Verslag (initiatief)wetsvoorstel (nader) : Verslag
35 407 Wijziging van de Wet implementatie EU-richtlijnen energie-efficiëntie (uitvoering van Verordening (EU) 2017/1369 inzake energie-etikettering van energiegerelateerde producten)
Nr. 5
VERSLAG
Vastgesteld 3 april 2020
De vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat, belast met het voorbereidend
onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen van
haar bevindingen.
Onder het voorbehoud dat de regering op de gestelde vragen en de gemaakte opmerkingen
tijdig en genoegzaam zal hebben geantwoord, acht de commissie de openbare beraadslaging
over dit wetsvoorstel voldoende voorbereid.
INHOUDSOPGAVE
I.
ALGEMEEN
1
1.
Inleiding
2
2.
Verordening (EU) 2017/1369
2
3.
Hoofdlijnen van het wetsvoorstel
2
4.
Toezicht en handhaving
3
5.
Regeldruk
3
I. ALGEMEEN
De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van het wetsvoorstel tot wijziging
van de Wet implementatie EU-richtlijnen energie-efficiëntie. Deze leden hebben geen
aanvullingen en/of opmerkingen.
De leden van de CDA-fractie hebben kennisgenomen van onderhavig wetsvoorstel. Deze
leden hebben enkele vragen met betrekking tot de rol van de Nederlandse Voedsel- en
Warenautoriteit (NVWA) en de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de reikwijdte
van de etiketteringsplicht.
De leden van de SP-fractie hebben kennisgenomen van de voorliggende wetswijziging.
Deze leden hebben enkele vragen en opmerkingen.
1. Inleiding
De leden van de CDA-fractie lezen dat de reikwijdte van de etiketteringsplicht en
de eisen aan de energie-etiketten nader worden uitgewerkt in gedelegeerde verordeningen.
Kan de regering aangeven op welke termijn deze uitwerking in gedelegeerde verordeningen
gereed zal zijn? Wat zijn de verwachtingen van de regering met betrekking tot de reikwijdte
van de etiketteringsplicht en de eisen waaraan energie-etiketten moeten voldoen?
2. Verordening (EU) 2017/1369
De leden van de CDA-fractie merken op dat de verordening (EU) 2017/1369) een tijdpad
bevat voor de aanpassing van de schaalindeling van energie-etiketten. Deze leden vragen
de regering inzichtelijk te maken wat de gevolgen van deze aanpassing van de energie-etiketten
zullen zijn voor het Nederlandse bedrijfsleven. Betekent deze aanpassing dat alle
energie-etiketten vervangen moeten worden? Op welke wijze en op welke termijn dient
dit plaats te vinden? Welke kosten zijn hieraan verbonden voor bijvoorbeeld bedrijven
uit het midden- en kleinbedrijf (mkb)? Is er hierbij sprake van een overgangsperiode
met betrekking tot de etikettering van bijvoorbeeld bestaande voorraad?
De leden van de SP-fractie vragen waarom er van een richtlijn naar een verordening
wordt overgegaan. Wat zijn daar de juridische en praktische implicaties van en wat
is het verschil ten aanzien van het te doorlopen wetgevingstraject binnen de lidstaten
tussen deze beide vormen? Kan per implicatie worden aangegeven waarom deze wijziging
een meerwaarde zou hebben?
3. Hoofdlijnen van het wetsvoorstel
De leden van de SP-fractie vragen in hoeverre leveranciers op dit moment de benodigde
gegevens in de Europese databank invoeren. Wordt hier volledig gebruik van gemaakt
of gebeurt dit niet altijd even volledig? Worden ook gegevens van oudere modellen
die nog in de handel zijn ingevoerd? Zo nee, waarom ontbreken deze gegevens?
De leden van de SP-fractie hebben enkele vragen over de (gewijzigde) productinformatie.
Klopt het dat in winkels fysieke etikettering verplicht is, dus niet door te verwijzen
naar een database maar door etikettering die daadwerkelijk is aangebracht op het product
of de verpakking? Hoe wordt de etikettering bij internetverkoop vormgegeven? Wordt
er dan wel naar een database verwezen of staat deze informatie verplicht direct zichtbaar
bij de productinformatie?
De leden van de SP-fractie vragen of de terugkeer naar de A-G-schaal betekent dat
alleen de A+++ een A-label krijgt en bijvoorbeeld A+ een B- of C-label.
De leden van de SP-fractie vragen hoe dit voorstel zich verhoudt tot het voornemen
te komen tot EU-brede duurzame producteisen? Worden er op termijn meer productgroepen
onder deze verordening geschaard, zo vragen deze leden. Ook vragen zij of etikettering
wel de meest geschikte wijze is om tot verduurzaming van producten te komen. Wordt
er nagedacht over het verbieden van de meest vervuilende producten wanneer er schone
en betaalbare alternatieven voorhanden zijn?
4. Toezicht en handhaving
De leden van de CDA-fractie lezen dat de NVWA inschat dat het nieuwe instrumentarium
extra kosten met zich meebrengt en dat de werklast in het toezicht zal toenemen. Deze
leden vragen de regering inzichtelijk te maken in welke mate de werklast voor de NVWA
zal toenemen en hoe deze organisatie zal omgaan met deze toegenomen werklast. Heeft
de NVWA voldoende capaciteit om deze extra werklast in het toezicht op te vangen?
De leden van de CDA-fractie merken tevens op dat de NVWA wijst op onduidelijkheden
over de taakverdeling tussen de ACM en de NVWA. Er bestaat onder andere onduidelijkheid
over wie de verantwoordelijke autoriteit is voor bijvoorbeeld de aanwijzing van de
keuringsinstellingen nu de beschrijving van de scope van de keuringswerkzaamheden
van de aan te wijzen instellingen is gewijzigd. Deze leden vragen de regering duidelijkheid
te verschaffen over welke autoriteit verantwoordelijk is voor de aanwijzing van de
keuringsinstellingen. Zij vragen de regering tevens de taken van de ACM in relatie
tot de verordening te verduidelijken.
De leden van de SP-fractie hebben enkele vragen ten aanzien van de handhaving. Klopt
het dat de lidstaten zelf bij gebrekkige naleving de sancties bepalen en opleggen?
Kan worden toegelicht op welke wijze de ministeriële regeling tot stand komt, dan
wel is gekomen? Verder vragen zij in hoeverre dit een extra takenpakket betreft voor
de NVWA. Zij menen dat deze organisatie door een steeds verder uitbreidend takenpakket
al zwaar onder druk staat en uiten hun zorgen over de almaar extra toegevoegde taken.
Krijgt de NVWA extra middelen voor deze nieuwe taken? Zo nee, hoe is goede handhaving
dan verzekerd zonder dat dit ten koste gaat van andere belangrijke taken van de NVWA?
De leden van de SP-fractie vragen of toegelicht kan worden hoe de duale aanpak tussen
bestuurlijke en strafrechtelijke handhaving in de praktijk vorm krijgt. Welke instantie
schakelt de NVWA in wanneer zij constateren dat dit gezien de ernst van de overtreding
in de rede ligt? Er wordt immers gesproken over de verschillende handhavende instanties,
welke worden hier bedoeld?
5. Regeldruk
De leden van de CDA-fractie zijn van mening dat het belangrijk is dat wet- en regelgeving
goed begrijpelijk en uitvoerbaar is voor het mkb. Deze leden vragen de regering te
beschrijven hoe in het voorliggende wetsvoorstel aandacht is besteed aan dit aspect.
Heeft er in het kader van dit wetsvoorstel een mkb-toets plaatsgevonden?
In hoeverre zijn de voorschriften op het gebied van energie-etiketten, productinformatiebladen
en technische documentatie van toepassing op mkb-bedrijven en zijn deze voorschriften
voor deze bedrijven op redelijke wijze uitvoerbaar?
De voorzitter van de commissie, Diks
Adjunct-griffier van de commissie, Kruithof
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
L.I. Diks, voorzitter van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat -
Mede ondertekenaar
L.N. Kruithof, adjunct-griffier
Stemmingsuitslagen
Aangenomen met handopsteken
Fracties | Zetels | Voor/Tegen |
---|---|---|
VVD | 32 | Voor |
PVV | 20 | Tegen |
CDA | 19 | Voor |
D66 | 19 | Voor |
GroenLinks | 14 | Voor |
SP | 14 | Voor |
PvdA | 9 | Voor |
ChristenUnie | 5 | Voor |
PvdD | 4 | Voor |
50PLUS | 3 | Voor |
DENK | 3 | Voor |
SGP | 3 | Voor |
FVD | 2 | Tegen |
Groep Krol/vKA | 2 | Voor |
Van Haga | 1 | Tegen |
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.