Voorstel van wet : Voorstel van wet
35 910 Regels voor het in rekening brengen van een vrachtwagenheffing voor het rijden met een vrachtwagen op aangewezen wegvakken (Wet vrachtwagenheffing)
HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 (begripsbepalingen)
HOOFDSTUK 2. VRACHTWAGENHEFFING
Artikel 2 (betalingsplichtige en belastbaar feit)
Artikel 3 (vrijstelling of ontheffing)
HOOFDSTUK 3. TARIEVEN
Artikel 4 (registratie km’s met boordapparatuur)
Artikel 5 (tarieven)
Artikel 6 (bedrag van de vrachtwagenheffing)
HOOFDSTUK 4. BETALING EN INVORDERING
Artikel 7 (betaling zonder beschikking)
Artikel 8 (dienstverleningsovereenkomst tussen dienstaanbieder en houder)
Artikel 9 (relatie Onze Minister en dienstaanbieder)
Artikel 10 (invordering via privaatrecht)
HOOFDSTUK 5. HOOFDDIENSTAANBIEDER
Artikel 11 (verplichtingen hoofddienstaanbieder)
HOOFDSTUK 6. TERUGSLUIS
Artikel 12 (meerjarenprogramma)
HOOFDSTUK 7. HANDHAVING
Artikel 13 (overtreding)
Artikel 14 (toezicht)
Artikel 15 (bestuurlijke boete voor een overtreding)
Artikel 16 (hoogte bestuurlijke boete)
Artikel 17 (stilhouden en voorlopige maatregelen)
Artikel 18 (kwijtschelden bestuurlijke boete)
HOOFDSTUK 8. BEZWAAR EN BEROEP
Artikel 19 (schorsende werking bezwaar en beroep tegen boete ex art. 15)
Artikel 20 (opkomen tegen beschikking die direct is ingevorderd)
HOOFDSTUK 9. GEGEVENSBESCHERMING
Artikel 21 (bescherming persoonsgegevens, gebruikt door Onze Minister)
Artikel 22 (bescherming persoonsgegevens, gebruikt door de toezichthouder)
Artikel 23 (bescherming persoonsgegevens, gebruikt door de dienstaanbieder)
Artikel 24 (register)
HOOFDSTUK 10. WIJZIGING ANDERE WETTEN
Artikel 25 (wijziging Algemene wet bestuursrecht)
Artikel 26 (wijziging Invorderingswet 1990)
Artikel 27 (wijziging Wegenverkeerswet 1994)
Artikel 28 (wijziging Wegenwet)
Artikel 29 (wijziging Wet belasting zware motorrijtuigen)
Artikel 30 (wijziging Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994)
Artikel 31 (wijziging Wet overgang belastingheffing in euro’s)
Artikel 32 (wijziging Wet wederzijdse erkenning en tenuitvoerlegging geldelijke sancties
en beslissingen tot confiscatie)
HOOFDSTUK 11. SLOTBEPALINGEN
Artikel 33 (spoedregeling)
Artikel 34 (evaluatie)
Artikel 35 (overgangsrecht)
Artikel 36 (inwerkingtreding)
Artikel 37 (citeertitel)
BIJLAGE Wegvakken waar de vrachtwagenheffing wordt geheven, behorende bij artikel
2, eerste lid, van de Wet vrachtwagenheffing
Nr. 2 VOORSTEL VAN WET
Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau,
enz. enz. enz.
Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:
Alzo Wij in overweging genomen hebben dat het wenselijk is dat om, mede gelet op Richtlijn
1999/62/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 juni 1999 betreffende het
in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen aan zware
vrachtwagens (PbEG 1999, L 187) een vrachtwagenheffing in te voeren met het oog op
een gelijk speelveld voor buitenlandse en Nederlandse houders van vrachtwagens, in
verband daarmee de belasting zware motorrijtuigen af te schaffen, de motorrijtuigenbelasting
voor vrachtwagens te verlagen en gelden te bestemmen voor innovatie en verduurzaming
van de vervoerssector;
Zo is het, dat Wij, de Afdeling advisering van de Raad van State gehoord, en met gemeen
overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden
en verstaan bij deze
HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 (begripsbepalingen)
Voor de toepassing van deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan
onder:
boordapparatuur:
boordapparatuur als bedoeld in artikel 1 van de Wet implementatie EETS-richtlijn;
dienstaanbieder:
hoofddienstaanbieder of EETS-aanbieder;
dienstverleningsovereenkomst:
overeenkomst als bedoeld in artikel 8, eerste lid;
EETS-aanbieder:
EETS-aanbieder als bedoeld in artikel 1 van de Wet implementatie EETS-richtlijn;
euro-emissieklasse:
emissieklasse EURO 0, EURO I, EURO, II, EURO III, EURO IV of EURO V als bedoeld in
bijlage 0 bij Richtlijn 1999/62/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 juni
1999 betreffende het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen
aan zware vrachtvoertuigen (PbEG 1999, L 187), of emissieklasse EURO VI als bedoeld
in bijlage I bij Verordening (EG) nr. 595/2009 van het Europees Parlement en de Raad
van 18 juni 2009 betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen en motoren met
betrekking tot emissies van zware bedrijfsvoertuigen (Euro VI) en de toegang tot reparatie-
en onderhoudsinformatie, tot wijziging van Verordening (EG) nr. 715/2007 en Richtlijn
2007/46/EG en tot intrekking van de Richtlijnen 80/1269/EEG, 2005/55/EG en 2005/78/EG
(PbEU 2009, L 188);
fysieke leefomgeving:
fysieke leefomgeving als bedoeld in artikel 1.2, tweede lid, van de Omgevingswet;
hoofddienstaanbieder:
toldienstaanbieder als bedoeld in artikel 1 van de Wet implementatie EETS-richtlijn;
houder:
houder als bedoeld in artikel 1 van de Wet implementatie EETS-richtlijn:
a. op wiens naam een vrachtwagen is gesteld in het kentekenregister;
b. die een vrachtwagen waarvoor geen kenteken is opgegeven, feitelijk ter beschikking
heeft;
c. op wiens naam een vrachtwagen is gesteld in een buitenlands register betreffende aldaar
geregistreerde motorrijtuigen, de registratie betreffende motorrijtuigen gebezigd
ten behoeve van de strijdkrachten, bijgehouden door Onze Minister van Defensie, alsmede
enig andere registratie betreffende motorrijtuigen, waarvan hij gerechtigd is deze
in Nederland te voeren;
kentekenregister:
register als bedoeld in artikel 42 van de Wegenverkeerswet 1994;
Onze Minister:
Onze Minister van Infrastructuur en Waterstaat;
toegestane maximum massa:
het gewicht van een vrachtwagen vermeerderd met het voor de vrachtwagen toegestane
maximum gewicht aan lading;
toezichthouder:
degene die is aangewezen op grond van artikel 14, eerste lid;
Uitvoeringsverordening (EU) 2020/204:
Uitvoeringsverordening (EU) 2020/204 van de Commissie van 28 november 2019 inzake
gedetailleerde verplichtingen van aanbieders van de Europese elektronische tolheffingsdienst,
de minimuminhoud van de gebiedsverklaring van de Europese elektronische tolheffingsdienst,
elektronische interfaces en eisen voor interoperabiliteitsonderdelen, en tot intrekking
van Beschikking 2009/750/EG (PbEU 2020, L 43);
Verordening (EU) 2018/858:
Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2019 betreffende
de goedkeuring van en het markttoezicht op motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan
en systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn
bestemd, tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 715/2007 en (EG) nr. 595/2009 en
tot intrekking van Richtlijn 2007/46/EG (PbEU 2018, L 151);
vrachtwagen:
motorrijtuig als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder c, van de Wegenverkeerswet
1994 of een samenstel van voertuigen bedoeld of gebruikt voor het vervoer over de
weg van goederen, waarvan de toegestane maximum massa meer dan 3.500 kilogram is;
vrachtwagenheffing:
heffing als bedoeld in artikel 2, eerste lid;
weg:
weg als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994;
wegbeheerder:
a. Onze Minister voor wegen onder beheer van het Rijk;
b. gedeputeerde staten voor wegen onder beheer van een provincie;
c. het algemeen bestuur voor wegen onder het beheer van het waterschap of, krachtens
besluit van het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur;
d. het college van burgemeester en wethouders of, krachtens besluit van hen, een door
hen ingestelde bestuurscommissie voor andere wegen;
wegvak:
specifiek aangeduide weg of deel van die weg.
HOOFDSTUK 2. VRACHTWAGENHEFFING
Artikel 2 (betalingsplichtige en belastbaar feit)
1. Onder de naam vrachtwagenheffing is een houder aan Onze Minister een tarief per kilometer
verschuldigd voor de afstand die met een vrachtwagen wordt gereden over een wegvak
als bedoeld in de bijlage.
2. Bij ministeriële regeling kunnen regels worden gesteld over het begin en einde van
het wegvak of deel daarvan.
3. Onze Minister is tolheffer als bedoeld in de Wet implementatie EETS-richtlijn.
4. In afwijking van het derde lid is de Staat tolheffer als bedoeld in de artikelen
8, 9, 10, 11, 12, 23, 37 en 38 van de Wet implementatie EETS-richtlijn.
5. De datum met ingang waarvan de vrachtwagenheffing wordt geheven, wordt vastgesteld
bij ministeriële regeling.
Artikel 3 (vrijstelling of ontheffing)
1. De houder is vrijgesteld van de vrachtwagenheffing voor vrachtwagens die:
a. blijkens:
1°. een door Onze Minister van Defensie aangehouden registratie worden gebruikt door Defensie;
2°. een door Onze Minister van Defensie bekend gestelde registratie worden gebruikt door
een bevriende krijgsmacht;
b. die zich met een handelaarskenteken op de weg bevinden;
c. een motorrijtuig met beperkte snelheid zijn als bedoeld in artikel 37, eerste lid,
onder a, onder 2°, van de Wegenverkeerswet 1994;
d. worden gebruikt als vuilniswagen, straatveger of rioolzuiger waarvoor de aanvullende
cijfers 18 of 19, als bedoeld in Bijlage 1, aanhangsel 2, van Verordening (EU) 2018/858
in de code carrosserie zijn opgenomen.
2. De houder kan Onze Minister verzoeken om ontheffing te verlenen van de vrachtwagenheffing
voor vrachtwagens:
a. die worden gebruikt door politie of brandweer;
b. die ten minste 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen voor zover die
niet bedrijfsmatig worden gebruikt.
3. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen voorwaarden en beperkingen worden gesteld
aan de vrijstelling of ontheffing.
4. Bij ministeriële regeling kunnen regels worden gesteld voor de bij het verzoek, bedoeld
in het tweede lid, over te leggen gegevens.
HOOFDSTUK 3. TARIEVEN
Artikel 4 (registratie km’s met boordapparatuur)
1. De registratie van het aantal gereden kilometers op een wegvak als bedoeld in de
bijlage vindt plaats met behulp van boordapparatuur.
2. Tenzij de houder een vrijstelling of ontheffing als bedoeld in artikel 3, eerste
of tweede lid, heeft, draagt de houder er zorg voor dat de vrachtwagen tijdens het
rijden over elke weg is uitgerust met boordapparatuur die:
a. naar behoren werkt;
b. is ingeschakeld; en
c. hoort bij de vrachtwagen waarvoor een geldende dienstverleningsovereenkomst is afgesloten.
3. De verplichtingen van een houder, bedoeld in het tweede lid, gelden niet gedurende
een bij ministeriële regeling te stellen termijn vanaf het moment dat de houder aan
de dienstaanbieder heeft gemeld dat:
a. de boordapparatuur niet naar behoren werkt; of
b. de boordapparatuur is ontvreemd.
4. Als de dienstaanbieder waarmee de houder een dienstverleningsovereenkomst heeft,
zijn diensten niet meer kan leveren gelden de verplichtingen van de houder, bedoeld
in het tweede lid, niet gedurende een bij ministeriële regeling te stellen termijn
waarbinnen de houder in de gelegenheid wordt gesteld een dienstverleningsovereenkomst
te sluiten met een andere dienstaanbieder.
Artikel 5 (tarieven)
1. Het tarief voor de vrachtwagenheffing bedraagt per gereden kilometer in euro op een
wegvak als aangewezen in de bijlage:
Toegestane maximum massa [kg]
euro-emissieklasse
EURO 0
EURO I
EURO II
EURO III
EURO IV
EURO V
EURO VI en schoner
meer dan 3.500 tot 12.000
0,156
0,144
0,129
0,117
0,105
0,086
0,078
12.000 tot en met 32.000
0,252
0,232
0,209
0,189
0,169
0,139
0,126
meer dan 32.000
0,260
0,239
0,216
0,195
0,174
0,143
0,130
2. De bedragen, bedoeld in het eerste lid, worden bij ministeriële regeling vanaf het
jaar volgend op het kalenderjaar van inwerkingtreding van dit artikel, ieder jaar
op 1 januari gewijzigd. Deze bedragen worden berekend door de te vervangen tarieven
te vermenigvuldigen met de tabelcorrectiefactor, bedoeld in artikel 10.2 van de Wet
inkomstenbelasting 2001, en vervolgens af te ronden. Als in het voorafgaande jaar
een dergelijke afronding is toegepast, wordt bij wijziging uitgegaan van het niet-afgeronde
tarief.
3. Bij de inwerkingtreding van dit artikel worden de bedragen, bedoeld in het eerste
lid, bij ministeriële regeling gewijzigd. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing
met dien verstande dat de tabelcorrectiefactoren die van toepassing zijn op 1 januari
2019 en de daarop volgende jaren tot en met het jaar waarin dit artikel in werking
treedt, achtereenvolgend worden toegepast.
Artikel 6 (bedrag van de vrachtwagenheffing)
Het door de houder te betalen bedrag van de vrachtwagenheffing per wegvak wordt berekend
als volgt:
VWH = Tk x A
waarin:
VWH = het bedrag van de vrachtwagenheffing per wegvak;
Tk = het tarief per gereden kilometer in euro, bedoeld in artikel 5;
A = het aantal geregistreerde kilometers, bedoeld in artikel 4, eerste lid.
HOOFDSTUK 4. BETALING EN INVORDERING
Artikel 7 (betaling zonder beschikking)
Het bedrag van de vrachtwagenheffing wordt betaald zonder dat dit bij beschikking
wordt vastgesteld.
Artikel 8 (dienstverleningsovereenkomst tussen dienstaanbieder en houder)
1. Voor elke vrachtwagen die op de weg is, is de houder van die vrachtwagen verplicht
om een geldende dienstverleningsovereenkomst te hebben gesloten met een dienstaanbieder,
tenzij de houder een vrijstelling of ontheffing heeft als bedoeld in artikel 3, eerste
of tweede lid.
2. De houder ontvangt een factuur van de dienstaanbieder voor het berekende bedrag van
de vrachtwagenheffing, bedoeld in artikel 6, over een tussen hen overeen te komen
termijn en betaalt het bedrag aan de dienstaanbieder. Onverminderd artikel 20, eerste
lid, van de Wet implementatie EETS-richtlijn geldt de betaling van het bedrag van
de vrachtwagenheffing door de houder aan de hoofddienstaanbieder als voldoening van
de betalingsverplichting van de houder aan Onze Minister.
3. Voor het sluiten van de dienstverleningsovereenkomst worden de bij algemene maatregel
van bestuur te bepalen voertuigdocumenten die nodig zijn om het kenteken van de vrachtwagen,
de toegestane maximum massa en de euro-emissieklasse vast te stellen, door de houder
aan de dienstaanbieder overgelegd om te bepalen welk tarief, bedoeld in artikel 5,
eerste lid, van toepassing is. Als de houder geen voertuigdocumenten kan overleggen,
wordt het voertuig geacht een toegestane maximum massa van meer dan 32.000 kg te hebben
en wordt het hoogste tarief voor de euro-emissieklasse van het voertuig, bedoeld in
artikel 5, eerste lid, gehanteerd. Correctie van de gegevens heeft geen terugwerkende
kracht.
4. Om de inning van de vrachtwagenheffing te verzekeren, kan de dienstaanbieder in de
dienstverleningsovereenkomst de houder van de vrachtwagen de verplichting opleggen
zekerheid te stellen voor de betaling.
5. In de dienstverleningsovereenkomst wordt met het oog op de vrachtwagenheffing in
ieder geval het volgende geregeld:
a. het door de dienstaanbieder verstrekken van boordapparatuur aan de houder en het onderhouden
van de functionaliteit daarvan;
b. het door de dienstaanbieder verzenden van een factuur aan de houder met daarin in
ieder geval gespecificeerd het totaalbedrag van de vrachtwagenheffing en het aantal
per dag geregistreerde kilometers;
c. het in ieder geval door middel van girale betaling door de houder kunnen betalen van
het bedrag van de vrachtwagenheffing aan de dienstaanbieder;
d. het beheren door de dienstaanbieder van de klantenrelatie met de houder met inbegrip
van een procedure voor klachtenafhandeling;
e. het uitvoeren en naleven van het beveiligings- en privacybeleid voor het heffingssysteem
voor de vrachtwagens;
f. het verstrekken van een kwitantie door de dienstaanbieder aan de houder nadat het
bedrag van de vrachtwagenheffing door de dienstaanbieder is ontvangen; en
g. een beschrijving van de verplichtingen van de houder, bedoeld in artikel 4, tweede
en derde lid, in verband met het functioneren van de boordapparatuur.
6. Artikel 2, zesde lid, van Uitvoeringsverordening (EU) 2020/204 is van overeenkomstige
toepassing bij het factureren, bedoeld in het vijfde lid, onder b, van de houder door
de hoofddienstaanbieder.
Artikel 9 (relatie Onze Minister en dienstaanbieder)
1. Als een dienstverleningsovereenkomst is gesloten, opgeschort, of beëindigd, en als
de houder een melding heeft gedaan als bedoeld in artikel 4, derde lid, geeft de dienstaanbieder
dat onmiddellijk door aan Onze Minister. Artikel 2, vierde lid, van Uitvoeringsverordening
(EU) 2020/204 is van overeenkomstige toepassing op de gegevensverstrekking door de
hoofddienstaanbieder aan de tolheffer.
2. De dienstaanbieder geeft voor vrachtwagens met een geldende dienstverleningsovereenkomst,
dagelijks via elektronische weg aan Onze Minister door hoeveel gereden kilometers
op de dag hieraan voorafgaand per vrachtwagen geregistreerd zijn op wegvakken als
bedoeld in de bijlage en het voor die vrachtwagen verschuldigde bedrag voor die dag.
3. De dienstaanbieder betaalt het door de houder verschuldigde bedrag van de vrachtwagenheffing
aan Onze Minister binnen vier weken nadat de gegevens, bedoeld in het tweede lid,
aan Onze Minister zijn doorgegeven.
4. Onze Minister is bevoegd om de gegevens, bedoeld in artikel 14, tweede lid, die met
behulp van een technisch hulpmiddel zijn vastgelegd, te verwerken ten behoeve van
de verificatie, bedoeld in artikel 32, eerste lid, onder b, Wet implementatie EETS-richtlijn
en de controle, bedoeld in artikel 12, eerste lid, Wet implementatie EETS-richtlijn.
5. Verwerking voor het doel, bedoeld in het vierde lid, kan plaatsvinden door de vastgelegde
gegevens door middel van een technisch systeem geautomatiseerd te vergelijken met
andere gegevens die voor dit doel zijn verkregen.
Artikel 10 (invordering via privaatrecht)
Op de betalingsverplichting, bedoeld in de artikelen 8, tweede lid, en 9, derde lid,
zijn de artikelen 4:88, derde lid, 4:94 en 4:94a en de afdelingen 4.4.2, 4.4.3 en
4.4.4 van de Algemene wet bestuursrecht niet van toepassing.
HOOFDSTUK 5. HOOFDDIENSTAANBIEDER
Artikel 11 (verplichtingen hoofddienstaanbieder)
1. De hoofddienstaanbieder, bedoeld in artikel 1 van de Wet implementatie EETS-richtlijn,
is verplicht met elke houder die daarom verzoekt, een dienstverleningsovereenkomst
te sluiten.
2. De artikelen 12, 32 en 33 van de Wet implementatie EETS-richtlijn zijn van overeenkomstige
toepassing op de hoofddienstaanbieder.
HOOFDSTUK 6. TERUGSLUIS
Artikel 12 (meerjarenprogramma)
1. Onze Minister stelt na overleg met de vervoerssector telkens voor een termijn van
ten hoogste vijf jaar een meerjarenprogramma voor innovatie en verduurzaming van de
vervoerssector vast.
2. De uitvoering van het meerjarenprogramma wordt gefinancierd uit de netto-opbrengsten
van de vrachtwagenheffing.
3. In het programma wordt zo gedetailleerd als redelijkerwijs mogelijk is, de verdeling
van de middelen ter bevordering van innovatie en verduurzaming van de vervoerssector
aangegeven over afzonderlijke projecten, projectpakketten of beleidsterreinen.
4. Het meerjarenprogramma maakt zichtbaar in welke mate de maatregelen efficiënt en
effectief bijdragen aan innovatie en verduurzaming van de vervoerssector.
5. Voor afloop van het meerjarenprogramma wordt de werking van het programma geëvalueerd
met het oog op de doeltreffendheid en doelmatigheid.
6. Het meerjarenprogramma wordt via elektronische weg bekendgemaakt. Van de bekendmaking
wordt mededeling gedaan in de Staatscourant.
7. Onze Minister kan in afwijking van het eerste lid na overleg met de vervoerssector
afzien van het vaststellen van een volgend meerjarenprogramma als de evaluatie, bedoeld
in het vijfde lid, daartoe aanleiding geeft.
HOOFDSTUK 7. HANDHAVING
Artikel 13 (overtreding)
1. Als overtreding wordt aangemerkt het niet naleven van de artikelen 4, tweede lid,
onder a, b of c, of 8, eerste lid.
2. Een overtreding als bedoeld in het eerste lid valt onder het begrip niet-betalen
van wegentol, bedoeld in artikel 1 van de Wet implementatie EETS-richtlijn.
Artikel 14 (toezicht)
1. Met het toezicht op de naleving van het bij of krachtens deze wet bepaalde zijn belast
de daartoe bij besluit van Onze Minister aangewezen ambtenaren.
2. De toezichthouder is bevoegd op of aan de weg met behulp van een technisch hulpmiddel
de gegevens van een motorrijtuig, vast te leggen en te verwerken. Onder vastgelegde
gegevens wordt verstaan: het kenteken, de locatie, de datum en het tijdstip van vastlegging,
de foto-opname van het motorrijtuig en de informatie uit de boordapparatuur. De toezichthouder
verwerkt deze gegevens ten behoeve van het toezicht op de naleving en de handhaving
van het bepaalde bij of krachtens deze wet.
3. De aanwezigheid van een technisch hulpmiddel wordt op duidelijke wijze kenbaar gemaakt.
4. Ten behoeve van het op automatische wijze vaststellen van overtredingen, is de toezichthouder
bevoegd:
a. de door Onze Minister verzamelde gegevens te verwerken, waaronder:
1°. de gegevens, bedoeld in artikel 32, eerste lid, onder b, Wet implementatie EETS-richtlijn;
2°. de gegevens over de dienstverleningsovereenkomst en de melding, bedoeld in artikel
9, eerste lid;
3°. de gevallen, bedoeld in artikel 4, vierde lid;
4°. de informatie over ontheffingen en vrijstellingen als bedoeld in artikel 3;
b. de vastgelegde gegevens te verwerken.
5. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden regels gesteld over de inzet
van een technisch hulpmiddel en het aanwijzen van de benodigde informatie uit de boordapparatuur,
bedoeld in het tweede lid, en de wijze waarop de vastgelegde gegevens worden verwerkt.
6. Van een besluit als bedoeld in het eerste lid wordt mededeling gedaan door plaatsing
in de Staatscourant.
Artikel 15 (bestuurlijke boete voor een overtreding)
1. Onze Minister kan aan de houder een bestuurlijke boete opleggen voor een overtreding
als bedoeld in artikel 13. Daartoe kan Onze Minister de vastgelegde gegevens, bedoeld
in artikel 14, tweede lid, verwerken.
2. Het eerste lid is in ieder geval niet van toepassing in een geval als bedoeld in
artikel 28 van de Wet implementatie EETS-richtlijn.
3. Voor één feit dat valt onder meerdere omschrijvingen van overtredingen als bedoeld
in artikel 13, eerste lid, kan slechts één bestuurlijke boete worden opgelegd. In
dat geval is de ten hoogste op te leggen boete de hoogste boete van de afzonderlijke
overtredingen.
Artikel 16 (hoogte bestuurlijke boete)
1. De op grond van artikel 15, eerste lid, op te leggen boete bedraagt ten hoogste het
bedrag dat is vastgesteld voor de tweede categorie, bedoeld in artikel 23, vierde
lid, van het Wetboek van Strafrecht.
2. De betaling van de bestuurlijke boete geschiedt binnen twee weken nadat de beschikking
tot oplegging van de bestuurlijke boete onherroepelijk is geworden.
3. Als de bestuurlijke boete niet tijdig is betaald, wordt de bestuurlijke boete van
rechtswege met vijftig procent verhoogd en zendt Onze Minister de houder een eerste
aanmaning. De betaling van het verhoogde bedrag geschiedt binnen vier weken na verzending
van de eerste aanmaning.
4. Als de verhoogde bestuurlijke boete, bedoeld in het derde lid, niet binnen de in
dat lid gestelde termijn betaald is, wordt de verhoogde bestuurlijke boete van rechtswege
verder verhoogd met honderd procent van het bedrag van de verhoogde bestuurlijke boete
en zendt Onze Minister de houder een tweede aanmaning. De betaling van de verder verhoogde
bestuurlijke boete geschiedt binnen vier weken na verzending van de tweede aanmaning.
5. Als de verder verhoogde bestuurlijke boete, bedoeld in het vierde lid, niet binnen
de in dat lid gestelde termijn betaald is, is Onze Minister bevoegd tot de uitvaardiging
van een dwangbevel.
6. Artikel 4:113 van de Algemene wet bestuursrecht is niet van toepassing op de eerste en tweede aanmaning.
7. Artikel 5:10, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht is niet van toepassing
na de eerste aanmaning.
8. Artikel 5:53 van de Algemene wet bestuursrecht is niet van toepassing op het opleggen van de bestuurlijk boete.
Artikel 17 (stilhouden en voorlopige maatregelen)
1. Op de eerste vordering van een aangewezen ambtenaar als bedoeld in artikel 14, eerste
lid, is de bestuurder van een vrachtwagen verplicht die te doen stilhouden.
2. Als een vrachtwagen is stilgehouden met toepassing van het eerste lid, kan de bekendmaking
van een bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 15 ook plaatsvinden door uitreiking
van de beschikking door de aangewezen ambtenaar, bedoeld in artikel 14, eerste lid,
aan de bestuurder als de kentekengegevens van de houder niet zijn te verifiëren. In
dat geval geldt dat:
a. in afwijking van artikel 16, tweede lid, de beschikking onmiddellijk betaald moet
worden;
b. de verhoging van de boete, bedoeld in artikel 16, derde lid, pas plaatsvindt nadat
de bestuurlijke boete binnen twee weken na het onherroepelijk worden daarvan nog niet
is betaald.
3. De aangewezen ambtenaren, bedoeld in artikel 14, eerste lid, zijn bevoegd om in het
geval, bedoeld in het tweede lid, of in het geval dat de houder geregistreerd staat
voor het niet voldoen van een hem eerder opgelegde, onherroepelijke bestuurlijke boete
voor een overtreding als bedoeld in artikel 13, eerste lid, bij wijze van voorlopige
maatregel de vrachtwagen naar een door hen aangewezen plaats te doen overbrengen en
in bewaring te stellen, dan wel aan de vrachtwagen een mechanisch hulpmiddel te doen
aanbrengen, waardoor wordt verhinderd dat de vrachtwagen wordt weggereden. Zij kunnen
vorderen dat, voordat de vrachtwagen aan de bestuurder wordt teruggegeven, naast de
kosten van overbrenging en bewaring, eveneens het bedrag van de opgelegde bestuurlijke
boete zal worden voldaan.
4. Als twaalf weken na de aanvang van de voorlopige maatregel, bedoeld in het derde
lid, de rechthebbende zijn vrachtwagen niet heeft afgehaald, wordt hij geacht zijn
recht op de zaak te hebben opgegeven en is Onze Minister bevoegd de vrachtwagen om
niet aan een derde in eigendom te doen overdragen, te verkopen of te doen vernietigen.
5. Bij de beschikking, bedoeld in het tweede lid, wordt gewezen op de bevoegdheden,
bedoeld in het derde en vierde lid.
6. Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen nadere regels worden gesteld
over de overbrenging, bewaring, eigendomsoverdracht om niet, verkoop, vernietiging,
de berekening van de kosten van overbrenging en bewaring, alsmede over hetgeen verder
voor de uitvoering van dit artikel noodzakelijk is.
Artikel 18 (kwijtschelden bestuurlijke boete)
Onze Minister scheldt de bestuurlijke boete in ieder geval kwijt als degene aan wie
de boete is opgelegd bezwaar tegen de bestuurlijke boete maakt en:
a. aannemelijk maakt dat tegen zijn wil door een ander van de vrachtwagen gebruik is
gemaakt en dat hij dit gebruik redelijkerwijs niet heeft kunnen voorkomen; of
b. een vrijwaringsbewijs als bedoeld in artikel 1 van het Kentekenreglement of een verklaring
als bedoeld in de artikelen 31 tot en met 33 van het Kentekenreglement overlegt waaruit
blijkt dat hij ten tijde van de opgelegde heffing geen houder meer was van de betrokken
vrachtwagen.
HOOFDSTUK 8. BEZWAAR EN BEROEP
Artikel 19 (schorsende werking bezwaar en beroep tegen boete ex art. 15)
Als bezwaar wordt gemaakt of beroep wordt ingesteld tegen de beschikking tot het opleggen
van de bestuurlijke boete, bedoeld in artikel 15, eerste lid, en die beschikking is
niet bekendgemaakt met toepassing van artikel 17, tweede lid, wordt de werking van
die beschikking geschorst totdat die onherroepelijk is.
Artikel 20 (opkomen tegen beschikking die direct is ingevorderd)
Het bezwaar en beroep tegen de beschikking tot het opleggen van een bestuurlijke boete
die is bekendgemaakt met toepassing van artikel 17, tweede lid, richt zich ook tegen
de voorlopige maatregel, bedoeld in artikel 17, derde lid.
HOOFDSTUK 9. GEGEVENSBESCHERMING
Artikel 21 (bescherming persoonsgegevens, gebruikt door Onze Minister)
1. Onze Minister is verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van de bij algemene
maatregel van bestuur aan te wijzen persoonsgegevens en de vastgelegde gegevens, bedoeld
in artikel 14, tweede lid, die verwerkt worden voor:
a. de heffing en invordering van de vrachtwagenheffing;
b. de handhaving van het bepaalde bij of krachtens deze wet.
2. Onze Minister bewaart de persoonsgegevens:
a. bedoeld in het eerste lid, aanhef en onder a:
1°. totdat de termijn, bedoeld in artikel 3:307, eerste lid, van het Burgerlijk Wetboek
is verstreken;
2°. niet langer dan zeven werkdagen, voor zover uit de vergelijking van de vastgelegde
gegevens met de informatie, bedoeld in het vijfde lid, blijkt dat de heffing op de
juiste wijze is berekend door de dienstaanbieder;
b. bedoeld in het eerste lid, aanhef en onder b:
1°. gedurende de termijn, bedoeld in artikel 5:45 van de Algemene wet bestuursrecht, waarbinnen
een bestuurlijke boete kan worden opgelegd;
2°. totdat, voor zover van toepassing, een onherroepelijke bestuurlijke boete is betaald;
of
3°. totdat de termijn van artikel 4:104 van de Algemene wet bestuursrecht is verstreken.
3. Als de bestuurlijke boete op grond van artikel 18 wordt kwijtgescholden, worden de
persoonsgegevens in afwijking van het tweede lid, onder b, onmiddellijk verwijderd.
4. De persoonsgegevens, bedoeld in het eerste lid, worden door Onze Minister beschikbaar
gesteld voor opname in het register, bedoeld in artikel 24, eerste lid.
5. De informatie, bedoeld in artikel 32, eerste lid, onder b, van de Wet implementatie
EETS-richtlijn die door de dienstaanbieder wordt verstrekt, wordt door Onze Minister
niet langer dan zeven werkdagen bewaard.
6. Dit artikel laat overige wettelijk voorgeschreven bewaartermijnen onverlet.
Artikel 22 (bescherming persoonsgegevens, gebruikt door de toezichthouder)
1. De toezichthouder is verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van de bij algemene
maatregel van bestuur aan te wijzen persoonsgegevens en de vastgelegde gegevens, bedoeld
in artikel 14, tweede lid, die verwerkt worden voor:
a. het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze wet voor zover
het de verwerking door of ten behoeve van de toezichthouder betreft;
b. het uitreiken van een bestuurlijke boete in een geval als bedoeld in artikel 17, tweede
lid;
c. het informeren van houders van wie geen dienstverleningsovereenkomst is geregistreerd.
2. De toezichthouder bewaart de persoonsgegevens:
a. bedoeld in het eerste lid, onder a, totdat, voor zover van toepassing, een onherroepelijke
bestuurlijke boete is betaald of voor zover het de vastgelegde gegevens in artikel
14, tweede lid, betreft, niet langer dan zeven werkdagen;
b. bedoeld in het eerste lid, onder b, gedurende een termijn, bedoeld in artikel 5:45
van de Algemene wet bestuursrecht, waarbinnen een bestuurlijke boete kan worden opgelegd;
c. bedoeld in het eerste lid, onder c, gedurende een termijn van maximaal vier weken
voor het informeren van de houder van wie geen dienstverleningsovereenkomst is geregistreerd.
3. De persoonsgegevens, bedoeld in het eerste lid, worden door de toezichthouder beschikbaar
gesteld voor opname in het register, bedoeld in artikel 24, eerste lid.
4. Dit artikel laat overige wettelijk voorgeschreven bewaartermijnen onverlet.
Artikel 23 (bescherming persoonsgegevens, gebruikt door de dienstaanbieder)
1. Een dienstaanbieder is de verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens
voor:
a. het doorgeven van de gegevens, bedoeld in artikel 9, eerste lid;
b. de verlening van diensten als bedoeld in artikel 8, vijfde lid;
c. de verificatie van de informatie, bedoeld in artikel 21, vijfde lid.
2. De dienstaanbieder bewaart de persoonsgegevens niet langer dan nodig is voor het
verrichten van de diensten, bedoeld in het eerste lid, onder a, b en c.
3. Het is de dienstaanbieder verboden de door hem verwerkte persoonsgegevens voor de
vrachtwagenheffing te verstrekken aan een derde, tenzij de houder daarvoor toestemming
heeft gegeven.
4. Dit artikel laat overige wettelijk voorgeschreven bewaartermijnen onverlet.
Artikel 24 (register)
1. Er is een register voor de vrachtwagenheffing waarin de gegevens worden verwerkt
die nodig zijn voor een goede uitvoering van de vrachtwagenheffing.
2. Onze Minister wijst bij besluit de beheerder van het register aan. De beheerder is
verwerkingsverantwoordelijke voor het register.
3. De persoonsgegevens uit het register worden uitsluitend gebruikt voor:
a. de goede uitvoering van het bepaalde bij of krachtens deze wet;
b. het beschikbaar stellen van gegevens uit het register vrachtwagenheffing aan Onze
Minister en de toezichthouder die nodig zijn voor een goede uitoefening van hun taak
in het kader van het bepaalde bij of krachtens deze wet.
4. De beheerder bewaart de persoonsgegevens:
a. gedurende ten hoogste de termijnen, bedoeld in artikel 21, tweede lid;
b. gedurende ten hoogste de termijnen, bedoeld in artikel 22, tweede lid;
c. als de respectievelijke bewaartermijnen, bedoeld in onderdeel a of b, van elkaar verschillen
en op dezelfde gegevens van toepassing zijn, gedurende de langste termijn.
5. Bij ministeriële regeling kunnen regels worden gesteld over de inrichting en het
beheer van het register, de wijze van verstrekking van de in het register te verwerken
gegevens.
HOOFDSTUK 10. WIJZIGING ANDERE WETTEN
Artikel 25 (wijziging Algemene wet bestuursrecht)
In artikel 1 van bijlage 2 bij de Algemene wet bestuursrecht wordt in de alfabetische
volgorde ingevoegd:
Wet vrachtwagenheffing:
de artikelen 8, tweede lid, 9, tweede lid, en 12, eerste lid.
Artikel 26 (wijziging Invorderingswet 1990)
Artikel 9, achtste lid, van de Invorderingswet 1990 komt te luiden:
8. In afwijking van het tweede lid is terstond invorderbaar een naheffingsaanslag ter
zake van de belasting van personenauto’s en motorrijwielen, die is opgelegd aan een ander dan een vergunninghouder als bedoeld in artikel
8 van de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992.
Artikel 27 (wijziging Wegenverkeerswet 1994)
In artikel 42, vierde lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 vervalt «, de Wet
belasting zware motorrijtuigen» en wordt na «ViA15» ingevoegd «, de Wet vrachtwagenheffing».
Artikel 28 (wijziging Wegenwet)
In artikel 14, vijfde lid, van de Wegenwet wordt na «ViA15» ingevoegd «, en de heffing
van de tarieven voor de vrachtwagenheffing, bedoeld in de Wet vrachtwagenheffing».
Artikel 29 (wijziging Wet belasting zware motorrijtuigen)
1. De Wet belasting zware motorrijtuigen wordt ingetrokken.
2. De heffing van het gemeenschappelijk gebruiksrecht, bedoeld in artikel 3 van het
op 9 februari 1994 te Brussel tot stand gekomen verdrag inzake de heffing van rechten
voor het gebruik van bepaalde wegen door zware vrachtwagens (Trb. 1994, 69) wordt overeenkomstig artikel 17 van dat verdrag beëindigd.
Artikel 30 (wijziging Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994)
Artikel 25a van de Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994 komt te luiden:
Artikel 25a
1. Voor een vrachtauto bedraagt de belasting over een tijdvak van drie maanden:
Bij een toegestane maximum massa in kilogrammen van
Zonder koppelinrichting
Met koppelinrichting
Zonder luchtvering
Met luchtvering
Zonder luchtvering
Met luchtvering
Met aantal assen
Met aantal assen
Met aantal assen
Met aantal assen
2
3
4 of meer
2
3
4 of meer
2
3 of meer
2
3 of meer
Minder dan 12.000
nihil
nihil
nihil
nihil
nihil
nihil
nihil
nihil
nihil
nihil
12.000 tot 13.000
€ 7,75
13.000 tot 14.000
€ 21,50
€ 6,00
€ 7,75
14.000 tot 15.000
€ 30,25
€ 6,00
€ 21,50
€ 6,00
15.000 tot 16.000
€ 68,50
€ 13,50
€ 6,00
€ 30,25
€ 7,75
€ 6,00
16.000 tot 17.000
€ 68,50
€ 13,50
€ 6,00
€ 30,25
€ 7,75
€ 6,00
€ 6,00
17.000 tot 18.000
€ 68,50
€ 27,75
€ 11,75
€ 30,25
€ 13,50
€ 8,75
€ 6,00
18.000 tot 19.000
€ 68,50
€ 27,75
€ 11,75
€ 30,25
€ 13,50
€ 8,75
€ 8,00
€ 6,00
€ 6,00
19.000 tot 20.000
€ 68,50
€ 36,00
€ 15,25
€ 30,25
€ 27,75
€ 18,00
€ 8,00
€ 6,00
€ 6,00
20.000 tot 21.000
€ 68,50
€ 36,00
€ 15,25
€ 30,25
€ 27,75
€ 18,00
€ 18,75
€ 12,00
€ 8,00
€ 6,00
21.000 tot 22.000
€ 68,50
€ 55,50
€ 23,50
€ 36,00
€ 36,00
€ 23,25
€ 18,75
€ 12,00
€ 8,00
€ 6,00
22.000 tot 23.000
€ 68,50
€ 55,50
€ 23,50
€ 36,00
€ 36,00
€ 23,25
€ 24,25
€ 15,50
€ 18,75
€ 13,25
23.000 tot 25.000
€ 86,25
€ 86,25
€ 36,50
€ 55,50
€ 55,50
€ 36,00
€ 43,75
€ 28,00
€ 24,25
€ 17,25
25.000 tot 27.000
€ 86,25
€ 86,25
€ 57,00
€ 55,50
€ 55,50
€ 36,50
€ 76,75
€ 49,25
€ 43,75
€ 31,00
27.000 tot 29.000
€ 90,50
€ 90,50
€ 90,50
€ 57,00
€ 57,00
€ 57,00
€ 76,75
€ 49,25
€ 43,75
€ 31,00
29.000 tot 31.000
€ 134,25
€ 134,25
€ 134,25
€ 90,50
€ 90,50
€ 90,50
€ 83,75
€ 53,75
€ 51,00
€ 36,00
31.000 tot 33.000
€ 134,25
€ 134,25
€ 134,25
€ 90,50
€ 90,50
€ 90,50
€ 116,25
€ 74,75
€ 83,75
€ 59,00
33.000 tot 36.000
€ 134,25
€ 134,25
€ 134,25
€ 90,50
€ 90,50
€ 90,50
€ 176,50
€ 113,50
€ 116,25
€ 81,75
36.000 tot 37.000
€ 134,25
€ 134,25
€ 134,25
€ 90,50
€ 90,50
€ 90,50
€ 176,50
€ 113,50
€ 116,25
€ 81,75
38.000 tot 40.000
€ 134,25
€ 134,25
€ 134,25
€ 90,50
€ 90,50
€ 90,50
€ 176,50
€ 157,00
€ 128,75
€ 113,50
40.000 of meer
€ 134,25
€ 134,25
€ 134,25
€ 90,50
€ 90,50
€ 90,50
€ 232,25
€ 232,25
€ 157,00
€ 157,00
waarbij voor de luchtvering geldt dat deze zich bevindt op de aangedreven assen en
onder luchtvering mede wordt verstaan daaraan als gelijkwaardig erkende vering als
bedoeld in bijlage I bij de richtlijn.
2. Bij ministeriële regeling kunnen nadere regels worden gesteld ter uitvoering van
dit artikel.
Artikel 31 (wijziging Wet overgang belastingheffing in euro’s)
Artikel 16 van de Wet overgang belastingheffing in euro’s vervalt.
Artikel 32 (wijziging Wet wederzijdse erkenning en tenuitvoerlegging geldelijke sancties
en beslissingen tot confiscatie)
In artikel 10, eerste lid, van de Wet wederzijdse erkenning en tenuitvoerlegging geldelijke
sancties en beslissingen tot confiscatie wordt onder vervanging van de punt aan het
slot van onderdeel g door een puntkomma een onderdeel toegevoegd, luidende:
h. door de bevoegde autoriteiten bij beschikking opgelegde bestuurlijke boete als bedoeld
in artikel 15, eerste lid, van de Wet vrachtwagenheffing of als bedoeld in artikel
12, eerste lid, van de Wet tijdelijke tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15.
HOOFDSTUK 11. SLOTBEPALINGEN
Artikel 33 (spoedregeling)
1. Onze Minister kan met het oog op de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid of de toestand
van de fysieke leefomgeving in spoedeisende gevallen die zijn ontstaan als gevolg
van de vrachtwagenheffing, bij ministeriële regeling wegvakken aanwijzen waarvoor
het tarief, bedoeld in artikel 5, eerste lid, komt te gelden of wegvakken die zijn
opgenomen in de bijlage aanwijzen waarvoor in afwijking van artikel 5, eerste lid,
een tarief van € 0,00 komt te gelden. Deze bevoegdheid kan worden toegepast binnen
18 maanden na:
a. de inwerkingtreding van deze wet;
b. een wijziging van de bijlage; of
c. een wijziging van het tarief, bedoeld in artikel 5, eerste lid, met uitzondering van
wijzigingen als gevolg van artikel 5, tweede lid.
2. De ministeriële regeling wordt niet eerder vastgesteld dan na overleg met de wegbeheerder.
3. Na plaatsing in de Staatscourant van een krachtens het eerste lid vastgestelde ministeriële
regeling wordt een voorstel van wet tot regeling van het betrokken onderwerp zo spoedig
mogelijk bij de Tweede Kamer der Staten-Generaal ingediend. Als een voorstel wordt
ingetrokken of als een van de beide Kamers der Staten-Generaal besluit het voorstel
niet aan te nemen, wordt de ministeriële regeling onmiddellijk ingetrokken. Wordt
het voorstel tot wet verheven, dan wordt de ministeriële regeling ingetrokken op het
tijdstip van inwerkingtreding van die wet.
Artikel 34 (evaluatie)
Onze Minister zendt telkens na vier jaar aan de Staten-Generaal een verslag over de
doeltreffendheid en de effecten van deze wet in de praktijk.
Artikel 35 (overgangsrecht)
De bepalingen gesteld bij of krachtens de Wet belasting zware motorrijtuigen, artikel
9, achtste lid, onderdeel b, van de Invorderingswet 1990 en artikel 42, vierde lid,
onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 zoals zij luidden voor de inwerkingtreding van
de artikelen 26, 27 en 29 blijven van toepassing voor zover een belastbaar feit als
bedoeld in artikel 2 van de Wet belasting zware motorrijtuigen heeft plaatsgevonden
op een tijdstip voordat artikel 29 in werking is getreden.
Artikel 36 (inwerkingtreding)
De artikelen van deze wet treden in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen
tijdstip, dat voor de verschillende artikelen of onderdelen daarvan verschillend kan
worden vastgesteld.
Artikel 37 (citeertitel)
Deze wet wordt aangehaald als: Wet vrachtwagenheffing.
Lasten en bevelen dat deze in het Staatsblad zal worden geplaatst en dat alle ministeries,
autoriteiten, colleges en ambtenaren die zulks aangaat, aan de nauwkeurige uitvoering
de hand zullen houden.
Gegeven
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
BIJLAGE Wegvakken waar de vrachtwagenheffing wordt geheven, behorende bij artikel
2, eerste lid, van de Wet vrachtwagenheffing
Categorie
Aanduiding
Omschrijving (geldt voor beide rijrichtingen, tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven)
Rijksweg
A1
knooppunt Watergraafsmeer – knooppunt Diemen – knooppunt Muiderberg – knooppunt Eemnes
– knooppunt Hoevelaken – Barneveld – knooppunt Beekbergen – knooppunt Azelo
A1/A35
het wegvak tussen knooppunt Azelo en knooppunt Buren is aangegeven als A35
A1
knooppunt Buren – Duitse grens
A2
knooppunt Amstel – knooppunt Holendrecht – knooppunt Oudenrijn – knooppunt Everdingen
– knooppunt Deil – knooppunt Empel – knooppunt Hintham – knooppunt Vught – knooppunt
Ekkersweijer – knooppunt Batadorp – knooppunt De Hogt – knooppunt Leenderheide
N2
knooppunt Batadorp – knooppunt Leenderheide
A2
knooppunt Leenderheide – knooppunt Het Vonderen – knooppunt Kerensheide – knooppunt
Kruisdonk – aansluiting Maastricht-Centrum Noord-aansluiting Maastricht – Centrum
Zuid
N2
aansluiting Maastricht-Centrum Noord – aansluiting Maastricht-Centrum Zuid
A2
aansluiting Maastricht-Centrum Zuid – Belgische grens
A4
knooppunt De Nieuwe Meer – knooppunt Badhoevedorp – knooppunt De Hoek – knooppunt
Burgerveen – aansluiting Zoeterwoude-Rijndijk – knooppunt Prins Clausplein – knooppunt
Ypenburg – knooppunt Kethelplein – knooppunt Benelux
A4/A29
knooppunt Sabina – knooppunt Zoomland
A4/A58
knooppunt Zoomland – knooppunt Markiezaat
A4
knooppunt Markiezaat – Belgische grens
A5
knooppunt De Hoek – knooppunt Raasdorp – knooppunt Coenplein
A6
knooppunt Muiderberg – knooppunt Almere – knooppunt Emmeloord – knooppunt Joure
A7
Zaandam (vanaf kilometer 4,0) – knooppunt Zaandam – aansluiting Den Oever – knooppunt
Zurich – aansluiting IJlst
A7
aansluiting Sneek-Oost – knooppunt Joure
A7
knooppunt Joure – knooppunt Heerenveen – aansluiting Drachten – knooppunt Julianaplein
A7
aansluiting Westerbroek – knooppunt Zuidbroek – Duitse grens
A8
knooppunt Coenplein – knooppunt Zaandam – aansluiting Zaanstad-Noord
A9
knooppunt Diemen – knooppunt Holendrecht – knooppunt Badhoevedorp – knooppunt Raasdorp
– knooppunt Rottepolderplein – knooppunt Velsen – knooppunt Beverwijk – knooppunt
Kooimeer
A10
knooppunt Coenplein – knooppunt Watergraafsmeer – knooppunt Nieuwe Meer – knooppunt
Coenplein
N11
aansluiting Zoeterwoude-Rijndijk – aansluiting A12 Bodegraven
A12
’s-Gravenhage (vanaf kilometer 3,3) – knooppunt Prins Clausplein – knooppunt Gouwe
– knooppunt Bodegraven – knooppunt Oudenrijn – knooppunt Lunetten – knooppunt Maanderbroek
– knooppunt Grijsoord
A12/A50
knooppunt Grijsoord – knooppunt Waterberg
A12
knooppunt Waterberg – knooppunt Velperbroek – knooppunt Oud-Dijk – Duitse grens
A13
knooppunt Ypenburg – knooppunt Doenkade – knooppunt Kleinpolderplein tot S113 Rotterdam
(spoorovergang)
A15
aansluiting Oostvoorne (vanaf kilometer 25,1) – aansluiting Brielle – knooppunt Benelux
– knooppunt Vaanplein – knooppunt Ridderkerk-Noord- knooppunt Ridderkerk-Zuid – aansluiting
Papendrecht – knooppunt Gorinchem – knooppunt Deil – knooppunt Valburg – knooppunt
Ressen – aansluiting Bemmel (N839)
A16
knooppunt Doenkade – knooppunt Terbregseplein – knooppunt Ridderkerk-Noord – knooppunt
Ridderkerk-Zuid – aansluiting N3 – knooppunt Klaverpolder
A16/A59
knooppunt Klaverpolder – knooppunt Zonzeel
A16
knooppunt Zonzeel – knooppunt Princeville
A16/A58
knooppunt Princeville – knooppunt Galder
A16
knooppunt Galder – Belgische grens
A17/A59
knooppunt Klaverpolder – knooppunt Noordhoek
A17
knooppunt Noordhoek – knooppunt De Stok
A18
knooppunt Oud-Dijk – Varsseveld
A20
Aansluiting Westerlee- knooppunt Kethelplein – knooppunt Kleinpolderplein – knooppunt
Terbregseplein- knooppunt Gouwe
A22
knooppunt Velsen – knooppunt Beverwijk
A27
knooppunt St.Annabosch – knooppunt Hooipolder – knooppunt Gorinchem – knooppunt Everdingen
– knooppunt Lunetten – knooppunt Rijnsweerd – knooppunt Eemnes – knooppunt Almere
A28
Waterlinieweg te Utrecht – knooppunt Rijnsweerd – knooppunt Hoevelaken – knooppunt
Hattemerbroek – knooppunt Lankhorst – knooppunt Hoogeveen – knooppunt Assen -knooppunt
Julianaplein
A29
knooppunt Vaanplein – knooppunt Hellegatsplein
A29/A59
knooppunt Hellegatsplein – knooppunt Sabina
A30
knooppunt Maanderbroek – aansluiting Barneveld
A32
knooppunt Lankhorst – knooppunt Heerenveen – aansluiting Wirdum
A35
aansluiting Wierden – aansluiting Almelo-West – knooppunt Azelo
A35/A1
knooppunt Azelo – knooppunt Buren
A35
knooppunt Buren – aansluiting Enschede-West – Enschede
A37
knooppunt Hoogeveen – knooppunt Holsloot – Duitse grens
A38
Rotterdamseweg te Ridderkerk – knooppunt Ridderkerk
A44
knooppunt Burgerveen – Wassenaar
N44
Wassenaar – N14
A50
John F. Kennedylaan te Eindhoven (tot Tempellaan) – aansluiting Ekkersrijt
A50
knooppunt Ekkersweijer – aansluiting Ekkersrijt – knooppunt Paalgraven – knooppunt
Bankhoef – knooppunt Ewijk – knooppunt Valburg – knooppunt Grijsoord
A50/A12
het wegvak van knooppunt Grijsoord tot knooppunt Waterberg is aangegeven als A12
A50
knooppunt Waterberg – knooppunt Beekbergen – knooppunt Hattemerbroek
N50
knooppunt Hattemerbroek – aansluiting Ens
N50/A838
Aansluiting Ens – knooppunt Emmeloord
A58
knooppunt Batadorp – knooppunt De Baars – knooppunt St.Annabosch – knooppunt Galder
A58/A16
het wegvak tussen knooppunt Galder en knooppunt Princeville is aangegeven als A16
A58
knooppunt Princeville – knooppunt de Stok – knooppunt Zoomland
A58/A4
het wegvak tussen knooppunt Zoomland en knooppunt Markiezaat is aangegeven als A4
A58
knooppunt Markiezaat – Vlissingen (tot kilometer 171,3)
A59/A29
het wegvak tussen knooppunt Hellegatsplein en knooppunt Sabina is aangegeven als A29
A59
knooppunt Sabina – knooppunt Noordhoek
A59/A16
Het wegvak tussen knooppunt Klaverpolder en knooppunt Zonzeel is aangegeven als A16
A59/A17
Het wegvak tussen knooppunt Noordhoek en knooppunt Klaverpolder is aangegeven als
A17
A59
knooppunt Zonzeel – knooppunt Hooipolder – knooppunt Empel
A59/A2
het wegvak tussen knooppunt Empel en knooppunt Hintham is aangegeven als A2
A59
knooppunt Hintham – knooppunt Paalgraven
A65
knooppunt Vught – Vught
N65
Knooppunt Vught – aansluiting Berkel-Enschot
A65
aansluiting Berkel-Enschot – knooppunt De Baars
A67
Belgische grens – knooppunt De Hogt
A67/A2
het wegvak tussen knooppunt De Hogt en knooppunt Leenderheide dat is aangegeven als
A2
A67
knooppunt Leenderheide – knooppunt Zaarderheiken – Duitse grens
A73
knooppunt Het Vonderen – knooppunt Tiglia – knooppunt Zaarderheiken – knooppunt Rijkevoort
– knooppunt Neerbosch – knooppunt Ewijk
A73
knooppunt Neerbosch – Nijmegen (tot kilometer 108,6)
A74
Duitse grens- knooppunt Tiglia
A76
Belgische grens – knooppunt Kerensheide – knooppunt Kunderberg – Duitse grens
A77
knooppunt Rijkevoort – Duitse grens
A79
knooppunt Kruisdonk – knooppunt Kunderberg
A200
aansluiting Halfweg – knooppunt Rottepolderplein – aansluiting Haarlem-Centrum (tot
kilometer 11,8)
A205
aansluiting Haarlem – knooppunt Rottepolderplein
A208
aansluiting Velserbroek (vanaf kilometer 7,3) – knooppunt IJmuiden
A838
Het wegvak van aansluiting Ens – knooppunt Emmeloord is aangegeven als N50
Provinciale weg
A256
Goes – knooppunt De Poel
A325
Arnhem Nijmeegseplein – knooppunt Ressen
A326
Knooppunt Bankhoef – Palkerplein te Wijchen
A348
Knooppunten Velperbroek – Ellecom
N201
N212 – A2 aansluiting Vinkeveen
N201
A2 aansluiting Vinkeveen – A27 aansluiting Hilversum
N207
A4 aansluiting Burgerveen – A12 aansluiting Gouda (via N452 en N451)
N209
N11 aansluiting Hazerswoude – A12 aansluiting Bleiswijk
N209
A12 aansluiting Bleiswijk – A13 aansluiting Berkel en Rodenrijs
N212
N201 – A12 aansluiting Harmelen (via N198 en N419)
N214
A15 aansluiting Papendrecht – A27 aansluiting Noordeloos
N221
N237 Stichtse Rotonde – A28 aansluiting Maarn
N225
A50 aansluiting Renkum – N781 Diedenweg te Wageningen
N230
A2 aansluiting Maarsen – A27 aansluiting Maarssen
N235
Verzetslaan te Purmerend – N247 Het Schouw
N237
de Berekuil, Waterlinieweg Utrecht – Stichtse Rotonde (N221)
N244
N243 knooppunt Hoorn – N246
N246
A8 aansluiting Zaanstad-Noord (Coentunnelweg) – N244 Westgraftdijk
N247
N235 Het Schouw – A10 aansluiting Volendam
N260
A58 aansluiting Gilze – N282
N263
A16 aansluiting Breda – Belgische Grens
N268
A4 aansluiting Dinteloord – A17 aansluiting Roosendaal-Noord
N278
Belgische Grens – Tongerseweg, Prins Bisschopssingel, J.F. Kennedybrug, J.F. Kennedysingel
– A2 aansluiting Maastricht – Zuid
N279
A50 aansluiting Veghel – A67 aansluiting Asten
N280
A2 aansluiting Kelpen-Oler – A73 aansluiting Roermond
N280
A73 aansluiting Roermond – Duitse Grens
N281
A76 aansluiting Voerendaal – A76 aansluiting Simpelveld
N282
A27 aansluiting Breda-Noord – N260
N285
A59 aansluiting Terheijden – A17 aansluiting Zevenbergen
N321
A73 aansluiting Cuijk – N324 Grave
N322
N323 – A50 knooppunt Ewijk
N323
A15 aansluiting Echteld – N322
N324
A59 aansluiting Oss-Oost – N321 Grave
N325
A12 Knooppunt Velperbroek – A325 Nijmeegseplein Arnhem
N401
A2 aansluiting Breukelen – N212
N470
A4 aansluiting Delft – A13 aansluiting Delft Zuid
N640
A58 aansluiting Etten-Leur-West (A58) – A17 aansluiting Oudenbosch (via N641)
N641
A17 aansluiting Oudenbosch – N268 Oud Gastel
N781
A12 aansluiting Wageningen – N225 Ritsma Bosweg te Wageningen
Gemeentelijke weg
Rotterdam
Parallelroute A15 Rotterdam (I)
Route in beide rijrichtingen van Aansluiting A15 Havens 5700–6200, Rijnweg tot Moezelweg,
Moezelweg van Rijnweg tot Saarweg, Saarweg, Rotonde Saarweg, Calandbrug, Merseyweg,
Droespolderweg, Botlekweg van Droespolderweg tot Oude Maasweg, Clydeweg tussen Botlekweg
en Botlekweg, Oude Maasweg tussen Botlekweg en Oude Maaspad, Oude Maaspad, Plaatweg
tot aansluiting (toerit) A15 Botlekbrug
Parallelroute A15 Rotterdam (II)
Route in beide rijrichtingen van aansluiting (toerit) A15 Botlekbrug, Vondelingenweg
van kilometer 3.0 (aansluiting 3225–4000) tot Groene Kruisweg
Parallelroute A15 Rotterdam (III)
Vondelingenweg tussen kilometer 4,8 en A15 Li 48,9c
Vondelingenweg tussen kilometer 4,8 en A15 Re 48,85b
Maastricht
Belgische Grens – Aansluiting A2 Maastricht Noord
Route in beide rijrichtingen van de Belgische grens via de Via Regia tot Nobellaan,
Nobellaan, Fagotstraat, Frans van de Laarplein, Fort Willemweg, Noorderbrug, Viaductweg
tot A2 aansluiting Maastricht – Noord
Belgische grens – Noorderbrug
Route in beide rijrichtingen van de Belgische grens via Brusselseweg tot Belvédèrelaan,
Belvédèrelaan tot Noorderbrug
’s-Hertogenbosch
’s-Hertogenbosch, Vlijmenseweg – Randweg
A59 aansluiting 's-Hertogenbosch-West – A65 aansluiting Vught-Centrum
Utrecht
Utrecht, Waterlinieweg
Rotonde N237 de Berekuil – A12 aansluiting Houten
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.