Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Groothuizen over het afschermen van de gegevens van advocaten in het kadaster
Vragen van het lid Groothuizen (D66) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over het afschermen van de gegevens van advocaten in het kadaster (ingezonden 3 februari 2020).
Antwoord van Minister Dekker (Rechtsbescherming), mede namens de Minister van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties (ontvangen 20 april 2020). Zie ook Aanhangsel Handelingen,
vergaderjaar 2019–2020, nr. 1820.
Vraag 1
Bent u ermee bekend dat artikel 51, derde lid, van het Handelsregisterbesluit het
mogelijk maakt het adres van, onder meer, advocaten af te schermen met het oog op
hun veiligheid?
Antwoord 1
Ja. Het woonadres kan op verzoek van de geregistreerde worden afgeschermd. Met de
ophanden zijnde wijziging van het Handelsregisterbesluit, beoogde datum inwerkingtreding
1-1-2021, zullen de woonadressen van alle natuurlijke personen worden afgeschermd.
Deze afscherming is echter niet absoluut, in die zin dat bestuursorganen, advocaten,
deurwaarders, notarissen en de in artikel 28 derde lid van de Handelsregisterwet 2007
genoemde organisaties het woonadres wel kunnen inzien. Deze partijen hebben deze gegevens
nodig om hun publieke taken te kunnen uitvoeren.
Een en ander betekent overigens nog altijd wel, dat wanneer iemand zijn onderneming
heeft gevestigd op zijn woonadres, zijn woonadres als vestigingsadres zichtbaar blijft
in het Handelsregister. De openbaarheid van het vestigingsadres is immers noodzakelijk
voor het bevorderen van de rechtszekerheid van derden in het economisch verkeer. Dit
laat onverlet dat een ondernemer kan overwegen om zijn bedrijf op een ander adres
te vestigen dan zijn woonadres.
Vraag 2
Bent u ermee bekend dat adresgegevens in sommige gevallen wel raadpleegbaar zijn via
het kadaster?
Antwoord 2
Ja. De kadastrale registratie, de kadastrale kaart en de openbare registers van het
Kadaster zijn op grond van de Kadasterwet openbaar en voor eenieder op verzoek toegankelijk.
Dit is in het belang van de rechtszekerheid ten aanzien van registergoederen, de transparantie
van de vastgoedmarkt en het functioneren van de overheid. Zie hierover ook de brief
van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 29 juni 2018 aan
de Tweede Kamer1.
Vraag 3
Klopt het dat er weliswaar een afschermingsmogelijkheid is in het kadaster2 maar dat deze weg complex is, omdat dit slechts mogelijk is via de Nationaal Coördinator
Terrorisme en Veiligheid of via het Stelsel Bewaken en Beveiligen? Zo nee, hoe zit
het dan?
Antwoord 3
Afscherming van persoonsgegevens in het Kadaster is mogelijk. In artikel 37a van het
Kadasterbesluit, dat op 1 juli 2019 in werking is getreden, is geregeld dat persoonsgegevens
bij het Kadaster vanwege veiligheidsoverwegingen afgeschermd kunnen worden. Voorwaarde
is dat personen zijn opgenomen in het stelsel bewaken en beveiligen. Dit kan gelden
voor personen in het zogenoemde rijksdomein die vanwege het nationale belang van het
ambt op de limitatieve lijst van het stelsel bewaken en beveiligen staan. Voor personen
die vallen binnen het decentrale gedeelte van het stelsel bewaken en beveiligen geldt
dat Politie en OM beoordelen of de dreiging aanleiding geeft om een persoon op te
nemen in het stelsel bewaken en beveiligen.
Vraag 4
Deelt u de mening dat het, gelet op de dreiging die kan bestaan, beter zou zijn om
het voor advocaten (en eventuele andere beroepsgroepen) eenvoudiger te maken hun gegevens
af te schermen in het kadaster? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4
Nee deze mening deel ik niet. De huidige praktijk van openbaarheid van kadasterinformatie
(informatieverstrekking) van het Kadaster zal zo blijven. Ik ben van mening dat in
situaties waarin een dreiging kan bestaan en afscherming in het Kadaster aan de orde
is, de objectieve en zorgvuldige beoordeling of een persoon dient te worden opgenomen
in het stelsel bewaken en beveiligen, de gewenste waarborgen geeft. Het Kadaster is
voor eenieder toegankelijk zodat voor iedereen duidelijk is wat de rechtstoestand
van onroerende zaken is. Beroepsgroepen zoals notarissen en makelaars maar juist ook
burgers kunnen hierdoor nagaan wanneer zij bijvoorbeeld met een verkoper zaken doen
of die persoon ook daadwerkelijk de eigenaar van een pand is. Hierdoor is er tussen
burgers en professionals een gelijkspeelveld. Wel is het zo dat per opvraging een
tarief verschuldigd is dan wel de informatie slechts toegankelijk is bij een abonnement.
Voor raadpleging van het Kadaster geldt derhalve een ander regime dan voor het raadplegen
van het Handelsregister. Over het regime ten aanzien van het raadplegen van Kadasterinformatie
heeft de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties uw Kamer op 29 juni
2018 geïnformeerd. 3
Vraag 5
Bent u bereid te bekijken of het niet eenvoudiger kan worden gemaakt om gegevens in
het kadaster af te schermen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe gaat u dat doen en op
welke termijn?
Antwoord 5
Ik verwijs naar mijn antwoord op vraag 4.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. Dekker, minister voor Rechtsbescherming -
Mede namens
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.