Schriftelijke vragen : Het bericht 'Populariteit van SUV’s drukt gewicht Nederlandse auto omhoog (en vertraagt daling uitstoot)'
Vragen van het lid Van Ginneken (D66) aan de Staatssecretaris en Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Populariteit van SUV’s drukt gewicht Nederlandse auto omhoog (en vertraagt daling uitstoot)» (ingezonden 2 mei 2023).
Vraag 1
Wat is uw appreciatie van het nieuwsbericht «Populariteit van SUV’s drukt gewicht
Nederlandse auto omhoog (en vertraagt daling uitstoot)»?1
Vraag 2
Vindt u het steeds groter en zwaarder worden van de gemiddelde Nederlandse auto een
negatieve ontwikkeling?
Vraag 3
Wordt de daling van de totale CO2-uitstoot van het Nederlandse wagenpark afgeremd door de groei van grotere voertuigen
zoals de «Sports Utility Vehicle» (SUV)?
Vraag 4
Hoe wordt bepaald welke voertuigen in de Europese Unie of Nederland een SUV zijn en
wordt hierbij ook onderscheid gemaakt met bijvoorbeeld een «Multiple Purpose Vehicle»
(MPV) ofwel een familieauto?
Vraag 5
Houdt de overheid hier data (bijvoorbeeld het aantal geregistreerde voertuigtypes)
over bij?
Vraag 6
Welke (onbenutte) mogelijkheden en instrumenten hebben de Rijkoverheid (bijvoorbeeld
via belastingen), provincies (bijvoorbeeld via de opcenten) of gemeenten (bijvoorbeeld
via parkeervergunningen of -tarieven) om te sturen op het gewicht of de grootte van
een auto?
Vraag 7
Acht u het noodzakelijk om de groei van grotere en zwaardere voertuigen af te remmen?
Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe doet u dat en vindt u het instrumentarium waar naar
gevraagd wordt onder vraag 6 toereikend?
Vraag 8
Zijn er landen bij u bekend die actief sturen op het stimuleren van het bezit en gebruik
van kleinere auto’s of het ontmoedigen van grote en zwaardere auto’s? Zo ja, hoe doen
deze landen dat?
Vraag 9
Maakt de overheid onderscheid in voertuigtypes bij (dodelijke) verkeersongevallen?
Zo ja, blijkt hieruit dat grotere voertuigen vaker of minder vaak betrokken zijn verkeersongevallen?
Vraag 10
Resulteert het weggebruik van een SUV tot meer uitstoot van fijnstof, bijvoorbeeld
omdat de auto zwaarder is of de banden groter? Hoe zit dat met andere stoffen?
Vraag 11
Op welke manieren stuurt de EU of Nederland op de energie efficiëntie van voertuigen?
Bestaan hier normen voor? Zo nee, vindt u het wenselijk dat hier normen voor komen?
Indieners
-
Gericht aan
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Gericht aan
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
L.M. van Ginneken, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.