Schriftelijke vragen : Het bericht 'Gebiedsverboden en mobiele flitspalen: zo wil Haagse VVD verkeersaso’s aanpakken’'
Vragen van de leden Koerhuis en Michon-Derkzen (beiden VVD) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat en van Justitie en Veiligheid over het bericht «Gebiedsverboden en mobiele flitspalen: zo wil Haagse VVD verkeersaso’s aanpakken» (ingezonden 28 januari 2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Gebiedsverboden en mobiele flitspalen: zo wil Haagse
VVD verkeersaso’s aanpakken»?1
Vraag 2
Bent u het eens met de stelling dat handhaving van verkeersregels ook in de bebouwde
kom belangrijk is om naleving ervan af te dwingen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 3
Gelet op het feit dat in de Staat van de verkeersveiligheid 2021 (Instituut voor Wetenschappelijk
Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) R-2021-21 en SWOV R-2021-21A) valt te lezen dat
ruim zes op de tien verkeersdoden in 2020 om het leven kwam op gemeentelijke wegen
en uit hetzelfde onderzoek blijkt dat slechts 57% van het verkeer op gemeentelijke
wegen zich aan de snelheid houdt en de naleveing op provinciale wegen nog slechter
is; wat is de relatie tussen de lage naleving van de maximumsnelheid op gemeentelijke
wegen en het hoge aandeel verkeersslachtoffers?
Vraag 4
Onderschrijft u nog altijd de stelling die uw voorganger in het Strategisch Plan Verkeersveiligheid
(SPV) 2030 schreef, namelijk dat handhaving ook een preventieve werking heeft, omdat
een hogere subjectieve pakkans ertoe zal leiden dat bestuurders minder snel overtredingen
zullen begaan? Zo ja, welke inzet komt daaruit voort op risicovolle gemeentelijke
wegen?
Vraag 5
Hoeveel flitspalen staan er op dit moment langs het gemeentelijke wegennet? Hoeveel
boetes zijn hiermee opgelegd de afgelopen jaren? Kunt u inzicht geven in de ernst
van de geconstateerde overtredingen?
Vraag 6
Kunt u toelichten op basis waarvan het Openbaar Ministerie (OM) besluit om flitspalen
in te zetten in gemeenten?
Vraag 7
Gelet op het feit dat uit de cijfers van SWOV volgt dat de risico’s per afgelegde
kilometer voor verkeersdeelnemers op het gemeentelijk wegennet significant groter
zijn dan op snelwegen, hoe weegt u dit hogere risico mee in de inzet van handhaving
door politie en OM?
Vraag 8
Bent u bereid in te gaan op verzoeken zoals uit Den Haag en indien nodig te bezien
of het aantal flitspalen langs gemeentelijke wegen hiervoor kan worden uitgebreid?
Zo nee, waarom niet en hoe verhoudt dit zich tot uw opmerkingen over het belang van
handhaving uit het SPV2030?
Vraag 9
Welke extra inzet pleegt u de komende jaren op notoire verkeersovertreders, gelet
op het feit dat u in het SPV schreef: «Overtreding van de verkeersregels verhoogt
de kans op een ongeval. Dit geldt zeker voor notoire verkeers overtreders. Een groep
verkeersdeelnemers blijft (bewust) overtredingen begaan.»?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
D.A.N. Koerhuis, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Ingrid Michon-Derkzen, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.