Schriftelijke vragen : Maatwerkafspraken voor woningbouw
Vragen van de leden Boulakjar en Boucke (beiden D66) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat en voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening over maatwerkafspraken voor woningbouw (ingezonden 15 maart 2022).
Vraag 1
Herinnert u zich de uitspraak van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat in
haar brief van 5 juli 2019 dat in overleg met betrokken partijen wordt gekeken of
er vooruitlopend daarop (aanpassing van het luchthavenindelingsbesluit, LIB) in specifieke
gevallen mogelijkheden zijn om te komen tot maatwerkafspraken voor beperkte ontwikkeling
waar dit nu niet is toegestaan en afspraken voor locaties waar dit nu wel is toegestaan,
maar dat het bij wijziging van de contouren later mogelijk niet meer gewenst is?1
Vraag 2
Kunt u aangeven in hoeveel situaties sprake is geweest van maatwerkafspraken om woningbouw
mogelijk te maken? Om hoeveel woningen gaat dat?
Vraag 3
Bent u van mening dat de bouw van studentenwoningen in Kronenburg in aanmerking komt
voor dergelijke maatwerkafspraken?
Vraag 4
Hoe weegt u het feit dat op dit moment duizenden studenten onder een aanvliegroute
wonen en geen geluidsoverlast ervaren, maar dat dit als bezwaar wordt opgevoerd tegen
het aanvullend bouwen van 2.500 studentenwoningen meters verder?
Vraag 5
Is de huidige vliegoperatie (conform het vigerend luchthavenverkeerbesluit (LVB)),
500.000 vliegtuigbewegingen, Nieuwe Normen- en Handhavingsstelsel en huidige vlootmix)
en daaruit volgende geluidbelasting in overeenstemming met de zonering die volgt uit
het Luchthavenindelingsbesluit (LIB)?
Vraag 6
Hoeveel woningbouw wordt eventueel mogelijk bij het in overeenstemming brengen van
het LIB met het LVB of anderszins een actualisatie van het LIB?
Vraag 7
Bent u van mening dat, gezien de aanzienlijke vertraging die verwacht wordt met betrekking
tot het vastleggen van het luchthavenverkeersbesluit, er stappen moeten worden gezet
in het actualiseren van het LIB?
Vraag 8
Hoe weegt u de uitspraak van de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS) (zienswijze actualisatie
LIB naar aanleiding van de taxibaan «Quebec») dat blijkt uit het Milieueffectrapport
van het LVB «dat er tal van locaties zijn waar de begrenzing van de beperkingengebieden
niet op de goede plek liggen»? Om hoeveel woningen gaat het daarbij?
Vraag 9
Bent u bereid de in deze zienswijze genoemde quick wins in samenwerking met de BRS
voortvarend op te pakken om zo woningbouw mogelijk te maken?
Indieners
-
Gericht aan
H.M. de Jonge, minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening -
Gericht aan
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
F. Boulakjar, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
R.M. Boucke, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.