Uitgelicht : Academische vrijheid
De commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap vergadert op dinsdag 3 juni 2025 van 16.30 tot 19.30 uur over de academische vrijheid. Namens het kabinet is de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Eppo Bruins aanwezig.

Volg live
Het debat vindt plaats in de Troelstrazaal in het gebouw van de Tweede Kamer. Via de website kunt u vanaf 16.30 uur live meekijken of meeluisteren. Of kijk via Debat Direct.
Agenda en verslag
U kunt alle stukken doornemen die bij deze vergadering horen.
Bescherming academische vrijheid
Academische vrijheid is belangrijk voor wetenschappers en onderzoekers die werken bij onderwijsinstellingen. Zij moeten hun onderzoek in vrijheid kunnen doen, ideeën kunnen uitwisselen met anderen, onderwijs kunnen geven en stukken kunnen publiceren. Academische vrijheid is, door ruimte te bieden aan maatschappijkritische reflectie en tegenwicht aan de overheersing van de publieke opinie, onmisbaar voor een sterke democratische rechtsstaat.
Academische vrijheid staat onder druk
Uit de recente nieuwsberichten van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW) blijkt dat de academische vrijheid in Nederland onder druk staat. De KNAW pleit voor maatregelen om de academische vrijheid in Nederland te beschermen. De oproep volgt op een rapport waarin een aantal actuele bedreigingen van de academische vrijheid worden geanalyseerd. Het rapport waarschuwt onder andere dat wetenschappers in Nederland steeds minder ruimte hebben om zelf het onderwerp en de aanpak van hun onderzoek te bepalen.
Rondetafelgesprek ter voorbereiding op het debat
De commissie heeft op 22 mei 2025 een rondetafelgesprek gehouden met bestuurders en docenten uit de academische wereld. Tijdens dit rondetafelgesprek is gesproken met onder andere de president van de KNAW, hoogleraren en onderzoekers. De position papers van de genodigden die zij voorafgaand aan het gesprek aan de commissie hebben gestuurd zijn beschikbaar. Het rondetafelgesprek is terug te zien.
Terugkijken
Het debat is terug te zien en op een later moment is het woordelijk verslag te lezen.