Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Postma over het bericht ‘ Einde voor Strandrups Noordwijk: Het is te gek voor woorden‘
Vragen van het lid Postma (CDA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Einde voor Strandrups Noordwijk: Het is te gek voor woorden» (ingezonden 2 maart 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
7 april 2020).
Vraag 1
Kent u het bericht «Einde voor Strandrups Noordwijk nabij: Het is te gek voor woorden»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het bericht dat komend strandseizoen een einde lijkt te komen aan de zogenaamde
Strandrups van Noordwijk? Wat vindt u daarvan?
Antwoord 2
De Nieuwe Strandrups, die gebouwd is in de periode 2017/2018, is een mooi en goedbedoeld
initiatief van een groep bevlogen vrijwilligers. De veiligheid van alle betrokkenen
en andere verkeersdeelnemers staat echter altijd voorop. Het voertuig is in de huidige
vorm niet toegelaten tot de weg omdat het niet voldoet aan de veiligheidseisen voor
voertuigen. Dat betekent dat de Nieuwe Strandrups ook niet op het strand is toegestaan
omdat de regels van de Wegenverkeerswet 1994 ook van toepassing zijn op het strand.
Vraag 3
Deelt u de veronderstelling dat het voertuig veilig zal zijn nu in de praktijk gebleken
is dat het al vele jaren meer dan 20.000 mensen naar het strand heeft gebracht? Deelt
u ook de gedachte dat het juist voor de bedoelde kwetsbare groep zo waardevol kan
zijn als ze een dagje naar zee kunnen?
Antwoord 3
Ik deel uiteraard de gedachte dat het voor de bedoelde kwetsbare groep erg waardevol
kan zijn om een dagje naar zee te gaan. Hun veiligheid en die van de overige strandgangers
staan echter altijd voorop. Die veiligheid kan niet worden afgeleid uit een aantal
jaren gebruik van een eerdere versie van dit voertuigen of uit het aantal daarmee
vervoerde mensen. Het gaat hier om een nieuw voertuig dat de Stichting Outdoor4disabled
pas sinds het strandseizoen van 2018 in gebruik heeft. Deze Nieuwe Strandrups wijkt
behoorlijk af van het eerdere model. Zo is het voertuig aanzienlijk groter dan de
eerste Strandrups en heeft ook meer zitplaatsen. Voor het beoordelen van de veiligheid
van voertuigen geldt een toelatingskeuring die de RDW uitvoert, aan de hand van veiligheidskaders.
Daar voldoet dit voertuig niet aan. Dat brengt risico’s met zich mee voor de passagiers
en voor andere weggebruikers en in dit geval strandgangers.
Vraag 4
Klopt het dat er juridisch wel een mogelijkheid is om dit voertuig toe te laten op
de openbare weg?
Antwoord 4
Los van het feit dat deze juridische mogelijkheid er niet is, acht ik het ook niet
wenselijk om een uitzondering te maken voor een voertuig dat niet voldoet aan de veiligheidseisen.
Als gezegd staat de veiligheid van alle verkeersdeelnemers op de eerste plek. Op het
strand gaat het dan bijvoorbeeld om spelende kinderen. Rondom hun veiligheid sluiten
we geen compromissen.
Daarbij komt als gezegd dat er geen juridische mogelijkheden zijn om dit voertuig
alsnog toe te laten. Een voertuig moet in beginsel zijn goedgekeurd voor toelating
tot het verkeer op de weg, om de veiligheid van de inzittenden en de omstanders te
waarborgen. Voor de beoordeling of een voertuig veilig is, wordt gebruik gemaakt van
een set Europese toelatings- en veiligheidseisen.
Naast de individuele toelating als voertuig heeft de RDW ook gekeken naar alternatieve
mogelijkheden om de Nieuwe Strandrups toe te kunnen laten. De mogelijkheden die zijn
bekeken zijn het ZZ-kenteken en de Strandrups laten kwalificeren als motorrijtuig
met beperkte snelheid (MMBS) of landbouwvoertuig. Ook die alternatieven blijken in
juridische zin geen mogelijkheden te bieden.
Vraag 5
Is het juist dat de gemeente Noordwijk het strand als openbare weg ziet? Is dat bij
alle stranden zo? Zo nee, waarom neemt Noordwijk hier een afwijkend standpunt in?
Deelt u de conclusie dat de strandrups kennelijk op veel stranden mag rijden, als
die stranden maar niet als openbare weg zijn aangewezen?
Antwoord 5
Het strand van Noordwijk wordt net als alle andere stranden die feitelijk toegankelijk
zijn voor het openbaar verkeer zoals voor wandelaars, juridisch gezien als weg in
de zin van de wegenverkeerswet 1994. Deze stranden zijn immers voor deze verkeersdeelnemers
te bereiken en te gebruiken. Daarmee zijn de regels die volgen uit de wegenverkeerswet
1994 van toepassing, zoals de verkeersregels, voertuigeisen en de rijbewijseisen.
Dit betekent dus dat alleen met een toegelaten voertuig mag worden gereden op het
strand.
Vraag 6
Is het bericht juist dat er al drie jaar overleg gevoerd wordt tussen de initiatiefnemers
en uw ministerie? Kunt u aangeven waarom dit zoveel tijd kost?
Antwoord 6
Nee. Zoals ik heb geschreven in antwoord op vraag 4 moet een voertuig in beginsel
zijn goedgekeurd voor toelating tot het verkeer op de weg, om de veiligheid van de
inzittenden en de omstanders te waarborgen. Begin 2018 is de RDW benaderd door de
Stichting met de vraag om toelating tot de weg. In de contacten die de Stichting met
de RDW heeft gehad, heeft de RDW duidelijk gemaakt dat de RDW geen kenteken kan verlenen
zonder goedkeuring van het voertuig en ook dat een aanduiding als motorrijtuig met
beperkte snelheid niet mogelijk was.
Nadien heeft de RDW aangeboden om kosteloos de Nieuwe Strandrups te schouwen in een
«quick scan» (geen toelatingskeuring), om een beeld te kunnen schetsen van de noodzakelijke
aanpassingen om een kenteken voor een bus mogelijk te maken. De conclusie is dat de
Nieuwe Strandrups niet zal kunnen voldoen aan de toelatingseisen van de bus of ander
kentekenplichtige voertuigcategorie en daardoor ook niet in aanmerking komt voor een
(ZZ-) kenteken. Daarnaast valt de Nieuwe Strandrups niet onder de definitie van een
motorrijtuig met beperkte snelheid. Deze conclusie is gedeeld met de initiatiefnemers.
Vraag 7
Bent u bereid te bewerkstelligen dat de Strandrups inzetbaar blijft (voor het strandseizoen),
hetzij door verstrekking van een kenteken, hetzij door een besluit van de gemeente
Noordwijk, zodat er met mensen gereden kan worden op het strand? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
Vanuit mijn ministerie en de RDW is aan de Stichting Outdoor4Disabled aangeboden om
nogmaals rond de tafel te gaan om toe te lichten hoe een voertuig kan voldoen aan
de eisen voor toelating tot het verkeer op de weg. Hoewel ik bereid ben mee te denken
met de Stichting Outdoor4disabled in het zoeken naar een oplossing, wil ik benadrukken
dat ik niet bereid ben om de RDW te verzoeken om voertuigen die niet voldoen aan de
toelatingsregels toch toe te laten. De veiligheid staat altijd voorop, zeker als het
gaat om het vervoer van een kwetsbare doelgroep op een locatie met veel recreanten,
waaronder ook veel kinderen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.