Direct naar de inhoud Direct naar de hoofdnavigatie Direct naar het zoekveld Direct naar het servicemenu
Logo Tweede Kamer der Staten-Generaal
English
    • Live debatten
    • Plenaire vergaderingen
    • Commissievergaderingen
    • Livestreams
    • Debat Direct
    • Debat Gemist
    • Recessen
    • Uitgelicht
    • Debatten in het kort
    • Voorzitter
    • Presidium
    • Alle Kamerleden
    • Alle fractievoorzitters
    • Fracties
    • Commissies
    • Kennis en onderzoek
    • Integriteit en openbare registers
    • Recente Kamerstukken
    • Amendementen
    • Besluitenlijsten
    • Brieven regering
    • Commissieverslagen
    • Kamervragen
    • Moties
    • Plenaire verslagen
    • Stemmingsuitslagen
    • Wetsvoorstellen
    • Niet op tijd beantwoorde Kamervragen
    • Kamerstukken 1814 - heden
    • Voorzitter
    • De Tweede Kamer
    • De Tweede Kamer vergadert
    • De Nederlandse democratie
    • Van Prinsjesdag tot Verantwoordingsdag
    • Verkiezingen en kabinetsformatie
    • Tweede Kamer door de eeuwen heen
    • De Tweede Kamer en Europa
    • Uw mening telt!
    • Van Wetsvoorstel tot Wet
    • Veelgestelde vragen
    • Reglementen
    • Kindervragenuur
    • Brief aan de Kamer
    • Persinformatie
    • Bezoek de Tweede Kamer
    • Bezoek de Tweede Kamer digitaal
    • Contact
    • Volg de Tweede Kamer online
    • Wet open overheid (Woo)
    • Adres
    • Politieke websites
    • Renovatie Binnenhof
    • Lobbyisten
  • Home
  • Nieuws
  • Kamernieuws
Delen
DelenDelen naar FacebookDelen naar TwitterDelen naar LinkedInDelen via E-mail

Parlementaire enquête naar fraudebeleid en dienstverlening van start

1 februari 2022
De parlementaire enquêtecommissie Fraudebeleid en Dienstverlening is op 3 februari 2022 aan de slag gegaan. De commissie heeft haar voorzitter en ondervoorzitter gekozen en gaat onderzoeken hoe de overheid fraude bestrijdt.
Leden van de parlementaire enquêtecommissie. Vlnr: Michon-Derkzen (VVD), Van Nispen (SP), Van Raan (PvdD), Azarkan (DENK), Belhaj (D66), Maatoug (GL), Peters (CDA), Simons (Bij1).


De constituerende vergadering op donderdag 3 februari markeert de officiële start van de parlementaire enquêtecommissie Fraudebeleid en Dienstverlening. Kamerlid Salima Belhaj (D66) is gekozen als voorzitter van de commissie. Kamerlid Michiel van Nispen wordt ondervoorzitter.

"Wij zullen als één team dit onderzoek gaan uitvoeren, los van onze politieke kleur", sprak Belhaj tijdens de vergadering. "De onbeantwoorde vragen en het geschonden vertrouwen in de rechtsstaat als gevolg van de kinderopvangtoeslagaffaire, is voor de Tweede Kamer de reden om nu haar zwaarste instrument, een parlementaire enquête, in te zetten."

"Ik ben er trots op met deze commissieleden de parlementaire enquête te mogen doen. Het is een bijzondere en eervolle taak, maar ook een lastige taak", zei de voorzitter afsluitend. 

Start

De commissie gaat onderzoek doen naar de dienstverlening, handhaving en fraudebestrijding bij overheidsdiensten. Daarbij kijkt de commissie wat er in de dienstverlening aan burgers is misgegaan en of burgers mogelijkheden hadden om op te komen tegen besluiten van de overheid. Om het fraudebeleid te onderzoeken, gaat de enquêtecommissie onder andere naar de rol van de Tweede Kamer en het gebruik van discriminerende risicoprofielen kijken. De Tweede Kamer stemde op dinsdag 1 februari 2022 voor het onderzoeksvoorstel om een parlementaire enquête uit te voeren naar fraudebeleid en dienstverlening.
 

  • Lees meer over de parlementaire enquêtecommissie Fraudebeleid en Dienstverlening.
  • Lees ook het onderzoeksvoorstel van de tijdelijke commissie Fraudebeleid en Dienstverlening.

Leden

De parlementaire enquêtecommissie Fraudebeleid en Dienstverlening bestaat uit de volgende leden:

  • Salima Belhaj (D66), voorzitter
  • Michiel van Nispen (SP), ondervoorzitter
  • Ingrid Michon-Derkzen (VVD)
  • René Peters (CDA)
  • Senna Maatoug (GroenLinks)
  • Lammert van Raan (PvdD)
  • Farid Azarkan (Denk)
  • Sylvana Simons (BIJ1)

Lees meer over de Kamerleden die onderdeel zijn van de commissie. 

Bekijk de uitlegvideo over de parlementaire enquêtecommissie Fraudebeleid en Dienstverlening:

  • Videotweedekamer-enquete_220201-v2.mp4
  • Ondertitelingtweedekamer-enquete_220131_subs.srt
In 2020 heeft de Tweede Kamer een onderzoek ingesteld naar de kinderopvangtoeslagaffaire. In dit onderzoek werd geconcludeerd dat de grondbeginselen van de rechtsstaat zijn geschonden en veel ouders onterecht zijn beschuldigd van fraude. Naar aanleiding van deze conclusie heeft de Kamer besloten een parlementaire enquête te houden, het zwaarste onderzoeksinstrument dat de Tweede Kamer tot haar beschikking heeft, omdat iedereen moet kunnen vertrouwen op een rechtvaardige behandeling door de overheid.

Daarom gaat de parlementaire enquêtecommissie Fraudebeleid en Dienstverlening onderzoeken hoe de overheid fraude bestrijdt. Daarbij kijkt de commissie wat er in de dienstverlening aan burgers is misgegaan en of burgers mogelijkheden hadden om op te komen tegen besluiten van de overheid. Om het fraudebeleid te onderzoeken, gaat de enquêtecommissie onder andere naar de rol van de Tweede Kamer en het gebruik van discriminerende risicoprofielen kijken.

De parlementaire enquête Fraudebeleid en Dienstverlening is in meerdere fasen opgedeeld:
De enquêtecommissie begint met een verdiepend onderzoek van februari tot en met oktober 2022. Daarvoor kan de commissie informatie opvragen bij betrokken organisaties. Omdat het om een parlementaire enquête gaat, zijn de organisaties verplicht deze informatie te verstrekken.

Van november 2022 tot en met januari 2023 voert de commissie besloten gesprekken met deskundigen en getuigen om extra informatie in te winnen en eerste bevindingen te toetsen.
De openbare verhoren starten. De enquêtecommissie verhoort in de periode februari tot en met mei 2023 personen onder ede. Mensen die worden opgeroepen door de commissie, zijn verplicht te verschijnen en de waarheid te spreken.

Vanaf juni 2023 stelt de enquêtecommissie haar bevindingen en lessen in een eindrapportage op en biedt zij eind 2023 haar eindrapport aan de Tweede Kamer aan. Vervolgens is er een debat over het eindrapport in de Tweede Kamer.

Wilt u op de hoogte blijven van het laatste nieuws over de enquêtecommissie? Kijk dan op www.tweedekamer.nl/PEFD of volg ons via #PEFD

Achtergrond

In 2020 heeft de Tweede Kamer een onderzoek ingesteld naar de zogeheten kinderopvangtoeslagaffaire. De Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag concludeerde toen dat de grondbeginselen van de rechtsstaat zijn geschonden en veel ouders onterecht zijn beschuldigd van fraude. Het eindverslag Ongekend onrecht riep weer nieuwe vragen op. Waren sommige oorzaken van de problemen bij uitvoeringsorganisaties al langer bekend? Wat was de rol van de Tweede Kamer bij de kinderopvangtoeslagaffaire?

Om ook deze vragen te beantwoorden heeft de Tweede Kamer heeft op 11 februari 2021 met algemene stemmen de motie-Marijnissen c.s. aangenomen, die uitspreekt dat een parlementaire enquête naar de dienstverlening, handhaving en fraudebestrijding bij overheidsdiensten wenselijk is.

Om dit onderzoek voor te bereiden, is op 8 juli 2021 de tijdelijke commissie Fraudebeleid en Dienstverlening opgericht. Deze commissie had als opdracht om de Kamer een voorstel te doen voor de onderzoeksopzet. Met dit onderzoeksvoorstel is op 1 februari ingestemd. De enquêtecommissie voert het onderzoek volgens dit voorstel uit.

  • Kamernieuws
  • Persberichten

Over Tweedekamer.nl

  • Colofon
  • Disclaimer
  • Uw privacy
  • Toegankelijkheid
  • Sitemap

Blijf op de hoogte

  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Facebook
  • E-mailattenderingen
  • Podcast
  • Debat Direct

Ambtelijke ondersteuning

  • Organogram
  • Werken bij de Tweede Kamer

Links

  • Politieke websites
  • De Derde Kamer
  • Debat Gemist
  • Open Data Portaal
  • Ontdek de Kamer digitaal
Direct naar het begin van de pagina