Lijst van vragen en antwoorden : Lijst van vragen en antwoorden over de uitvoering van de gewijzigde motie van de leden Remco Dijkstra en Postma over de nieuwe APK-roetfiltertest (Kamerstuk 32813-656)
32 813 Kabinetsaanpak Klimaatbeleid
Nr. 671 LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 4 maart 2021
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over de brief van 12 januari
2021 inzake uitvoering van de gewijzigde motie van de leden Remco Dijkstra en Postma
over de nieuwe APK-roetfiltertest (Kamerstuk 32 813, nr. 656).
De Staatssecretaris heeft deze vragen beantwoord bij brief van 3 maart 2021. Vragen
en antwoorden zijn hierna afgedrukt.
De voorzitter van de commissie, Agnes Mulder
De adjunct-griffier van de commissie, Koerselman
Vraag 1
Beseft u dat er nu een regeling wordt opgezet om een grote groep auto’s die niet aan
de typegoedkeuring voldoet, bewust op de weg toe te laten tegen betaling van hogere
motorrijtuigenbelasting?
Antwoord 1
De EU-verplichting ziet erop dat auto’s die eenmaal in gebruik zijn, getoetst worden
aan de APK-richtlijn. Eén van de eisen van de APK-richtlijn betreft controle van de
emissies. Voor dieselauto’s geldt hierbij de optische rookmeting of uitlezen van het
On-Board Diagnose systeem als aanbevolen testmethode. Beide methoden zijn niet geschikt
om verwijderde roetfilters op te sporen. In plaats hiervan wordt de test met deeltjesteller
ingevoerd. Hiermee kunnen verwijderde en defecte roetfilters effectief worden opgespoord.
Vraag 2
Waar blijft de incentive voor autoverkopers om hen te dwingen voertuigen uit de betreffende
bouwjaren alsnog met roetfilter aan te bieden aan autokopers?
Antwoord 2
Als het roetfilter niet goed werkt, heeft een auto geen geldige APK. Zonder geldige
APK mag er niet met het voertuig worden gereden. Als voor een personenauto waarbij
dit is toegestaan het roetfilter bij de RDW wordt afgemeld, moet de MRB-roettoeslag
worden betaald. Hierdoor wordt het minder aantrekkelijk de auto aan te schaffen. Dit
vormt voor verkopers een incentive om het roetfilter te repareren.
Vraag 3
Hoe rijmt u deze tegenstrijdigheid met de klimaatdoelen die zijn gesteld?
Antwoord 3
Dieselauto’s met een klein roetfilterdefect of met een afgemeld roetfilter stoten
niet méér CO2 uit. Ik zie dientengevolge geen tegenstrijdigheid met de gestelde klimaatdoelen.
Vraag 4
Waarom is niet eerst naar de gezondheidsgevolgen gekeken, voordat het besluit tot
uitstel is genomen?
Antwoord 4
Het verplichtstellen van de nieuwe APK-test leidt tot een structureel, lange termijn
milieueffect van 121 duizend kg fijnstofreductie. Het half jaar uitstel van de invoering
betekent dat het milieueffect een half jaar later in werking treedt. Het milieueffect
van de maatregel blijft echter gelijk.
Vraag 5
Gaat u de maatschappelijke kosten van defecte, verwijderde of anderszins disfunctionerende
roetfilters verhalen op de verantwoordelijke partijen, nu de maatschappelijke kosten
bekend zijn?
Antwoord 5
Voor een personenauto liggen de maatschappelijke kosten van een defect of verwijderd
roetfilter tussen de € 41 en € 136 per jaar, afhankelijk van de grootte van het defect1. Voor personenauto’s met een afgemeld roetfilter geldt de MRB-roettoeslag. Voor een
gemiddelde dieselauto bedraagt deze € 225 per jaar. De MRB-roettoeslag is dus hoger
dan de maatschappelijke kosten van een defect of verwijderd roetfilter.
Vraag 6
Kunt u de gezondheidsschade en gevolgen in levensjaren gecorrigeerd voor beperkingen
(DALY's) van eerder niet afgekeurde roetfilters afzetten tegen dezelfde schade door
bijvoorbeeld gebrekkige remmen of slechte banden? Welke is dodelijker?
Antwoord 6
Aanpassing van de afkeurnorm leidt tot een 7% lager milieueffect. Het verschil is
naar verhouding klein omdat door aanpassing van de norm alleen auto’s met een klein
roetfilterdefect afvallen voor het milieueffect. Met deze aanpassing voer ik het verzoek
van de Kamer uit om de test meer te focussen op verwijderde roetfilters.
Het effect van de nieuwe APK-test voor de volksgezondheid wordt meegenomen in de tweejaarlijkse
doorrekening van de gezondheidsindicator, die in het kader van het Schone Lucht Akkoord
door het RIVM zal worden gedaan. Met deze doorrekening worden de gezondheidseffecten
(vroegtijdige sterfte en gemiddelde levensduurverkorting) van het totale pakket aan
maatregelen uit het Schone Lucht Akkoord in beeld gebracht.
Invoering van de nieuwe test voor controle van roetfilters leidt tot schonere lucht
en daarmee tot gezondheidswinst uitgedrukt levensjaren gecorrigeerd voor beperkingen
(DALY's). Controle van remmen en banden in de APK draagt bij aan een betere verkeersveiligheid
en daarmee ook aan gezondheidswinst door minder ongevallen in het verkeer.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.H. (Agnes) Mulder, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
G.B. Koerselman, adjunct-griffier