Verzoekschriften

Een verzoekschrift gaat over een individuele kwestie waarin de Rijksoverheid volgens u onjuist heeft gehandeld. U dient daarbij een strikt persoonlijk belang te hebben. Wanneer u een verzoekschrift indient, bekijkt de commissie voor de Verzoekschriften en de Burgerinitiatieven of een onderzoek naar de kwestie gestart moet worden. Dat gebeurt enkele keren per jaar.

De stappen bij het indienen van een verzoekschrift

Infographic met de verschillende stappen bij het indienen van een verzoekschrift

In bovenstaande infographic staan de verschillende stappen bij het indienen van een verzoekschrift.

Voorwaarden

Een verzoekschrift moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Wanneer u een verzoekschrift indient, bekijkt de commissie voor de Verzoekschriften eerst of het aan deze voorwaarden voldoet. De voorwaarden staan in de regeling van de commissie voor de Verzoekschriften en de Burgerinitiatieven. De belangrijkste zijn: 

  • Het gaat over een kwestie waar u een strikt persoonlijk belang bij heeft. Het is een kwestie die alleen voor u speelt op individueel vlak, of het gaat om een zeer klein aantal personen aan waarvan u er één bent. Het verzoekschrift kan dus niet gaan over (de gevolgen van) een wet of over het regeringsbeleid, of over iemand anders.
  • De kwestie betreft een verantwoordelijkheid van de Rijksoverheid. Onder de Rijksoverheid vallen onder andere de ministeries en verschillende uitvoeringsorganisaties. Denk bijvoorbeeld aan de Belastingdienst of het UWV. Het gaat dus bijvoorbeeld niet om een gemeente of provincie.
  • Het is of was bij deze kwestie niet mogelijk om formeel bezwaar te maken bij de desbetreffende instantie. Let op: een klacht indienen is niet hetzelfde als bezwaar maken.
  • Het is of was niet mogelijk om de kwestie voor te leggen aan een rechter. Kwesties die in het verleden al aan een rechter zijn voorgelegd, worden niet in behandeling genomen als verzoekschrift. Kwesties waarvoor u nog naar de rechter kunt gaan, of kwesties waarover u (vaak na een bezwaarprocedure) nog in beroep kunt gaan, ook niet. 

De Tweede Kamer kan een verzoekschrift alleen in behandeling nemen als de Eerste Kamer of de Nationale ombudsman er nog niet naar kijkt of naar heeft gekeken. U moet dus een keuze maken over de instelling die u wenst aan te schrijven.

Verzoekschrift wordt niet in behandeling genomen

Veel verzoekschriften die de Tweede Kamer ontvangt, voldoen niet aan alle voorwaarden en komen daardoor niet in aanmerking voor behandeling. De redenen daarvoor worden aan de indiener meegedeeld. De indiener wordt, als dat mogelijk is, gewezen op een andere manier waarop de kwestie behandeld kan worden.

Verzoekschrift wordt wel in behandeling genomen

Enkele keren per jaar besluit de commissie voor de Verzoekschriften en de Burgerinitiatieven om een verzoekschrift wel in behandeling te nemen. De behandeling duurt vaak meerdere maanden. 

Eerst legt de commissie de kwestie voor aan de minister of staatssecretaris die het aangaat, met het verzoek om een schriftelijke reactie. De indiener mag vervolgens schriftelijk reageren op het standpunt van de bewindspersoon. Ten slotte mag de bewindspersoon daarop weer schriftelijk reageren. Deze schriftelijke hoor- en wederhoorfase is vertrouwelijk. Als het nodig is, doet de commissie meer onderzoek. 

Aan de hand van het dossier vormt de commissie een oordeel over de vraag of de Rijksoverheid zijn taak naar behoren heeft uitgevoerd. De commissie spreekt zich bij een verzoekschrift dus inhoudelijk uit over de voorgelegde individuele kwestie. Als zij van mening is dat de overheid haar taak niet naar behoren heeft uitgevoerd, kan zij de Kamer voorstellen om de verantwoordelijke minister of staatssecretaris uit te nodigen. Die kan dan een besluit nemen dat tegemoetkomt aan de wens van de indiener van het verzoekschrift. 

De commissie schrijft haar oordeel op in een geanonimiseerd verslag. Dit verslag wordt openbaar. Het verslag bevat een beschrijving van de kwestie op hoofdlijnen, het oordeel van de commissie en het voorstel aan de Tweede Kamer. Uiteindelijk beslissen de Kamerleden in een plenaire vergadering of ze gehoor geven aan dit voorstel. 

Vragen?

De commissie-ondersteuning is van maandag t/m donderdag tussen 9.00 en 17.00 uur telefonisch te bereiken op 070-3182069. U kunt de commissie-ondersteuning ook bereiken via e-mail: cie.vz@tweedekamer.nl. In recesperioden kan het langer duren voordat u een reactie ontvangt op uw vraag of op uw verzoekschrift.