Schriftelijke vragen : Het opheffen van de directe treinverbinding tussen Enschede en Deventer en Schiphol
Vragen van de leden Grinwis (ChristenUnie) en Vedder (CDA) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het opheffen van de directe treinverbinding tussen Enschede en Deventer en Schiphol (ingezonden 12 februari 2024).
Vraag 1
Hoe luidt uw reactie op het opheffen van de directe treinverbinding tussen Enschede
en Deventer en Schiphol?1
Vraag 2
Erkent u dat de rechtstreekse verbinding tussen Enschede, Deventer en Schiphol van
groot belang is voor de regio Oost-Nederland? Hoe spant u zich in voor het behoud
en verbetering van deze verbinding?
Vraag 3
Kunt u uitsluitsel bieden of het schrappen van deze verbinding een tijdelijke of permanente
maatregel betreft? Indien tijdelijk, kunt u aangeven wanneer deze verbinding terugkeert?
Vraag 4
Op welke wijze zijn de belangen van de reizigers, de regionale overheden en de bedrijven
in Oost-Nederland meegewogen in het besluit om de directe verbinding Enschede-Schiphol
te schrappen?
Vraag 5
Welke garanties heeft u van NS gekregen dat de kwaliteit en de capaciteit van de treindienst
tussen Oost-Nederland en de Randstad niet verder zal verslechteren in de toekomst?
Vraag 6
Hoe verhoudt het schrappen van de directe verbinding Enschede-Schiphol zich tot uw
inzet voor een hoogwaardig en landelijk dekkend treinaanbod, waarbij ook de regionale
bereikbaarheid is gegarandeerd?
Vraag 7
Wilt u in gesprek met NS treden om te voorkomen dat de directe treinverbinding tussen
Enschede en Deventer en Schiphol wordt opgeheven?
Vraag 8
Kunt u toelichten welke rol het ontbreken van het vierde perronspoor in Deventer speelt
in het besluit de rechtstreekse verbinding te schrappen? Kunt u toelichten welke «overige
maatregelen in de corridor tussen Amersfoort en Hengelo/Enschede» nodig zijn?2
Vraag 9
Kunt u nader toelichten waarom het ontbreken van het vierde perronspoor bij Deventer
leidt tot vertraging van de intercity’s tussen Deventer en Amersfoort? Kunt u nader
toelichten waarom deze intercity’s vervolgens tot wel 8 minuten moeten wachten in
Apeldoorn?
Vraag 10
Kunt u toelichten hoeveel reizigers dagelijks te maken hebben met een vertraagde trein
als gevolg van het ontbreken van het vierde perron op station Deventer?
Vraag 11
Welke infrastructurele maatregelen zijn nodig om dit knelpunt bij Deventer te verhelpen?
Welke maatregelen onderneemt u al? Voor welke maatregelen is op dit moment nog geen
zicht op realisatie?
Vraag 12
Kunt u aangeven op welke termijn en tegen welke kosten het spoorknelpunt bij Deventer
opgelost kan worden?
Vraag 13
Kunt u deze vragen beantwoorden voorafgaand aan het commissiedebat Spoor op 7 maart?
Indieners
-
Gericht aan
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
Pieter Grinwis, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.