Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Laçin over het bericht ‘FNV: ‘Luxe Schiphol-lounge met buffet nog open‘’
Vragen van het lid Laçin (SP) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «FNV: «Luxe Schiphol-lounge met buffet nog open»» (ingezonden 23 maart 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat), mede
namens de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ontvangen 10 april
2020)
Vraag 1
Kent u het bericht «FNV: «Luxe Schiphol-lounge met buffet nog open»»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2, 3 en 4
Hoe kan het zijn dat alle horeca in Nederland vanaf zondagavond 15 maart 2020 is gesloten,
maar de Aspire Lounge op Schiphol nog steeds is geopend en dat daar in buffetvorm
eten en drinken worden aangeboden?
Vindt u het de verantwoordelijkheid van Schiphol om maatregelen, die getroffen worden
om het coronavirus te bestrijden, op te volgen? Zo ja, hoe beoordeelt u het dan dat
deze lounge nog steeds open is en er gasten worden ontvangen?
Bent u het ermee eens dat deze lounge zo snel mogelijk moet sluiten en dus moet stoppen
met het aanbieden van eten en drinken in buffetvorm, zoals geldt voor alle horecagelegenheden
in Nederland?
Antwoord 2, 3, 4
Op 15 maart jl. heeft het kabinet aanvullende maatregelen genomen in de aanpak van
het coronavirus. Vanaf 15 maart 18.00 uur behoren alle eet- en drinkgelegenheden waarbij
gasten ter plekke het eten en drinken kunnen nuttigen gesloten te zijn. Deze maatregelen
zijn inmiddels verlengd tot en met 28 april a.s. Het lokale bevoegd gezag ziet toe
op dit verbod. Dat betreft in het geval van Schiphol de voorzitter van Veiligheidsregio
Kennemerland (de burgermeester van Haarlemmermeer).
Bij de veiligheidsregio Kennemerland zijn op 19 maart jl. signalen binnengekomen dat
er in lounges op Schiphol nog een buffet werd aangeboden. Op basis daarvan heeft de
veiligheidsregio Kennemerland de Koninklijke Marechaussee de opdracht gegeven om te
handhaven, waarop de exploitanten van de lounges zijn aangesproken en de buffet activiteiten
in de lounges zijn gestaakt. De lounges mogen geopend blijven. Ook bezorgen en afhaal
activiteiten blijven eventueel mogelijk, mits de maatregelen die (onder meer) in antwoord
op vraag 7 in acht worden genomen.
Vraag 5
Wie is verantwoordelijk voor dit non-Schengen gebied op Schiphol? Klopt het dat Schiphol
als eigenaar van het gebouw kan beslissen om deze lounge te sluiten?
Antwoord 5
Schiphol heeft aangegeven dat zij zes lounges verhuurt, waarvan drie binnen het Schengengebied
en drie in het non-Schengengebied. Lounges zijn verhuurde ruimten waar een luchtvaartmaatschappij
of een afhandelaar zijn gasten ontvangt, bijvoorbeeld klanten met businessclass ticket
of een bepaalde frequent flyer status. De activiteiten in de lounge zijn een verantwoordelijkheid
van de huurders die tevens beschikken over een eigen horecavergunning.
Vraag 6
Welke maatregelen hebben Schiphol en Swissport getroffen om werknemers, die gedwongen
in deze lounge komen om bijvoorbeeld gebruikt servies op te ruimen en daarmee ook
in de buurt van aanwezige gasten komen, te beschermen tegen besmetting met het coronavirus?
Antwoord 6
Zoals aangegeven in antwoord op vraag 5 zijn de exploitanten van de verhuurde ruimten
verantwoordelijk voor de activiteiten in de lounges. Per 1 april jl. zijn de lounges
van Swissport gesloten. In de nog geopende lounges wordt (onder meer) actief gewezen
op de noodzaak om afstand houden.
Vraag 7
Welke andere maatregelen heeft Schiphol getroffen om werknemers te beschermen tegen
het coronavirus, bijvoorbeeld als het gaat om werknemers die aan incheckbalies werken
en reizigers tegenover zich hebben staan op nog geen 50 cm?
Antwoord 7
Schiphol geeft aan dat er verschillende maatregelen worden getroffen om werknemers
te beschermen, waaronder:
– Extra ruimte voor wachtrijen zodat reizigers afstand kunnen nemen van elkaar;
– Bij ticketbalies, incheckbalies, transferbalies en aankomstposten is met tape of banklining aangegeven wat anderhalve meter is, zodat reizigers hier rekening mee kunnen houden.
Dit wordt vervangen door specifieke stickers die in tekst en beeldvorming de 1,5 m
aanduiden;
– Via omroep in de terminal, met boodschappen op schermen en via social
media worden reizigers opgeroepen om gepaste afstand van elkaar en van luchthavenpersoneel
te houden;
– Elke vlucht heeft een aparte bagageband, zodat reizigers verspreid worden over de
ruimte;
– Bij de security is afstand houden soms een uitdaging: fouilleren kan niet op 1,5 meter
afstand. Daarom worden extra hygiënemaatregelen genomen: securitymedewerkers dragen
handschoenen en gebruiken desinfecterende handgels. Ook worden de securityfilters,
waaronder de bakken voor de handbagage, zeer regelmatig extra schoongemaakt. Verder
zijn er in het securitygebied strepen op de grond om 1,5 meter afstand te houden en
worden geen security lanes dicht naast elkaar ingezet;
– Alle Check-in, Service, Ticket, Reclaim balies worden voorzien van een plastic afscheiding;
– Floormanagers en passagiers-assistenten spreken groepen passagiers/mensen in de terminals
proactief aan op de 1,5 social distance;
– Bussen tussen de vertrek- en aankomsthallen en parkeerplaatsen (voor personeel en
reizigers) rijden vaker;
– Bij de paspoortcontrole zit maar één marechausseemedewerker per cabine.
Vraag 8
Wat vindt u ervan dat werknemers met 39 graden koorts zich niet ziek durven melden,
omdat ze bang zijn voor mogelijke consequenties en verlies van hun werk en inkomen?
Antwoord 8
Het kabinet vindt het zorgelijk dat werknemers zich niet ziek zouden durven melden.
Zeker in deze tijd is het van belang dat een werkgever zieke mensen niet laat doorwerken,
maar een werknemer de ruimte en tijd geeft om te herstellen, zodat deze na herstel
weer gezond aan het werk kan en bovendien een besmetting van andere werknemers kan
worden voorkomen. De richtlijnen hierover van het RIVM zijn helder: werknemers dienen
thuis te blijven bij ziekte- of verkoudheidsverschijnselen.
De financiële maatregelen die zijn aangekondigd namens de rijksoverheid gelden voor
werknemers, maar ook voor flexwerkers en uitzendkrachten, voor zover zij door hun
werkgever, respectievelijk het uitzendbureau in dienst worden gehouden. Zij kunnen
gebruik maken van de beschermende maatregelen. Het kabinet en ook sociale partners
hebben daarbij werkgevers opgeroepen ook flexwerkers zoals oproepkrachten en uitzendkrachten
in dienst te houden.
Vraag 9
Vindt u dat Schiphol en andere werkgevers die daar actief zijn, zich moeten inspannen
om er altijd zorg voor te dragen dat werknemers zich ziek kunnen melden en dat daar
geen negatieve gevolgen voor mogen gelden, vooral nu, gezien de ontwikkelingen rondom
het coronavirus? Zo ja, bent u bereid om hierover het gesprek aan te gaan met Schiphol
als opdrachtgever en werkgever?
Antwoord 9
Het kabinet doet een moreel appèl op alle werkgevers om hun verantwoordelijkheid te
nemen. Werkgevers hebben bovendien de plicht te zorgen voor de veiligheid en gezondheid
van hun werknemers, in dat kader dient de werkgever ook de richtlijnen van het RIVM
na te leven. Het is absoluut de bedoeling dat mensen die ziek zijn en koorts hebben
thuisblijven, ongeacht waar ze werken. Dat is echt de enige manier waarop we dit virus
kunnen bestrijden. Werkgevers kunnen straks als er sprake is van omzetverlies bovendien
een deel van de loonkosten terugkrijgen van de overheid.
Vraag 10
Kunt u deze vragen zo snel mogelijk en één voor één beantwoorden?
Antwoord 10
Vanwege het inhoudelijk overlappen zijn sommige antwoorden samengevoegd.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede namens
T. van Ark, staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.