Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Rajkowski, Rudmer Heerema en Peter de Groot over het artikel ‘Onderzoek: riolen en bruggen kwetsbaar voor hackers’ in het Financieel Dagblad op 14 oktober 2021
Vragen van de leden Rajkowski, Rudmer Heerema en Peter de Groot (allen VVD) aan de Ministers van Justitie en Veiligheid en van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Onderzoek: riolen en bruggen kwetsbaar voor hackers» (ingezonden 20 oktober 2021).
Antwoord van Minister Visser (Infrastructuur en Waterstaat), mede namens de Minister
van Justitie en Veiligheid (ontvangen 11 november 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met bovenstaand bericht?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Bent u bekend met het onderzoek van Binnenlands Bestuur en AG Connect naar de kwetsbaarheden
in industriële controlesystemen waarmee onder meer rioleringen, sluizen en verkeerslichtsystemen
worden aangestuurd? Zo ja, hoe beoordeelt u de bevinding dat deze controlesystemen
kwetsbaar zijn voor hackers?
Antwoord 2
Ja. De beveiliging van dergelijke systemen vereist een andere aanpak dan reguliere
IT-systemen. Dit komt door de specifieke risico’s die samenhangen met het toepassingsgebied.
Deze systemen hebben een langere levensduur en zijn complexer. Juist daarom is er
de laatste jaren extra aandacht voor de beveiliging van operationele technologie,
bijvoorbeeld in het programma «Versterken Cyberweerbaarheid in de Watersector». Zie
ook het antwoord bij vraag 6.
Vraag 3
Hoe vaak is het in de afgelopen twee jaar binnen Rijkswaterstaat of ProRail voorgekomen
dat een succesvolle aanval is gepleegd op de systemen van bediening, besturing en
bewaking? Welke maatregelen zijn binnen het Chief Information Security Officer (CISO)
domein genomen om inbreuk op vitale systemen in de toekomst te voorkomen?
Antwoord 3
De Wet beveiliging netwerk- en informatiesystemen (Wbni) verplicht vitale aanbieders
en aanbieders van essentiële diensten incidenten of inbreuken met aanzienlijke gevolgen
voor de continuïteit van de verleende dienst te melden bij het Nationaal Cyber Security
Centrum (NCSC). Er zijn de afgelopen twee jaar geen Wbni-meldingen gedaan door Rijkswaterstaat
(RWS). RWS investeert actief in de verbetering van de digitale beveiliging. Zowel
via het RWS versterkingsprogramma als ook via het jaarlijkse informatiebeveiligingsbeeld
vanuit het CISO-domein worden diverse acties opgesteld en uitgevoerd ten behoeve van
de (digitale) veiligheid, zoals uitvoeren van cybertesten als onderdeel van functionele
inspectietesten en het oefenen van planvorming tijdens een cybercrisis ProRail heeft
systemen voor de besturing van bruggen, tunnels en beveiliging op het spoor. Deze
worden (deels) op afstand bestuurd vanuit de Verkeersleiding-posten. Er zijn geen
succesvolle (cyber)aanvallen uitgevoerd. Op de essentiële systemen is een zwaar cybersecurity
regime van toepassing. Dit regime wordt met regelmaat door externe onderzoeksbureaus
getoetst op betrouwbaarheid en werking.
Vraag 4
Klopt het dat de kwetsbaarheden in de controlesystemen onder meer worden veroorzaakt
door de afwezigheid van beveiligingsupdates en het gebruik van verouderde besturingssystemen?
Zo ja, hoe beoordeelt u dit beleid, zijn hierover afspraken gemaakt met de aanbieders
van de besturingssystemen en wat zijn de kosten hiervan op jaarlijkse basis? Deelt
u de mening dat een gebrek aan adequate beveiliging van dergelijke systemen kan leiden
tot aanzienlijke (nationale) veiligheidsrisico’s met mogelijk ontwrichtende gevolgen?
Antwoord 4
De door u genoemde kwetsbaarheden die bij Industriële Controle Systemen (ICS) kunnen
ontstaan, kunnen vooral benut worden door hackers indien er koppelingen zijn met het
internet waardoor systemen op afstand kunnen worden gemanipuleerd, overgenomen of
onklaar worden gemaakt. Risico’s van controle-systemen zijn in het algemeen systeem-,
organisatie-, locatie- en tijd specifiek en hangen samen met beveiligingsmaatregelen
die door de organisatie zijn getroffen.
Ons beleid is erop gericht organisaties bewust te maken van deze kwetsbaarheden, kennis
te delen en te waarborgen dat er maatregelen worden genomen om deze nationale risico’s
zoveel mogelijk te verkleinen. Het programma «Versterken Cyberweerbaarheid in de Watersector»
levert hier een belangrijke bijdrage aan. De uitvoering van het programma wordt bekostigd
uit het IenW-budget van de Nationale Cyber Security Agenda (NCSA). Zie voor de inzet
van regelgeving ook vraag 6.
Vraag 5
Klopt het dat een goedwillende hacker op afstand het rioleringssysteem van een grote
gemeente kon overnemen, dit vervolgens meldde bij de betreffende gemeente, maar het
vervolgens maanden duurde voor de benodigde update werd uitgevoerd? Zo ja, hoe beoordeelt
u deze gang van zaken? Bent u het eens dat, gezien de aanzienlijke veiligheidsrisico’s
van kwetsbaarheden in het systeem, snelheid hier geboden is?
Antwoord 5
Uit navraag blijkt geen nadere informatie beschikbaar over een casus van een goedwillende
hacker die het rioleringssysteem van een grote gemeente kon overnemen.
Voor de aanpak van de veiligheidsrisico’s die volgen uit kwetsbaarheden in een systeem,
zie de beantwoording van vraag 4, 6, 7 en 9.
Vraag 6
Kunt u toelichten welk beleid wordt gevoerd ten aanzien van beveiligingsproblemen
en in het bijzonder van het updaten van software van industriële besturingssystemen?
Zo ja, welke problemen worden hier ondervonden en wordt in samenwerking met experts
gezocht naar oplossingen voor deze problemen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Op 1 juli j.l. is voor alle Aanbieders van Essentiele Diensten (AED’s) binnen het
IenW-domein de Regeling beveiliging netwerk- en informatiesystemen IenW (MR)2 in werking getreden om de AED’s meer handvatten te bieden bij de uitvoering van hun
zorgplicht, waaronder maatregelen op het gebied van detectie en respons en patchmanagement.
Met deze MR wordt ook de ILT in staat gesteld hier goed toezicht op te houden. Het
Nationaal Cybersecurity Centrum (NCSC) heeft voor het adequaat patchen van industriële
besturingssystemen diverse handreikingen opgesteld 3. Daarnaast wordt er regelmatig door het NCSC en de diverse ministeries, samen met
leveranciers gesproken over (de noodzaak van) goed patchmanagement. Hierbij wordt
samen gewerkt in diverse initiatieven4, bijvoorbeeld in de Cybersecurity Alliantie.
Al deze maatregelen tezamen borgen dat de betreffende organisaties weerbaarder zijn
bij cyberrisico’s: ze hebben inzicht in de mate waarop de maatregelen doeltreffend
zijn, de risico’s kunnen beter beheerst worden en ze zijn in staat voortdurend bij
te sturen.
Vraag 7
Welke veiligheidseisen worden gesteld bij de inkoop van software en hardware voor
industriële besturingssystemen? Wordt een risicoanalyse uitgevoerd bij de aankoop
van de betreffende software en wordt regelmatig getest of beiden voldoen aan de dan
geldende veiligheidseisen? Zo ja, wat wordt gedaan met de uitkomsten van de risicoanalyses?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
Een overheidsorganisatie die ICT-producten en -diensten inkoopt moet de eisen uit
de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) vertalen naar inkoop-contracten en
afspraken maken over de naleving van die contracteisen. Het uitvoeren van risicoanalyses
en testen is hier onderdeel van. De aanscherping van de nationale veiligheidsrisico’s
voor inkoop en aanbesteding is eind 2018 geïmplementeerd door de rijksoverheid. Hiermee
is het staand beleid vanuit de rijksoverheid dat nationale veiligheidsoverwegingen
worden meegewogen bij de inkoop en aanbesteding van producten en diensten. Bij de
aanschaf en implementatie van gevoelige apparatuur wordt rekening gehouden met eventuele
risico’s in relatie tot de leverancier en met het concrete gebruik van de systemen.
Vraag 8
Wat is de huidige stand van zaken van het uitvoeren van de aanbevelingen die de Algemene
Rekenkamer in 2019 heeft gedaan ten aanzien van de cyberbeveiliging van waterwerken?
Welke aanbevelingen zijn reeds overgenomen en uitgevoerd en welke nog niet?
Antwoord 8
Sinds het rapport van de Algemene Rekenkamer «Digitale Dijkverzwaring» uit 2019 heeft
er bij Rijkswaterstaat (RWS) een flinke verbeterslag plaatsgevonden. RWS investeert
in verbetering van de digitale beveiliging, via het RWS-versterkingsprogramma. Ik
heb uw kamer hierover geïnformeerd in 20205 en onlangs over de laatste stand van zaken via mijn brief «Update Versterken Cyberweerbaarheid
in de Watersector» op 2 juni 20216. Sindsdien zijn de maatregelen voor procesautomatisering in de «Cybersecurity Implementatie
Richtlijn Objecten» waarmee deze op bredere schaal kunnen worden toegepast. Een andere
prioritaire maatregel betreft de aansluiting van extra objecten op het Security Operations
Centre (SOC)7 van RWS. Het betreft daarbij objecten, zoals bijvoorbeeld bruggen en sluizen,van
het Hoofdwatersysteem (HWS), het Hoofdwegennet (HWN) en het Hoofdvaarwegennet (HVWN).
Hiermee kunnen kwetsbaarheden eerder gesignaleerd worden en kan er adequaat actie
worden genomen om deze te verhelpen.
Vraag 9
In hoeverre worden dreigingsbeelden ingezet en praktisch doorvertaald naar de bescherming
van industriële besturingssystemen en in het bijzonder individuele vitale objecten
zoals waterkeringen en sluizen?
Antwoord 9
Dreigingsbeelden worden gedeeld door de veiligheidsdiensten met de betreffende bedrijven
en instellingen. Deze maken zelf een doorvertaling naar de systemen in eigen beheer
en de organisatie specifieke impact. Vanuit onze beleidsverantwoordelijkheid bieden
wij hierbij ondersteuning. Organisaties zijn zelf verantwoordelijk om de juiste maatregelen
te implementeren. Waar het aanbieders van essentiële diensten (AED’s) betreft, zien
de toezichthouders hierop toe.
Vraag 10
Bent u het eens dat bij het keren en beheren van water de fysieke veiligheid van miljoenen
Nederlanders op het spel staat? Zo ja, bent u het dan ook eens dat het niveau van
cybersecurity van systemen die rioleringen, bruggen en sluizen aansturen aanzienlijk
hoger moet liggen dan nu het geval is? Zo ja, bent u bereid maatregelen te treffen
om dit niveau te verhogen? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 10
Ja, ik deel uw mening dat het keren en beheren van water cruciaal is voor de bescherming
van Nederland. Daarom is «keren en beheren van de waterkwantiteit» een vitaal proces
in categorie A (infrastructuur die bij verstoring, aantasting of uitval ernstige gevolgen
heeft op economisch, fysiek of sociaal-maatschappelijk vlak met mogelijke cascade
gevolgen). Er wordt hard gewerkt aan het verhogen van het niveau van cyberweerbaarheid
van vitale objecten binnen dit proces en deze vallen ook onder de Wbni, zie ook mijn
antwoord onder vraag 8.
Verder heb ik vanuit mijn systeemverantwoordelijkheid aandacht voor de cybersecurity
van systemen die riolering, bruggen en sluizen aansturen. Daarom werken we samen met
decentrale overheden om ook hier de cyberweerbaarheid te verhogen en de Nederlandse
infrastructuur blijvend te beschermen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Visser, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede namens
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.