Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Kuiken over het faillissement van PTSS-kliniek Psytrec
Vragen van het lid Kuiken (PvdA) aan de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het faillissement van PTSS-kliniek Psytrec (ingezonden 14 maart 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Blokhuis (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen
9 april 2019).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht «PTSS-kliniek in Weert is failliet verklaard,
hoop op overname»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2, 3, 4, 5, 6
Deelt u de mening dat het sluiten van deze klinieken zorgwekkend is vanwege de mogelijk
negatieve effecten op de wachttijden en behandelopties voor mensen met een PTSS (Posttraumatische
Stressstoornis)-diagnose?
Deelt u de mening dat personen met PTSS die niet bij andere behandelaars terecht kunnen
niet de dupe mogen worden van dit faillissement? Zo ja, hoe gaat u ervoor zorgen dat
de zorg gecontinueerd wordt?
Bent u bereid om contact op te nemen met Psytrec om te verzekeren dat personen momenteel
in behandeling zorgvuldig worden begeleid in de transitie naar een andere behandelaar?
Zo nee, waarom niet?
Kunt u inzicht bieden op de te verwachten invloed op behandelwachttijden door dit
faillissement?
Bent u bereid maatregelen te treffen om ervoor te zorgen dat mensen met PTSS de zorg
zullen blijven ontvangen die zij nodig hebben? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2, 3, 4, 5, 6
In het geval van een faillissement is het van belang dat patiënten elders terecht
kunnen voor de benodigde zorg en dat de overdracht van patiënten goed verloopt. Patiënten
moeten erop kunnen vertrouwen dat ze tijdig de zorg blijven ontvangen die ze nodig
hebben.
In het geval van Psytrec is inmiddels bekend geworden dat er een doorstart kan plaatsvinden.
Dit is niet alleen goed nieuws voor patiënten, maar ook voor het personeel. Vrijwel
alle behandelaren zullen een arbeidsovereenkomst aangeboden krijgen in het nieuwe
Psytrec. Waar dat niet mogelijk is zal de doorstartende partij in gelieerde organisaties
een arbeidsplaats zoeken.
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) zijn
nauw bij het hele proces betrokken geweest. Hierbij is ook goed afgestemd met het
zorgkantoor. Ze hebben toegezien op de kwaliteit van zorg, op de behandelwachttijden
en op juiste informatievoorziening richting de patiënten. In januari 2019 heeft de
IGJ vanuit het reguliere toezicht nog een bezoek gebracht aan de locatie in Weert.
Dit gaf geen aanleiding tot zorgen over de kwaliteit van de zorg. Ten tijde van het
inspectiebezoek op 4 maart waren er nog 63 patiënten in behandeling en 61 mensen op
de wachtlijst. De NZa heeft de zorgverzekeraars gevraagd zorgbemiddeling voor te bereiden
op mogelijke vragen. Deze vragen kunnen komen van Psytrec-patiënten waarvan de opname
zou stoppen en Psytrec-patiënten die op de wachtlijst staan. Daarnaast moest Psytrec
alle patiënten schriftelijk informeren dat ze hun verzekeraar kunnen benaderen.
Met de doorstart kunnen patiënten echter weer terecht bij Psytrec voor behandeling
van posttraumatische stressstoornis. De IGJ zal nu toezien op de daadwerkelijke start
van de behandelingen en toezien op het verantwoord beheer van de (afgesloten) dossiers
van Psytrec. Ik ben blij dat door de spoedige overname de periode van onzekerheid
voor patiënten en personeel beperkt is gebleven.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P. Blokhuis, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.