Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van de leden Kathmann en van der Lee over “online surveillance van Bunq”
Vragen van de leden Kathmann en Van der Lee (beiden GroenLinks-PvdA) aan de Ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en van Financiën en de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de online surveillance van Bunq (ingezonden 23 december 2024).
Mededeling van Minister Heinen (Financiën) (ontvangen 28 januari 2025).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Bunq ondervraagt klant via bankapp na onlinekritiek»?1,
2
Vraag 2
Wat is uw reactie op dit bericht?
Vraag 3
Was u op de hoogte van deze signalen? Zo ja, hoe lang waren de signalen al bij u of
betrokken toezichthouders bekend?
Vraag 4
Heeft u contact gehad met Bunq naar aanleiding van dit bericht? Zo ja, met welke boodschap
zocht u contact? Zo nee, bent u bereid dit alsnog te doen?
Vraag 5
Zijn er naar aanleiding van dit bericht en eerdere berichten over misstanden bij Bunq
aanscherpingen geweest in het toezicht op deze bank? Is het u bekend of Bunq sindsdien
interne procedures en toezicht heeft ingericht om dit soort praktijken te voorkomen?
Vraag 6
Bent u van mening dat Bunq een juiste afweging gemaakt tussen de privacy van haar
klanten en het eigen economische belang als zij dreigt om de relatie met een klant
te beëindigen als negatieve uitingen online niet worden verwijderd?
Vraag 7
Bent u het met de indieners eens dat een bank onder geen enkele voorwaarden haar klanten
onder druk mag zetten om zich op een bepaalde manier in het openbaar te uiten?
Vraag 8
Kunt u bevestigen of Bunq daadwerkelijk klantrelaties heeft beëindigd nadat klanten
kritiek hebben geuit? Hoe beoordeelt u dit in het licht van de afhankelijkheidsrelatie
die een klant heeft tot zijn of haar bank?
Vraag 9
Op welke gronden mag een bank haar relatie met een klant beëindigen? Welke bescherming
geniet de klant bij een eenzijdige beëindiging van het contact aan de kant van de
bank?
Vraag 10
In welke wet- en regelgeving is vastgelegd hoe banken wel en niet om mogen gaan met
klantgegevens? Zijn consumenten wettelijk beschermd van dit soort wanpraktijken? Zo
ja, hoe wordt erop toegezien dat banken dit naleven?
Vraag 11
Heeft Bunq beleid om te mogen achterhalen welke gebruikers negatieve uitingen doen
over de bank? Zo ja, vindt u dit terecht en worden klanten hier voldoende van op de
hoogte gebracht?
Vraag 12
Is het toegestaan dat Bunq klantgegevens, zoals gebruikersnamen, koppelt aan informatie
verkregen op andere platforms, ook als dit eigen (anonieme) meningen betreft?
Vraag 13
Bent u bereid om de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandse Bank (DNB),
in navolging van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), te vragen om deze situatie te
onderzoeken?
Vraag 14
Kunt u deze vragen afzonderlijk van elkaar en zo spoedig mogelijk beantwoorden?
Mededeling
De schriftelijke vragen van de leden Kathmann en van der Lee (beiden GroenLinks-PvdA)
over «online surveillance van Bunq» (2024Z22030, ingezonden op 23 december 2024) kunnen met het oog op een zorgvuldige en volledige
beantwoording niet binnen de gebruikelijke termijn worden beantwoord. Ik streef ernaar
de antwoorden voor het voorjaarsreces aan uw Kamer te sturen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E. Heinen, minister van Financiën
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.