bestaat een voorstel in overweging te nemen tot verandering in de Grondwet strekkende tot het opnemen van een bepaling over een door niet-ingezetenen gekozen kiescollege voor de verkiezing van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Het wetsvoorstel heeft als doel om het kiesrecht voor de Eerste Kamer ook toe te kennen aan niet-ingezetenen (Nederlanders in het buitenland). Daarvoor wordt een speciaal kiescollege ingesteld. Nederlanders in het buitenland mogen stemmen voor de leden van dit kiescollege. Het kiescollege stemt vervolgens, net als de leden van de Provinciale Staten, mee voor de verkiezing van de Eerste Kamer. Voor de inwoners van Bonaire, Sint Eustatius en Saba bestaat al een dergelijk kiescollege.

M. (Mark) Rutte
minister van Algemene Zaken
35418
Indiener M. (Mark) Rutte
minister van Algemene Zaken
+ 1 andere

Binnenlandse Zaken
10 mrt 2020
Wet transparantieregister zorg

Dit wetsvoorstel regelt dat alle financiële relaties tussen farmaceutische- en hulpmiddelenindustrie en beroepsbeoefenaren of patiëntenverenigingen zichtbaar worden. Alle transacties boven de vijftig euro moeten worden gemeld. Het moet transparant maken wat er wordt betaald, aan wie en waarvoor. Patiënten moeten erop vertrouwen dat geneesmiddelen of hulpmiddelen die zij krijgen voorgeschreven, alleen gekozen worden omdat ze medisch gezien op dat moment de beste keuze zijn. Er is nu een vrijwillig register, waarin niet alles wordt gemeld.

E.M.J. Ploumen
Tweede Kamerlid
35410
Indiener E.M.J. Ploumen
Tweede Kamerlid

Volksgezondheid, Welzijn en Sport
06 mrt 2020
Wijziging van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek in verband met het verbeteren van de huurbescherming voor huurders van ligplaatsen

Dit wetsvoorstel regelt dat aan huurders van ligplaatsen voor woonboten een gelijkwaardige huurbescherming wordt toegekend als aan huurders van woningen op de wal. Daartoe wordt voorgesteld om de overeenkomst tot huur van een ligplaats als huur van woonruimte te zien, te regelen dat koop geen huur ‘breekt’, het huren van een ligplaats te beschermen tegen opzegging, te regelen dat bij overlijden van de huurder van een ligplaats de huur van de ligplaats overgaat op de erfgenamen en dat bij verkoop van de woonboot de nieuwe eigenaar van de woonboot ook de huur van de ligplaats over kan nemen.

S. van Veldhoven-van der Meer
minister voor Milieu en Wonen
35408
Indiener S. van Veldhoven-van der Meer
minister voor Milieu en Wonen

Binnenlandse Zaken
06 mrt 2020
Wijziging van de Wet maatregelen woningmarkt 2014 II (reparatie verhuurderheffing bij gedeeld genot huurwoningen)

Het voorstel regelt voor de vaststelling van de belastingplicht en de grondslag van de verhuurderheffing dat huurwoningen waarvan het genot krachtens eigendom, bezit of beperkt recht wordt gedeeld (hierna: huurwoningen in gedeeld genot), met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2020 in aanmerking worden genomen naar rato van de mate van de eigendom, onderscheidenlijk het bezit of het beperkt recht. Deze wijziging is een reactie op twee arresten van de Hoge Raad van 8 juni 2018 over de in de Wet maatregelen woningmarkt 2014 II opgenomen verhuurderheffing.

S. van Veldhoven-van der Meer
minister voor Milieu en Wonen
35409
Indiener S. van Veldhoven-van der Meer
minister voor Milieu en Wonen

Binnenlandse Zaken
06 mrt 2020
Noodwet afschaffing dwangsomregeling ter voorkoming van misbruik door asielzoekers

Initiatiefwetsvoorstel van de PVV om vergoedingen aan asielzoekers vanwege trage procedures af te schaffen. Aanvragers van asiel bij wie de wettelijke beslistermijn niet wordt gehaald, hebben nu wettelijk recht op financiële compensatie. Deze mogelijkheid bestaat op grond van de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen, die ook voor de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) geldt.

G. Wilders
Tweede Kamerlid
35406
Indiener G. Wilders
Tweede Kamerlid
+ 1 andere

Justitie en Veiligheid
06 mrt 2020
Wijziging van de Wet implementatie EU-richtlijnen energie-efficiëntie (uitvoering van Verordening (EU) 2017/1369 inzake energie-etikettering van energiegerelateerde producten)

Leveranciers van energiegerelateerde producten zijn verplicht etiketten en productinformatie-bladen over het energiegebruik van deze producten mee te leveren aan handelaren, tenzij anders beschreven. Dit wetsvoorstel strekt, in aanvulling op wat ter uitvoering van Verordening (EU) 2017/1369 in het Besluit energie-etikettering energiegerelateerde producten is neergelegd, tot uitvoering van enkele onderdelen van deze verordening voor welke de huidige Wet implementatie EU-richtlijnen energie-efficiëntie onvoldoende basis biedt.

E.D. Wiebes
minister van Economische Zaken en Klimaat
35407
Indiener E.D. Wiebes
minister van Economische Zaken en Klimaat

Economische Zaken en Klimaat
04 mrt 2020
Raming der voor de Tweede Kamer in 2021 benodigde uitgaven, alsmede aanwijzing en raming van de ontvangsten

Elk jaar stelt de Tweede Kamer haar eigen begroting op, de Raming. Deze Raming wordt daarna door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties toegevoegd aan hoofdstuk II A van de Rijksbegroting.

K. Arib
Voorzitter van de Tweede Kamer
35405
Indiener K. Arib
Voorzitter van de Tweede Kamer

Binnenlandse Zaken
21 feb 2020
Wederzijdse erkenning van bevriezingsbevelen en confiscatiebevelen

Het afpakken van crimineel vermogen dat is weggestopt in een andere Europese lidstaat worden vereenvoudigd en versneld door de Europese Confiscatieverordening. Met dit wetsvoorstel wordt de Nederlandse wetgeving aangepast ter uitvoering van deze verordening. De voorgestelde wijzigingen hebben betrekking op het Wetboek van Strafvordering en de Wet wederzijdse erkenning en tenuitvoerlegging geldelijke sancties en beslissingen tot confiscatie.

S. Dekker
minister voor Rechtsbescherming
35402
Indiener S. Dekker
minister voor Rechtsbescherming
+ 1 andere

Justitie en Veiligheid
20 feb 2020
Wijziging van de Wet publieke gezondheid in verband met het coronavirus

Op 28 januari 2020 is een ministeriële regeling van de Wet publieke gezondheid (Wpg) vastgesteld. In deze regeling is bepaald dat het novel coronavirus (2019-nCoV) behoort tot groep A van de Wpg. Hiermee ontstaat de wettelijke meldingsplicht voor deze infectieziekte. Indien een in Nederland werkzame arts bij een door hem onderzocht persoon novel coronavirus (2019-nCoV) vermoedt of vaststelt, moet hij dit meteen melden. Ook is hiermee de bevoegdheid geactiveerd om geïnfecteerde (of vermoedelijk geïnfecteerde) personen te isoleren. Dit wetsvoorstel houdt in dat deze ministeriële regeling in de Wpg wordt opgenomen.

B.J. Bruins
minister voor Medische Zorg
35401
Indiener B.J. Bruins
minister voor Medische Zorg

Volksgezondheid, Welzijn en Sport
19 feb 2020
Wetsvoorstel beëindiging Vervangingsfonds en hervorming Participatiefonds

De opheffing van de verplichte aansluiting van schoolbesturen bij het Vervangingsfonds (Vf) betekent dat het Vf stopt met het verevenen en vergoeden van vervangingskosten van ziek onderwijspersoneel op scholen. Op den duur zullen alle schoolbesturen deze kosten volledig zelf gaan dragen. Het moment van beëindiging is afhankelijk van de gezamenlijke constatering van de minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media en de sociale partners dat de hele sector Primair Onderwijs klaar is om verder te gaan zonder Vf.
Voor het Participatiefonds (Pf) legt het wetsvoorstel de basis voor een flinke vereenvoudiging en modernisering van de werkwijze van het fonds. Het aantal verschillende vergoedingsgronden wordt flink teruggebracht en er wordt meer verwacht van schoolbesturen om instroom in werkloosheid te voorkomen en uitstroom te bevorderen. Zo wordt de eigen bijdrage aan werkloosheidskosten standaard 50 procent en kan het bestuur een verzoek doen om dit te verlagen naar 10 procent. Goedkeuring van het verzoek zal mede afhankelijk zijn van de inspanningen van het bestuur om de betrokkene te begeleiden naar ander werk. Het wetsvoorstel legt ook de grondslag voor de ondersteuning van het Pf om namens én met schoolbesturen uitkeringsgerechtigden met een PO-uitkering zoveel mogelijk terug te brengen voor de klas.

A. Slob
minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media
35400
Indiener A. Slob
minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media
+ 1 andere

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
18 feb 2020
Voorstel van wet van de leden Van den Bosch en Van der Molen tot wijziging van de Gemeentewet, de Provinciewet en de Wet openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba in verband met het laten vervallen van het verplicht voorzitterschap door raadsleden

In dit initiatiefwetsvoorstel wordt voorgesteld om het mogelijk te maken dat raadscommissies, ingesteld op grond van artikel 82 van de Gemeentewet, ook door niet-raadsleden kunnen worden voorgezeten. Voor hen gelden dan wel de incompatibiliteiten, neergelegd in artikel 13 van de Gemeentewet. Daartoe wordt voorgesteld om de verplichting dat de voorzitter lid van de raad moet zijn, neergelegd in het vierde lid van artikel 82 Gemeentewet, te schrappen. In plaats daarvan wordt bepaald dat op voorzitters die niet tevens raadslid zijn, artikel 13 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing is. Het is verder aan de raad om op grond van het eerste lid regels te stellen over het voorzitterschap.

A. van den Bosch
Tweede Kamerlid
35397
Indiener A. van den Bosch
Tweede Kamerlid
+ 1 andere

Binnenlandse Zaken
17 feb 2020
Wijziging van de Wet dieren in verband met de uitvoering van de herziene Europese diergezondheidswetgeving

Op 21 april 2021 treedt de nieuwe Europese diergezondheidsverordening in werking. Deze verordening brengt de omvangrijke hoeveelheid Europese wetgeving over diergezondheid samen in één kader. Daarbij ligt de focus, meer dan voorheen, op bevordering van de diergezondheid, via preventie, ziektebewaking, ziektebestrijding en onderzoek. De Wet dieren moet daarom op enkele technische punten worden aangepast. De Wet dieren vormt het kader voor de regels over het gedrag van mensen jegens dieren en voor de risico’s die dieren of van die dieren afkomstige producten met zich kunnen brengen. Op 1 januari 2013 is de Wet dieren in werking getreden voor de onderwerpen ‘diergeneesmiddelen’, ‘diervoeders’ en ‘dierlijke producten’ en op 1 juli 2014 voor ‘dierenwelzijn’. De beoogde datum van inwerkingtreding voor het onderwerp ‘diergezondheid’ is 21 april 2021, het moment dat de diergezondheidsverordening van toepassing wordt.

C.J. Schouten
minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
35398
Indiener C.J. Schouten
minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
14 feb 2020
Wet publiekrechtelijke omvorming ProRail

Met deze wijziging van de Spoorwegwet wordt ProRail omgevormd tot een zelfstandig bestuursorgaan (zbo). Die omvorming heeft tot doel om de organisatie van ProRail vorm te geven op een manier die past bij de publieke taken die ProRail uitvoert. Verder vereenvoudigt het de aansturing van ProRail en versterkt het de publieke verantwoording over de wettelijke taken en de besteding van publieke middelen, jaarlijks ruim € 2 miljard. Een duidelijke verdeling van verantwoordelijkheden tussen de minister van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail, alsmede een sturing- en toezichtarrangement wat is toegespitst op de publieke taak van ProRail, biedt kansen om de publieke belangen van de hoofdspoorweginfrastructuur zo goed en efficiënt mogelijk te verwezenlijken.

S. van Veldhoven-van der Meer
minister voor Milieu en Wonen
35396
Indiener S. van Veldhoven-van der Meer
minister voor Milieu en Wonen
+ 1 andere

Infrastructuur en Waterstaat
13 feb 2020
Wijziging van de Kadasterwet in verband met elektronische ondertekening

Dit wetsvoorstel strekt ertoe de Kadasterwet te wijzigen zodat het Kadaster in overeenstemming met de eIDAS-verordening kan doorgaan met het geautomatiseerd aanmaken en ondertekenen van berichten van de bewaarder. Het Kadaster maakt, voor de elektronische ondertekening van volledig geautomatiseerd aangemaakte documenten, gebruik van een gekwalificeerd elektronisch zegel. Dit is in overeenstemming met de eIDAS-verordening, maar niet met de Kadasterwet. Met de voorliggende wetswijziging wordt de Kadasterwet hierop aangepast.

S. van Veldhoven-van der Meer
minister voor Milieu en Wonen
35395
Indiener S. van Veldhoven-van der Meer
minister voor Milieu en Wonen

Binnenlandse Zaken
13 feb 2020
Uitvoeren breed offensief

Dit wetsvoorstel is onderdeel van een breed offensief om mensen met een arbeidsbeperking aan het werk te helpen en te houden. Het gaat hierbij om mensen met een beperking die niet zelfstandig het wettelijk minimumloon kunnen verdienen. Het betreft mensen die onder de Participatiewet of de Wajong vallen. Het voorstel bevat een groot aantal wijzigingen om:
a. het proces van werk vinden en behouden eenvoudiger en makkelijker te maken voor werkgevers en werkzoekenden,
b. het werken aantrekkelijker te maken voor mensen met beperkingen, en
c. bij te dragen aan duurzaam werk voor arbeidsbeperkten.
In de Participatiewet wijzigen hiervoor onder andere de regels rondom loonkostensubsidie en ondersteuning op maat zoals jobcoaching.

T. van Ark
staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
35394
Indiener T. van Ark
staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Sociale Zaken en Werkgelegenheid
10 feb 2020
Wet franchise

Wijziging van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek in verband met de invoering van regels omtrent de franchiseovereenkomst (Wet franchise). Doel van het wetsvoorstel is om de relatie tussen franchisegever en haar franchisenemers meer in evenwicht te brengen: eerlijker ondernemen en beter samenwerken.

M.C.G. Keijzer
staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat
35392
Indiener M.C.G. Keijzer
staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat
+ 1 andere

Economische Zaken en Klimaat
08 feb 2020
Wijziging van het Wetboek van Strafrecht BES ter uitvoering van het op 4 april 2014 te Montreal tot stand gekomen Protocol tot wijziging van het Verdrag inzake strafbare feiten en bepaalde andere handelingen begaan aan boord van luchtvaartuigen

Met dit wetsvoorstel worden de bepalingen uit het genoemde Protocol verwerkt in de Nederlandse wetgeving. Door het Protocol worden onderdelen van het in de titel genoemde Verdrag aangepast die relevant zijn voor de internationale samenwerking in de aanpak van zogeheten ‘unruly passengers’; personen die zich aan boord van vliegtuigen schuldig maken aan ongewenst gedrag zoals dronkenschap of het niet voldoen aan aanwijzingen door de gezagvoerder. Het gaat daarbij doorgaans om minder ernstige strafbare feiten en andere handelingen.
Het grootste deel van de verplichtingen uit het Protocol is al geregeld in de Nederlandse wetgeving; de nog tot stand te brengen uitvoeringswetgeving voor de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba is dan ook van geringe omvang. Zo voorziet het Protocol in een verplichting tot vestiging van rechtsmacht voor de situatie dat aan boord van een (niet-Nederlands) luchtvaartuig een strafbaar feit is gepleegd en dat luchtvaartuig vervolgens in Nederland landt met de verdachte nog aan boord. De te vestigen rechtsmacht is uitdrukkelijk beperkt tot feiten waardoor de veiligheid van het luchtvaartuig, de veiligheid van passagiers of goederen aan boord of de goede orde en discipline aan boord in gevaar worden gebracht.

F.B.J. Grapperhaus
minister van Justitie en Veiligheid
35390
Indiener F.B.J. Grapperhaus
minister van Justitie en Veiligheid

Justitie en Veiligheid
08 feb 2020
Goedkeuring van het op 4 april 2014 te Montreal tot stand gekomen Protocol tot wijziging van het Verdrag inzake strafbare feiten en bepaalde andere handelingen begaan aan boord van luchtvaartuigen (Trb. 2019, 140 en Trb. 2020, 3)

Met dit wetsvoorstel worden de bepalingen uit het genoemde Protocol verwerkt in de Nederlandse wetgeving. Door het Protocol worden onderdelen van het in de titel genoemde Verdrag aangepast die relevant zijn voor de internationale samenwerking in de aanpak van zogeheten ‘unruly passengers’; personen die zich aan boord van vliegtuigen schuldig maken aan ongewenst gedrag zoals dronkenschap of het niet voldoen aan aanwijzingen door de gezagvoerder. Het gaat daarbij doorgaans om minder ernstige strafbare feiten en andere handelingen.
Het grootste deel van de verplichtingen uit het Protocol is al geregeld in de Nederlandse wetgeving; de nog tot stand te brengen uitvoeringswetgeving is dan ook van geringe omvang. Zo voorziet het Protocol in een verplichting tot vestiging van rechtsmacht voor de situatie dat aan boord van een (niet-Nederlands) luchtvaartuig een strafbaar feit is gepleegd en dat luchtvaartuig vervolgens in Nederland landt met de verdachte nog aan boord.

C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
minister van Infrastructuur en Waterstaat
35391-(R2144)
Indiener C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
minister van Infrastructuur en Waterstaat
+ 2 anderen

Infrastructuur en Waterstaat
05 feb 2020
Voorstel van wet van de leden Klaver en Ouwehand tot wijziging van de Wet milieubeheer en het Wetboek van Strafrecht en in verband met de invoering van een vuurwerkverbod voor consumenten

Dit wetsvoorstel voorziet in de invoering van een algemeen vuurwerkverbod voor consumenten. Alleen onder zeer strikte voorwaarden bij algemene maatregel van bestuur moet de mogelijkheid bestaan voor uitzonderingen op dit algemeen vuurwerkverbod voor consumenten. Deze uitzondering zou alleen mogelijk moeten zijn als, naast de nu al geldende voorwaarden, voldaan wordt aan het uitgangspunt: ‘zo veilig, zo stil en zo dier- en milieuvriendelijk als mogelijk’.
Het professioneel afsteken van vuurwerk, onder de bij of krachtens het Vuurwerkbesluit gestelde nadere regels, blijft volgens dit wetsvoorstel ongemoeid.

J.F. Klaver
Tweede Kamerlid
35386
Indiener J.F. Klaver
Tweede Kamerlid
+ 1 andere

Infrastructuur en Waterstaat
04 feb 2020
Wijziging van de Wet op het bevolkingsonderzoek

Bij bevolkingsonderzoeken moet niet alleen worden gedacht aan de collectieve onderzoeken die voor een groot deel van de bevolking worden uitgevoerd, zoals de onderzoeken naar darmkanker. Het kan ook gaan om preventief gezondheidsonderzoek dat een individu op eigen initiatief en kosten ondergaat. Dit wetsvoorstel heeft tot doel meer keuzevrijheid te creëren voor mensen die gebruik willen maken van preventief gezondheidsonderzoek. Tegelijkertijd worden de nodige waarborgen gecreëerd om de kwaliteit van het preventief gezondheidsonderzoek te waarborgen en deelnemers te beschermen tegen de nadelen en risico's van preventief gezondheidsonderzoek.

P. Blokhuis
staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
35384
Indiener P. Blokhuis
staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Volksgezondheid, Welzijn en Sport
29 jan 2020
Wij­zi­ging van de Uit­le­ve­rings­wet, het Wet­boek van Straf­recht BES en het Wet­boek van Straf­vor­de­ring ter uit­voe­ring van het Aan­vul­lend Pro­to­col bij het Ver­drag van de Raad van Eu­ro­pa ter voor­ko­ming van ter­ro­risme

Dit wetsvoorstel regelt de uitvoering van het Aanvullend Protocol bij het Verdrag van de Raad van Europa ter voorkoming van terrorisme, dat de verdragsstaten verplicht om enkele specifieke gedragingen op het gebied van terrorisme strafbaar te stellen in hun nationale strafwetgeving. Dit zijn vooral maatregelen om het gevaar te bestrijden van individuen die naar het buitenland reizen om daar terroristische misdrijven te plegen (‘foreign terrorist fighters’).

F.B.J. Grapperhaus
minister van Justitie en Veiligheid
35382
Indiener F.B.J. Grapperhaus
minister van Justitie en Veiligheid

Justitie en Veiligheid
29 jan 2020
Goedkeuring van het op 22 oktober 2015 te Riga tot stand gekomen Aanvullend Protocol bij het Verdrag van de Raad van Europa ter voorkoming van terrorisme (Trb. 2016, 180)

Wetsvoorstel ter goedkeuring voor het gehele Koninkrijk van het Aanvullend Protocol bij het Verdrag van de Raad van Europa ter voorkoming van terrorisme. De kern van het Aanvullend Protocol wordt gevormd door de artikelen 2 tot en met 6, waarin de verdragspartijen de verplichting op zich nemen om een aantal gedragingen die verband houden met foreign terrorist fighters strafbaar te stellen.

F.B.J. Grapperhaus
minister van Justitie en Veiligheid
35381-(R2143)
Indiener F.B.J. Grapperhaus
minister van Justitie en Veiligheid
+ 1 andere

Justitie en Veiligheid