Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Haga over de overlast van asielzoekers in Maarheeze
Vragen van het lid Van Haga (Groep Van Haga) aan de Staatssecretarissen van Justitie en Veiligheid en van Asiel over de overlast van asielzoekers in Maarheeze (ingezonden 6 juli 2023).
Antwoord van Staatssecretaris Van der Burg (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 1 augustus
2023). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2022–2023, nr. 3295.
Vraag 1
Bent u bekend met de berichtgeving over de gevolgen van de overlast van asielzoekers
in Maarheeze, zoals de sluiting van de Jumbo1 en de wens van machinisten om het station in Maarheeze over te slaan?2
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat is uw reactie op deze gevolgen door overlast van asielzoekers in Maarheeze?
Antwoord 2
Iedere vorm van overlast veroorzaakt door asielzoekers is onacceptabel, zo ook in
Maarheeze. Onze gastvrijheid mag nooit ten koste gaan van onze veiligheid. Ik zet
mij daarom met COA en andere ketenpartners en in overleg met de gemeente Cranendonck
in om met verschillende maatregelen de rust weer terug te laten keren in de gemeente.
Deze worden hieronder toegelicht.
Vraag 4
Bent u bekend met de maatregelen die de Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft genomen
als reactie op de wens van de machinisten?3
Antwoord 4
Ja. Ik ben doorlopend in gesprek met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
en vervoerders over maatregelen om de overlast die door asielzoekers in het openbaar
vervoer wordt veroorzaakt terug te dringen. De voortgang hierop wordt maandelijks
met de gemeente besproken. Een van de aanvullende maatregelen die wordt uitgewerkt
is de inzet van COA-hosts op station Maarheeze. Het COA en de NS zijn hier reeds over
in gesprek. Dergelijke hosts zijn actief op het station van Emmen, waar ze een belangrijke
preventieve werking hebben.
Daarnaast kunnen vervoerders een reis- of verblijfsverbod opleggen aan personen, waaronder
ook asielzoekers, die veelvuldig overlast veroorzaken. Met het verbod kan de toegang
tot een station of een bepaald traject worden ontzegd.
Vraag 3 en 5
Waarom is er vorig jaar niet ingegrepen toen inwoners en winkeliers in Maarheeze aangaven
zich nog steeds onveilig te voelen in hun eigen dorp?4
Wat gaat u eraan doen om ervoor te zorgen dat inwoners van Maarheeze zich weer veilig
voelen in hun dorp en dat het niet verandert in een spookdorp? Kunt u een gedetailleerd
antwoord geven?
Antwoord 3 en 5
Er zijn verschillende maatregelen getroffen in en rondom het azc in de gemeente Cranendonck.
Zo heeft het COA het hekwerk rondom het terrein aangepast om mensen buiten te houden
en is het toezicht op gebouw F16, waar de overlastgevende bewoners worden opgevangen,
verscherpt.
Om verblijf op het azc-terrein voor de asielzoekers aantrekkelijker te maken wordt
het naastgelegen terrein geëgaliseerd en ingericht als sportveld, wordt planmatig
onderhoud uitgevoerd aan de buitenzijde van de gebouwen, zijn overtollige units verwijderd
en is een mobiele winkel gerealiseerd die op doordeweekse dagen door bewoners van
het azc druk wordt bezocht. Er wordt bekeken of het assortiment kan worden vergroot.
Ten behoeve van plaatsing van permanente camera’s op het azc-terrein is een plan in
ontwikkeling. Hierbij is ook uitvoerig onderzoek gedaan naar de impact op privacy.
Daarnaast is er sinds maart 2023 in samenwerking met de Coördinator Nationale Aanpak
Overlast en de ketenmariniers een toezichtteam gestart in de gemeente Cranendonck.
Met hun zichtbaarheid en aanwezigheid zetten de toezichthouders zich in om bepaalde
vormen van overlast te voorkomen. Door persoonlijk contact met de asielzoekers, weten
zij in situaties waar onrust heerst of onenigheid dreigt, vaak de angel eruit halen
voordat de spanning escaleert. Daarnaast onderhouden zij nauw en frequent contact
met de lokale bewoners, winkeliers en ondernemers, de politie, het COA en vervoerders.
Vraag 6
Worden de overlastplegers gestraft en daarna als de wiedeweerga teruggestuurd naar
het land van herkomst? Indien dit niet het geval is, waarom blijven ze ongestraft?
Antwoord 6
Het uitgangspunt van het openbare-ordebeleid is dat vreemdelingen die misdrijven plegen
niet in aanmerking komen voor verblijf in Nederland.
Op grond van Europese regelgeving kan de IND de vluchtelingenstatus of een subsidiaire
beschermingsstatus echter alleen weigeren of intrekken op grond van openbare orde
indien de vreemdeling (onherroepelijk) is veroordeeld voor een (bijzonder) ernstig
misdrijf. Hiervan is sprake als een straf is opgelegd van minimaal zes maanden («ernstig
misdrijf» in geval van subsidiaire bescherming) of tien maanden («bijzonder ernstig
misdrijf» bij een vluchtelingenstatus). Ook moet er sprake zijn van een gevaar voor
de gemeenschap, in artikel C2/7.10.1 van de Vreemdelingencirculaire (Openbare orde
als afwijzingsgrond) is een verdere invulling van dit begrip gegeven. Daarnaast dient
voor een intrekking van een reeds verleende vergunning gekeken te worden naar de zogenoemde
glijdende schaal in het kader van de openbare orde (art. 3.86 Vb). Hoe langer de vreemdeling
rechtmatig in Nederland verblijft, hoe hoger de straf moet zijn om tot beëindiging
van het verblijfsrecht over te kunnen gaan.
Een veroordeling voor een (bijzonder) ernstig misdrijf kan dus grond zijn om geen
verblijfsvergunning te verlenen. Na een afwijzend besluit van de IND start de DT&V
het terugkeerproces. Dit kan ook vanuit strafdetentie of vreemdelingenbewaring.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E. van der Burg, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.