Lijst van vragen : Lijst van vragen (aan de regering) over het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2024 bij het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (Kamerstuk 36740-VIII-2)
2025D24373 Lijst van vragen
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Staatssecretaris van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap over de brief van de Algemene Rekenkamer d.d. 21 mei 2025 inzake
het Rapport van de Algemene Rekenkamer bij het jaarverslag over het Ministerie van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap 2024 (Kamerstuk 36 740 VIII, nr. 2).
De voorzitter van de commissie,
Bromet
Adjunct-griffier van de commissie,
Huls
Nr
Vraag
1
Zijn er scholen die op dit moment een meerurenbonus uitkeren aan leraren die meer
uren gaan werken?
2
Op welke manier wordt aandacht voor het beroep van leraar op dit moment vormgegeven
in studieadvisering op het middelbaar onderwijs?
3
Op welke manier worden de doelen en maatregelen uit de Lerarenstrategie gemonitord?
4
Is over 2024 sprake van onderbesteding van de subsidies voor de maatschappelijke diensttijd
(MDT) en zo ja, hoeveel?
5
Hoe reflecteert u op de volgende conclusie van de Algemene Rekenkamer: «Wachten tot
er nieuwe bestuurlijke afspraken zijn gemaakt voor de periode vanaf 2027 zorgt ervoor
dat nieuwe lichtingen studenten niet de meer gelijke kansen krijgen die ze verdienen
en nodig hebben.»?
6
Hoe gaat u aan de slag met de aanbeveling om samen met het onderwijsveld op zoek te
gaan naar een passende en uitvoerbare oplossing als het aankomt op het bieden van
onderwijs aan nieuwkomers?
7
Heeft u voornemens om meer regie te voeren op de aanpak van de kansenongelijkheid
in het mbo, bij bijvoorbeeld de tussentijdse evaluatie in het najaar van 2025, zoals
de Algemene Rekenkamer voorstelt?
8
Wat gaat u doen om het inzicht in de voortgang van de Werkagenda mbo en het Stagepact
mbo te vergroten?
9
Wat gaat u doen om het inzicht in de Lerarenstrategie te vergroten?
10
Waarom ontbreekt een structurele koppeling tussen doelen, maatregelen, middelen en
resultaten in de OCW-begroting?
11
Hoe staat het met de ontwikkeling van het dashboard dat een overzicht moet bieden
van de resultaten van de Lerarenstrategie?
12
Waarom is de besteding van miljarden aan de Lerarenstrategie niet uitgesplitst naar
afzonderlijke maatregelen?
13
Waarom is de inzet van € 139 miljoen aan MDT-gelden niet onderbouwd met meetbare effecten
op kansengelijkheid?
14
Waarom zijn de uitgaven onder artikel 9 (Overige subsidies en opdrachten) niet gespecificeerd,
ondanks herhaalde verzoeken om transparantie?
15
Bent u van plan te komen met een definitie van kansengelijkheid?
16
Waarom zijn voor het extra mbo-budget van € 1 miljard geen concrete doelen, doelgroepen
en indicatoren vastgesteld?
17
Waarom ontbreken landelijke minimumnormen voor begeleiding van mbo-studenten, ondanks
forse kwaliteitsbudgetten?
18
Wanneer stelt u een meetbare, landelijk toepasbare definitie vast voor «gelijke kansen»
in het mbo?
19
Waarom worden de tussentijdse resultaten van het Masterplan basisvaardigheden gebaseerd
op een niet-verifieerbare zelfrapportage?
20
Wanneer publiceert het CPB1 de effectevaluatie van het Masterplan basisvaardigheden en geldt deze evaluatie als
toetssteen voor vervolgbeleid?
21
Waarom gebruikt u bij het Masterplan basisvaardigheden andere indicatoren dan bij
de Monitor Brede Welvaart en hoe worden deze verschillen verklaard?
22
Waarom heeft u nog geen concrete stappen ondernomen om de bekostiging beter aan te
laten sluiten aan de onderwijstijd?
23
Waarom ontbreekt controle op de rechtmatigheid van toelaatbaarheidsverklaringen in
het (voortgezet) speciaal onderwijs?
24
Kunt u toelichten waarom pas met ingang van de begroting 2026 twee verbetermaatregelen
worden genomen om de samenhang tussen beleidsprioriteiten, doelstellingen, maatregelen,
indicatoren en middelen beter inzichtelijk te maken?
X Noot
1
CPB: Centraal Planbureau
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
L. Bromet, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
M.H.M. Huls, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.