Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Intercity tussen Amersfoort en Amsterdam wordt geschrapt: voortaan met de sprinter’.
Vragen van het lid Van der Graaf (ChristenUnie) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Intercity tussen Amersfoort en Amsterdam wordt geschrapt: voortaan met de sprinter». (ingezonden 9 oktober 2020).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het artikel «Intercity tussen Amersfoort en Amsterdam wordt
geschrapt: voortaan met de sprinter»?1
Vraag 2
Waarom is ervoor gekozen deze intercitylijn te schrappen, terwijl u eerder heeft aangegeven
dat Amersfoort een belangrijke stad in het spoornetwerk is en dat «de verbinding tussen
Amersfoort en Amsterdam van groot belang is om het groeiend aantal reizigers op te
vangen»?
Vraag 3
Hoeveel reizigers zitten er dagelijks in de intercity van Amersfoort Centraal naar
Amsterdam Centraal en in de intercity van Almere Centrum naar Amsterdam Centraal?
Vraag 4
Heeft u in kaart gebracht welke maatregelen nodig zijn op de infrastructuur om toch
de oorspronkelijke doelen van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) en Openbaar
Vervoer Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (OV-SAAL) te behalen; namelijk zes intercity’s
en zes sprinters tussen Amsterdam Zuid en Almere, vier intercity’s tussen Amsterdam
Centraal en Almere, zes sprinters tussen Amsterdam Centraal en Hilversum en behoud
van de bestaande intercity’s tussen Amersfoort Centraal en Amsterdam Centraal respectievelijk
Amsterdam Zuid?
Vraag 5
Klopt het dat met het voorgestelde dienstregelingmodel veel reizigers 5 tot 10 minuten
extra reistijd krijgen per enkele reis en dat reizigers die op Amsterdam Centraal,
Almere Centrum of Amersfoort Centraal overstappen om door te reizen naar verder gelegen
bestemmingen zelfs met meer dan 15 minuten extra reistijd te maken kunnen krijgen?
Kunt u voor de belangrijkste reisrelaties een overzicht geven van de aantallen reizigers
die te maken krijgen met extra reistijd en de omvang van deze extra reistijd?
Vraag 6
Deelt u de mening dat de intercity en sprinter ieder een eigen vervoermarkt bedienen
en dat het daarom onwenselijk is om op de trajecten Amsterdam Centraal-Amersfoort
Centraal en Amsterdam Centraal-Almere Centrum alleen te focussen op de sprinter?
Vraag 7
Is onderzocht hoeveel reizigers zullen afhaken op deze twee trajecten en wat dus het
verschil is tussen de bruto groei en de netto groei van het aantal reizigers? Zo ja,
om hoeveel reizigers gaat dit?
Vraag 8
Kunt u aangeven hoeveel extra groei van het aantal reizigers volgens de vervoersmodellen
zou zijn gerealiseerd als met het vervoersaanbod wel de oorspronkelijke doelen van
PHS waren gehaald?
Vraag 9
Klopt het dat ook in het nu door u gekozen model sprake blijft van drukke treinen
en het vervoersknelpunt rond Weesp dus niet volledig wordt opgelost?
Vraag 10
Waarom zijn de gemeente Amersfoort en de provincie Utrecht niet bij dit besluit betrokken?
Vraag 11
Bent u bereid het schrappen van de intercity Amersfoort – Amsterdam Centraal opnieuw
te bepreken bij het landelijke spoortafelgesprek van 4 november over de toekomst van
het openbaar vervoer, zodat de regio hier wel kan meepraten?
Vraag 12
Hoe schat u het gevaar in dat hiermee andere landelijke verbindingen maar ook de verbinding
naar het oosten en de intercity naar Berlijn onder druk komen te staan?
Vraag 13
Hoe past dit besluit bij de noodzakelijke woningbouw en uitbreiding van de stad Amersfoort
en het terugdringen van het verkeer op de A1?
Indieners
-
Gericht aan
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
S.J.F. van der Graaf, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.