Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Groothuizen en Paternotte over de Kerncijfers asiel en migratie, juni 2019
Vragen van de leden Groothuizen en Paternotte (beiden D66) aan de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid en de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de Kerncijfers asiel en migratie, juni 2019 (ingezonden 12 september 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Broekers-Knol (Justitie en Veiligheid), mede namens
de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ontvangen 21 november 2019). Zie
ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2019–2020, nr. 249.
Vraag 1
Kent u de Kerncijfers asiel en migratie, juni 2019?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Ontvangen Jemenitische asielzoekers op dit moment taalles? Zo nee, waarom niet en
wanneer komen zij hier wel voor in aanmerking?
Antwoord 2
Alle asielzoekers krijgen een aanbod van Basaal Nederlands door vrijwilligers. Op
dit moment krijgen Syriërs, Eritreeërs en Staatlozen al NT2-lessen op de procesopvanglocaties
(hierna: POL) in afwachting van de algemene asielprocedure. Dit aanbod geldt momenteel
nog niet voor Jemenitische asielzoekers. Zo snel als mogelijk voor de uitvoering,
uiterlijk per 1 januari 2020 wordt de doelgroep van asielzoekers die een aanbod krijgen,
geactualiseerd. In principe komen asielzoekers afkomstig uit een groep van minimale
omvang en een hoog inwillingspercentage in aanmerking voor NT2-lessen. Dit betekent
dat Jemenitische asielzoekers vanaf dat moment ook een aanbod NT2-lessen krijgen op
de POL. Zodra asielzoekers een vergunning krijgen, start het programma Voorbereiding op inburgering op het azc. Het taalonderwijs vormt hiervan de kern. Dat bestaat o.a. uit 121 uur
Nederlandse les, gegeven door gecertificeerde NT2-docenten.
Vraag 3
Ontvangen Syrische asielzoekers op dit moment taalles? Zo nee, waarom niet en wanneer
komen zij hier wel voor in aanmerking?
Antwoord 3
Ja, op dit moment krijgen Syriërs al NT2-lessen op de POL. Zodra asielzoekers een
vergunning krijgen, wordt het taalonderwijs vervolgd binnen het programma Voorbereiding op inburgering op het azc. Dat bestaat uit o.a. 121 uur Nederlandse les, gegeven door gecertificeerde
NT2-docenten.
Vraag 4
Ontvangen Eritrese asielzoekers op dit moment taalles? Zo nee, waarom niet en wanneer
komen zij hier wel voor in aanmerking?
Antwoord 4
Ja, op dit moment krijgen Eritreeërs al NT2-lessen op de POL. Zodra asielzoekers een
vergunning krijgen, wordt het taalonderwijs vervolgd binnen het programma Voorbereiding op inburgering op het azc. Dat bestaat uit o.a. 121 uur Nederlandse les, gegeven door gecertificeerde
NT2-docenten.
Vraag 5
Ontvangen Turkse asielzoekers op dit moment taalles? Zo nee, waarom niet en wanneer
komen zij hier wel voor in aanmerking?
Antwoord 5
Alle asielzoekers krijgen een aanbod van Basaal Nederlands door vrijwilligers. Op
dit moment krijgen Syriërs, Eritreeërs en Staatlozen al NT2-lessen op de POL. Dit
aanbod geldt momenteel niet voor Turkse asielzoekers. Zo snel als mogelijk voor de
uitvoering, uiterlijk per 1 januari 2020 wordt de doelgroep van asielzoekers die een
aanbod krijgen, geactualiseerd. Dit betekent dat Turkse asielzoekers vanaf dat moment
ook NT2-lessen krijgen. Per 1 januari 2020 kunnen Turkse asielstatushouders ook inburgeren.2 Indien de Turkse asielstatushouders hiervoor kiezen, kunnen zij de NT2-lessen vervolgen
binnen het programma Voorbereiding op Inburgering op het azc.
Vraag 6
Ontvangen Iraanse asielzoekers op dit moment taalles? Zo nee, waarom niet en wanneer
komen zij hier wel voor in aanmerking?
Antwoord 6
Alle asielzoekers krijgen een aanbod van Basaal Nederlands door vrijwilligers. Op
dit moment krijgen Syriërs, Eritreeërs en Staatlozen al NT2-lessen op de POL. Dit
aanbod geldt niet voor Iraanse asielzoekers, ook niet na de actualisatie per 1 januari
2020, vanwege de genoemde vereisten in antwoord 2. Zodra Iraanse asielzoekers een
vergunning krijgen, start het programma Voorbereiding op inburgering op het azc. Dat bestaat uit o.a. 121 uur Nederlandse les, gegeven door gecertificeerde
NT2-docenten.
Vraag 7
Ontvangen Iraakse asielzoekers op dit moment taalles? Zo nee, waarom niet en wanneer
komen zij hier wel voor in aanmerking?
Antwoord 7
Alle asielzoekers krijgen een aanbod van Basaal Nederlands door vrijwilligers. Op
dit moment krijgen Syriërs, Eritreeërs en Staatlozen al NT2-lessen op de POL. Dit
aanbod geldt niet voor Iraakse asielzoekers, ook niet na de actualisatie per 1 januari
2020, vanwege genoemde vereisten in antwoord 2. Zodra Iraakse asielzoekers een vergunning
krijgen, start het programma Voorbereiding op inburgering op het azc. Dat bestaat uit o.a. 121 uur Nederlandse les, gegeven door gecertificeerde
NT2-docenten.
Vraag 8
In hoeverre worden de taallessen door vrijwilligers gegeven, dan wel door experts?
Antwoord 8
Het aanbod Basaal Nederlands dat beschikbaar is voor alle asielzoekers wordt gegeven
door vrijwilligers. De NT2-lessen op de POL worden gegeven door gecertificeerde NT2-docenten.
Hetzelfde geldt voor de taallessen binnen het programma Voorbereiding op inburgering op het azc; ook deze worden gegeven door gecertificeerde NT2-docenten.
Vraag 9
In hoeverre vindt er differentiatie op niveau plaatsvinden?
Antwoord 9
Zowel bij de NT2-taallessen op de POL als bij de NT2-taallessen binnen het programma
Voorbereiding op inburgering vindt differentiatie naar niveau plaats. Er wordt onderscheid
gemaakt tussen drie niveaus, te weten analfabeten, laagopgeleiden en midden/hoogopgeleiden.
Bij de start van de lessen wordt door de NT2-docent van het COA een toets afgenomen
die inzicht geeft of iemand een snelle, gemiddelde of langzame leerling is. Het betreft
een leerbaarheidstoets van het COA voorafgaand en ten behoeve van het programma Voorbereiding op inburgering. Voor analfabeten bestaat er een aparte toets. Aan de hand van deze toets kan de
docent het traject bepalen dat het beste aansluit bij het niveau van de vergunninghouder.
Vraag 10
In hoeverre sluiten de huidige taallessen aan op het inburgeringstraject?
Antwoord 10
Na afronding van de NT2-lessen uit het programma Voorbereiding op inburgering wordt, indien mogelijk, door het COA een eindtoets afgenomen (gericht op spreekvaardigheid).
De resultaten van zowel de eerdere leerbaarheidstoets als de eindtoets krijgt de deelnemer
mee in zijn persoonlijk informatiedossier en worden tevens in het klantprofiel opgenomen
dat door het COA aan de gemeente wordt gezonden. Het streven is dat een deelnemer,
die het programma met goed gevolg heeft doorlopen, het Nederlands ten minste op A1min
niveau beheerst. Daarbij maakt het COA gebruik van een NT2-lesmethode die ook veel
wordt gebruikt tijdens de inburgering in gemeenten. Op deze manier wordt zo veel als
mogelijk de aansluiting gezocht met het inburgeringstraject in gemeenten.
Vraag 11
Deelt u de mening dat de combinatie van de lange wachttijden bij de Immigratie- en
Naturalisatie Dienst(IND) om te starten met een asielprocedure, waarbij geen prioriteit
wordt gegeven aan spoor drie (evidente inwilligingen), en de regel dat asielzoekers
pas met taalles mogen beginnen zodra hun procedure is gestart, ervoor zorgt dat kansrijke
asielzoekers direct een achterstand in hun integratieproces oplopen? Hoe beoordeelt
u dit
Antwoord 11
Lange doorlooptijden tijdens de asielprocedure staan een snelle integratie in de weg.
Het terugdringen van de doorlooptijden bij de IND heeft daarom mijn prioriteit. Het
extra personeel bij de IND zal voor het overgrote deel worden ingezet voor het afhandelen
van asielaanvragen in spoor 4 (algemene en verlengde asielprocedure), waarin ook de
meer kansrijke aanvragen worden behandeld. Hoewel de doorlooptijden in spoor 4 in
de aankomende maanden nog zullen toenemen, is het niet zo dat asielzoekers geen taalles
kunnen krijgen gedurende de tijd dat ze wachten. Zoals hierboven gemeld, ontvangen
alle asielzoekers een aanbod van Basaal Nederlands door vrijwilligers en is het voor
asielzoekers uit bepaalde herkomstlanden mogelijk om NT2-taallessen op de POL te volgen.
Vraag 12
Deelt u de mening dat het überhaupt vreemd is bepaalde categorieën kansrijke asielzoekers
uit te sluiten van taalles, waardoor hun integratie wordt vertraagd? Hoe verhoudt
dit zich volgens u tot de afspraak uit het regeerakkoord «taalles vanaf dag één»?
Antwoord 12
Ik onderschrijf de afspraak uit het regeerakkoord dat het van belang is dat asielzoekers
met een kansrijke asielaanvraag vanaf dag één taalles behoren te krijgen. Daarom is
het reeds voor Syriërs, Eritreeërs en Staatlozen mogelijk om NT2-lessen op de POL
te volgen. De doelgroep van asielzoekers met een kansrijke asielaanvraag die een aanbod
krijgt, wordt zo snel als mogelijk voor de uitvoering en uiterlijk per 1 januari 2020
geactualiseerd en uitgebreid. Niet alle asielaanvragen van asielzoekers in procedure
(spoor 4) zijn kansrijk. De actualisering houdt rekening met recente inwilligingspercentages
en de omvang van de asielinstroom per herkomstland. Dit betekent dat asielzoekers
uit groepen met een hoog inwillingspercentage en een minimale omvang in aanmerking
komen voor NT2-taallessen.
Vraag 13
Deelt u de mening dat snelle integratie en taalles vanaf dag één zowel de Nederlandse
samenleving als de asielzoeker enorm ten goede komt en dat u zich er voor moet inspannen
dit zoveel mogelijk te stimuleren, ook als dat betekent dat meer nationaliteiten in
aanmerking moeten komen voor taallessen in Asielzoekerscentra (AZC)? Zo ja, bent u
bereid zich in te spannen teneinde ervoor te zorgen dat in ieder geval álle kansrijke
nationaliteiten zo snel mogelijk met taallessen in AZC kunnen beginnen? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 13
Ja, ik deel de mening dat snelle integratie en taalles vanaf dag één voor asielzoekers
met een kansrijke asielaanvraag van groot belang zijn, zowel voor de Nederlandse samenleving
als de asielzoekers in kwestie. Binnen het programma Flexibilisering Asielketen wordt reeds gewerkt aan de afspraak uit het regeerakkoord dat het van belang is dat
asielzoekers met een kansrijke asielaanvraag vanaf dag één taalles behoren te krijgen.
Door het ontwikkelen van een afwegingskader moet in de toekomst sneller en beter onderscheid
worden gemaakt tussen kansrijke en minder kansrijke asielaanvragen. Daarbij wordt
onder andere op basis van nationaliteit en landenbeleid bepaald welke evident kansrijke
asielaanvragen prioriteit dienen te krijgen, ook wat betreft integratie en taalles.
Vraag 14
Deelt u de mening dat asielzoekers die in de AZC mogen starten met taallessen ook
de mogelijkheid moeten hebben vrijwilligerswerk te verrichten?
Antwoord 14
Ja, ik deel deze mening. Zowel asielzoekers als vergunninghouders hebben op dit moment
al de mogelijkheid om vrijwilligerswerk te verrichten. Partijen zoals het COA, Pharos
en de Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk hebben hier de afgelopen
jaren stevig op ingezet en zullen dit ook in de toekomst blijven doen.
Vraag 15
Kunt u alle vragen separaat beantwoorden?
Antwoord 15
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. Broekers-Knol, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid -
Mede namens
W. Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.