Behandeling Belastingplan 2021 voortgezet

2 november 2020, wetsvoorstellen - Het Belastingplan bevat alle voornemens van het kabinet op belastinggebied. De Kamer zet de behandeling van het plan voort met minister Ollongren (Binnenlandse Zaken), minister Wiebes (Economische Zaken), staatssecretaris Van Huffelen (Financiën) en staatssecretaris Vijlbrief (Financiën).

Het kabinet presenteert in het Belastingplan een veelheid aan belastingvoornemens voor 2021. Staatssecretaris Vijlbrief zegt dat de omvang te maken heeft met de verschillende doelen van de maatregelen: crisisbestrijding, vergroening, eerlijker belasten en beter belasten.

De grote hoeveelheid voorstellen in het Belastingplan is onder anderen Edgar Mulder (PVV) een doorn in het oog: als je tegen een van de voorstellen bent, moet je gelijk tegen het hele Belastingplan stemmen.

BIK

Private investeringen zijn cruciaal voor de economie, zegt Vijlbrief, maar dit jaar nemen ze af met 10 miljard. Om bedrijven te stimuleren om te investeren komt het kabinet met de Baangerelateerde Investeringskorting. Vijlbrief zegt toe dat hij de resultaten van die BIK zal monitoren.

Nijboer (PvdA) ziet niks in de BIK: de effectiviteit is gering en de werkgelegenheid neemt er eerder door af dan toe. Gerichte, door de overheid gekozen investeringen acht hij veel kansrijker. Stoffer (SGP) wijst erop dat ondernemend Nederland blij is met de BIK, maar hij ziet graag meer kansen voor het mkb. Dat laatste kun je bereiken door gewoon de loonkosten te verlagen, reageert Snels (GroenLinks).

Alkaya (SP) vreest dat juist de winnaars van de crisis met de BIK een duwtje in de rug krijgen. Immers, die bedrijven hebben ruimte om überhaupt te investeren.

Voorkom weglekeffecten, adviseert Omtzigt (CDA). De Nederlandse economie heeft er niks aan als bedrijven met behulp van de BIK een bedrijfsmiddel aanschaffen dat ze vervolgens naar een buitenlandse dochter overplaatsen.

Sparen en beleggen

Een graat in de keel. Dat zegt Lodders (VVD) van de belasting over een fictief rendement van 4% op sparen en beleggen. Daar moeten we vanaf, vindt ook Vijlbrief. Hij zoekt naar manieren om het werkelijk rendement te belasten. De kleine spaarder en belegger zal hij volgend jaar al ontzien.

Van Weyenberg (D66) wijst erop dat mensen met alleen een spaarrekening nu te veel betalen, terwijl mensen die beleggen vaak meer rendement behalen dan 4%. Een belasting van het werkelijk rendement hoeft dus niet minder op te leveren.

Een belasting van het reëel rendement heeft in het verleden "eindeloze discussies" opgeleverd, zegt Nijboer (PvdA). Hij ziet daarom veel meer in een vorm van vermogensbelasting. Dat is een van de opties die op tafel ligt bij de formatie, reageert Vijlbrief.

Toeslagen

Veel ontvangers van kinderopvangtoeslag zijn ten onrechte als fraudeur aangemerkt. De Belastingdienst vorderde in die gevallen de hele toeslag terug. Dat was niet de bedoeling van de wet, zeggen Snels (GroenLinks) en Omtzigt (CDA). Waarom gebeurde dat dan toch? Staatssecretaris Van Huffelen wijst erop dat het besluit van de Belastingdienst tot oktober 2019 steeds in rechtszaken bevestigd is. De wet wordt nu zodanig aangepast dat het niet meer kan voorkomen.

Lodders (VVD) vraagt aandacht voor studenten die halverwege het jaar gaan werken. Als ze zorg- en huurtoeslag ontvangen, kunnen ze aan het eind van het jaar geconfronteerd worden met een forse terugvordering. We moeten zo veel mogelijk doen om deze mensen daarover te informeren, reageert Van Huffelen, zodat ze hun toeslagen in ieder geval zo snel mogelijk stopzetten.

Dat de stroomlijning van de invordering niet per 1 januari 2021 wordt ingevoerd, stelt Omtzigt (CDA) "hevig teleur". Van Huffelen zegt dat het complexer is dan eerder werd gedacht, bijvoorbeeld voor mensen die op twee plekken schulden hebben bij de Belastingdienst, bij de afdelingen inkomsten en toeslagen.

CO2-heffing

Voor de voorgestelde CO2-heffing zijn geen opbrengsten geraamd, zegt minister Wiebes, omdat niet een hoge opbrengst maar vergroening het doel is. De heffing moet een prikkel voor bedrijven zijn om te verduurzamen. En Nederland moet een aantrekkelijk vestigingsland zijn voor duurzame bedrijven.

Bruins (ChristenUnie) dringt aan op een tussentijdse evaluatie in 2024: is de uitstoot al verminderd en liggen er voldoende plannen? Een goed idee, vindt Wiebes, die zo nodig het instrumentarium wil aanpassen. Hij verwijst ook naar de informatie over de voortgang die de jaarlijkse Klimaat- en Energieverkenning biedt.

Waarom is Nederland strenger dan Europa, vraagt Stoffer (SGP). Hij is bang dat bedrijven uit Nederland zullen vertrekken. Snels (GroenLinks) wijst erop dat Nederland vooralsnog flink achterloopt bij de rest van Europa: is de voorgestelde heffing niet juist te laag?

Hoe kan het speelveld in Europa gelijker worden, vraagt Agnes Mulder (CDA). Wiebes antwoordt dat de Europese Green Deal daar al een grote bijdrage aan levert, maar de inzet van de bestaande Europese instrumenten is volgens hem niet voldoende om het Nederlandse doel te halen.

Opslag duurzame energie

Lodders (VVD) is geschrokken van de sterke stijging van de ODE-heffing op de energierekening, die bedoeld is voor vergroening. Zij wijst op problemen die daardoor onder meer in de glastuinbouw ontstaan. Verlaag het tarief in de derde schijf, suggereert Stoffer (SGP).

In het voorjaar van 2021 bekijken we de effecten van de ODE-heffing, zegt Wiebes, die overigens erkent dat het stelsel ingewikkeld is. Hij ziet ook dat sommige vooroplopende glastuinbouwbedrijven een sterk gestegen ODE-rekening krijgen en zegt toe daarop later terug te komen.

Wat wordt er gedaan voor huishoudens die "lijden aan energiearmoede", vraagt Beckerman (SP). Zij wil dat 20% van de ODE-opbrengst wordt gebruikt om huizen te verduurzamen. Kops (PVV) wil helemaal af van de ODE. De minister wijst erop dat het kabinet de ODE "buitengewoon heeft aangepast": in plaats van de helft betalen huishoudens nu nog maar een derde van de ODE-heffing.

Overdrachtsbelasting

Het kabinet wil starters tot 35 jaar geen overdrachtsbelasting meer laten betalen. Vijlbrief erkent dat een leeftijdsgrens arbitrair is, maar wel goed uitvoerbaar. Beckerman (SP) heeft er grote moeite mee: waarom moet een arme 37-jarige starter buiten de boot vallen, terwijl een rijke 25-jarige profiteert?

Woningbouwcorporaties gaan 8% in plaats van 2% overdrachtsbelasting betalen als ze vastgoed verkopen. Compenseer ze via een verlaging van de verhuurderheffing, suggereert Nijboer (PvdA). Minister Ollongren wijst erop dat de corporaties er met alle maatregelen per saldo licht op vooruitgaan.

Bij onderlinge verkopen zouden corporaties onder het 2%-tarief moeten vallen, bepleit Snels (GroenLinks). Uitzonderingen kunnen we niet maken, reageert Ollongren, want dat wordt beschouwd als staatssteun. Voor wooncoöperaties ligt het mogelijk anders, zegt de minister tegen Van Otterloo (50PLUS), die de overdrachtsbelasting voor seniorenwooncoöporaties op 2% wil houden.

Tijdelijke huurverlaging

Huurders bij corporaties met een laag inkomen en een hoge huur hebben recht op een tijdelijke huurverlaging. Daardoor zullen zij 40 euro per maand besparen, zegt Ollongren. In een algehele huurbevriezing, waarvoor Beckerman (SP) pleit, ziet de minister niets: dat helpt de huurders die het het zwaarst hebben minder.

De Kamer sprak eerder over het Belastingplan op 26 oktober. Op 10 en 11 november wordt de behandeling van het Belastingplan afgerond.

Zie ook: