Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Koerhuis relaties over gestuntel bij bouw parkeergarage Wormerveer
Vragen van het lid Koerhuis (VVD) aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over gestuntel bij bouw parkeergarage Wormerveer. (ingezonden 19 december 2018).
Antwoord van Minister Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) (ontvangen
16 januari 2019).
Vraag 1
Kent u het bericht «Gestuntel bij bouw parkeergarage Wormerveer»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de mening dat gebouwen gewoon veilig horen te zijn?
Antwoord 2
Ja.
Vraag 3
Is het waar dat in de gemeente Zaanstad er in 2010 en 2011 vijf incidenten met betrekking
tot bouwveiligheid waren, waarbij geen controle kon worden gedaan omdat gegevens ontbraken
en delen al gebouwd waren zonder goedgekeurde constructietekeningen en -berekeningen?
Antwoord 3
Naar aanleiding van deze vraag heb ik navraag gedaan bij de gemeente Zaanstad. Tijdens
de bouw van de parkeergarage is er door de gemeente toezicht gehouden. Hierbij is
vijf keer geconstateerd dat gebouwd werd zonder dat constructietekeningen en -berekeningen
aan de gemeente waren overlegd. De gemeente heeft hierop steeds de bouwer aangesproken
en de bouwer heeft vervolgens alsnog tekeningen en berekeningen ter beoordeling aan
de gemeente gestuurd.
Vraag 4
Is het waar dat de gemeente Zaanstad moeite heeft om structureel voldoende bouwtoezicht
te houden? In hoeverre lost de, in de Tweede Kamer behandelde, Wet Kwaliteitsborging
voor het bouwen dit op?
Antwoord 4
Naar aanleiding van deze vraag heb ik navraag gedaan bij de gemeente Zaanstad. De
gemeente geeft aan het bouwtoezicht uit te voeren overeenkomstig haar vastgestelde
beleid2. Dit beleid is vastgesteld op basis van een risicoanalyse en de uitvoering is afgestemd
op de beschikbare capaciteit aan toezichthouders. Het college van B&W legt hierover
verantwoording af aan de gemeenteraad.
Het wetsvoorstel Kwaliteitsborging voor het bouwen introduceert, in aanvulling op
de rol van het bevoegd gezag bij de vergunningverlening, een onafhankelijke en professionele
kwaliteitsborger die gedurende het hele ontwerp en uitvoeringsproces erop toeziet
dat de bouwwerkzaamheden zo worden uitgevoerd dat voor het bevoegd gezag het gerechtvaardigd
vertrouwen ontstaat dat het eindresultaat van de bouwwerkzaamheden voldoet aan de
bouwtechnische voorschriften. Deze aanvulling is noodzakelijk om de bouwkwaliteit
te verbeteren en omdat het toezicht in complexiteit toeneemt. Bouwwerken worden steeds
complexer en de wettelijke eisen aan gebouwen worden steeds verder uitgewerkt en aangescherpt,
vooral met betrekking energiebesparing en duurzaamheid.
In het nieuwe stelsel verandert derhalve de rol van de gemeente bij de vergunningverlening,
maar blijft het toezicht door het bevoegd gezag op de naleving van de bouwtechnische
voorschriften bestaan. In dat verband kan zij waar nodig haar handhavende bevoegdheid
inzetten op een wijze waarop dat in het specifieke geval naar haar oordeel geëigend
is.
Vraag 5
Bent u bereid om in de gemeente Zaanstad in te grijpen om bouwveiligheid te garanderen
tot de Eerste Kamer de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen heeft behandeld?
Antwoord 5
Ik heb geen bevoegdheid om bij de gemeente Zaanstad in te grijpen.
Vraag 6
Herinnert u zich de Kamervragen, ingezonden op 24 september 2018 over het instorten
van een parkeergarage in Wormerveer, waarbij ik ook heb gevraagd naar bouwtoezicht
op de ingestorte parkeergarage in Eindhoven en op de gesloten parkeergarages in Haarlem,
Bergen op Zoom en Purmerend?
Antwoord 6
Ja.
Vraag 7
Is het waar dat met name kleinere gemeenten moeite hebben om structureel voldoende
bouwtoezicht te houden? Zo ja, wat is daar de oorzaak van? Zo nee, waarom niet? In
hoeverre lost de in de Tweede Kamer behandelde Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen
dit op?
Antwoord 7
Alle gemeenten hebben te maken met de toenemende complexiteit van het bouwtoezicht.
Daarnaast hebben veel gemeenten moeite om voldoende deskundig eigen personeel te werven
voor het uitvoeren van deze wettelijke taak.
Voor de gevolgen van het wetsvoorstel Kwaliteitsborging voor het bouwen verwijs ik
naar mijn antwoord op vraag 4.
Vraag 8
Wat is uw reactie op het bouwtoezicht in de gemeente Eindhoven, waarbij er in de afrondende
fase van de bouw van de parkeergarage bij Eindhoven Airport onvoldoende bouwtoezicht
is gehouden, zoals bleek tijdens het rondetafelgesprek in de Tweede Kamer over veiligheidsrisico’s
bij bouwprojecten op 12 december 2018?
Antwoord 8
Bij het rondetafelgesprek heeft de vertegenwoordiger van de gemeente Eindhoven uw
Kamer geïnformeerd over haar bouwtoezicht. In Eindhoven vindt het toezicht op de bouw
steekproefsgewijs plaats. Voor bouwwerken met een bouwsom van meer dan 5 miljoen euro,
zoals de parkeergarage Eindhoven Airport, wordt gemiddeld 180 uur besteed aan het
toezicht op de bouwplaats. Bij het begin van de bouw van de parkeergarage is volgens
de gemeente vaker een bezoek gebracht (gemiddeld vier keer per maand) dan aan het
einde (gemiddeld 1 keer per maand).
Ik heb naar aanleiding van uw vraag navraag gedaan bij de gemeente Eindhoven. Het
bouwtoezicht dat de gemeente Eindhoven op basis van haar wettelijke taak bij de parkeergarage
heeft uitgevoerd, is overeenkomstig haar vastgestelde beleid. Het toezicht op de constructieve
veiligheid heeft prioriteit van de gemeente en dat verklaart dat de gemeente in het
begin van de bouw, als de constructies worden gemaakt (ruwbouwfase), vaker op de bouwplaats
is geweest dan aan het eind (afbouwfase). Dit is ook het geval geweest bij de parkeergarage,
die in de afbouwfase is ingestort. Het college van burgemeester en Wethouders (B&W)
heeft aan de gemeenteraad verantwoording afgelegd over het toezicht op de parkeergarage.
Er heeft daarmee op het geëigende lokale niveau verantwoording plaatsgevonden over
het toezicht op de parkeergarage.
Vraag 9
Is het waar dat de gemeente Eindhoven moeite heeft om structureel voldoende bouwtoezicht
te houden? In hoeverre lost de, in de Tweede Kamer behandelde, Wet Kwaliteitsborging
voor het bouwen dit op?
Antwoord 9
Naar aanleiding van deze vraag heb ik navraag gedaan bij de gemeente Eindhoven. De
gemeente geeft aan al het bouwtoezicht uit te voeren overeenkomstig haar vastgestelde
beleid en te beschikken over voldoende personeel voor de uitvoering hiervan. Het college
van B&W legt hierover verantwoording af aan de gemeenteraad.
Voor de gevolgen van het wetsvoorstel Kwaliteitsborging voor het bouwen verwijs ik
naar mijn antwoord op vraag 4.
Vraag 10
Bent u bereid om in de gemeente Eindhoven in te grijpen om bouwveiligheid te garanderen
tot de Eerste Kamer de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen heeft behandeld?
Antwoord 10
Ik heb geen bevoegdheid om bij de gemeente Eindhoven in te grijpen.
Vraag 11
Hoe staat het met de uitvoering van de motie-Koerhuis / Beckerman (Kamerstuk 28 325, nr. 185) om onder andere de lopende incidentele inventarisaties van probleemvloeren bij te
houden en naar de Kamer te sturen voor het geplande debat hierover?
Antwoord 11
Deze motie is recent (11 december 2018) aangenomen. Ik bezie thans hoe ik deze motie
ga uitvoeren.
Vraag 12
Wat gaat u doen om te voorkomen dat er in de toekomst nog meer parkeergarages instorten
en om te voorkomen dat hier slachtoffers bij gaan vallen?
Antwoord 12
Bij de incidenten die zijn opgetreden bij parkeergarages op het gebied van constructieve
veiligheid, ga ik, zodra definitieve rapporten over de oorzaak beschikbaar zijn bij
de gemeente, na of er aanleiding is tot landelijke acties bij soortgelijke parkeergarages
of bouwconstructies. Het instorten van de parkeergarage Eindhoven Airport heeft zodoende
geleid tot landelijke actie zowel bij bestaande bouw als nieuwbouw.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.