Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Ginneken over het bericht 'Op bezoek bij omstreden fietskoeriers: 'We zullen nooit pushen om harder te rijden''
Vragen van het lid Van Ginneken (D66) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat en van Justitie en Veiligheid over het bericht «Op bezoek bij omstreden fietskoeriers: «We zullen nooit pushen om harder te rijden»» (ingezonden 22 februari 2022).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 11 maart 2022).
Vraag 1
Bent u het ermee eens dat de snelle opkomst van flitsbezorgers kan leiden tot onveilige
situaties in het verkeer, overlast en achteruitgang van het straatbeeld?1
Antwoord 1
De vraag naar een snelle levering van producten, zoals maaltijden en boodschappen,
is in de afgelopen jaren enorm toegenomen. Ter illustratie, uit een recente enquête
van de gemeente Amsterdam blijkt dat 28% van haar inwoners zeer vaak (wekelijks) gebruik
maakt van een bezorgdienst.2 Tegelijkertijd geven inwoners van verschillende steden aan dat zij te maken hebben
met overlast door flitsbezorgers, zoals geluidsoverlast en vuilnis op straat. Er zijn
geen cijfers bekend dat flitsbezorgers leiden tot onveilige situaties in het verkeer.
Wel blijkt uit de genoemde enquête dat veel inwoners van Amsterdam (68%) zich storen
aan het rijgedrag van flitsbezorgers, zoals het geen voorrang verlenen bij een zebrapad
en rijden waar het niet mag, bijvoorbeeld op de stoep. Dit kan tot onveilige situaties
in het verkeer leiden.
Vraag 2
Welke instrumenten heeft u om gemeenten te helpen regels in te stellen ter beperking
van deze negatieve effecten, met name op het gebied van verkeersveiligheid?
Antwoord 2
Verschillende gemeenten, zoals Amsterdam en Rotterdam, hebben recent besloten de vestiging
van nieuwe distributiecentra van flitsbezorgdiensten tijdelijk te verbieden om ondertussen
te werken aan nieuwe bestemmingsplannen, inclusief randvoorwaarden voor bezorgdiensten.
Het is voorstelbaar dat een van die randvoorwaarden verkeersveiligheid betreft. Gemeenten
beschikken hiervoor over een eigen instrumentarium. In het gesprek met gemeenten zal
worden bekeken op welke wijze het Ministerie van IenW hierbij kan ondersteunen. Zie
ook het antwoord op vraag 6.
Vraag 3
Bent u van mening dat het instellen van een gebiedsontsluitingweg met een maximumsnelheid
van 30 kilometer per uur kan helpen in de verkeersproblematiek door in die gevallen
flitsbezorgers naar dit deel van de weg te verplaatsen?
Antwoord 3
De gebiedsontsluitingsweg 30 km/h (GOW30) is een nieuwe wegcategorie, waarvan de inrichtingskenmerken
op dit moment door CROW in opdracht van mijn ministerie worden uitgewerkt. Bij deze
uitwerking worden ook stakeholders zoals gemeenten betrokken. Het streven is om de
inrichtingskenmerken voor de GOW30 eind van dit jaar gereed te hebben. Dan is ook
duidelijk waar flitsbezorgers op een GOW30 mogen rijden. Pas wanneer ervaring is opgedaan
met deze inrichtingskenmerken kan worden onderzocht wat voor effect dit heeft op flitsbezorgers
binnen het verkeer.
Vraag 4
Hoe staat het met het onderzoek dat uw voorganger heeft aangekondigd naar de snelle
opmars van flitsbezorgers?
Antwoord 4
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) doet onderzoek naar de kansen en
uitdagingen van lichte elektrische vrachtvoertuigen in de stedelijke distributie.
Het KiM kijkt in dit onderzoek breed naar verschillende type elektrische voertuigen
die hiervoor worden ingezet. Denk aan bezorging van goederen met de elektrische (bak)fiets,
maar ook aan compacte elektrische distributiewagens. In het onderzoek is aandacht
voor maatschappelijke effecten, zoals verkeersveiligheid. De resultaten van het onderzoek
zijn in de zomer van 2022 gereed. Daarnaast start de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid (SWOV) dit jaar met een onderzoek naar fietsbezorgers. De eerste
resultaten zijn naar verwachting aan het eind van dit jaar gereed en worden dan met
uw Kamer gedeeld.
Vraag 5
Kunt u de Kamer hierover nader informeren vóór het commissiedebat Verkeersveiligheid
Antwoord 5
Nee, de resultaten zijn nog niet beschikbaar voor het commissiedebat op 20 april 2022.
Ik zal uw Kamer hierover zo spoedig mogelijk informeren.
Vraag 6
Kunt u toelichten wat de opbrengsten zijn van uw gesprekken met de G4 over deze problematiek?
Antwoord 6
Met de G4 lopen reeds gesprekken over de verkeersveiligheid van maaltijdbezorgers.
De komende periode vindt overleg met de G4 plaats waarbij ook de problematiek van
flitskoeriers wordt betrokken. De uitkomsten hiervan worden na de zomer met uw Kamer
gedeeld.
Vraag 7
Kunt u uiteenzetten wat de resultaten zijn van de inspanningen van TeamAlert om jongeren
die als flitsbezorger werken meer inzicht te geven in hun gedrag in het verkeer?
Antwoord 7
Jonge flitsbezorgers zijn ook bij TeamAlert een zorgpunt. Om meer inzicht te krijgen
in het verkeersgedrag van jonge flitsbezorgers is TeamAlert eind vorig jaar een enquête
gestart onder deze groep. Hiermee willen zij inzicht krijgen in welke verkeersveiligheidsrisico’s
er spelen onder flitsbezorgers, hoe deze mogelijk te voorkomen zijn en hoe de werkgever
daarin een rol kan spelen. De resultaten en aanbevelingen van dit onderzoek worden
dit voorjaar gepubliceerd door TeamAlert. Daarnaast is TeamAlert vorig jaar begonnen
met de oprichting van een online platform voor maaltijdbezorgers en hun werkgevers,
dat informatie en interventietools biedt, zoals een online gevaarherkenningstraining.
De website wordt voor de zomer van 2022 gelanceerd en zal qua inhoud ook relevant
zijn voor flitsbezorgers en hun werkgevers.
Vraag 8
Bent u in overleg met uw collega’s van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening en
Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de effecten van flitsbezorgers op woningtekorten,
leefbaarheid en arbeidsomstandigheden?
Antwoord 8
Er is op dit moment geen overleg met deze collega’s hierover, maar het is bekend dat
de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) bijzondere aandacht besteedt aan de arbeidsrisico’s
die samenhangen met maaltijdbezorging – en flitsbezorging – zoals arbeid door minderjarigen,
arbeidsveiligheid, illegale tewerkstelling en onderbetaling. Voor wat betreft de effecten
van flitsbezorgersdiensten op de leefbaarheid en bestemming van bedrijfsruimten in
woon-en winkelgebieden, zijn gemeenten zelf aan zet. We zien inmiddels dat verschillende
gemeenten maatregelen nemen tegen (nieuwe) vestigingen van flitsbezorgdiensten. Zie
ook het antwoord op vraag 2.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.