Brief regering : Toezegging gedaan tijdens het commissiedebat Geurproblematiek van 10 november 2022, over Geurproblematiek Deurne
29 383 Regelgeving Ruimtelijke Ordening en Milieu
28 973
Toekomst veehouderij
Nr. 390
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 februari 2023
In het commissiedebat geurproblematiek van 10 november 2022, heb ik toegezegd uw Kamer
begin 2023 te informeren over het overleg met de gemeente Deurne en de belemmeringen
die zij ondervindt in het oplossen van de geurproblematiek aldaar1. Ook zou ik daarbij ingaan op de Crisis- en Herstelwet. Met deze brief kom ik aan
die toezegging tegemoet.
Tijdens mijn werkbezoek in Deurne op 8 april 2022 heb ik afgesproken om samen met
de gemeente te kijken naar praktijkgevallen, de regelgeving en waar het volgens de
gemeente schuurt.
Na mijn werkbezoek is het gesprek met de gemeente Deurne en andere betrokken partijen,
de Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (Odzob), de GGD, het Ministerie van LNV en de
Provincie Noord-Brabant, blijvend voortgezet. In dit contact wordt, door eenieder
vanuit zijn of haar eigen rol en verantwoordelijkheden, gekeken naar mogelijkheden
om geurhinder te verminderen. Gemeente Deurne heeft van haar kant de ontwikkeling
van emissies van ammoniak, fijn stof en geur over een aantal jaren laten zien. De
algemene trend in Deurne is dat de totale emissies van al deze stoffen afnemen, met
name bij de vleesvarkens. Dit komt volgens de gemeente onder meer door de strengere
eisen die de gemeente stelt in haar geurgebiedsvisie en geurverordening en het meewegen
van gezondheidseffecten van het houden van landbouwhuisdieren2. Dat betekent dus ook dat de geurhinder afneemt. Dit neemt niet weg dat er nog situaties
zijn waar veel geurhinder ervaren wordt.
Bij deze situaties waar sprake is van veel geurhinder spelen combiluchtwassers die
minder goed presteren dan verwacht ook een rol. Samen met de gemeente Deurne heeft
het ministerie verschillende technische mogelijkheden besproken die zouden kunnen
zorgen voor een verbetering van de werking van de geurreductiesystemen. Hierbij is
concreet gekeken naar de invloed van het ontwerp en het toepassen van maatregelen,
zoals de hoogte van de ventilatieopening en de snelheid van de uitstromende lucht.
De gemeente Deurne is op zoek naar praktische maatregelen die op korte termijn toe
te passen zijn.
Daarnaast loopt er in het kader van het Schone Lucht Akkoord in de provincie Noord-Brabant
een pilot voor het goed benutten van biologische combi-luchtwassers in de varkenshouderij.
Het doel is om te komen tot een aanpak waarmee bestaande biologische combi-luchtwassers
in varkenshouderijbedrijven in Noord-Brabant en uiteindelijk ook landelijk, goed benut
kunnen worden voor ammoniak- (secundair fijnstof) en geurverwijdering.
Verder heb ik in mijn brief van 25 november 20223 met de beleidsreactie op het rapport verbetering effectiviteit emissiearme stallen,
onder andere ook aanbevelingen op de korte termijn overgenomen. De realisatie van
deze aanbevelingen zal voor bestaande stallen naar verwachting ook voor geur in Deurne
tot betere resultaten, en daarmee minder geurhinder, gaan leiden.
Een van de instrumenten die met name voor de aanpak van bestaande situaties ingezet
kan worden, is het Crisis- en herstelwet experiment (Chw). Voor situaties waar sprake
is van grote geurhinder betekent dit dat een gemeente een bestaande vergunning aan
kan passen en bijvoorbeeld aanvullende eisen kan stellen.
Deurne is op de hoogte van dit instrument, maar loopt naar eigen zeggen aan tegen
het probleem van een complexe onderbouwing van de toepassing van dit instrument. Daardoor
wordt het gebruik van dit instrument door de gemeente als arbeidsintensief en juridisch
risicovol ervaren. Verder heeft de gemeente zorgen over de omvang van de nadeelcompensatie.
Deze problemen en zorgen worden volgens Deurne door meerdere gemeenten gedeeld.
Deurne heeft daarom voorgesteld om op korte termijn met een aanpak te komen voor situaties
waar sprake is van grote geurhinder. Dit wil de gemeente doen door aan de hand van
een of meerdere concrete casussen een werkbare aanpak te ontwikkelen die daarna breder
toegepast kan worden. Deze aanpak moet in ieder geval leiden tot vermindering van
het aantal overbelaste geurgevoelige woningen. De aanpak voorziet verder in het betrekken
van zowel de veehouders en ZLTO, als omwonenden, Vereniging Stop de Stank, GGD, experts,
etc. De mogelijkheden van Chw zullen daarbij ook aan de orde komen. Ook wordt gekeken
of andere gemeenten met een eigen casus aan willen sluiten.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft aangeboden om mee te willen
denken en te adviseren bij de uitvoering van deze aanpak, waaronder ook de mogelijkheden
van Chw. Er is verder afgesproken om met elkaar de vinger aan de pols te blijven houden
bij de voortgang. Ik heb goede hoop dat er met de aanpak die Deurne voorstelt en de
bijstand die het ministerie heeft toegezegd, een praktische en werkbare aanpak komt
die Deurne en andere gemeenten zal helpen bij de aanpak van geurhinder. De ervaringen
uit de gesprekken in Deurne neem ik ook mee in de ontwikkeling van samenhangend beleid,
dat lokaal zal doorwerken.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
V.L.W.A. Heijnen
Indieners
-
Indiener
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat