Brief regering : Toezeggingen n.a.v. vragen over belastingontwijking door Blackstone tijdens het vragenuur van 28 september 2021
35 927 Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Belastingplan 2022)
Nr. 8 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 oktober 2021
Tijdens het vragenuur in uw Kamer van 28 september 2021 heb ik een vijftal toezeggingen
aan uw Kamer gedaan (Handelingen 2021/22, nr. 4, Vragen van het lid Klaver over het
bericht «Omstreden huizenopkoper Blackstone betaalt door fiscale truc geen belasting
in Nederland»). Hieronder ga ik afzonderlijk in op elk van deze vijf toezeggingen.
1. Overzicht van rulings met beleggingsinstellingen
Aan het lid Klaver heb ik toegezegd dat ik aan uw Kamer zal proberen te melden welke
rulings er zijn wanneer het gaat om beleggingsinstellingen.
In zijn algemeenheid wil ik benadrukken dat zekerheid vooraf een belangrijk element
is van de toezichtstrategie van de Belastingdienst. Zekerheid vooraf wordt gegeven
binnen de kaders van wet, beleid en jurisprudentie. Een «ruling» levert een bedrijf
dus géén fiscaal of financieel voordeel op. Sinds de aanscherping van de rulingpraktijk
per 1 juli 2019 verleent de Belastingdienst bovendien geen zekerheid vooraf meer indien
een bedrijf onvoldoende economische nexus heeft met Nederland, indien het besparen
van Nederlandse of buitenlandse belasting de enige of doorslaggevende reden is voor
de rechtshandeling, of indien een transactie plaatsvindt met een land dat is opgenomen
in de Nederlandse lijst voor laagbelastende landen.
Tegelijkertijd is met de aanscherping van het rulingbeleid een belangrijke stap gezet
op het gebied van transparantie. Van elke ruling met een internationaal karakter publiceert
de Belastingdienst een geanonimiseerde samenvatting. De Belastingdienst doet ook jaarlijks
verslag van de rulingpraktijk. In het jaarverslag 2020 van de internationale rulingpraktijk
dat als bijlage is meegestuurd met de derde voortgangsrapportage Belastingdienst,
Toeslagen en Douane 20201 is een uitsplitsing opgenomen van de verschijningsvormen van de diverse rulings.
De Belastingdienst houdt daarbij echter niet systematisch bij hoeveel rulings zijn
afgegeven aan fiscale beleggingsinstellingen en/of de rulings die betrekking hebben
op vastgoedinvesteringen in Nederland. Ik kom bij uw Kamer terug met een reactie of
we dit inzichtelijk kunnen maken.
Het toezicht achteraf is uiteraard ook een belangrijke pijler in het toezicht van
de Belastingdienst. In dat kader is de aftrek van rente in internationale verhoudingen
een continu aandachtspunt voor de Belastingdienst. Inspecteurs worden daarbij ondersteund
door speciale coördinatiegroepen; de Coördinatiegroep Taxhavens en Concernfinanciering
en de Coördinatiegroep verrekenprijzen. Binnen de mogelijkheden van wet en regelgeving
bestrijdt de Belastingdienst situaties waarbij sprake is van excessieve financiering
met vreemd vermogen, desnoods in procedures. In een van die zaken vond de Hoge Raad
deze zomer dat er sprake was van misbruik van recht (fraus legis). Dit biedt in een
soortgelijke casus de mogelijkheid voor de Belastingdienst om renteaftrek te weigeren
als zij kan aantonen dat een belastingplichtige leningen is aangegaan die voor het
bereiken van een bedrijfsovername niet noodzakelijk waren en enkel zijn terug te voeren
op het doorslaggevende motief van het bewerkstelligen van de renteaftrek. Overigens
is de Belastingdienst niet in alle gevallen succesvol met het bestrijden van renteaftrek
met de stelling dat sprake is van misbruik van recht.2 Soms is de bestaande wet- en regelgeving dus niet toereikend om belastingontwijkende
constructies aan te pakken. In voorkomende gevallen kan dat aanleiding geven om te
overwegen of wet- en regelgeving moet worden aangepast.
2. Openbaarmaking van rulings met individuele bedrijven
Aan het lid Klaver heb ik toegezegd te onderzoeken of ik zogenoemde «rulings» van
individuele bedrijven openbaar kan maken. Vanwege artikel 67 van de Algemene wet inzake
rijksbelastingen (AWR) kan ik niet ingaan op de fiscale positie van individuele belastingplichtigen.
Ik kan u daarom ook niet verder informeren over de feiten in de casus die de aanleiding
was voor de mondelinge vragen van de heer Klaver van 28 september jl. Dit wetsartikel
is een belangrijke bouwsteen van ons fiscale stelsel. Om een goede belastingheffing
te bevorderen, moet een belastingplichtige erop kunnen vertrouwen dat de door hem
verstrekte, veelal vertrouwelijke, gegevens en inlichtingen bij de Belastingdienst
in goede handen zijn en niet voor andere doeleinden worden gebruikt. Anderzijds vormt
het informatierecht van artikel 68 Grondwet een van de pijlers van ons parlementaire
stelsel. Om die reden hebben mijn ambtsvoorgangers in het verleden ervoor gekozen
uw Kamer in een vertrouwelijke technische briefing over de inhoud van enkele rulings
te informeren. Dit betrof echter situaties waarin de Europese Commissie al informatie
in de openbaarheid had gebracht. Het lid Klaver verwees in zijn bijdrage al aan deze
gevallen: het betrof hier bijvoorbeeld de casus van Starbucks, Nike en Converse.
3. Aftrekbaarheid van rente
Aan het lid Klaver heb ik toegezegd om nader te kijken naar een meer gelijke fiscale
behandeling van eigen vermogen en vreemd vermogen. Op Prinsjesdag 2020 heeft dit kabinet
een onderzoek aangekondigd naar de wenselijkheid en vormgeving van een budgettair
neutrale invoering van een vermogensaftrek in de vennootschapsbelasting.3 De bevindingen van dit onderzoek zijn op 13 september 2021 met uw Kamer gedeeld.4 Uit dit onderzoek komt naar voren dat in zijn algemeenheid geldt dat een meer gelijke
fiscale behandeling van eigen vermogen en vreemd vermogen wenselijk is. Het verdient
de voorkeur om een meer gelijke behandeling van eigen vermogen en vreemd vermogen
in internationaal of multilateraal verband te bewerkstelligen. In dat kader heeft
de Europese Commissie (EC) in haar mededeling van 18 mei 2021 – met haar visie op
de Business Taxation for the 21st Century – een voorstel gepubliceerd voor een multilaterale
invoering van een vermogensaftrek dan wel het multilateraal verder beperken van de
aftrekbaarheid van rente.5 Het kabinet is positief gestemd dat de EC aandacht heeft voor de fiscale behandeling
van eigen vermogen en vreemd vermogen. Een Europese gecoördineerde aanpak binnen de
Europese Unie draagt bij aan het voorkomen van mismatches, het tegengaan van belastingontwijking
en leidt tot minder excessieve schuldfinanciering.
Het kabinet zal – in lijn met de motie van het lid Hermans6 – een voorstel indienen om de generieke beperking van renteaftrek (earningsstrippingmaatregel)
verder aan te scherpen door het aftrekpercentage te verlagen van 30% naar 20% van
de fiscale EBITDA7 (grof gezegd: het bruto bedrijfsresultaat). Op deze wijze wordt een meer gelijke
fiscale behandeling van eigen vermogen en vreemd vermogen bewerkstelligd, wat de schokbestendigheid
van de Nederlandse economie ten goede komt. De structurele budgettaire opbrengst van
een verlaging van het aftrekpercentage van 30% naar 20% van de EBITDA – conform de
motie Hermans – is € 0,7 miljard.
4. Ontwijking van de earningsstrippingmaatregel
Het lid Grinwis heeft aandacht gevraagd voor het risico op het «opknippen» van vennootschappen
om vaker gebruik te maken van de drempel (€ 1 miljoen) in de earningsstrippingmaatregel.
De Belastingdienst herkent dit signaal en dit is bij invoering van deze maatregel
ook onderkend.8 In de nota van wijziging inzake de hiervoor genoemde aanscherping van het aftrekpercentage
in de earningsstrippingmaatregel – conform de motie van het lid Hermans9 – zal het kabinet dit in de beschouwing betrekken. De fiscale prikkel om activiteiten
te spreiden over meerdere vennootschappen is op meer plekken in de vennootschapsbelasting
aanwezig, bijvoorbeeld in het verder oplopende verschil tussen het lage en hoge VPB-tarief.
Dit kan leiden tot een toename van fiscaal gemotiveerde constructies.
5. Onderzoek naar beleggingsinstellingen
Het lid Hammelburg heeft gevraagd wanneer de resultaten van het onderzoek naar beleggingsinstellingen
kunnen worden verwacht, welke concrete maatregelen daarin zitten en wat hier al over
zou kunnen worden gemeld.
De aanbesteding van het evaluatieonderzoek naar het regime voor de fiscale beleggingsinstellingen
(fbi) en de vrijgestelde beleggingsinstelling (vbi) is afgerond en het onderzoek zal
in oktober starten.10 De uitkomsten van deze evaluatie worden verwacht in het eerste kwartaal van 2022.11, 12 Afhan
kelijk van de bevindingen van de evaluatie is het aan een volgend kabinet om in een
breder kader beleidskeuzes te maken. Dan zal ook moeten worden gekeken welke specifieke
maatregelen mogelijk en haalbaar zijn.
De Staatssecretaris van Financiën, J.A. Vijlbrief
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.A. Vijlbrief, staatssecretaris van Financiën