Brief regering : Start Internetconsultatie Subsidieregelingen Laadinfrastructuur
31 305 Mobiliteitsbeleid
32 637 Bedrijfslevenbeleid
Nr. 446 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 maart 2024
Met deze brief informeer ik uw Kamer mede namens de Minister van Infrastructuur en
Waterstaat over de subsidieregelingen laadinfrastructuur. In het Klimaatakkoord is
afgesproken dat alle wegmobiliteit in 2050 emissievrij dient te zijn. Daarom ondersteunt
het kabinet ondernemers bij de overstap naar emissievrije voertuigen. Voor de overstap
naar batterij-elektrische voertuigen is voldoende laadinfrastructuur een belangrijke
voorwaarde. Verwacht wordt dat het merendeel van de elektrische voertuigen bij bedrijven
op eigen locatie zal laden. Daarom werkt het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat,
aan een subsidieregeling voor private laadinfrastructuur. De aanwezigheid van publieke
laadinfrastructuur langs de weg is echter ook een vaak genoemde voorwaarde voor de
overstap naar elektrische voertuigen. Met name voor zwaar wegvervoer is deze laadinfrastructuur
nog onvoldoende aanwezig. Het ministerie werkt daarom tevens aan een subsidieregeling
voor publieke laadinfrastructuur voor zware voertuigen. Beide regelingen zijn in concept
gereed en liggen ter internetconsultatie voor.
Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur
Onderdeel van deze regeling is een loket op de website van RVO, waar ondernemers terecht
kunnen voor informatie over laadinfrastructuur. Reden hiervoor is dat een gebrek aan
kennis over laadinfrastructuur bij bedrijven kan leiden tot het uitstellen van investeringen.
Aanvullend kan een ondernemer binnen deze regeling ook subsidie aanvragen voor maatwerkadvies.
Ondernemers krijgen 50% van de kosten voor advies over de benodigde laadinfrastructuur
vergoed. Het advies dient onder andere te voorkomen dat bedrijven meer of zwaardere
laadinfrastructuur realiseren dan noodzakelijk is.
Ondernemers die een laadpaal voor hun elektrische voertuig willen aanschaffen, krijgen
met de subsidieregeling private laadinfrastructuur een deel van de kosten vergoed.
De hoogte van de subsidie is afhankelijk van de bedrijfsgrootte (40% voor mkb-ondernemingen
en 20% voor grote bedrijven) en het type laadpaal (op basis van het vermogen). In
de regeling wordt een link gelegd tussen het vermogen van de laadpaal en het voertuig
dat hier vermoedelijk mee geladen zal worden. Zodoende is subsidie voor laadpalen
met een hoog vermogen gericht op ondernemers met elektrische vrachtwagens of bussen.
Bedrijven en brancheorganisaties zijn de afgelopen maanden reeds meegenomen in de
ontwikkeling van deze regeling. Zo heeft op 29 november 2023 een mkb-toets plaatsgevonden
en zijn stakeholders op 17 januari 2024 bijgepraat ter voorbereiding op de internetconsultatie.
In beide sessies werd totstandkoming van een subsidie aangemoedigd, omdat veel ondernemers
de hoge kosten van de transitie naar elektrisch vervoer als knelpunt ervaren. Daarnaast
waren er zorgen over netcongestie. Meerdere ondernemers vrezen dat de realisatie van
laadinfrastructuur hierdoor beperkt zal worden. In overleg met netbeheerders wordt
onderzocht op welke wijze transportondernemers de noodzakelijke laadinfrastructuur
kunnen aanleggen, ook als hun regio te kampen heeft met netcongestie. Het kan hier
bijvoorbeeld gaan om ondernemers gezamenlijk gebruik te laten maken van één zware
aansluiting of ondersteuning te leveren bij manieren om zelf stroom op te wekken en
op te slaan.
Middelen voor deze subsidie zijn afkomstig uit het Klimaatfonds en de netto-opbrengsten
van de vrachtwagenheffing. Het budget voor de regeling zal bekend worden met de publicatie
van de regeling in het tweede kwartaal van dit jaar. Eerst ligt deze regeling van
4 tot en met 31 maart 2024 voor ter internetconsultatie en kunnen alle stakeholders
reageren op het voorstel.
Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur voor zware voertuigen
Met de subsidieregeling publieke laadinfrastructuur voor zware voertuigen beoogt het
kabinet de uitrol van publieke laadinfrastructuur voor de logistieke sector te versnellen
en zo de laadzekerheid van elektrische vrachtwagens onderweg te verhogen. Daarnaast
is versnelling van de uitrol nodig om ervoor te zorgen dat Nederland op tijd voldoet
aan de nieuwe AFIR (Alternative Fuels infrastructure Regulation)-doelstelling voor
publiek toegankelijke laadinfrastructuur én voorbereidingen te treffen voor de AFIR
verplichtingen voor 2027 en 2030.
De subsidie bedraagt een deel van de investering in de aanleg of opwaardering van
een publiek toegankelijke laadlocatie. Net als bij de subsidieregeling voor private
laadinfrastructuur is de beschikbaarheid van voldoende elektriciteit ook bij de realisatie
van laadinfrastructuur een aandachtspunt. Daarom kan er vanuit de regeling ook subsidie
worden verstrekt voor batterijopslag.
Gedurende de totstandkoming van de subsidieregeling is de sector geïnformeerd en meegenomen
in het proces. De voor deze regeling benodigde middelen komen uit de Klimaatmiddelen
die door het Ministerie van EZK zijn toegekend in het kader van het Klimaat- en Transitiefonds.
De internetconsultatie van deze regeling loopt van 16 februari tot en met 17 maart
2024.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen
Indieners
-
Indiener
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat