Agendapunten

  1. Op 4 december 2017 vindt een rondetafelgesprek plaats met als thema: het gebruik van het Nederlands- Engels in het hoger onderwijs, dat wordt georganiseerd door de Interparlementaire Commissie van de Nederlandse Taalunie.

  2. Brievenlijst

  3. Geannoteerde agenda OJCS-Raad 20 en 21 november 2017

    Te behandelen:

  4. EU-voorstel: Werkprogramma Europese Commissie 2018, COM (2017) 650

    Te behandelen:

  5. EU-stafnotitie - Lijst nieuwe EU-voorstellen OCW 1 september 8 november 2017

  6. Dossier cultuur

    Te behandelen:

  7. Cultuur in Beeld 2017

    Te behandelen:

  8. Tweede rapportage van de Erfgoedinspectie over het toezicht op het bewerken van de departementale archiefachterstanden

    Te behandelen:

  9. Dossier 'Tussenrapportage evaluatie vaste boekenprijs'

    Te behandelen:

  10. Toekomst mediabeleid; omroepdistributie

    Te behandelen:

  11. Toezeggingen gedaan tijdens WGO cultuur

    Te behandelen:

  12. Verdere wijze van behandeling van de controversiële en aangehouden onderwerpen


    De onderstaande wetsvoorstellen op OCW-terrein stonden vermeld op de meest recente lijst van door de Kamer vastgestelde controversiële onderwerpen (Kamerstuk 34707-38 ).
    De aangehouden onderwerpen zijn zo veel mogelijk per dossier geagendeerd voor deze procedurevergadering. Daaraan voorafgaand is een overzicht met losse aanghouden brieven opgenomen (voor het grootste deel 'tot na kabinetsvorming').
    In de toekomst zal regelmatig een overzicht van de bestaande dossiers op de agenda worden geplaatst.

    De Kamer ontvangt na het kerstreces van alle departementen afzonderlijk een planningsbrief, met te verwachten stukken tot aan het zomerreces.

     

    Te behandelen:

  13. OVERZICHT DOSSIERTITELS

    001 Leraren
    002 Onderwijstoezicht
    003 Medezeggenschap in het onderwijs
    004 Ouderbetrokkenheid
    005 Governance in het onderwijs
    006 Digitalisering / ICT in het onderwijs
    007 Internationalisering in het onderwijs (po,vo,mbo)
    008 Sociale veiligheid in en rond scholen
    009 Aangekondigd wetsvoorstel Meer ruimte voor nieuwe scholen
    010 Dossier funderend onderwijs van de toekomst (Curriculum.nu)
    010a Burgerschap
    011 Onderwijsachterstandenbeleid
    011a Onderwijs aan asielzoekers
    012 Bekostiging in het po en vo
    013 Eindtoets basisonderwijs
    014 Passend onderwijs
    015 Jonge kind
    020 Voortgezet onderwijs
    021 Examens
    022 Flexibilisering in het onderwijs
    024 Stimuleren brede brugklassen in het voortgezet onderwijs
    025 Vereenvoudiging van de bekostiging in het voortgezet onderwijs
    026 Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) en aansluiting onderwijsarbeidsmarkt
    030 Middelbaar beroepsonderwijs
    031 Macrodoelmatigheid in het mbo
    033 Leven Lang Leren
    040 Hoger onderwijs
    041 Monitoring studievoorschot
    042 Internationalisering hoger onderwijs
    043 DUO
    050 Wetenschapsbeleid
    060 Cultuur
    061 Arbeidsmarktpositie culturele en creatieve sector
    062 Tussenrapportage evaluatie vaste boekenprijs
    070 Media
    080 Emancipatiebeleid
     
  14. Aangehouden brieven

    Te behandelen:

  15. 001 Dossier Leraren

    Te behandelen:

  16. 002 Dossier Onderwijstoezicht

    Te behandelen:

  17. 003 Dossier Medezeggenschap in het onderwijs

    Te behandelen:

  18. 004 Dossier Ouderbetrokkenheid

    Te behandelen:

  19. 005 Dossier Governance in het onderwijs

    Te behandelen:

  20. 006 Dossier Digitalisering/ICT in het onderwijs

    Te behandelen:

  21. 007 Dossier Internationalisering in het onderwijs (po, vo, mbo)

    Te behandelen:

  22. 008 Dossier sociale veiligheid in en rond scholen

    Te behandelen:

  23. 009 Dossier Wetsvoorstel ‘Meer ruimte voor nieuwe scholen’ (artikel 23)

    Te behandelen:

  24. 010 Dossier Curriculum funderend onderwijs van de toekomst (Curriculum.nu)

    Te behandelen:

  25. 015 Dossier Het jonge kind

    Te behandelen:

  26. 011 Dossier Achterstandenbeleid

    Te behandelen:

  27. 011a Dossier onderwijs aan asielzoekers

    Te behandelen:

  28. 012 Dossier bekostiging in het po en vo

    Te behandelen:

  29. 013 Dossier Eindtoets basisonderwijs

    Te behandelen:

  30. 014 Dossier Passend onderwijs

    Te behandelen:

  31. 020 Dossier VO

    Te behandelen:

  32. 021 Dossier Examens

    Te behandelen:

  33. 022 Dossier Flexibilisering in het onderwijs

    Te behandelen:

  34. 024 Dossier stimuleren brede brugklassen in het voortgezet onderwijs

    Te behandelen:

  35. 025 Dossier vereenvoudiging van de bekostiging in het voortgezet onderwijs.

    Te behandelen:

  36. 026 Dossier Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) en aansluiting onderwijsarbeidsmarkt

    Te behandelen:

  37. 030 Dossier mbo

    Te behandelen:

  38. 031 Dossier macrodoelmatigheid in het mbo

    Te behandelen:

  39. 033 Dossier Leven Lang Leren

    Te behandelen:

  40. 040 Dossier hoger onderwijs

    Te behandelen:

  41. 041 Dossier Monitoring studievoorschot

    Te behandelen:

  42. 042 Dossier Internationalisering hoger onderwijs

    Te behandelen:

  43. 043 Dossier DUO

    Te behandelen:

  44. 044 Dossier Taskforce Beter benutten onderwijs en openbaar vervoer

    Te behandelen:

  45. 050 Dossier Wetenschapsbeleid

    Te behandelen:

  46. 080 Dossier Emancipatiebeleid

    Te behandelen:

  47. 010a Dossier burgerschap

    Te behandelen:

  48. 027 Dossier Onderwijsagenda Caribisch Nederland

    Te behandelen:

  49. NIEUWE INGEKOMEN BRIEVEN

  50. Wijziging van onder meer de Wet educatie en beroepsonderwijs inzake regionale samenwerking voortijdig schoolverlaten en jongeren in een kwetsbare positie

    Te behandelen:

  51. Wijziging van onder meer de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek met het oog op het optimaliseren van het accreditatiestelsel (Wet accreditatie op maat)

    Te behandelen:

  52. Instelling van de Commissie beoordeling uitingen maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef (Regeling Commissie beoordeling uitingen maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef)

    Te behandelen:

  53. Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden

    Te behandelen:

  54. Reactie op verzoek commissie over probleem met examens en verblijfsvergunning i.v.m. spreken Urks dialect i.p.v. Nederlands

    Te behandelen:

  55. Behandelschema Najaarsnota 2017 en suppletoire begrotingen

    Te behandelen:

  56. Rapport 'Burgerschap in het voortgezet onderwijs: Nederland in vergelijkend perspectief' van Civic and Citizenship Education Study (ICCS)

    Te behandelen:

  57. Tweede nota van wijziging Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2018

    Te behandelen:

  58. Reactie op het advies 'Meertaligheid als kwaliteit en doel' van DINGtiid, het Orgaan voor de Friese taal

    Te behandelen:

  59. Kabinetsreactie op rapport van de VU over de waarde van de onderwijsovereenkomst in het mbo d.d. 30 september 2017

    Te behandelen:

  60. Rondetafelgesprek met de stakeholders in het hoger onderwijs over de voorgenomen bezuinigingen

    Te behandelen:

  61. Verzoek in verband met het Dertigledendebat over de uitkomsten van het overleg met leraren

    Te behandelen:

  62. Leermiddelen

    Te behandelen: