Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Haga over het feit dat sollicitanten niet op Schiphol worden aangenomen omdat zij te ver weg wonen
Vragen van het lid Van Haga (Groep Van Haga) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het feit dat sollicitanten niet op Schiphol worden aangenomen omdat zij te ver weg wonen (ingezonden 28 oktober 2022).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 15 november
2022).
Vraag 1
Bent u ermee bekend dat beveiligingsbedrijven sollicitanten afwijzen voor een baan
bij Schiphol omdat zij te ver weg zouden wonen?1
Antwoord 1
Ja, het bericht hierover in de Telegraaf is bij mij bekend.
Vraag 2
Klopt het dat er nog honderden vacatures voor beveiligers te vervullen zijn?
Antwoord 2
Ja, ik ben bekend met het grote personeelstekort op Schiphol.
Schiphol is als luchthavenexploitant verantwoordelijk voor de uitvoering van beveiligingsmaatregelen
en huurt voor de uitvoering particuliere beveiligingsorganisaties in. Schiphol is
met beveiligingsbedrijven en vakbonden in gesprek over het oplossen van de tekorten
en heeft de afgelopen periode maatregelen genomen om de wachtrijen als gevolg van
personeelstekorten aan te pakken.
De Kamer wordt regelmatig geïnformeerd over de drukte op Schiphol en de aanpak daarvan.
Op 14 november is de Kamer over de laatste stand van zaken op de hoogte gesteld2.
Vraag 3
Bent u van mening dat het dan niet uit te leggen is dat sollicitanten worden afgewezen
vanwege de afstand tot Schiphol terwijl zij wel gekwalificeerd zijn?
Antwoord 3
Uit navraag bij de beveiligingsbedrijven blijkt dat ze ook naar de woon-werkafstand
van sollicitanten kijken. Zij geven hierbij aan dat de ervaring leert dat een grote
woon-werkafstand in combinatie met de aard van de werkzaamheden en bijbehorende werktijden
voor beveiligers in de praktijk moeilijk haalbaar is. Daarnaast constateren ze een
hoger ziekteverzuim en hoger verloop bij beveiligers die verder weg wonen. Ik kan
niet beoordelen of dat ook daadwerkelijk zo is, maar ik kan me wel voorstellen dat
beveiligingsbedrijven dergelijke factoren meewegen bij de aanname van personeel vanwege
het belang van continuïteit van dienstverlening.
Vraag 4
Kunt u bij de bedrijven nagaan hoeveel sollicitanten hierdoor zijn afgewezen?
Antwoord 4
Exacte aantallen zijn niet te achterhalen. Ik verwacht evenwel dat beveiligingsbedrijven
graag nieuwe medewerkers vinden en alleen als de woon-werkafstand écht problematisch
is mensen om deze reden niet aannemen.
Vraag 5
Wat is het effect op Schiphol? Hoeveel vluchten meer hadden er kunnen vertrekken als
deze sollicitanten wel waren aangenomen?
Antwoord 5
Dit valt niet te kwantificeren, omdat het aantal vluchten dat kan worden uitgevoerd
van veel meer factoren afhangt. Het is aan Schiphol om op basis van onder andere de
beschikbare beveiligingscapaciteit een inschatting te maken welk aantal vluchten dagelijks
haalbaar en uitvoerbaar is.
Vraag 6
Vindt u dat bedrijven moeten afzien van een bepaalde grens tot waar sollicitanten
mogen wonen?
Antwoord 6
Beveiligings- en afhandelingsbedrijven op Schiphol zouden alles in het werk moeten
stellen om binnen afzienbare tijd aan voldoende en gekwalificeerd personeel te komen
ten behoeve van de dagelijkse operatie op Schiphol. Het is de verantwoordelijkheid
van die bedrijven om daar operationeel invulling aan te geven en aan Schiphol om daar
kritisch op toe te zien.
Vraag 7
Kunt u bij de beveiligingsbedrijven de data opvragen waaruit blijkt dat bij mensen
die verder dan 50 kilometer wonen de kans op uitval sterk toeneemt?
Antwoord 7
Nee, zie het antwoord bij vraag 2, 3 en 4.
Vraag 8
Vindt u de grotere kans op uitval vanwege een grotere afstand tot Schiphol zelf een
goed argument om iemand niet aan te nemen?
Antwoord 8
Het is voor de continuïteit van de operatie op Schiphol wenselijk dat de opkomst van
beveiligers voorspelbaar is. In september was het opkomstpercentage onverwacht laag,
wat leidde tot operationele problemen. Hierover is de Kamer op 4 oktober jl. geïnformeerd3.
Vraag 9
Als de afstand tot een vliegveld het grote probleem is, wordt het dan niet eens tijd
om Lelystad Airport te openen zodat meer mensen de kans hebben op een baan bij een
vliegveld?
Antwoord 9
Voor de eventuele openstelling van Lelystad Airport als overloopluchthaven van Schiphol
moet de luchthaven beschikken over een stikstofvergunning in de zin van de Wet natuurbescherming
(Wnb-vergunning) en moeten de laagvliegroutes kunnen worden opgelost. Deze zaken zullen
naar verwachting enige tijd in beslag nemen. Besluitvorming kan daarom niet eerder
dan medio 2024 plaatsvinden.
Vraag 10
Gebeurt het afwijzen om de afstand tot Schiphol ook bij bijvoorbeeld de afhandelingsbedrijven?
Antwoord 10
Ik heb begrepen dat er bij de afhandelingsbedrijven ook een cirkel van ongeveer 50
kilometer vanaf Schiphol wordt gehanteerd ten behoeve van sollicitaties. Dit is echter
een richtlijn en geen harde grens die gehanteerd wordt. Er zijn ook medewerkers in
dienst die van verder naar Schiphol komen.
Het feit blijft dat Schiphol en ook de afhandelingsbedrijven ondernemingen zijn die
24 uur per dag operationeel zijn. Dit vraagt dat medewerkers in staat zijn om bijvoorbeeld
om 05:00u te beginnen. Als iemand verder dan 50 kilometer van de luchthaven woont
en met het OV moet reizen is het meestal niet mogelijk om dit soort diensten te werken.
Vraag 11
Bent u bereid om hierover met de bedrijven en Schiphol in gesprek te gaan en hun aan
te spreken op hun verantwoordelijkheid?
Antwoord 11
Ik ben voortdurend in gesprek met Schiphol over de drukte en dus ook over deze kwesties.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.