Amendement (gewijzigd/nader/vervangend) : Amendement van de leden Krul en Stoffer ter vervanging van nr. 46 over middelen voor een Parent Teacher Association
36 410 VIII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2024
Nr. 51
AMENDEMENT VAN DE LEDEN KRUL EN STOFFER TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER NR.
461
Ontvangen 17 januari 2024
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
De departementale begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:
I
In artikel 01 Primair onderwijs worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verlaagd met € 5.000 (x € 1.000).
II
In artikel 01 Primair onderwijs wordt het verplichtingenbedrag verhoogd met € 5.000 (x € 1.000) en wordt het uitgavenbedrag verhoogd met € 500 (x € 1.000).
Toelichting
De indieners stellen voor om voor een periode van 10 jaar jaarlijks 500.000 euro extra
beschikbaar te stellen waarmee ouderorganisaties samen met leerkrachten, schoolleiders
en bestuurders een organisatie op kunnen richten naar analogie van de Parent Teacher
Association.
Bij een Parent Teacher Association (PTA) staat het gemeenschappelijke belang van ouders,
leerkrachten, schoolleiders en bestuurders centraal, namelijk het kind. Binnen een
PTA is het onder andere de bedoeling om weer inhoudelijk het gesprek te voeren. Dit
om ervoor te zorgen dat er in plaats van de heersende deelbelangen een concentratie
en afstemming van belangenbehartiging plaats gaat vinden en het kind weer centraal
komt te staan. Een PTA is niet bedoeld als een uitwisseling van perspectieven om vervolgens
een compromis te zoeken. Samen wordt nagedacht over wat goed is voor leerlingen en
over wie welke rol daarin heeft. Het gaat dus uit van het principe dat er een gemeenschap
nodig is rond het kind om gezamenlijk het kind groot te brengen. Denk hierbij aan
de uitspraak «It takes a village to raise a child». Bij voorkeur gaat het op termijn
om zowel een PTA op landelijk niveau als op regionaal en/of schoolniveau.
Een PTA is geen alternatief voor de verplichte medezeggenschap in de school. Of voor
bijvoorbeeld de Stichting van het Onderwijs waarin alleen de werkgevers en werknemers
in het onderwijs plaats nemen en waar bijvoorbeeld schoolleiders en ouders dus niet
aan deelnemen. Een PTA bouwt een gemeenschap rond scholen om de verankering van het
onderwijs in de samenleving te versterken, het contact te onderhouden over belangrijke
inhoudelijke thema’s in het onderwijs en om projecten te starten die voor meerdere
scholen nuttig kunnen zijn. Te denken valt bijvoorbeeld aan afstemming over het gebruik
van digitale middelen, het verbeteren van de kwaliteit van schoolpleinen, samenwerking
voor leesbevordering of het gesprek over de ontwikkeling van het curriculum. PTA’s
kunnen daarbij ook een gesprekspartner voor de overheid worden en de legitimiteit
van het beleid versterken. Overigens kennen internationale scholen in Nederland al
een PTA. Het zou mooi zijn als dit ook uitwerking krijgt in het reguliere onderwijs.
De dekking van deze middelen kan gevonden worden in de 0,1% nog niet ingevuld/vrij
te besteden midden van artikel 1 Primair onderwijs zoals aangegeven in tabel 18, bij
«subsidie» en «opdrachten».
Krul Stoffer
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Harmen Krul, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Chris Stoffer, Tweede Kamerlid
Stemmingsuitslagen
Verworpen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
PVV | 37 | Tegen |
GroenLinks-PvdA | 25 | Tegen |
VVD | 24 | Tegen |
NSC | 20 | Tegen |
D66 | 9 | Tegen |
BBB | 7 | Tegen |
CDA | 5 | Voor |
SP | 5 | Tegen |
ChristenUnie | 3 | Voor |
DENK | 3 | Voor |
FVD | 3 | Tegen |
PvdD | 3 | Tegen |
SGP | 3 | Voor |
Volt | 2 | Tegen |
JA21 | 1 | Voor |