Wetsvoorstellen

Hieronder vindt u de tekst van de bij de Tweede Kamer aanhangige wetsvoorstellen. Aanhangige wetsvoorstellen zijn voorstellen voor nieuwe wetten, ingediend door regering of een Tweede Kamerlid, die mogelijk behandeld worden door de Tweede Kamer.

Wilt u meer weten over welke stappen er nodig zijn om een wet te maken en welke rol de Tweede Kamer daarbij speelt? Dan kunt u hier meer lezen.

Wetsvoorstellen

Implementatiewet Richtlijn 2020/1057/EU inzake detachering in de wegvervoersector

Met dit wetsvoorstel wordt Richtlijn 2020/1057 /EU geïmplementeerd. In deze richtlijn staan speciale regels over de toepassing van de detacheringsrichtlijn op werknemers die internationaal vervoer van goederen en personen verrichten. De Richtlijn 2020/1057 /EU moet ervoor zorgen dat er een evenwicht is tussen goede arbeidsvoorwaarden en sociale bescherming voor bestuurders in het wegtransport enerzijds en de vrijheid van ondernemers om grensoverschrijdende diensten te verlenen op basis van eerlijke concurrentie anderzijds. Dit wetsvoorstel implementeert ook een onderdeel van de Handels- en samenwerkingsovereenkomst tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk.

Indiener C.E.G. van Gennip
minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Voorbereiding
Debat
Stemming
Afgedaan
Gennip C.E.G. van (CDA)
36166

Indiener C.E.G. van Gennip
minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Wetsvoorstellen

Wet herziening bedrag ineens

De inwerkingtreding van het onderdeel bedrag ineens van de Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen wordt met zes maanden uitgesteld naar juli 2023. Op grond van de wet hebben deelnemers aan een pensioenregeling de keuze tussen opname van een bedrag ineens (1) op de pensioeningangsdatum of (2) in februari volgend op het jaar waarin de deelnemer de AOW-gerechtigde leeftijd heeft bereikt (‘uitgesteld uitbetalingsmoment’). Met het uitstel wil het kabinet verzekeraars en pensioenfondsen meer tijd geven om belangstellenden goed te informeren.

Indiener C.J. Schouten
minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen
+ 1 andere

Voorbereiding
Debat
Stemming
Afgedaan
Schouten C.J. (CU)
Rij M.L.A. van (CDA)
36154

Indiener C.J. Schouten
minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen
+ 1 andere

Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Wetsvoorstellen

Aanpassing overgangsrecht Wet inburgering 2021

Wijziging van de Wet inburgering 2021 (Wi 2021) in verband met aanpassing van het overgangsrecht. Het overgangsrecht wordt aangepast zodat meer rekening kan worden gehouden met individuele omstandigheden van inburgeraars die nog onder de Wi 2013 vallen. Het gaat hierbij om de ontheffing van de inburgeringsplicht, verlenging van examentermijnen en terugbetaling van de lening. Ook wordt de maatschappelijke begeleiding van inburgeringsplichtigen uitgebreid. Tot 1 januari 2022 zijn inburgeraars ingestroomd onder de Wet inburgering (Wi 2013) en daarmee zal het inburgeringsregime van deze wet nog zeker tot 2027 doorwerken. De Wi 2013 is opgezet als een strenge wet, waar de verantwoordelijkheid voor de inburgering ligt bij de inburgeringsplichtige. De uitvoeringspraktijk heeft geleerd dat dit stelsel een aantal belemmeringen kent waardoor de inburgering niet altijd goed verloopt. De verbetermogelijkheden konden niet voor inwerkingtreding van de Wi 2021 worden gerealiseerd. Dit wetsvoorstel zorgt voor een grondslag om de verbetermogelijkheden ook na de datum van inwerkingtreding uit te voeren.

Indiener C.E.G. van Gennip
minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Voorbereiding
Debat
Stemming
Afgedaan
Gennip C.E.G. van (CDA)
36078

Indiener C.E.G. van Gennip
minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Wetsvoorstellen

Wet toekomst pensioenen

Het kabinet heeft samen met werknemer- en werkgeversorganisaties in 2019 een pensioenakkoord gesloten. Dit wetsvoorstel komt daaruit voort en regelt de herziening van de tweede pijler van het pensioenstelsel. De tweede pensioenpijler bevat de aanvullende pensioenen die mensen opbouwen in het kader van hun loopbaan als werknemer of zelfstandige. De pensioenopbouw wordt anders. Iedere deelnemer in een pensioenfonds gaat via een premieregeling pensioen opbouwen voor een persoonlijk pensioenvermogen. De pensioenpremie staat centraal en wordt voor alle leeftijden gelijk. In de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel moeten de bestaande afspraken aangepast worden naar de nieuwe regelingen. Daarvoor staan in het wetsvoorstel transitieregels. Ook staan in het wetsvoorstel regels over het overdragen van de pensioenrechten en pensioenaanspraken die zijn opgebouwd onder de huidige wetgeving (‘invaren’). Verder geldt er in de transitieperiode een afwijkend financieel toetsingskader ('transitie-ftk'). Het financieel toetsingskader is het stelsel van financiële normen voor pensioenfondsen dat ervoor moet zorgen dat fondsen het afgesproken pensioen ook daadwerkelijk kunnen uitkeren aan alle generaties. Tot slot worden ook de fiscale regels aangepast aan het nieuwe stelsel en de transitie. Dit onder andere om de fiscale regels over pensioenen minder afhankelijk te laten zijn van de vorm waarin arbeid wordt verricht, zoals loondienst of arbeid als ondernemer. Naast de herziening van het pensioenstelsel regelt het wetsvoorstel ook standaardisering van het nabestaandenpensioen, experimenten voor pensioenopbouw door zelfstandigen in de tweede pijler en verkorting van de wachttijd voor pensioenopbouw voor uitzendwerknemers.

Indiener C.J. Schouten
minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen
+ 1 andere

Voorbereiding
Debat
Stemming
Afgedaan
Schouten C.J. (CU)
Rij M.L.A. van (CDA)
36067

Indiener C.J. Schouten
minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen
+ 1 andere

Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Wetsvoorstellen

Wet toezicht gelijke kansen bij werving en selectie

Het wetsvoorstel verplicht werkgevers en intermediairs om een werkwijze te hebben die gericht is op het voorkomen van discriminatie bij werving en selectie van werknemers. Werkgevers met 25 of meer werknemers moeten deze werkwijze schriftelijk vastleggen. Bij het extern inhuren van arbeidskrachten moet een werkgever ook nagaan of deze verplichting wordt nageleefd. De Inspectie SZW ziet erop toe dat werkgevers een dergelijke werkwijze hebben. Als die ontbreekt, kan de Inspectie daarvoor een boete opleggen, die vervolgens ook openbaar wordt gemaakt. Het doel is om werkgevers bewuster te maken van arbeidsmarktdiscriminatie. De Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) en de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi) worden voor dit wetsvoorstel aangepast.

Indiener B. van 't Wout
staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Voorbereiding
Debat
Stemming
Afgedaan
Wout B.van 't (VVD)
35673

Indiener B. van 't Wout
staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Wetsvoorstellen

Wet eerlijker inkomen

Voorstel van wet van het lid Jasper van Dijk. Het initiatiefwetsvoorstel regelt dat het wettelijk minimumloon (WML) met 5% per jaar wordt verhoogd bovenop de reguliere indexatie. De initiatiefnemer wil zo de opgelopen achterstanden inlopen en hogere lonen over de gehele linie stimuleren. Einddoel is dat het minimumloon uiteindelijke 60% van het gemiddelde loon bedraagt.

Indiener J.J. (Jasper) van Dijk
Tweede Kamerlid

Voorbereiding
Debat
Stemming
Afgedaan
35636

Indiener J.J. (Jasper) van Dijk
Tweede Kamerlid

Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Wetsvoorstellen

Wet indexering minimumloon

Voorstel van wet van het lid Jasper van Dijk. Het initiatiefwetsvoorstel koppelt de jaarlijkse indexering van het minimumloon aan de stijging van het gemiddelde loon om zo te voorkomen dat de kloof tussen de twee groter wordt. Het minimumloon is nu alleen gekoppeld aan de ontwikkeling van de contractloonstijging. De contractloonstijging is de gemiddelde procentuele ontwikkeling van de lonen zonder zaken als promotie en een stijging in salarisschaal. Het gemiddelde loon in Nederland is harder gestegen dan de contractloonstijging. Het wettelijk minimumloon is in de loop der jaren steeds minder waard geworden ten opzichte van het gemiddelde loon. Was het wettelijk minimumloon in 1976 nog ongeveer 68% van het gemiddelde loon, nu is het nog slechts 43%. De Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag wordt met dit initiatiefwetsvoorstel gewijzigd.

Indiener J.J. (Jasper) van Dijk
Tweede Kamerlid

Voorbereiding
Debat
Stemming
Afgedaan
35637

Indiener J.J. (Jasper) van Dijk
Tweede Kamerlid

Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Wetsvoorstellen

Goedkeuring opzegging deel IV Europese Code inzake sociale zekerheid

Het kabinet wil deel IV van de Europese Code inzake sociale zekerheid opzeggen. Deel IV van de Code bevat minimumnormen voor het verstrekken van een uitkering in geval van werkloosheid. Voorgeschreven staat het recht voor op een werkloosheidsuitkering voor een duur van tenminste 21 weken na 1 jaar werken. In Nederland heeft iemand pas recht op een uitkering met een duur van 21 weken, als hij voorafgaand aan de werkloosheid gedurende 5 jaar heeft gewerkt. Indien sprake is van een arbeidsverleden van minder dan 5 jaar, dan is de duur van de uitkering korter. De Werkloosheidswet (WW) voldoet daarom niet aan deel IV van de Code. Volgens het kabinet biedt het Nederlandse socialezekerheidsstelsel voldoende bescherming tegen het risico van werkloosheid. Het voldoen aan deel IV van de Code vereist fundamentele en omvangrijke wijzigingen van de Werkloosheidswet. De Nederlandse werkloosheidswetgeving is wel in overeenstemming met het op 28 juni 1952 te Genève tot stand gekomen Verdrag betreffende minimumnormen van sociale zekerheid (Trb. 1953, 69).

Indiener W. Koolmees
minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
+ 1 andere

Voorbereiding
Debat
Stemming
Afgedaan
W. Koolmees D66
S.A. Blok VVD
35638

Indiener W. Koolmees
minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
+ 1 andere

Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Wetsvoorstellen

Wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet in verband met het verplicht stellen van een vertrouwenspersoon

Iedere werknemer heeft recht op een sociaal veilige werkomgeving. Met dit initiatiefwetsvoorstel wil de initiatiefnemer iedere werknemer een wettelijk recht op toegang tot een vertrouwenspersoon te geven. Daarnaast wordt de positie van de vertrouwenspersoon in de organisatie versterkt. Het wetsvoorstel draagt bij aan het terugdringen van ongewenst gedrag op de werkvloer en het creëren van een veilige werkomgeving voor álle werknemers.

Indiener S. Maatoug
Tweede Kamerlid

Voorbereiding
Debat
Stemming
Afgedaan
35592

Indiener S. Maatoug
Tweede Kamerlid

Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Wetsvoorstellen

Wij­zi­ging van de Wet werk en in­ko­men naar ar­beids­ver­mo­gen en de Ziek­te­wet

Deze wetswijziging biedt werkgevers meer zekerheid over de loondoorbetalingsverplichting bij zieke werknemers. Bij de toets op de re-integratie-inspanningen voor een langdurig zieke (RIV-toets) beoordeelt de verzekeringsarts van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV), vanaf 1 september 2021, niet langer het advies van de bedrijfsarts over de belastbaarheid van de werknemer. Hierdoor zijn loonsancties op basis van medisch verschil van inzicht tussen de bedrijfsarts en verzekeringsarts niet meer mogelijk. Het wetsvoorstel maakt onderdeel uit van een totaalpakket aan maatregelen om de loondoorbetalingsverplichtingen voor werkgevers makkelijker, duidelijker en goedkoper te maken.

Indiener W. Koolmees
minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Voorbereiding
Debat
Stemming
Afgedaan
W. Koolmees D66
35589

Indiener W. Koolmees
minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Wetsvoorstellen

Wet over de bereikbaarheid van werknemers buiten werktijd

Werknemers zijn bijna altijd bereikbaar en voelen de druk om ook in vrije tijd te reageren op werkberichten. Door middel van dit initiatiefwetsvoorstel wil de indiener regelen dat werkgevers en werknemers, ter voorkoming van psychosociale arbeidsbelasting, afspraken maken over niet bereikbaar zijn buiten werktijd. Hiermee kunnen de risico’s van psychosociale arbeidsbelasting, zoals stress en burn-outklachten, door het altijd bereikbaar zijn worden beperkt.

Indiener B.C. Kathmann
Tweede Kamerlid

Voorbereiding
Debat
Stemming
Afgedaan
35536

Indiener B.C. Kathmann
Tweede Kamerlid

Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Wetsvoorstellen

Wet pensioenverdeling bij scheiding 2022

Bij een scheiding moeten over veel zaken afspraken worden gemaakt. Afspraken over kinderen, huisvesting en financiële middelen hebben de hoogste prioriteit. In veel gevallen ontbreekt het echter aan goede afspraken over het inkomen voor later, het pensioen. De verdeling van pensioen bij scheiding heeft een wettelijke basis: de Wet verevening pensioenrechten bij scheiding (Wvps). Bij de evaluatie van de Wvps is gebleken dat de wet beperkt gebruikt wordt, te vaak nog onbekend is bij burgers en scheidingsprofessionals en dat de uitvoering voor verbetering vatbaar is. Met dit wetsvoorstel wordt de opzet verbeterd. Bovendien wordt de wet vernieuwd om te kunnen voldoen aan de eisen van de huidige tijd. De nieuwe regels zijn van toepassing op scheidingen vanaf de inwerkingtreding van dit wetsvoorstel. Voor de inzichtelijkheid is er daarom voor gekozen om een nieuwe wet op te stellen. Op deze manier is duidelijk welke wet op een scheiding van toepassing is. De beoogde inwerkingtredingsdatum van het wetsvoorstel is 1 juli 2022

Indiener W. Koolmees
minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
+ 1 andere

Voorbereiding
Debat
Stemming
Afgedaan
W. Koolmees D66
S. Dekker VVD
35287

Indiener W. Koolmees
minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
+ 1 andere

Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Wetsvoorstellen

Wet gelijke beloning van vrouwen en mannen

Het initiatiefwetsvoorstel moet ervoor zorgen dat er een einde komt aan de ongelijke beloning tussen mannen en vrouwen. Ondernemingen met meer dan vijftig werknemers krijgen een plicht tot informatieverstrekking over de beloningsverschillen tussen vrouwen en mannen in vergelijkbare functies aan de ondernemingsraad en in het bestuursverslag. Er moet een certificeringssysteem komen, waarbij het verplicht wordt iedere drie jaar cijfers aan te leveren over het salaris van de werknemers. Ondernemingen met meer dan 250 werknemers moeten een certificaat zien te verkrijgen waaruit blijkt dat zij vrouwen en mannen gelijk belonen. Als er sprake is van ongelijke beloning, dan krijgt de werkgever de kans de situatie te verbeteren. Indien daar geen gevolg aan wordt gegeven volgen boetes. De Inspectie SZW wordt de toezichthoudende instantie. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid krijgt de wettelijke taak om het parlement elke twee jaar te informeren over de ontwikkelingen van de loonkloof in Nederland.

Indiener E.M.J. Ploumen
Tweede Kamerlid
+ 3 anderen

Voorbereiding
Debat
Stemming
Afgedaan
E.M.J. Ploumen PvdA
N. Özütok (GL
Jasper J. van Dijk SP
Brenk-Barneveld 50plus
35157

Indiener E.M.J. Ploumen
Tweede Kamerlid
+ 3 anderen

Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Wetsvoorstellen

Wet eigen strategie pensioenfonds

Dit initiatiefwetsvoorstel heeft als doel dat het verantwoordingsorgaan (Vo) en het belanghebbendenorgaan (Bo) bij pensioenfondsen een adviesrecht op het uitsluitingenbeleid van het pensioenfonds en op het maatschappelijk verantwoord beleggingsbeleid krijgen. Dit maakt bijvoorbeeld mogelijk dat een verantwoordingsorgaan of een belanghebbendenorgaan adviseert tabaksbedrijven uit te sluiten van de beleggingsportefeuille of het pensioenfondsbestuur adviseert een duurzamer beleggingsbeleid te voeren. De Pensioenwet en de Wet verplichte beroepspensioenregeling (Wvb) moeten daarvoor worden gewijzigd.

Indiener M.J.T.G. van Beukering-Huijbregts
Tweede Kamerlid

Voorbereiding
Debat
Stemming
Afgedaan
35101

Indiener M.J.T.G. van Beukering-Huijbregts
Tweede Kamerlid

Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Wetsvoorstellen

Initiatiefvoorstel-Schouten en Pieter Heerma. Wet inwerkingtreding breed wettelijk moratorium

Dit wetsvoorstel regelt de inwerkingtreding van artikel 5 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Dit artikel beoogt om in de gemeentelijke schuld-hulpverlening de beschikking te krijgen over een wettelijk breed moratorium. Tot op heden is het koninklijk besluit met betrekking tot dit artikel echter niet geslagen. Dit wetsvoorstel voorziet alsnog in inwerkingtreding.

Indiener C.J. Schouten
Tweede Kamerlid
+ 1 andere

Voorbereiding
Debat
Stemming
Afgedaan
C.J. Schouten CU
P.E. Heerma CDA
34450

Indiener C.J. Schouten
Tweede Kamerlid
+ 1 andere

Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Naar boven