Lijst van vragen : Lijst van vragen, gesteld aan de regering, over het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2022 bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid (Kamerstuk 36360-VI-2), over het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2022 bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (Kamerstuk 36360-VII-2) en over het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2022 bij het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (Kamerstuk 36360-XIII-2)
2023D22040 VERSLAG HOUDENDE LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
De vaste commissie voor Digitale Zaken heeft een aantal vragen voorgelegd aan de bewindspersonen
van Justitie en Veiligheid, Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties, Economische
Zaken en Klimaat over de brieven van 17 mei 2023 inzake de rapporten Resultaten verantwoordingsonderzoek
2022 bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid, het Ministerie van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties, het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
De voorzitter van de commissie,
Kamminga
De adjunct-griffier van de commissie,
Muller
Vragen inzake het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2022 bij het Ministerie
van Justitie en Veiligheid (Kamerstuk 36 360 VI, nr. 2)
Nr
Vraag
1
Hoeveel algoritmes heeft het Ministerie van J&V aangemeld bij het algoritmeregister?
2
Zijn er andere algoritmes binnen het Ministerie van J&V die vergelijkbare risico's
met zich meebrengen zoals Ritax?
3
Hoe vaak is een Data Protection Impact Assessment (DPIA) in 2022 en in 2023 ingezet
bij de beoordeling van algoritmes?
4
Welke ministeries zijn betrokken bij de besteding van de extra middelen ten aanzien
van de versterking van J&V diensten met betrekking tot vergroting van de weerbaarheid
en veiligheid tegen dreigingen?
5
Welke maatregelen worden de komende jaren uitgevoerd om de weerbaarheid tegen dreigingen
te vergroten? Hoe staat het met de uitvoering van deze maatregelen?
6
Welke maatregelen als onderdeel van het vergroten van de weerbaarheid tegen dreigingen
worden getroffen om de vitale infrastructuur beter te beschermen en weerbaarder te
maken?
7
Kunt u aangeven welke beleidsmaatregelen u voornemens bent te treffen of reeds worden
getroffen per omschreven bestedingsdoel?
8
Kunt u een overzicht geven van het extra budget dat beschikbaar wordt gesteld tussen
2023 en 2027, uitgesplitst per begrotingsjaar? Hoe wordt dit budget verdeeld onder
de 9 betrokken ministeries?
9
Welke subsidies zijn in 2022 verleend om tot realisatie van de omschreven beleidsdoelen
te komen? Kunt u dit uitsplitsen per beleidsdoel en per betrokken ministerie?
10
Kunt u een overzicht geven van de bestedingsplannen per betrokken ministerie en de
daarbij behorende financiële middelen?
11
Onder welk bestedingsdoel valt het beleid dat wordt gevoerd ten aanzien van crisisbeheersing
in het digitale domein? Hoeveel middelen zijn begroot voor de komende jaren om de
weerbaarheid ten aanzien van digitale ontwrichting te vergroten?
12
Kunt u een overzicht geven van de uitvoering van de bestedingsplannen in 2022 uitgesplitst
per betrokken ministerie? Hoeveel is uitgegeven van het beschikbare budget in 2022
per ministerie?
13
Onder welk beleidsdoel valt het cross-sectoraal publiek-privaat oefenen op cyberaanvallen
om zo de digitale weerbaarheid te vergroten? Hoeveel budget is begroot voor de komende
jaren om een structurele oefenagenda op te zetten?
14
Wat is de laatste stand van zaken ten aanzien van de realisatie en uitvoering van
bestedingsplannen voor 2023?
15
Wat is de laatste stand van zaken ten aanzien van de implementatie van de Europese
CER en NIS richtlijn? Wanneer verwacht u deze implementatie af te ronden?
16
Worden er maatregelen getroffen om de besteding van de extra begrote middelen voor
2023 te realiseren? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?
17
Klopt het dat er monitoringsinstrumenten in ontwikkeling zijn om de realisatie van
de bestedingsplannen te verbeteren? Zo ja, welke? Wanneer zullen deze monitoringsinstrumenten
gereed zijn voor gebruik en wanneer verwacht u deze in te kunnen zetten?
18
Worden er maatregelen getroffen om de ontstane achterstand in de uitvoering in te
halen, dan wel te herstellen? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?
Vragen inzake het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2022 bij het Ministerie
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (Kamerstuk 36 360 VII, nr. 2)
Nr
Vraag
19
In hoeverre wordt het doel van een laagdrempelig, bereikbaar stelsel van Informatiepunten
Digitale Overheid (IDO’s) behaald als naar schatting slechts 1% van de doelgroep wordt
bereikt?
20
Hoe kan beter in beeld worden gebracht tegen welke problemen burgers aanlopen bij
contact met de overheid en welke subdoelgroepen daarin moeten worden onderscheiden
en hoe helpt het opstellen van een beleidstheorie hierbij?
21
Kan een overzicht worden gegeven van alle doelen en subdoelen van de IDO’s?
22
Wordt de aanbeveling van de Algemener Rekenkamer dat alle grote uitvoeringsorganisaties
van het Rijk een vast aanspreekpunt krijgen voor medewerkers van IDO’s die burgers
proberen te helpen opgevolgd en, zo ja, hoe en wanneer?
Vragen inzake het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2022 bij het Ministerie
van Economische Zaken en Klimaat (Kamerstuk 36 360 XIII, nr. 2)
Nr
Vraag
23
Wordt de aanbeveling van de Algemene Rekenkamer over het kwetsbaarhedenbeheer bij
de Dienst ICT Uitvoering (DICTU) opgevolgd en, zo ja, hoe?
Overkoepelende / overige vragen die betrekking hebben op bovenstaande rapporten Resultaten
verantwoordingsonderzoek 2022
Geen vragen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.J. Kamminga, voorzitter van de vaste commissie voor Digitale Zaken -
Mede ondertekenaar
S.R. Muller, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.