Wetsvoorstellen

Hieronder vindt u de tekst van de bij de Tweede Kamer aanhangige wetsvoorstellen. Aanhangige wetsvoorstellen zijn voorstellen voor nieuwe wetten, ingediend door regering of een Tweede Kamerlid, die mogelijk behandeld worden door de Tweede Kamer.

Wilt u meer weten over welke stappen er nodig zijn om een wet te maken en welke rol de Tweede Kamer daarbij speelt? Dan kunt u hier meer lezen.

Filters wissen
10 feb 2020
Wet franchise

Wijziging van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek in verband met de invoering van regels omtrent de franchiseovereenkomst (Wet franchise). Doel van het wetsvoorstel is om de relatie tussen franchisegever en haar franchisenemers meer in evenwicht te brengen: eerlijker ondernemen en beter samenwerken.

M.C.G. Keijzer
staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat
35392
Indiener M.C.G. Keijzer
staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat
+ 1 andere

Economische Zaken en Klimaat
08 feb 2020
Wijziging van het Wetboek van Strafrecht BES ter uitvoering van het op 4 april 2014 te Montreal tot stand gekomen Protocol tot wijziging van het Verdrag inzake strafbare feiten en bepaalde andere handelingen begaan aan boord van luchtvaartuigen

Met dit wetsvoorstel worden de bepalingen uit het genoemde Protocol verwerkt in de Nederlandse wetgeving. Door het Protocol worden onderdelen van het in de titel genoemde Verdrag aangepast die relevant zijn voor de internationale samenwerking in de aanpak van zogeheten ‘unruly passengers’; personen die zich aan boord van vliegtuigen schuldig maken aan ongewenst gedrag zoals dronkenschap of het niet voldoen aan aanwijzingen door de gezagvoerder. Het gaat daarbij doorgaans om minder ernstige strafbare feiten en andere handelingen.
Het grootste deel van de verplichtingen uit het Protocol is al geregeld in de Nederlandse wetgeving; de nog tot stand te brengen uitvoeringswetgeving voor de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba is dan ook van geringe omvang. Zo voorziet het Protocol in een verplichting tot vestiging van rechtsmacht voor de situatie dat aan boord van een (niet-Nederlands) luchtvaartuig een strafbaar feit is gepleegd en dat luchtvaartuig vervolgens in Nederland landt met de verdachte nog aan boord. De te vestigen rechtsmacht is uitdrukkelijk beperkt tot feiten waardoor de veiligheid van het luchtvaartuig, de veiligheid van passagiers of goederen aan boord of de goede orde en discipline aan boord in gevaar worden gebracht.

F.B.J. Grapperhaus
minister van Justitie en Veiligheid
35390
Indiener F.B.J. Grapperhaus
minister van Justitie en Veiligheid

Justitie en Veiligheid
08 feb 2020
Goedkeuring van het op 4 april 2014 te Montreal tot stand gekomen Protocol tot wijziging van het Verdrag inzake strafbare feiten en bepaalde andere handelingen begaan aan boord van luchtvaartuigen (Trb. 2019, 140 en Trb. 2020, 3)

Met dit wetsvoorstel worden de bepalingen uit het genoemde Protocol verwerkt in de Nederlandse wetgeving. Door het Protocol worden onderdelen van het in de titel genoemde Verdrag aangepast die relevant zijn voor de internationale samenwerking in de aanpak van zogeheten ‘unruly passengers’; personen die zich aan boord van vliegtuigen schuldig maken aan ongewenst gedrag zoals dronkenschap of het niet voldoen aan aanwijzingen door de gezagvoerder. Het gaat daarbij doorgaans om minder ernstige strafbare feiten en andere handelingen.
Het grootste deel van de verplichtingen uit het Protocol is al geregeld in de Nederlandse wetgeving; de nog tot stand te brengen uitvoeringswetgeving is dan ook van geringe omvang. Zo voorziet het Protocol in een verplichting tot vestiging van rechtsmacht voor de situatie dat aan boord van een (niet-Nederlands) luchtvaartuig een strafbaar feit is gepleegd en dat luchtvaartuig vervolgens in Nederland landt met de verdachte nog aan boord.

C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
minister van Infrastructuur en Waterstaat
35391-(R2144)
Indiener C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
minister van Infrastructuur en Waterstaat
+ 2 anderen

Infrastructuur en Waterstaat
05 feb 2020
Voorstel van wet van de leden Klaver en Ouwehand tot wijziging van de Wet milieubeheer en het Wetboek van Strafrecht en in verband met de invoering van een vuurwerkverbod voor consumenten

Dit wetsvoorstel voorziet in de invoering van een algemeen vuurwerkverbod voor consumenten. Alleen onder zeer strikte voorwaarden bij algemene maatregel van bestuur moet de mogelijkheid bestaan voor uitzonderingen op dit algemeen vuurwerkverbod voor consumenten. Deze uitzondering zou alleen mogelijk moeten zijn als, naast de nu al geldende voorwaarden, voldaan wordt aan het uitgangspunt: ‘zo veilig, zo stil en zo dier- en milieuvriendelijk als mogelijk’.
Het professioneel afsteken van vuurwerk, onder de bij of krachtens het Vuurwerkbesluit gestelde nadere regels, blijft volgens dit wetsvoorstel ongemoeid.

J.F. Klaver
Tweede Kamerlid
35386
Indiener J.F. Klaver
Tweede Kamerlid
+ 1 andere

Infrastructuur en Waterstaat
04 feb 2020
Wijziging van de Wet op het bevolkingsonderzoek

Bij bevolkingsonderzoeken moet niet alleen worden gedacht aan de collectieve onderzoeken die voor een groot deel van de bevolking worden uitgevoerd, zoals de onderzoeken naar darmkanker. Het kan ook gaan om preventief gezondheidsonderzoek dat een individu op eigen initiatief en kosten ondergaat. Dit wetsvoorstel heeft tot doel meer keuzevrijheid te creëren voor mensen die gebruik willen maken van preventief gezondheidsonderzoek. Tegelijkertijd worden de nodige waarborgen gecreëerd om de kwaliteit van het preventief gezondheidsonderzoek te waarborgen en deelnemers te beschermen tegen de nadelen en risico's van preventief gezondheidsonderzoek.

P. Blokhuis
staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
35384
Indiener P. Blokhuis
staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Volksgezondheid, Welzijn en Sport
29 jan 2020
Wij­zi­ging van de Uit­le­ve­rings­wet, het Wet­boek van Straf­recht BES en het Wet­boek van Straf­vor­de­ring ter uit­voe­ring van het Aan­vul­lend Pro­to­col bij het Ver­drag van de Raad van Eu­ro­pa ter voor­ko­ming van ter­ro­risme

Dit wetsvoorstel regelt de uitvoering van het Aanvullend Protocol bij het Verdrag van de Raad van Europa ter voorkoming van terrorisme, dat de verdragsstaten verplicht om enkele specifieke gedragingen op het gebied van terrorisme strafbaar te stellen in hun nationale strafwetgeving. Dit zijn vooral maatregelen om het gevaar te bestrijden van individuen die naar het buitenland reizen om daar terroristische misdrijven te plegen (‘foreign terrorist fighters’).

F.B.J. Grapperhaus
minister van Justitie en Veiligheid
35382
Indiener F.B.J. Grapperhaus
minister van Justitie en Veiligheid

Justitie en Veiligheid
29 jan 2020
Goedkeuring van het op 22 oktober 2015 te Riga tot stand gekomen Aanvullend Protocol bij het Verdrag van de Raad van Europa ter voorkoming van terrorisme (Trb. 2016, 180)

Wetsvoorstel ter goedkeuring voor het gehele Koninkrijk van het Aanvullend Protocol bij het Verdrag van de Raad van Europa ter voorkoming van terrorisme. De kern van het Aanvullend Protocol wordt gevormd door de artikelen 2 tot en met 6, waarin de verdragspartijen de verplichting op zich nemen om een aantal gedragingen die verband houden met foreign terrorist fighters strafbaar te stellen.

F.B.J. Grapperhaus
minister van Justitie en Veiligheid
35381-(R2143)
Indiener F.B.J. Grapperhaus
minister van Justitie en Veiligheid
+ 1 andere

Justitie en Veiligheid
20 jan 2020
Weg­ne­men van be­lem­me­rin­gen voor ge­rech­ten bij het ver­le­nen van on­der­lin­ge bij­stand in ge­val van ge­brek aan vol­doen­de zit­tings­ca­pa­ci­teit.

Mensen en bedrijven wachten soms lang op een gerechtelijke uitspraak en blijven daardoor lang in onzekerheid. Het kabinet vindt het van belang dat rechtbanken hun achterstanden wegwerken en langere doorlooptijden weten te voorkomen. Dit wetsvoorstel maakt het voor rechtbanken en gerechtshoven makkelijker om elkaar te kunnen helpen bij een tijdelijk gebrek aan zittingscapaciteit.

S. Dekker
minister voor Rechtsbescherming
35375
Indiener S. Dekker
minister voor Rechtsbescherming

Justitie en Veiligheid
16 jan 2020
Wijziging van de Participatiewet in verband met het uitsluiten van fraudevorderingen bij de vermogenstoets

Het voorstel bevat een aanpassing van de Participatiewet. Er wordt voorgesteld om vorderingen die zijn ontstaan wegens schending van de inlichtingenplicht in de sociale zekerheid uit te sluiten van de vermogens-toets. Hiermee wil de regering de onterecht gunstige positie van mensen met fraudevorderingen bij de toegang tot het recht op bijstand wegnemen.

T. van Ark
staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
35374
Indiener T. van Ark
staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Sociale Zaken en Werkgelegenheid
07 jan 2020
Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met het ongeldig maken van getuigschriften van vakbekwaamheid en getuigschriften van nascholing ter uitvoering van Richtlijn 2003/59/EG

Bij de implementatie van EU-richtijn nr. 2003/59/EG van 15 juli 2003 in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement rijbewijzen en de Regeling vakbekwaamheid bestuurders 2012 is gebleken dat daarbij ten onrechte vrijstellingen zijn opgenomen van de basiskwalificatie en van de nascholing voor bestuurders die vóór 1 juli 1955 geboren zijn. Hoewel deze vrijstelling al per 1 juni 2015 is vervallen bleken de getuigschriften van vakbekwaamheid (ook wel code 95 genoemd), die op rijbewijzen zijn geplaatst, nooit vervallen. Dit wetsvoorstel voorziet erin dat die getuigschriften alsnog ongeldig worden.

C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
minister van Infrastructuur en Waterstaat
35372
Indiener C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
minister van Infrastructuur en Waterstaat

Infrastructuur en Waterstaat
20 dec 2019
Goedkeuring van het op 1 juni 1993 te Wenen tot stand gekomen Verdrag tussen de Zwitserse Bondsstaat en de Republiek Oostenrijk met betrekking tot de oprichting en werking van het Internationaal Centrum voor de ontwikkeling van migratiebeleid (ICMPD), zoa

Goedkeuring van het op 1 juni 1993 te Wenen tot stand gekomen Verdrag tussen de Zwitserse Bondsstaat en de Republiek Oostenrijk met betrekking tot de oprichting en werking van het Internationaal Centrum voor de ontwikkeling van migratiebeleid (ICMPD), zoals gewijzigd bij het Verdrag van 27 maart 1996, het Verdrag van 26 april 1996 en van het Verdrag van 25 juni 2003, en zoals aangevuld door het Verdrag van 26 mei 2014 (Trb. 2019, 92)

S.A. Blok
minister van Buitenlandse Zaken
35332
Indiener S.A. Blok
minister van Buitenlandse Zaken
+ 1 andere

Buitenlandse Zaken
19 dec 2019
Wijziging van de Telecommunicatiewet

Wijziging van de Telecommunicatiewet in verband met de implementatie van de onderdelen van richtlijn (EU) 2018/1972 die betrekking hebben op toegangsregulering in geval van replicatiebelemmeringen, het overstappen van telecomaanbieder en het vorderen van inlichtingen ten behoeve van een geografisch onderzoek naar het bereik van elektronische communicatienetwerken

M.C.G. Keijzer
staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat
35368
Indiener M.C.G. Keijzer
staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat

Economische Zaken en Klimaat
17 dec 2019
Wij­zi­ging van de Me­dia­wet in ver­band met de im­ple­men­ta­tie mo­der­ni­se­ring au­dio­vi­su­e­le me­dia­dien­sten­richt­lijn

Het wetsvoorstel strekt tot implementatie van richtlijn 2018/1808, de herzieningsrichtlijn, waarmee de richtlijn audiovisuele mediadiensten wordt gewijzigd. De herzieningsrichtlijn regelt een verscheidenheid aan onderwerpen.
In het bijzonder gaat het om technologische ontwikkelingen en veranderingen bij aanbieders en bij consumenten. Als gevolg daarvan wordt de regelgeving ten aanzien van lineaire televisie en mediadiensten op aanvraag aangepast en reguleert de richtlijn een nieuw onderwerp, de videoplatformdiensten. Onderwerpen waar de herzieningsrichtlijn onder andere op ziet is de bescherming van minderjarigen, de regulering van toegankelijkheid van diensten voor mensen met een beperking, meer flexibele regeling voor zendtijd voor reclame, de promotie van Europese werken, de onafhankelijkheid van de mediatoezichthouder, het bevorderen van mediageletterdheid, en zelf- en coregulering van diverse onderwerpen bij videoplatformdiensten.

A. Slob
minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media
35361
Indiener A. Slob
minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
17 dec 2019
Wijziging van de Zorgverzekeringswet in verband met het vereenvoudigen van de wanbetalersbijdrage

Voor de zorgverzekering betaalt de verzekeringnemer aan de zorgverzekeraar een nominale premie. Wanneer de verzekeringnemer dat niet doet en de betalingsachterstand is opgelopen tot zes maanden, meldt de zorgverzekeraar hem bij het Centraal Administratie Kantoor (CAK) aan als wanbetaler. Daarna moet de verzekeringnemer in plaats van de nominale premie een bestuursrechtelijke premie aan het CAK betalen. De zorgverzekeraar ontvangt dan een bijdrage van het CAK voor het verzekerd houden van de wanbetaler (artikel 34a Zvw). Dit wordt de wanbetalersbijdrage genoemd. Dit wetsvoorstel vereenvoudigt de manier waarop de wanbetalersbijdrage aan zorgverzekeraars wordt betaald. Daarnaast vereenvoudigt het toezicht op de verplichtingen van zorgverzekeraars gericht op het verminderen van het aantal wanbetalers.

B.J. Bruins
minister voor Medische Zorg
35362
Indiener B.J. Bruins
minister voor Medische Zorg

Volksgezondheid, Welzijn en Sport
11 dec 2019
Implementatiewet herziene detacheringsrichtlijn

Dit wetsvoorstel strekt tot implementatie van Richtlijn 2018/957/EU van het Europees Parlement en de Raad van 28 juni 2018 tot wijziging van Richtlijn 96/71/EG betreffende de terbeschikkingstelling van werknemers met het oog op het verrichten van diensten (PbEU 2018, L 173) (de herzieningsrichtlijn).De herzieningsrichtlijn beoogt een nieuw en beter evenwicht te treffen tussen de doelstellingen van de detacherings-richtlijn, met name door het bieden van meer bescherming aan gedetacheerde werknemers.

W. Koolmees
minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
35358
Indiener W. Koolmees
minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Sociale Zaken en Werkgelegenheid
06 dec 2019
Afschaffing van de rekentoets in het voortgezet onderwijs

Wijziging van onder andere de Wet op het voortgezet onderwijs in verband met de afschaffing van de rekentoets in het voortgezet onderwijs.
Het belang van goede rekenvaardigheden verdwijnt niet met het afschaffen rekentoets. Daarom wordt een tweeledig alternatief voorgesteld, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen leerlingen met en zonder wiskunde. Voor alle leerlingen wordt toegewerkt naar een situatie waarbij rekenen voortaan als een meer geïntegreerd onderdeel van het onderwijsprogramma is ingepast. Het doel blijft om er voor te zorgen dat leerlingen het voortgezet onderwijs (vo) verlaten met voldoende rekenkennis en –vaardigheden voor deelname aan de samenleving en een vervolgopleiding.

A. Slob
minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media
35357
Indiener A. Slob
minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
06 dec 2019
Weigeren van afgifte van een verklaring omtrent het gedrag (VOG) op basis van politiegegevens

Het wetsvoorstel heeft tot doel een intensievere screening mogelijk te maken voor bepaalde, door de minister aan te wijzen, functies in het ‘veiligheidsdomein’. Voor deze functies is een hoge mate van integriteit nodig en zijn de bestaande screeningsinstrumenten niet voldoende of niet geschikt. Het wetsvoorstel introduceert daarom een nieuw soort VOG; de VOG politiegegevens. De afgifte van deze VOG wordt geweigerd als de aanvrager niet van onbesproken gedrag is. Politiegegevens kunnen hierbij, net als justitiële gegevens, een zelfstandige weigeringsgrond vormen. Daarbij wordt gelet op de omstandigheden van het geval en het doel waarvoor deze VOG wordt gevraagd.

S. Dekker
minister voor Rechtsbescherming
35355
Indiener S. Dekker
minister voor Rechtsbescherming

Justitie en Veiligheid
02 dec 2019
Vereenvoudiging grondslagen bekostiging vo-scholen

Het wetsvoorstel vereenvoudigt de grondslagen voor de bekostiging van de scholen voor voortgezet onderwijs (vo), zoals geregeld in de Wet op het voortgezet onderwijs (WVO). De huidige bekostiging van het vo is complex en sluit onvoldoende aan bij de werkelijke exploitatie van schoolbesturen. Met het vereenvoudigde bekostigingsmodel kan de (meerjarige) financiële planning door schoolbesturen worden verbeterd. En de onbedoelde sturing op de onderwijsinhoud wordt verminderd, de transparantie vergroot en administratieve lasten verlaagt.
Het wetsvoorstel voorziet tevens in het vereenvoudigen van de grondslagen voor bekostiging van vo-scholen in Caribisch Nederland.

A. Slob
minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media
35354
Indiener A. Slob
minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
29 nov 2019
Wijziging van de Huisvestingswet 2014 in verband met de aanpak van ongewenste neveneffecten van toeristische verhuur van woonruimte (Wet toeristische verhuur van woonruimte)

Dit wetsvoorstel strekt tot wijziging van de Huisvestingswet 2014 in verband met de regulering van de toeristische verhuur van woonruimte. Aan de gemeente worden instrumenten gegeven om de handhaving mogelijk te maken en indien noodzakelijk de neveneffecten van de toeristische verhuur van woonruimte te kunnen voorkomen of beperken. Dit wetsvoorstel voorziet daartoe in de mogelijkheid voor een registratie-, meld- en/of vergunningplicht. Door de registratieplicht wordt de informatiepositie van de gemeente verbeterd, waardoor gericht en effectief kan worden gehandhaafd. Door een meld- of vergunningplicht kunnen de negatieve neveneffecten van toeristische verhuur van woonruimte worden voorkomen of beperkt. Hiermee wordt een uniform systeem geïntroduceerd dat specifiek is toegesneden op toeristische verhuur van woonruimte. Daarnaast wordt een maatregel voorgesteld waarmee gemeenten op basis van de Huisvestingswet 2014 effectiever kunnen optreden tegen woonfraude.

S. van Veldhoven-van der Meer
minister voor Milieu en Wonen
35353
Indiener S. van Veldhoven-van der Meer
minister voor Milieu en Wonen

Binnenlandse Zaken
28 nov 2019
Wetsvoorstel aanscherping burgerschapsopdracht onderwijs

Deze wijziging van de wetsbepalingen over burgerschapsonderwijs in het primair, speciaal en voortgezet onderwijs zorgt ervoor dat burgerschapsonderwijs 'meer verplichtend' wordt. Dat betekent dat de wettelijke regels voorschrijven dat het onderwijs het burgerschap bevordert en waar het burgerschapsonderwijs over moet gaan.
Het wetsvoorstel roept ook een zorgplicht voor scholen in het leven. Scholen moeten ervoor zorgen dat de leraren handelen in overeenstemming met democratisch-rechtsstatelijke waarden. Zij moeten er verder voor zorgen dat leerlingen op school kunnen oefenen met de omgang met deze waarden.

A. Slob
minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media
35352
Indiener A. Slob
minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
27 nov 2019
Tegengaan huwelijkse gevangenschap en enige andere onderwerpen

‘Huwelijkse gevangenschap’ is een situatie waarin de (voormalige) partner weigert mee te werken aan de beëindiging van een eerder gesloten religieus huwelijk. Om een religieus huwelijk te beëindigen, kan het nodig zijn om bepaalde religieuze handelingen te verrichten, waarvoor de medewerking van beide echtgenoten nodig is. Blijft die medewerking uit, dan blijft de religieuze verbintenis in stand. Dit kan ertoe leiden dat betrokkenen, hoewel zij naar burgerlijk recht gescheiden zijn, in de ogen van hun religieuze gemeenschap nog steeds zijn gehuwd. Dat kan allerlei (verstrekkende) gevolgen hebben.
De belangrijkste wijziging die in het wetsvoorstel wordt voorgesteld, zorgt er voor dat de rechter bij echtscheiding een voorziening kan treffen waardoor een echtgenoot bevolen wordt om medewerking te verlenen aan de ontbinding van een religieus huwelijk.

S. Dekker
minister voor Rechtsbescherming
35348
Indiener S. Dekker
minister voor Rechtsbescherming

Justitie en Veiligheid
26 nov 2019
Wet uitbreiding slachtofferrechten

Het doel van het wetsvoorstel is een verdere versteviging en verankering van de positie van het slachtoffer in het strafproces. Het wetsvoorstel introduceert onder meer een verplichting voor de verdachte om op de rechtszitting en bij de uitspraak te verschijnen, als hij zich in voorlopige hechtenis bevindt in verband met een ernstig zeden- of geweldsmisdrijf. Daarnaast wordt een spreekrecht ingevoerd op de tbs-verlengingszitting en bij de voorwaardelijke beëindiging van de plaatsing in een justitiële jeugdinrichting (PIJ-maatregel).

S. Dekker
minister voor Rechtsbescherming
35349
Indiener S. Dekker
minister voor Rechtsbescherming

Justitie en Veiligheid
20 nov 2019
Samenvoeging van de gemeenten Appingedam, Delfzijl en Loppersum

Dit wetsvoorstel heeft betrekking op de samenvoeging van de gemeenten Appingedam, Delfzijl en Loppersum, gelegen in de provincie Groningen, tot de nieuwe gemeente Eemsdelta. Deze samenvoeging is op initiatief van de betrokken gemeenten zelf tot stand gekomen en leidt tot een nieuwe gemeente die circa 46.000 inwoners telt, 32 kernen heeft en een oppervlakte van 364 km² beslaat (waarvan 96,2 km² water). De beoogde datum van herindeling is 1 januari 2021.

R.W. Knops
minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
35344
Indiener R.W. Knops
minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Binnenlandse Zaken
20 nov 2019
Splitsing van de gemeente Haaren

Dit wetsvoorstel regelt de opheffing en splitsing van de gemeente Haaren, gelegen in de provincie Noord-Brabant. Het initiatief daartoe is door de gemeente Haaren zelf genomen. Met ‘splitsing’ wordt bedoeld dat de op te heffen gemeente Haaren in vier delen uiteen gaat die worden samengevoegd met de gemeenten Boxtel, Oisterwijk, Tilburg en Vught. Met deze herindelingsregeling worden daarom – naast de opheffing van de gemeente Haaren – de volgende vier herindelingen geregeld:
• De kern Esch wordt via een lichte samenvoeging bij de gemeente Boxtel gevoegd.
• De kern Haaren wordt via een lichte samenvoeging bij de gemeente Oisterwijk gevoegd.
• De kern Biezenmortel wordt via een grenscorrectie bij de gemeente Tilburg gevoegd.
• De kern Helvoirt wordt via een lichte samenvoeging bij de gemeente Vught gevoegd.
Zowel voor de lichte samenvoegingen als voor de grenscorrectie is de beoogde datum van herindeling 1 januari 2021.

R.W. Knops
minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
35345
Indiener R.W. Knops
minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Binnenlandse Zaken
15 nov 2019
Initiatiefvoorstel tot wijziging van de Wet afbreking zwangerschap (Waz)

De initiatiefnemer wil de Wet afbreking zwangerschap (Waz) wijzigen in verband met het verbeteren van informatievoorziening en ondersteuning van ongewenst zwangere vrouwen. Dit wetsvoorstel regelt dat iedere vrouw direct bij het eerste contact dat zij met een arts heeft over haar voornemen om een ongewenste zwangerschap af te breken, op een duidelijke wijze mondelinge en schriftelijke informatie krijgt over alle alternatieven die zij heeft voor het afbreken van de zwangerschap. Daarnaast wordt geregeld dat zij tijdens dit gesprek wordt geïnformeerd over de mogelijkheden om gebruik te maken van gespecialiseerde keuzebegeleiding en ondersteuning.

C.G. van der Staaij
Tweede Kamerlid
35338
Indiener C.G. van der Staaij
Tweede Kamerlid

Volksgezondheid, Welzijn en Sport