Wetsvoorstel : Wet herziening wettelijke grondslagen kerndoelen
In het curriculum wordt opgeschreven wat leerlingen in het primair onderwijs (po) en voortgezet onderwijs (vo) op landelijk niveau moeten kennen en kunnen. Het curriculum wordt vernieuwd.
De kerndoelen voor het po en de laagste klassen van het vo worden aangepast. Ook de eindtermen voor de bovenbouw van het vo. Digitale ervaring (geletterdheid) en burgerschap zijn heel belangrijk in de samenleving. Deze komen dan ook in aangepaste onderwijsdoelen terug.
Deze samenvatting is gebaseerd op het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer.
Activiteiten
Wetgevingsproces
-
24 februari 2025
Het wetsvoorstel is ingediend
-
4 maart 2025
Regeling van werkzaamheden
Regeling van werkzaamheden
Besluit: Koninklijke boodschap, met de erbij behorende stukken, is al rondgezonden en gepubliceerd.
-
13 maart 2025
Procedurevergadering
Procedurevergadering
Besluit: Staatssecretaris verzoeken de Kamer te informeren over het tijdstip van ontvangst bij de Kamer van de definitieve concept kerndoelen Nederlands en Rekenen/Wiskunde en over het tijdpad met cruciale momenten voor invoeren van de kerndoelen.
- Download bestand: Besluitenlijst OCW-procedurevergadering d.d. 13 maart 2025 (PDF)
- Download bestand: Agenda OCW-procedurevergadering d.d. 13 maart 2025 (PDF)
- Download bestand: 36699 Advies Afdeling advisering Raad van State inzake Wijziging van de Wet op het primair onderwijs, de Wet op het primair onderwijs BES, de Wet op de expertisecentra, de Wet voortgezet onderwijs 2020 en de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek in verband met de herziening van de wettelijke grondslagen van de kerndoelen met focus op lezen, schrijven en rekenen (Wet herziening wettelijke grondslagen kerndoelen) (DOCX)
-
19 maart 2025
Wetsvoorstel herziening wettelijke grondslagen kerndoelen
Technische briefing
Besluit: Behandeld.
-
16 april 2025
Wetsvoorstel herziening wettelijke grondslagen kerndoelen
Inbreng verslag (wetsvoorstel)