Amendement (gewijzigd/nader/vervangend) : Gewijzigd amendement van het lid Martens-America ter vervanging van nr. 45 over een capaciteitsfixus op trajecten binnen een opleiding
36 410 VIII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2024
Nr. 112 GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID MARTENS-AMERICA TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER
NR. 45
Ontvangen 15 februari 2024
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
I
Aan het opschrift wordt toegevoegd «en wijziging van de Wet op het hoger onderwijs
en wetenschappelijk onderzoek».
II
In de beweegreden wordt voor de puntkomma aan het slot ingevoegd «, en dat het wenselijk
is de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek te wijzigen in verband
met het invoeren van een capaciteitsfixus op trajecten binnen een bachelor of ad-opleiding».
III
Na artikel 3 worden drie artikelen ingevoegd, luidende:
Artikel 3a
De Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 6.13 wordt als volgt gewijzigd:
1. Aan het vierde lid, wordt, onder vervanging van de punt aan het slot door een komma,
een onderdeel, waarvan de letteraanduiding alfabetisch aansluit op het laatste onderdeel,
toegevoegd, luidende:
#. of toepassing is gegeven aan artikel 7.53, eerste lid.
B
Artikel 7.15, eerste lid, onderdeel c, komt te luiden:
c. de differentiatie in het opleidingenaanbod en de beperkingen van de inschrijving als
gevolg van de beschikbare capaciteit of in verband met de arbeidsmarktbehoefte,
C
In artikel 7.52c, onderdeel a, wordt na «bacheloropleiding» ingevoegd «of een programma
binnen een associate degree-opleiding of een bacheloropleiding waarvan de studielast
en de kwaliteiten op het gebied van kennis, inzicht en vaardigheden die een student
bij de beëindiging van de opleiding moet hebben verworven, gelijk zijn aan die van
de opleiding».
Artikel 3b
A
Indien het bij koninklijke boodschap van 9 september 2019 ingediende voorstel van
wet tot wijziging van onder meer de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk
onderzoek en de Wet educatie en beroepsonderwijs in verband met het stellen van voorschriften
ten behoeve van de toegankelijkheid van het hoger onderwijs en met betrekking tot
taal in het hoger en middelbaar beroepsonderwijs (Wet taal en toegankelijkheid) (35 282) tot wet is of wordt verheven en artikel I, onderdelen La en Lc, van die wet, later
in werking treedt dan artikel 3a, onderdeel A, van deze wet, wordt artikel I van die
wet als volgt gewijzigd:
1. Onderdeel La komt te luiden:
La
Artikel 6.13 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het vierde lid, onderdeel #, wordt «artikel 7.53» vervangen door «artikel 7.53a,
eerste lid».
2. Aan het vierde lid wordt, onder vervanging van de punt aan het slot door een komma,
een onderdeel toegevoegd waarvan de letteraanduiding alfabetisch aansluit op het laatste
onderdeel, luidende:
##. Of het accreditatieorgaan instemming als bedoeld in artikel 5.6a, eerste lid, of tussentijdse
instemming als bedoeld in artikel 5.31a heeft verleend en voor welke taal instemming
is verleend.
3. In het vijfde lid wordt «v en w» vervangen door «v, w, # en ##».
2. In onderdeel Lc, wordt in het voorgestelde vierde lid «onderdeel x,» vervangen door
«onderdeel ##,» en in het vijfde lid wordt «onderdeel y,» vervangen door «onderdeel #,».
B
Indien het bij koninklijke boodschap van 9 september 2019 ingediende voorstel van
wet tot wijziging van onder meer de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk
onderzoek en de Wet educatie en beroepsonderwijs in verband met het stellen van voorschriften
ten behoeve van de toegankelijkheid van het hoger onderwijs en met betrekking tot
taal in het hoger en middelbaar beroepsonderwijs (Wet taal en toegankelijkheid) (35 282) tot wet is of wordt verheven en artikel I, onderdelen AA, AAa en BB, later in werking
treedt dan artikel 3a, onderdeel C, van deze wet, wordt artikel I van die wet als
volgt gewijzigd:
1. In het in onderdeel AA voorgestelde artikel 7.52c, onderdeel c vervalt «of voor een
anderstalig traject binnen een Nederlandstalige opleiding».
2. Onderdeel AAa vervalt.
3. In het in onderdeel BB voorgestelde artikel 7.53 vervalt «of een anderstalig traject
binnen een Nederlandstalige opleiding».
4. In het in onderdeel BB voorgestelde artikel 7.53a, vijfde lid vervalt «of op een
anderstalig traject binnen een Nederlandstalige opleiding».
Artikel 3c
Indien het bij koninklijke boodschap van 12 april 2023 ingediende voorstel van wet
tot vaststelling van regels voor het Nederlands kwalificatieraamwerk voor een leven
lang leren (Wet NLQF) (36 341) tot wet is of wordt verheven en artikel 6.4, onderdeel B, van die wet later in werking
treedt dan artikel 3a, onderdeel A, van deze wet:
1. Komt artikel 6.4, onderdeel B, van die wet te luiden:
B
Artikel 6.13 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het vierde lid wordt, onder vervanging van de punt door een komma aan het slot,
een onderdeel waarvan de letteraanduiding alfabetisch aansluit op het laatste onderdeel,
toegevoegd, luidende:
###. het NLQF-niveau dat is vastgesteld bij of krachtens de Wet NLQF en het daarmee corresponderende
EQF-niveau.
2. In het vijfde lid, onderdeel b, wordt «v en w» vervangen door «v, w en ###».
2. Komt artikel 7.3 van die wet te luiden:
Artikel 7.3. Samenloop Wet taal en toegankelijkheid
Indien het bij koninklijke boodschap van 9 september 2019 ingediende voorstel van
wet tot wijziging van onder meer de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk
onderzoek en de Wet educatie en beroepsonderwijs in verband met het stellen van voorschriften
ten behoeve van de toegankelijkheid van het hoger onderwijs en met betrekking tot
taal in het hoger en middelbaar beroepsonderwijs (Wet taal en toegankelijkheid) (Kamerstukken
35 282) tot wet is of wordt verheven en artikel I, onderdeel La, van die wet:
a. eerder in werking treedt of is getreden dan artikel 6.4, onderdeel B, van deze wet,
komt artikel 6.4, onderdeel B, van deze wet te luiden:
B
Artikel 6.13 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het vierde lid wordt, onder vervanging van de punt door een komma aan het slot,
een onderdeel waarvan de letteraanduiding alfabetisch aansluit op het laatste onderdeel,
toegevoegd, luidende:
###. het NLQF-niveau dat is vastgesteld bij of krachtens de Wet NLQF en het daarmee corresponderende
EQF-niveau.
2. In het vijfde lid, onderdeel b, wordt «v, w, # en ##» vervangen door «v, w, #, ##
en ###».
b. later in werking treedt of is getreden dan artikel 6.4, onderdeel B, van deze wet,
wordt artikel I van die wet als volgt gewijzigd:
1. Onderdeel La komt te luiden:
La
Artikel 6.13 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het vierde lid, onderdeel #, wordt «artikel 7.53» vervangen door «artikel 7.53a,
eerste lid».
2. Aan het vierde lid wordt, onder vervanging van de punt aan het slot door een komma,
een onderdeel toegevoegd waarvan de letteraanduiding alfabetisch aansluit op het laatste
onderdeel, luidende:
##. Of het accreditatieorgaan instemming als bedoeld in artikel 5.6a, eerste lid, of tussentijdse
instemming als bedoeld in artikel 5.31a heeft verleend en voor welke taal instemming
is verleend.
3. In het vijfde lid wordt «v, w en ###» vervangen door «v, w, ###, # en ##».
2. In onderdeel Lc, wordt in het voorgestelde vierde lid «onderdeel x,» vervangen door
«onderdeel ##,» en in het vijfde lid «onderdeel y,» vervangen door «onderdeel #,».
IV
Artikel 4 komt te luiden:
Artikel 4
1. Deze wet treedt in werking met ingang van 1 januari van het onderhavige begrotingsjaar.
Indien het Staatsblad waarin deze wet wordt geplaatst, wordt uitgegeven op of na deze
datum van 1 januari, treedt zij in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte
van dat Staatsblad en werkt zij terug tot en met 1 januari.
2. In afwijking van het eerste lid, treden de artikelen 3a, 3b en 3c in werking op een
bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip, dat voor de verschillende onderdelen daarvan
verschillend kan worden vastgesteld, en werken zij niet terug.
Toelichting
Met dit amendement beoogt indiener een capaciteitsfixus mogelijk te maken op trajecten
binnen een opleiding. Indiener is van mening dat onderwijsinstellingen onvoldoende
handvatten hebben om beschikbare onderwijscapaciteit te verdelen. Hogeronderwijsinstellingen
kunnen volgens huidige regelgeving alleen een numerus fixus op de gehele opleiding
opleggen. Om de toegankelijkheid van het hoger onderwijs te garanderen, is indiener
van mening dat het noodzakelijk is om ook numerus fixi mogelijk te maken op trajecten
verzorgd in verschillende talen binnen een opleiding. Daarmee wordt het bijvoorbeeld
mogelijk om wel een numerus fixus in te stellen op de bachelor Psychology (Engelstalig)
en niet op de bachelor Psychologie (Nederlandstalig).
De Wet taal en toegankelijkheid uit 2019, waarvan de regering heeft aangekondigd voornemens
te zijn het wetsvoorstel in te trekken (zie Kamerstukken I, 35282, L), omvatte reeds bepalingen waarmee een tijdelijke numerus fixus op anderstalige trajecten
mogelijk werd. De nieuwe aangekondigde Wet internationalisering in balans bevat eveneens
bepalingen waarmee een numerus fixus op trajecten binnen een opleiding mogelijk wordt.
In dit amendement is gekozen zoveel mogelijk aansluiting te vinden bij de aangekondigde
Wet internationalisering in balans.
Indiener is van mening dat de mogelijkheid tot het instellen van numerus fixi op trajecten
een belangrijk middel is om beschikbare onderwijscapaciteit te verdelen. Het is noodzakelijk
dat dit instrument op korte termijn wettelijk verankerd wordt, indiener kiest er daarom
voor om dit amendement in te dienen bij de OCW-begroting van 2024 om verdere vertraging
te voorkomen en implementatie per collegejaar 2025–2026 mogelijk te maken.
Martens-America
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Claire Martens-America, Tweede Kamerlid
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
PVV | 37 | Voor |
GroenLinks-PvdA | 25 | Tegen |
VVD | 24 | Voor |
NSC | 20 | Voor |
D66 | 9 | Tegen |
BBB | 7 | Voor |
CDA | 5 | Tegen |
SP | 5 | Voor |
ChristenUnie | 3 | Tegen |
DENK | 3 | Tegen |
FVD | 3 | Voor |
PvdD | 3 | Tegen |
SGP | 3 | Tegen |
Volt | 2 | Tegen |
JA21 | 1 | Voor |