Brief regering : Nationale typegoedkeuring mobiele machines en gedoogsituatie voor de tijdelijke voorziening voor mobiele machines
31 305 Mobiliteitsbeleid
29 398
Maatregelen verkeersveiligheid
Nr. 471
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 juli 2024
Vanaf 1 januari 2022 is er een nationale registratie- en kentekenplicht voor mobiele
machines1. Deze is tegelijk ingevoerd met de kentekenplicht voor landbouwvoertuigen. Kentekening
zorgt ervoor dat beter toezicht kan worden gehouden op voertuigen en dat zij voldoen
aan de veiligheidseisen, wat de verkeersveiligheid verbetert.
Om te worden geregistreerd en een kenteken te kunnen krijgen wordt normaal gesproken
eerst gekeken of een type voertuig aan de geldende nationale of Europese eisen en
regels voldoet (typegoedkeuring). In tegenstelling tot landbouwtrekkers bestaat er
voor mobiele machines (nog) geen Europese of nationale typegoedkeuring. Op 1 januari
2025 treedt de nationale typegoedkeuring voor mobiele machines naar verwachting in
werking.
In de tussentijd en mede op verzoek van de branche heeft de RDW per 1 januari 2022
een tijdelijke voorziening ingericht voor de toelating van deze mobiele machines.
Eind 2023 is gebleken dat er geen juridische basis is voor deze tijdelijke voorziening.
In deze brief wordt u geïnformeerd over het besluit deze tijdelijke voorziening voor
de toelating van mobiele machines te gedogen tot drie maanden na inwerkingtreding
van de nationale typegoedkeuring voor mobiele machines, deze is voorzien voor 1 januari
2025.
Gevolgen tijdelijke voorziening en gedoogconstructie
De tijdelijke voorziening is een administratieve procedure waarbij fabrikanten door
ondertekening van een document aangeven dat hun mobiele machine voldoet aan de geldende
permanente eisen zoals opgenomen in de Regeling voertuigen. Zo kunnen fabrikanten
hun seriematig geproduceerde mobiele machines vrijwel direct na productie verkopen
door een «versnelde inschrijving».
Omdat de tijdelijke voorziening een administratieve procedure is, zijn de voertuigen
toegelaten zonder typegoedkeuring of individuele goedkeuring. Het is daarom niet zeker
dat ze voldoen aan de gestelde toelatingseisen. Wel hebben de fabrikanten ervoor getekend
dat de voertuigen voldoen aan de permanente eisen.
Eerder werd de invoering van de nationale typegoedkeuring voorzien in de loop van
2023, maar dit is niet haalbaar gebleken. Op dit moment is de verwachte invoering
van de nationale typegoedkeuring op 1 januari 2025. Daarom is de meest passende oplossing
de tijdelijke voorziening te blijven gedogen tot drie maanden na de nieuwe datum van
de inwerkingtreding van de nationale typegoedkeuring mobiele machines. Deze periode
van drie maanden geeft fabrikanten voldoende tijd om de (productie)planningen daarop
aan te passen.
De RDW benadert op dit moment alle fabrikanten om hen te wijzen op de voorwaarden
die verbonden zijn aan de tijdelijke voorziening. Zo moet de fabrikant zich voorbereiden
op de nationale typegoedkeuring door zich te registreren als fabrikant en door het
aanvragen van een certificaat Conformiteit van Productie. De RDW waarschuwt fabrikanten
dat, als zij zich op 1 januari 2025 niet hebben geregistreerd als fabrikant, de tijdelijke
voorziening voor de betreffende fabrikant niet langer toepasselijk is. Nieuw geproduceerde
mobiele machines moeten dan individueel worden gekeurd door de RDW om legaal te worden
gebruikt op de weg.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
B. Madlener
Indieners
-
Indiener
B. Madlener, minister van Infrastructuur en Waterstaat