Brief regering : Versneld LVB Schiphol
29 665 Evaluatie Schipholbeleid
Nr. 556
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 mei 2025
Inleiding
Het kabinet heeft een belangrijke vervolgstap genomen om de rechtspositie van omwonenden
rondom Schiphol te herstellen en om daarnaast toekomstperspectief voor de luchtvaartsector
te bieden. Hiertoe heeft het kabinet één politiek samenhangend besluit genomen om
te komen tot zowel een verkorte wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit, waarin
het maximumaantal van 478.000 vliegtuigbewegingen (waarvan 27.000 in de nacht) als
uitkomst van de balanced approach-procedure wordt vastgelegd, als ook een beleidswijziging
voor het resterende geluidsdoel, waarmee autonome vlootvernieuwing na november 2025
onderdeel wordt van de maatregelen om het resterende geluidsdoel te realiseren. Daarna
ontstaat er ruimte voor beheerste groei. Onderdeel van het besluit is dat de geluidsruimte
die door verdere verstilling van de vloot ontstaat, gelijkelijk wordt verdeeld over
de luchtvaartsector en de omgeving, dit wordt uitgewerkt en vastgelegd. Met deze wijziging
ontstaat perspectief zowel voor de luchtvaartsector als voor de omgeving.
In het regeerprogramma is hierover de volgende afspraak gemaakt:
«De inzet voor de luchtvaart is gericht op het op orde brengen van de rechtsbescherming
van omwonenden (geluidsbelasting) en de regelgeving met behoud van de netwerkkwaliteit
van Schiphol. We zijn trots op Schiphol en de verbindingen met de rest van de wereld.
Doorgroei van Schiphol is op lange termijn mogelijk met stillere en schonere vliegtuigen
[...] Het kabinet wil de rechtspositie van omwonenden van Schiphol zo snel mogelijk
herstellen en de geluidsbelasting met 20% terugdringen. De lopende Europese procedure
Balanced-Approach wordt voortgezet en de resultaten worden in een luchthavenverkeerbesluit
(LVB) vastgelegd. Dit is ook nodig om te voldoen aan de uitspraak van de rechter in
de zaak van de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder.»
Toelichting
Wijziging Luchthavenverkeerbesluit
Op 14 februari 2025 is aan de Kamer het ontwerpbesluit tot wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit
(LVB) Schiphol aangeboden in verband met de invoering van een maximumaantal vliegtuigbewegingen
voor het etmaal (478.000) en wijziging van het maximumaantal vliegtuigbewegingen voor
de nacht (van 32.000 naar 27.000).1 De nieuwe maximumaantallen volgen uit de balanced approach-procedure. Met het afronden
van deze procedure wordt naar verwachting 15% van het geluidsdoel van 20% ingevuld.
Via deze brief meld ik u dat deze wijziging van het LVB vandaag gepubliceerd wordt
in het Staatsblad.
De voorhang- en zienswijzenprocedure van deze versnelde wijziging zijn geëindigd op
31 maart jl. Zoals in de Kamerbrief van 14 februari 2025 al was aangekondigd, is het
ontwerpbesluit op 11 april 2025 aan de Afdeling advisering van de Raad van State gestuurd,
waarna het advies met Dictum B van de Raad van State op 28 april 2025 is gepubliceerd.2 De toelichting bij het besluit is naar aanleiding van het advies voorafgaand aan
de publicatie aangepast en aangevuld.
Het gewijzigde LVB vormt de basis voor de capaciteitsverdeling voor het winterseizoen
2025/2026, waardoor het nieuwe maximumaantal vliegtuigbewegingen vanaf november van
dit jaar in zal gaan. De afronding van deze balanced approach-procedure en daaraan
gekoppeld het vaststellen van het gewijzigde LVB met een maximaal aantal vliegtuigbewegingen
is een belangrijke stap in het herstellen van de balans tussen Schiphol en de leefomgeving.
Hierna volgt een algehele wijziging van het LVB, waarna het anticiperend handhaven
kan worden beëindigd en de rechtsbescherming van omwonenden verder wordt verbeterd.
Hiermee ontstaat ook juridische zekerheid voor Schiphol en de luchtvaartsector. Naar
verwachting kan deze algehele LVB-wijziging later dit jaar in voorhang aan de Kamers
worden aangeboden.
De overige maatregelen uit deze balanced approach-procedure worden niet in het LVB
vastgelegd, maar in andere regelingen en afspraken met KLM en Schiphol. De regeling
over de beperking van zware, lawaaiige vliegtuigen in de nacht is eveneens vandaag
gepubliceerd in de Staatscourant. Over de afspraken die met KLM en Schiphol worden
gemaakt, zal u zoals toegezegd voor het herfstreces nader worden geïnformeerd.
De balanced approach-procedure die voor de 15% is gevoerd, is op de voet gevolgd door
onze (internationale) partners. Het Nederlandse kabinet hecht er aan om nogmaals te
benadrukken dat deze stap noodzakelijk is om te komen tot zowel een reductie van de
geluidbelasting als het leggen van een juridische basis onder de luchthaven. Om de
impact op luchtvaartmaatregelen te mitigeren, heeft de onafhankelijke slotcoördinator
een plan gemaakt waarmee alle historische slots behouden kunnen worden.
Beleidswijziging voor resterende percentage geluidsdoel
Het kabinet wil benadrukken dat het voor de nabije toekomst perspectief biedt aan
de luchtvaart in de vorm van beheerste groei. Om die reden heeft het kabinet besloten
om, nu de procedure en de regelgeving voor deze 15% is afgerond, tegelijkertijd een
beleidswijziging aan te kondigen. Mede hiertoe opgeroepen door de motie Peter de Groot3 kiest het kabinet ervoor om het resterende geluidsdoel aan te passen, waarmee autonome
vlootvernieuwing na 2025 onderdeel wordt van de maatregelen waarmee het resterende
percentage van (naar verwachting) 5% zal worden ingevuld. De exacte hoogte van het
resterende percentage zal duidelijk worden na monitoring van de effecten van het pakket
dat per 1 november 2025 wordt ingevoerd. Op deze manier dragen na november 2025 alle
investeringen van de luchtvaartsector bij. Deze wijziging ziet nadrukkelijk niet op
de nu afgeronde balanced approach-procedure, maar alleen op het resterende percentage.
De komende tijd zullen de benodigde stappen hiertoe worden gezet. Uw Kamer zal hierover
via voortgangsbrieven op de hoogte worden gehouden.
Uit monitoring moet blijken welk daadwerkelijk behaald percentage wordt gerealiseerd.
Geschat wordt dat het totale geluidsdoel rond 2028 kan worden bereikt (15% per 1 november
2025, de resterende 5% rond 2028), hiermee blijft het kabinet gecommitteerd aan het
behalen van de 20%. Daarna ontstaat er ruimte voor beheerste groei. Hiertoe zal het
kabinet de ruimte, die door verdere verstilling van de vloot ontstaat, gelijkelijk
verdelen over de luchtvaartsector en de omgeving. Met deze wijziging ontstaat perspectief
zowel voor de luchtvaartsector als voor de omgeving.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
B. Madlener
Indieners
-
Indiener
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.