Brief regering : Taskforce Verbetering Financieel beheer voortgang januari 2024
31 865 Verbetering verantwoording en begroting
Nr. 243
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 februari 2024
De Taskforce Verbetering Financieel beheer (hierna Taskforce) levert sinds Verantwoordingsdag
2022 een bijdrage aan het verbeteren van het financieel beheer bij de departementen
en brengt het onderwerp onder de aandacht bij alle stakeholders. Mijn voorganger richtte
de Taskforce op vanuit de systeemverantwoordelijkheid van de Minister van Financiën
voor het financieel beheer. Die systeemverantwoordelijkheid uit zich onder andere
in goede wet- en regelgeving, financieel beheer blijvend onder de aandacht houden
bij departementen en het versterken van expertise over financieel beheer. Elke Minister
is verantwoordelijk voor het financieel beheer op het eigen departement. De Taskforce
opereert hier ondersteunend aan.
In eerdere Kamerbrieven bent u geïnformeerd over de plannen en de voortgang van de
Taskforce. Op 29 september 2023 (Kamerstuk 31 865, nr. 238) heeft u een detailplanning van het actieplan ontvangen en de toezegging dat u in
februari 2024 nader geïnformeerd wordt over de voortgang van de detailplanning. Dat
doe ik in deze brief. Deze brief dient tevens ter voorbereiding op de nog te plannen
technische briefing met de commissie Rijksuitgaven over de Taskforce. In deze brief
ga ik in op de acties van het afgelopen jaar van de Taskforce en mijn eigen ministerie
om het financieel beheer bij het rijk verder te verbeteren. In de technische briefing
kan een toelichting verzorgd worden op de algemene aanpak, maar ook op wat de reikwijdte
van het financieel beheer precies is en wat de inzichten zijn om het financieel beheer
te verbeteren.
Voortgang Taskforce
In deze brief informeer ik u over de voortgang van het verbeteren van het Financieel
beheer via de lijnen waarlangs de Taskforce werkt:
• het vergroten van de aandacht voor financieel beheer;
• het doorlichten van de rijksbrede regelgeving;
• het versnellen van het inzicht in de tekortkomingen;
• het versterken van de expertise en informatie-uitwisseling;
• de wijze van ondersteuning aan het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
(VWS).
1. Vergroten van aandacht voor financieel beheer
De belangrijkste lijn in de aanpak van de Taskforce is het vergroten van de aandacht
van het financieel beheer in alle organisatielagen van departementen. Dit gebeurt
door het op alle niveaus bespreekbaar maken en houden van het onderwerp financieel
beheer, soms formeel en soms informeel. Mijn ministerie deed dit bijvoorbeeld in de
zogenoemde najaarsronde financieel beheer met alle directies Financieel Economische
Zaken (FEZ) van de departementen. Deze najaarsronde levert het beeld op dat financieel
beheer beter op de agenda staat bij de departementen en dat er hard gewerkt wordt
aan het wegwerken van tekortkomingen en het voorkomen van onrechtmatigheden. Daarnaast
benut mijn ministerie ook andere momenten met de departementen, bijvoorbeeld door
vragen te stellen over dossiers met grote financiële omvang of door vergelijkbare
problematiek van andere departementen bespreekbaar te maken. Mijn ministerie laat
bijvoorbeeld Rijksbreed zien waar departementen tegenaan kunnen lopen en hoe ze dit
kunnen verbeteren. Hierdoor zijn departementen zich eerder bewust van risico’s in
het financieel beheer.
Risicomanagement
Risicomanagement is bij alle departementen ingericht, maar het volwassenheidsniveau
verschilt. Risicomanagement draagt bij aan de verbetering van het beheer binnen de
departementen (niet alleen het financieel beheer) en zorgt ook voor betere advisering
over (beleids)risico’s naar Ministers en Kamer. Om de aandacht te vergroten voor strategisch
risicomanagement, organiseert het Ministerie van Financiën dit voorjaar een congres
over risicoleiderschap, om daarmee de aandacht voor risicomanagement te vergroten.
Dit congres wordt georganiseerd voor de directies FEZ, beleidsdirecties en uitvoeringsorganisaties.
2. Doorlichten van de rijksbrede regelgeving
Bij het doorlichten van de rijksbrede regelgeving op het gebied van financieel beheer,
blijkt steeds dat de regelgeving op zichzelf nauwelijks aanpassing behoeft, maar dat
extra toelichting of uitleg in de vorm van casuïstiek nodig is. In dat kader is er
gewerkt aan een fiche over de prestatieverklaring1. Het fiche prestatieverklaring is in een expertsessie in december jl. toegelicht
aan betrokken medewerkers van departementen en wordt in februari ook beschikbaar gesteld
via Rijksfinanciën.nl. Ook voor het verplichtingenbeheer wordt gewerkt aan een handreiking
met daarin uitgebreide toelichting en casuïstiek.
3. Versnellen van inzicht in tekortkomingen
Interim rapportages ADR
Met de brief van 29 september 2023 (Kamerstuk 31 865, nr. 238) heeft mijn ambtsvoorganger u geïnformeerd dat alle departementen zijn verzocht de
interim rapportages van de ADR naar de vaste Kamercommissies te sturen. Hiermee worden
de vaste Kamercommissies in staat gesteld tussentijds vragen aan de Ministers te stellen
over het financieel beheer en op die manier extra aandacht te creëren voor het financieel
beheer bij departementen. Door alle departementen is inmiddels het interim rapport
van de ADR naar de vaste Kamercommissie gestuurd2.
Rechtmatigheidsdashboard
De afgelopen periode is gewerkt aan het ontwikkelen van een rechtmatigheidsdashboard.
Dit is een intern sturingsinstrument waarmee departementen het inzicht in de eigen
onrechtmatigheden kunnen vergroten. In het voorjaar wordt het rechtmatigheidsdashboard
getest door departementen en vervolgens aangeboden om in gebruik te nemen voor het
verantwoordingsjaar 2024. Na de uitrol blijft er in nauwe samenwerking met de departementen
gewerkt worden aan de doorontwikkeling en verdere optimalisatie van het dashboard.
Inkoopbeheer en prestatieverklaringen
De Taskforce heeft in kaart gebracht op welke onderdelen van het inkoopbeheer rijksbreed
onrechtmatigheden en/of onvolkomenheden worden geconstateerd. Dit heeft geleid tot
een aanpak waarbij, samen met het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
(BZK) en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK), de regelgeving en
beleidskaders op het gebied van inkopen en aanbestedingen waar mogelijk worden vereenvoudigd
en verduidelijkt. Een voorbeeld is het aanpassen van normbedragen voor onderhands
gunnen versus minicompetities of aanbestedingen aan te passen. Deze normbedragen werden
niet gecorrigeerd voor prijsstijgingen. Tevens zijn er op dit onderwerp diverse kennissessies
georganiseerd en staat er nog een kennissessie gepland voor eind februari. Zoals ik
hierboven al noemde, is voor het verduidelijken van de regelgeving over prestatieverklaringen
een fiche opgesteld.
Versterken datagedreven controles bij departementen
Voor het verder versterken van het financieel beheer bij de departementen stimuleer
ik vanuit het Ministerie van Financiën het gebruik van meer datagedreven controles.
Als onderdeel daarvan wordt voor de departementen die betrokken zijn bij de pilotfase
(EZK, LNV en VWS) een baseline datagedreven controle ontwikkeld en een aantal algemene
procesbeschrijvingen uitgewerkt. Deze baseline is behulpzaam bij het formuleren en
uitvoeren van relevante controlevragen en helpt bij het tijdig kunnen bijsturen om
zo tekortkomingen in het financieel beheer te voorkomen. De baseline en de procesbeschrijvingen
zullen na de pilotfase (tot medio zomer 2024) ook beschikbaar worden gesteld voor
de andere departementen.
4. Versterken van de expertise en informatie-uitwisseling
Verankering kennis financieel beheer in opleidingen
In de Kamerbrief over de Taskforce van september jl. bent u geïnformeerd over het
advies van de Taskforce om een dagdeel over financieel beheer toe te voegen in de
basisopleidingen van de Rijksacademie voor Financiën, Economie en Bedrijfsvoering.
Dit dagdeel is met voorrang ontwikkeld en heeft in december voor het eerst plaatsgevonden.
Deelnemers beoordeelden het als zeer positief en het onderdeel zal vanaf 2024 structureel
toegevoegd worden aan andere basisopleidingen financiën.
Overige bijeenkomsten ter versterking kennis en expertise
Er zijn het afgelopen half jaar een aantal expertsessies georganiseerd op verschillende
thema’s. Zo is er een expertsessie gehouden over het onderwerp prestatieverklaringen
en hebben de afdelingshoofden kaderstelling3 zich verdiept in interne controle en risicomanagement. Ook is er een bijeenkomst
georganiseerd samen met het Ministerie van BZK over bureaucratie en regeldruk bij
het inkoopdomein van de Rijksoverheid.
5. Specifieke acties ter ondersteuning van VWS
Over het financieel beheer van het Ministerie van VWS bent u op 20 oktober 2023 geïnformeerd
door de Minister van VWS (Kamerstuk 36 410 XVI, nr. 13). Mijn ministerie is betrokken, bijvoorbeeld bij de programmaorganisatie van de (her)inrichting
financiële functie. Tevens neemt mijn ministerie deel aan de regiegroep, waar onder
leiding van de SG van VWS periodiek wordt stilgestaan bij het financieel beheer van
het departement. Een van de bevindingen van de Algemene Rekenkamer in het verantwoordingsonderzoek
2022 is dat de cultuur bij VWS aandacht behoeft als het gaat om het verbeteren van
het financieel beheer. Ik ondersteun VWS hierbij door het ontwikkelen van een simulatie
rond financieel beheer. De ADR leidt de ontwikkeling van de simulatie in samenwerking
met de Taskforce, de Algemene Rekenkamer, VWS en mijn ministerie. Het doel van de
simulatie is om de deelnemers (beleidsmakers, leidinggevenden, directeuren, auditors,
financials, en toezichthouders) een positieve en interactieve leerervaring te geven
om uiteindelijk het denken en handelen van deelnemers te veranderen. De deelnemers
leren tijdens de simulatie onder meer over wat de verschillende taken en verantwoordelijkheden
zijn van de sleutelfunctionarissen binnen het financieel beheer en de doelen van het
financieel beheer, wanneer een fout tot een tekortkoming in het financieel beheer
kan leiden en hoe fouten voorkomen kunnen worden. Het streven is om de simulatie in
maart 2024 te testen en vervolgens in gebruik te nemen. De simulatie wordt zodanig
ontwikkeld, dat deze ook door andere departementen te gebruiken is.
Daarnaast heeft de Minister van VWS u op 19 december 2023 geïnformeerd over de herinrichting
van de financiële functie van VWS (Kamerstuk 36 410 XVI, nr. 30). Aangezien deze herinrichting een voorstel tot structurele wijziging van de inrichting
van de organisatie van de financiële functie betreft4, heeft de Minister van VWS mijn ministerie actief betrokken bij de inhoud van deze
brief en heeft mijn ambtsvoorganger haar akkoord gegeven op het voorstel.
Departementen hebben afgelopen periode stappen gezet om het financieel beheer te verbeteren
en gaan daar onverminderd mee door. Ik ben voornemens u een volgende rapportage over
de acties van de Taskforce te sturen rond Verantwoordingsdag 2024.
De Minister van Financiën,
S.P.R.A. van Weyenberg
Indieners
-
Indiener
S.P.R.A. van Weyenberg, minister van Financiën