Nota van wijziging : Nota van wijziging
36 410 XII Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor het jaar 2024
Nr. 13
NOTA VAN WIJZIGING
Ontvangen 20 november 2023
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
A
De begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor
het jaar 2024 komt te luiden:
Vastgestelde begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII)
voor het jaar 2024 (bedragen x € 1.000)
Art.
Omschrijving
Vastgestelde begroting
Verplichtingen
Uitgaven
Ontvangsten
Totaal
14.963.179
14.997.437
86.555
Beleidsartikelen
11
Integraal Waterbeleid
75.504
85.520
0
13
Bodem en Ondergrond
118.942
154.175
0
14
Wegen en Verkeersveiligheid
388.768
503.006
5.782
16
Openbaar Vervoer en Spoor
441.437
454.202
46.584
17
Luchtvaart
114.121
62.788
12.263
18
Scheepvaart en Havens
303.462
195.353
0
19
Internationaal beleid
10.370
10.479
0
20
Lucht en Geluid
56.708
59.400
0
21
Circulaire Economie
81.984
82.391
0
22
Omgevingsveiligheid en Milieurisico’s
76.752
86.362
250
23
Meteorologie, Seismologie en Aardobservatie
64.512
66.002
0
24
Inspectie Leefomgeving en Transport
203.031
203.031
14.948
25
Brede Doeluitkering
1.052.388
1.052.276
0
26
Bijdrage Investeringsfondsen
11.458.634
11.458.484
0
Niet-beleidsartikelen
97
Algemeen Departement
49.995
48.709
1.101
98
Apparaatsuitgaven Kerndepartement
458.464
467.459
5.627
99
Nog Onverdeeld
8.107
7.800
0
TOELICHTING
Algemeen
Het openvaar vervoer heeft te maken met flinke uitdagingen, zoals hogere brandstofkosten,
gebrek aan capaciteit, stijgende personeelskosten en reizigers-aantallen die nog niet
overal op het niveau zijn van voor de pandemie. Daarmee komt het ov onder druk te
staan en bestaat er het risico dat de beschikbaarheid en de betaalbaarheid van het
ov in het gedrang komen.
De motie Bikker c.s. verzoekt de regering om het regionaal ov structureel met € 300,0
miljoen extra te ondersteunen om het regionaal ov-aanbod op peil te houden en tariefstijgingen
voor de reiziger in 2024 te voorkomen. Ook wordt de regering verzocht om incidenteel
€ 120,0 miljoen vrij te maken om pijsstijgingen bij de NS in 2024 te voorkomen. In
de begeleidende brief bij deze nota van wijziging wordt dit nader toegelicht. Met
deze nota van wijziging wordt de Ontwerpbegroting 2024 naar aanleiding van deze motie
bijgesteld voor de jaren 2024 en verder.
Artikelsgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen
Art 16. Openbaar vervoer en Spoor
In totaal worden als gevolg van de motie Bikker c.s. De verplichtingen en uitgaven
voor het jaar 2024 op artikel 16 met € 420,0 miljoen verhoogd. Dit betreft:
1. Een incidentele verhoging van € 120 miljoen bestemd voor de NS ter voorkoming van
de voorziene prijsstijgingen in 2024. Met deze bijdrage kan de voorziene stijging
in 2024 van 8,5% voor reizigers met één jaar worden uitgesteld. Deze bijdrage wordt
deels overgeboekt vanuit het Mobiliteitsfonds (€ 75,0 miljoen) en deels vanuit de
Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën (€ 45,0 miljoen).
2. Een structurele verhoging van € 300,0 miljoen per jaar vanuit de Aanvullende Post
van het Ministerie van Financiën bestemd voor het treffen van maatregelen voor het
op peil houden van het regionale ov-aanbod en tariefstijgingen voor de reiziger in
2024 te voorkomen. De komende periode zal er met de regionale ov-bedrijven worden
overlegd op welke wijze de middelen ter beschikking worden gesteld. De budgettaire
verwerking hiervan volgt bij de eerste suppletoire begroting 2024, waarbij de middelen
op de juiste posten zullen worden geplaatst.
Meerjarige doorwerking
In onderstaande tabellen zijn per artikel de standen ontwerpbegroting 2024 vóór nota
van wijziging, de mutaties en de ontwerpbegroting 2024 na nota van wijziging meerjarig
opgenomen.
Tabel 2 Meerjarige doorwerking verplichtingen (bedragen x € 1.000)
Art.
Omschrijving
2024
2025
2026
2027
2028
16
Openbaar Vervoer en Spoor
Stand vóór nota van wijziging
21.437
9.293
8.756
8.173
8.158
Maatregelen regionaal ov
300.000
300.000
300.000
300.000
300.000
Maatregel NS
120.000
0
0
0
0
Stand na nota van wijziging
441.437
309.293
308.756
308.173
308.158
26
Bijdrage Investeringsfondsen
Stand vóór nota van wijziging
11.533.634
20.471.980
11.482.584
10.969.241
10.446.712
Maatregel NS
– 75.000
0
0
0
0
Stand na nota van wijziging
11.458.634
20.471.980
11.482.584
10.969.241
10.446.712
Totaal
Hoofdstuk XII
Stand voor nota van wijziging
14.618.179
23.216.266
14.144.633
13.487.912
12.873.169
Maatregelen regionaal ov (art. 16)
300.000
300.000
300.000
300.000
300.000
Maatregel NS (art. 16)
120.000
0
0
0
0
Maatregel NS (art. 26)
– 75.000
0
0
0
0
Stand na nota van wijziging
14.963.179
23.516.266
14.444.633
13.787.912
13.173.169
Tabel 3 Meerjarige doorwerking uitgaven (bedragen x € 1.000)
Art.
Omschrijving
2024
2025
2026
2027
2028
16
Openbaar Vervoer en Spoor
Stand vóór nota van wijziging
34.202
27.092
8.996
8.419
8.412
Maatregelen regionaal ov
300.000
300.000
300.000
300.000
300.000
Maatregel NS
120.000
0
0
0
0
Stand na nota van wijziging
454.202
327.092
308.996
308.419
308.412
26
Bijdrage Investeringsfondsen
Stand vóór nota van wijziging
11.533.484
20.525.980
11.482.584
10.969.241
10.446.712
Maatregel NS
– 75.000
0
0
0
0
Stand na nota van wijziging
11.458.484
20.525.980
11.482.584
10.969.241
10.446.712
Totaal
Hoofdstuk XII
Stand voor nota van wijziging
14.652.437
23.544.340
14.261.587
13.503.571
12.889.544
Maatregelen regionaal ov (art. 16)
300.000
300.000
300.000
300.000
300.000
Maatregel NS (art. 16)
120.000
0
0
0
0
Maatregel NS (art. 26)
– 75.000
0
0
0
0
Stand na nota van wijziging
14.997.437
23.844.340
14.561.587
13.803.571
13.189.544
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat