Brief regering : Beleidsreactie op het rapport van de Inspectie Justitie en Veiligheid over ‘Tijd voor kwaliteit, een onderzoek naar de Algemene Asielprocedure’
19 637 Vreemdelingenbeleid
Nr. 2888 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 3 mei 2022
Op 18 maart jl. heeft de Inspectie Justitie en Veiligheid (hierna Inspectie) het rapport
«Tijd voor kwaliteit, een onderzoek naar de Algemene Asielprocedure» opgeleverd1. Het doel van dit onderzoek was om te onderzoeken hoe de IND, asielaanvragen behandelt
in de Algemene Asielprocedure (hierna AA). In het onderzoek is gekeken naar de wijze
waarop relevante informatie wordt verzameld in de AA en hoe vreemdelingen hierin worden
begeleid, maar ook hoe deze informatie wordt beoordeeld en uiteindelijk leidt tot
een asielbesluit. Verder is onderzocht op welke wijze IND-medewerkers omgaan met de
vrije ruimte die zij hebben om te beslissen op een asielaanvraag. Daarnaast is gekeken
welke leer-en verbeterpunten zijn te benoemen in de wijze waarop de IND asielaanvragen
behandelt. In deze brief zal ik reageren op de conclusies en aanbevelingen uit het
rapport.
Aanleiding
In het rapport staat dat de Inspectie onderzoek heeft gedaan naar de AA-procedure
omdat zij signalen kreeg dat de behandeling van asielaanvragen onder druk stond en
er zorgen bestonden over de kwaliteit van de behandeling van asielaanvragen. Hiervoor
waren drie ontwikkelingen van belang volgens de Inspectie: meer complexe aanvragen,
meer nieuwe IND-medewerkers met minder ervaring en toenemende achterstanden bij asielaanvragen.
Deze ontwikkelingen zijn nauw met elkaar verbonden en versterken elkaar, aldus de
Inspectie. Tijdens het onderzoek heeft de Inspectie 32 gehoren van de IND bijgewoond,
zijn 100 door de Inspectie geselecteerde dossiers onderzocht waarop in 2019 is beslist
en zijn 38 interviews gehouden met IND-medewerkers.
Conclusies
Uit het rapport van de Inspectie blijkt dat het verzamelen van relevante informatie
voor het beslissen op een asielaanvraag een veeleisende taak is. IND-medewerkers hebben
te maken met tijdsdruk en komen niet altijd toe aan een gedegen voorbereiding op het
gehoor en kunnen niet alle onderwerpen adequaat uitvragen. Ook komt het voor dat niet
kan worden voldaan aan het verzoek van de vreemdeling om een vrouwelijke tolk en/of
medewerker in te zetten op een gehoor. Daarnaast is informatie over geldend beleid
of informatie over landen van herkomst moeilijk vindbaar voor medewerkers waardoor
medewerkers niet altijd over actuele informatie beschikken. Ook geven verschillende
IND-medewerkers aan te twijfelen over de effectiviteit van de unit 1F van de IND.
Door de Inspectie wordt er verder op gewezen dat een individuele medewerker van de
IND meerdere delen van het beslisproces zelfstandig kan invullen en dat verschillend
omgegaan kan worden met afwegingen binnen het beslisproces waardoor het risico aanwezig
is op een subjectieve invulling dan wel besluitvorming gebaseerd op onvolledige informatie.
Om die reden dienen kwaliteitswaarborgen structureel aanwezig te zijn en ook door
medewerkers toegepast te kunnen worden.
De Inspectie vraagt in dit rapport ook de aandacht van de opdrachtgever en eigenaar
van de IND om zorgvuldig naar de kaders te kijken. Voor de eigenaar ligt daar een
verantwoordelijkheid in het waarborgen van een passende toerusting van de IND en het
bewaken dat aanpassingen in de opdrachten aan de IND gepaard gaan met een (eventueel)
aangepaste toerusting. De Inspectie wijst daarbij op de waarborgen van voldoende capaciteit
en financiële middelen al dan niet via herijking van de kostprijzen en/of de bewaking
bij aanpassing van de opdracht via uitvoeringstoetsen.
De eindconclusie van de Inspectie is dat in de dagelijkse uitvoeringspraktijk van
de AA belangrijke randvoorwaarden en kwaliteitswaarborgen tekort schieten en dat de
kwaliteit van een asielbeslissing hierdoor in grote mate afhankelijk is van de inzet
en kwaliteiten van de individuele hoor- en beslismedewerkers. Dit vergroot het risico
op subjectieve of onvolledige besluitvorming ondanks dat de inzet van IND-medewerkers
groot is.
Reactie op de conclusies
De IND onderschrijft de bevindingen van de Inspectie dat het verzamelen van relevante
informatie voor de beoordeling van een asielaanvraag een veeleisende taak is. Ook
is de IND het met de Inspectie eens dat de onderzochte achtdaagse algemene asielprocedure
niet flexibel genoeg was waardoor vooral bij complexe zaken sprake was van tijdsdruk.
De IND herkent verder het in het Inspectierapport beschreven dilemma tussen snelheid
in het asielproces versus zorgvuldige en kwalitatief goede besluiten. Het is daarnaast
positief om te lezen dat de Inspectie speciale aandacht vraagt voor de grote inzet
van de IND-medewerkers bij het beslissen op asielaanvragen en ook dat aandacht wordt
gevraagd voor de kwaliteit van asielbeslissingen en hier aanbevelingen voor worden
gedaan. Desondanks is de conclusie van de Inspectie stevig. Ik zal hieronder een toelichting
geven op de conclusie van de Inspectie.
Zoals de Inspectie zelf ook heeft opgemerkt in haar rapport, heeft het onderzoek plaatsgevonden
onder de oude achtdaagse AA-procedure. De IND heeft zelf ook geconstateerd dat deze
achtdaagse AA-procedure voor complexe asielaanvragen soms te kort was omdat bij een
deel van die complexe aanvragen meer tijd nodig was om bijvoorbeeld extra te horen
of nog informatie over het land van herkomst te verzamelen. Juist om die reden heeft
de IND zich sterk gemaakt voor een meer flexibele AA-procedure. Op 25 juni 2021 is
de AA-procedure daarom aangepast en bestaat er de mogelijkheid te kiezen tussen een
zesdaagse AA-procedure en een negendaagse AA-procedure. Hierdoor kunnen meer complexe
zaken of zaken die vanwege bepaalde kwetsbaarheid van de asielzoeker meer tijd vragen,
in een wat uitgebreidere en flexibelere asielprocedure worden behandeld. In deze procedure
heeft de IND een dag extra om te horen en ook een dag extra om te beslissen. Daarnaast
heeft de advocatuur ook 1 dag extra om correcties en aanvullingen in te dienen en
1 dag extra om een zienswijze te geven. Hierdoor hebben IND-medewerkers in deze complexe
zaken meer tijd om relevante informatie te verzamelen en te verstrekken binnen de
AA. Medio 2022 zal gestart worden met de evaluatie van deze wijziging van de AA-procedure.
Zodra deze klaar is, zal ik uw Kamer hierover informeren.
De Inspectie legt in haar onderzoek verder de nadruk op de mogelijkheid dat een IND-medewerker
meerdere onderdelen in de asielprocedure voor zijn of haar rekening kan nemen en dat
hier het risico op een subjectieve invulling groot is. Ik acht dit risico niet zodanig
groot dat kan worden gesproken van een structureel gebrek in de kwaliteitswaarborging.
Daarbij wijs ik er allereerst op dat het betrekken van meerdere IND-medewerkers bij
de besluitvorming niet in alle gevallen toegevoegde waarde heeft en niet per definitie
tot een betere besluitvorming leidt. Niet alle zaken zijn zodanig ingewikkeld dat
het betrekken van meer medewerkers noodzakelijk is. In de uitvoeringspraktijk is gekozen
voor andere methoden om de kwaliteit van de besluitvorming te bewaken en bevorderen.
Een IND-medewerker die zich geconfronteerd ziet met een meer dan gebruikelijk complexe
zaak, kan deze voorleggen aan collega’s middels intervisie, collegiale toetsing of
collegiaal overleg. Ook kunnen medewerkers zaken voorleggen aan senior medewerkers
binnen hun eigen team en kunnen zogenoemde Knopen Doorhak Teams (KDT’s) benaderd worden
met de vraag of een zorgvuldige beslissing binnen de AA genomen kan worden. Verder
is het mogelijk zaken voor te leggen aan de beleidsafdeling van de IND of aan de juridisch
afdeling van de IND. Wanneer dit nodig is, kan worden overgelaten aan de professionaliteit
van de medewerkers van de IND. De IND kent een uitgebreid opleidings- en scholingsprogramma
en medewerkers mogen pas zelfstandig werkzaamheden uitvoeren als zij aan bepaalde
eindtermen voldoen.
In de dagelijkse praktijk zijn daarom vaak meerdere medewerkers betrokken bij de behandeling
van een asielaanvraag. Ook worden zaken in het kader van kwaliteitscontrole steekproefsgewijs
gecontroleerd nadat een beslissing is genomen. Hierop krijgt de IND-medewerker ook
feedback. De IND is op dit moment bezig met een traject om de kwaliteit van asielbeslissingen
verder te verbeteren. Volledigheidshalve merk ik nog op dat wanneer sprake is van
een lhbti- of bekeringsmotief raadpleging van lhbti- en bekeringscoördinatoren verplicht
is gesteld.
Uit het door de Inspectie verrichte dossieronderzoek van 100 zaken blijkt niet dat
er onjuiste beslissingen zijn geconstateerd maar wordt een toename van het risico
op subjectieve besluitvorming geconstateerd danwel besluitvorming die is gebaseerd
op onvolledige informatie vooral wanneer sprake is van tijdsgebrek. Zoals gezegd deelt
de IND de conclusie dat er een spanning is tussen snelheid in het asielproces en zorgvuldige
en kwalitatief goede besluiten. Dit betekent echter niet dat in de dagelijkse uitvoeringspraktijk
van de AA belangrijke randvoorwaarden en kwaliteitswaarborgen missen danwel tekort
schieten.
Aanbevelingen
De Inspectie komt naar aanleiding van de conclusies met aanbevelingen gericht aan
de secretaris-generaal Justitie en Veiligheid als eigenaar van de IND, aan de directeur-generaal
Migratie als beleidsverantwoordelijke DG en opdrachtgever van de IND en aan de IND
zelf. Hieronder zal ik nader ingaan op deze aanbevelingen.
Aan de secretaris-generaal Justitie en Veiligheid, als eigenaar van de IND:
Waarborg de beschikbaarheid van voldoende capaciteit en (financiële) middelen om asielaanvragen
te behandelen. Bewaak daarbij specifiek dat de voor de IND beschikbare randvoorwaarden,
waaronder de beschikbare tijd voor behandeling van asielaanvragen, toereikend zijn
om de vereiste informatieverzameling en het toepassen van kwaliteitswaarborgen mogelijk
te maken.
Herijk waar nodig en in samenspraak met de IND en de directeur-generaal Migratie,
de geldende kostprijzen voor de uitvoering van het asiel beslisproces door de IND.
Bewaak de daadwerkelijke uitvoering en doorwerking van uitvoeringstoetsen bij het
beschikbaar komen van nieuwe of aangepaste beleidskaders voor het asiel beslisproces.
De aanbevelingen van de Inspectie aan de eigenaar van de IND zijn herkenbaar en omarm
ik. De afgelopen jaren zijn met betrekking tot de genoemde aanbevelingen – samen met
de opdrachtgever en IND – ook de nodige stappen gezet voor verbetering. De periodieke
gesprekken in de bestuurlijke driehoek borgen dat er op hoogst ambtelijk niveau oog
is voor de randvoorwaarden voor een uitvoerbare opdracht bij de IND. Belangrijk element
daarbij is de verhouding tussen benodigde en beschikbare capaciteit en (financiële)
middelen. Met behulp van een intern verbetertraject in 2021 is de meerjarig prognose
van het werkaanbod versus de benodigde capaciteit bij de IND sterk verbeterd. Elementen
hierin zijn onder andere het meerjarig doorvertalen van de Meerjaren Productie Prognose
(MPP) in samenhang met een strategische (personeels-) planning. Daarbinnen worden
jaarlijks de kostprijzen van de IND herijkt en door de eigenaar vastgesteld, na bespreking
in de bestuurlijke driehoek.
Voor wat betreft de uitvoeringstoetsen wordt – zowel door de opdrachtgever als eigenaar –
in 2022 toegewerkt naar een aangepaste werkwijze voor het toetsen van de uitvoerbaarheid
van onder andere nieuw beleid, beleidswijzigingen of andere opdrachten. Passend bij
een rijksbrede ontwikkeling wordt in dit kader voorzien in het maken van invoeringstoetsen.
Deze gaan in op vragen als: Hoe pakt de regeling uit voor de uitvoering? Ontstaan
er in de uitvoeringspraktijk knelpunten of onbedoelde effecten? In hoeverre is de
kwaliteit van de uitvoering geborgd? Etc.
Aanbevelingen directeur-generaal Migratie als beleidsverantwoordelijke en opdrachtgever
van de IND:
Ondersteun de IND bij de dialoog met de hoor- en beslismedewerkers over de vraag wanneer
de situatie wordt bereikt dat zoveel mogelijk relevante informatie omtrent de asielaanvrager
is verzameld, zodanig dat een beslismedewerker in staat is om tot een gefundeerd oordeel
over de asielaanvraag te komen.
Waarborg dat de (beleidsmatige) inrichting van de asielprocedure het verzamelen van
zoveel mogelijk relevante informatie en het toepassen van kwaliteitswaarborgen in
het asiel beslisproces ondersteunt.
Verifieer bij het opstellen van nieuwe of aangepaste beleidskaders voor het asiel
beslisproces dat de IND als uitvoerder over voldoende handelingsperspectief beschikt
om tot een gefundeerd oordeel over de asielaanvraag te komen, onder meer door actieve
deelname aan uitvoeringstoetsen.
Ik wil aangeven dat de leerpunten die de Inspectie benoemt herkenbaar zijn en deels
ook naar voren komen uit eerdere onderzoeken naar het functioneren van de IND en de
vreemdelingenketen. Er zijn ten aanzien van deze leerpunten stappen gezet om hierop
te verbeteren. Zo werkt de IND, samen met de opdrachtgever, hard aan een veranderopgave
om uitvoering te geven aan de aanbevelingen naar aanleiding van de doorlichting van
de IND en de asielketen door het adviesbureau EY waarover ik uw kamer bij brief van
12 juli 2021 heb geïnformeerd. De kwaliteit van de werkprocessen bij de IND is onderdeel
van de veranderopgave van de IND.
Daarnaast is de opdrachtgever continu in gesprek met de IND over mogelijke verbeteringen
in het algemene asielproces. Hierbij wordt gekeken naar de juiste handelingsperspectieven
om de betrouwbaarheid en het uitvoeren van de opdracht te vergroten. Het vergroten
van de betrouwbaarheid betekent: we zijn voorspelbaar, we zijn realistisch in wat
we (aan)kunnen en we sturen op resultaat, waaronder kwaliteit. Onder invloed van maatschappelijke
en politieke aandacht en keuzes is het migratiebeleid altijd in beweging. Dat geeft
een grote verantwoordelijkheid om rechtvaardig, met oog voor de menselijke maat en
tijdig te beslissen.
Aanbeveling gericht aan de IND:
Voer met medewerkers continue de dialoog over de vraag wanneer de situatie wordt bereikt
dat zoveel mogelijk relevante informatie omtrent de asielaanvrager is verzameld, zodanig
dat een beslismedewerker in staat is om een tot een gefundeerd oordeel over de asielaanvraag
te komen.
Elke dag worden door asielmedewerkers afwegingen gemaakt of op basis van de beschikbare
informatie zorgvuldig beslist kan worden en deze vormen ook elke dag onderwerp van
gesprek tussen medewerkers. De IND stimuleert dit onderlinge gesprek, juist ook om
te bepalen of voldoende informatie aanwezig is om zorgvuldig te kunnen beslissen.
De vraag wanneer voldoende informatie beschikbaar is om zorgvuldig te kunnen beslissen
op een asielaanvraag is sterk casusafhankelijk. Om die reden wordt hier onderling
tussen IND-medewerkers veel over gesproken maar ook met het management van de IND.
Voorkom dat het multitasken tijdens het uitvoeren van asielgehoren ten koste gaat
van de vraagstelling en van de bejegening en begeleiding van de vreemdeling.
Naast de taak om voldoende relevante informatie te verzamelen om zorgvuldig te kunnen
beslissen, is het ook de taak van de IND-medewerker om de vreemdeling op zijn gemak
te stellen, correct te bejegenen en daarmee in de gelegenheid te stellen al hetgeen
van belang is in zijn asielprocedure naar voren te brengen. Voorafgaand aan een gehoor
wordt informatie gegeven over de asielprocedure en ook het doel van het gehoor. IND-medewerkers
zijn daarnaast getraind in het inspelen op signalen van kwetsbaarheid en het opbouwen
van een vertrouwensband. Indien de vreemdelingtijdens het gehoor spreekt in de eigen
taal, kan de hoormedewerker kijken hoe het met de vreemdeling gaat. Ook kan de IND-medewerker
tijdens pauzes in het gehoor nader overleg voeren met collega’s of informatie opzoeken.
Sinds de wijziging van de asielprocedure op 25 juni 2021 wordt in het aanmeldgehoor
kort gevraagd naar het asielmotief. Desondanks weet een hoormedewerker nooit precies
wat de asielmotieven zijn of wat het verhaal achter de korte opgaaf van asielmotief
is. Welke landinhoudelijke vragen hier achter weg kunnen komen, is om die reden moeilijk
van tevoren in te schatten. Indien de vreemdeling vindt dat de IND niet correct heeft
gehandeld zal dit worden meegewogen in de asielprocedure. Eventueel kan hier ook een
klacht over worden ingediend.
Voorkom dat de vreemdeling bij de aanvang van een nader gehoor tegenover een hoormedewerker
en/of tolk zit die niet het geslacht heeft van zijn/haar voorkeur moet aangeven of
hij/zij akkoord gaat met deze situatie.
De IND verricht een serieuze inspanning om in elke zaak tegemoet te komen aan de wens
van de vreemdeling om gehoord te worden door een vrouwelijke/mannelijke medewerker
of tolk. Dit is helaas niet altijd mogelijk bijvoorbeeld wanneer voor een bepaalde
taal enkel mannelijke (register)tolken beschikbaar zijn. Indien de vreemdeling, al
dan niet in samenspraak met zijn advocaat, aangeeft dat het essentieel is om asielmotieven
naar voren te brengen bij een ambtenaar van bepaald geslacht, zal de IND hier altijd
rekening mee houden en eventueel een nieuw gehoor inplannen.
Verbeter voor hoor- en beslismedewerkers de vindbaarheid van veranderlijke informatie
die voor het horen van de vreemdeling en het nemen van een beslissing op een asielaanvraag
relevant is.
De IND herkent deze bevinding en heeft de vindbaarheid van informatie reeds verbeterd
met de ontwikkeling van zogenaamde IK-pagina’s waarop medewerkers zich kunnen abonneren.
Op deze pagina’s staat alle relevante informatie over wet- en regelgeving, beleid,
jurisprudentie en informatie over bijvoorbeeld bepaald land van herkomst en specifieke
onderwerpen die mogelijk verband houdt met een asielmotief gebundeld.
Waarborg dat het voor hoor- en beslismedewerkers duidelijk is bij welke informatieverzoeken
het TOELT of het RIC geraadpleegd moeten worden. Richt de procedure zodanig in dat
dergelijke verzoeken bij eerst mogelijke gelegenheid worden uitgezet.
De IND beseft dat het zaak is om TOELT of het RIC bij de eerst mogelijk gelegenheid
te raadplegen zodat landenspecialisten voldoende tijd hebben om informatie te verzamelen.
Voor zover de verklaringen van de vreemdelingen daartoe aanleiding geven, wordt bij
het beslissen op asielzaken gekeken naar relevante landeninformatie. Asielmedewerkers
raadplegen zelf ook landeninformatie en beslissen op grond van die informatie. Voor
sommige zaken is echter meer specialistische informatie nodig en daarvoor worden de
landenspecialisten van TOELT benaderd. Deze verzoeken worden vaak uitgezet nadat het
asielrelaas bekend is. Ik erken dat bij deze verzoeken soms tijdsdruk komt kijken.
Overigens wordt dit deels ondervangen in de zaken die bij aanvang als complex zijn
aangemerkt omdat, zoals reeds aangegeven is, hier ook meer tijd voor beschikbaar in
de huidige negendaagse asielprocedure. Indien blijkt dat informatie niet tijdig beschikbaar
is in de AA-procedure en noodzakelijk is voor een zorgvuldige beslissing, zal de IND
een zaak naar de verlengde asielprocedure sturen.
Verbeter de kennis van hoor-en beslismedewerkers van de rol en mogelijkheden van unit
1F.
De IND kijkt in elke zaak of er sprake is van 1F aspecten en om die reden is er regelmatig
overleg tussen hoor- en beslismedewerkers en de specialistische unit 1F. De Inspectie
heeft in haar rapport gesignaleerd dat medewerkers onvoldoende zicht hebben op de
juridische kaders van unit 1F en dat het soms tot onbegrip leidt als een zaak niet
wordt overgenomen. De IND neemt deze aanbeveling daarom ter harte. Wel merk ik op
dat dit onverlet laat dat IND-medewerkers in elke zaak oog hebben voor signalen die
kunnen duiden op 1F gedragingen.
Stimuleer dat medewerkers elkaar benaderen voor collegiaal overleg dan wel collegiale
toetsing, bevorder daarbij variatie bij de keuze van een collega, en waarborg dat
medewerkers voldoende tijd hebben om hieraan te voldoen.
De IND stimuleert al dat medewerkers elkaar benaderen voor (collegiaal) overleg en
heeft voor de meer complexe lhbti- en bekeringszaken de verplichte raadpleging van
lhbti- en bekeringscoördinatoren ingesteld. Daarnaast zijn op alle locaties senioren
beschikbaar voor inhoudelijke vragen en is op elke IND-locatie een KDT ingericht met
daarin ervaren medewerkers om te adviseren over de vraag of nader onderzoek, bijvoorbeeld
een aanvullend gehoor, noodzakelijk is.
Zet extra kwaliteitswaarborgen in om een subjectieve invulling te vermijden in gevallen
waarin het nader gehoor, voornemen en de beschikking door dezelfde medewerker worden
gedaan. Doe dit eveneens in de situatie waarin, bij inwilliging van de aanvraag, het
nader gehoor en de beschikking door dezelfde medewerker worden gedaan.
Zoals ik hierboven reeds heb aangegeven zijn er binnen de IND verschillende mogelijkheden
voor collegiaal overleg en worden in veel gevallen alle onderdelen van het beslisproces
niet door één medewerker gedaan. Echter, daar waar dit wel het geval is en de asielaanvraag
wordt afgewezen, betekent dit niet dat per definitie sprake is van een onzorgvuldige
besluitvorming vanwege een te subjectieve invulling. Indien de IND een asielaanvraag
afwijst, dient dit immers gemotiveerd in het besluit weergegeven te worden en kan
de vreemdeling hierop reageren met tussenkomst van zijn advocaat. Ook kan de vreemdeling
beroep instellen tegen dit besluit. Dit besluit wordt in de regel door de juridische
afdeling van de IND bekeken en indien sprake is van een onzorgvuldig (te subjectief)
besluit kan dit ook worden ingetrokken. Indien sprake is van een inwilligend besluit
geldt ook dat in de praktijk dat bij het gehoor en besluit vaak verschillende collega’s
worden betrokken.
Slotbeschouwing
De Inspectie heeft met dit rapport de kwetsbaarheden en dilemma’s in het asielproces
zichtbaar proberen te maken. Een belangrijke constatering is dat tijdsdruk het lastig
kan maken om alle relevante informatie te verzamelen die nodig is om zorgvuldig te
beslissen in de AA-procedure en dat hierdoor de kwaliteit in het geding kan komen.
Hier doet zich tegelijk het dilemma voor dat onbeperkte tijd en menskracht niet beschikbaar
zijn in het asielproces en zowel de IND als de vreemdeling ook belang hebben bij tijdige
besluitvorming op asielaanvragen. De IND ziet in het rapport van de Inspectie dan
ook een kans om naast de aanbevelingen en verbeteropdrachten die andere onderzoeken
reeds naar voren hebben gebracht om verdere verbeteringen aan te brengen in het asielproces
en hierover indien nodig in gesprek te gaan met eigenaar en opdrachtgever.
De beslissingen die de IND neemt hebben grote invloed op het persoonlijke leven van
mensen. Daarom wil de IND bij de afwegingen die worden gemaakt en de beslissingen
die worden genomen mensgericht, betrouwbaar, rechtvaardig en professioneel handelen,
zodat op aanvragen zorgvuldig, met goede argumenten en tijdig wordt beslist.
Het blijft onverminderd de prioriteit van zowel eigenaar als opdrachtgever als IND
om samen te werken aan verbeteringen in het asiel beslisproces.
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, E. van der Burg
Indieners
-
Indiener
E. van der Burg, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid