Lijst van vragen : 36820-VIII Verslag houdende een lijst van vragen inzake wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2025 (wijziging samenhangende met de Miljoenennota)
2025D40721 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, belast met het voorbereidend
onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm
van een lijst van vragen.
De voorzitter van de commissie,
Bromet
Adjunct-griffier van de commissie,
Bosnjakovic
Nr
Vraag
1
Wat is het totaalbedrag waarmee DUO1 wordt gekort, gezien dit is verdeeld over verschillende tabellen?
2
Met welke taken moet de DUO stoppen, gezien de kortingen op hun bijdragen?
3
Hoeveel middelbare scholen in Nederland bieden een brede brugklas aan?
4
Per wanneer wordt de subsidieregeling Schoolmaaltijden samengevoegd met de subsidieregeling
School en Omgeving?
5
Hoeveel basisscholen hebben gebruikt gemaakt van de subsidie Basisvaardigheden tot
nu toe in 2025?
6
Hoeveel hebben universiteiten in 2025 uitgegeven aan inhuur van externe beveiliging?
7
Hoeveel kosten hebben universiteiten tot dusver gehad aan tijdens demonstraties dan
wel rellen aangebrachte schade?
8
Wat is de huidige omvang van het totale lerarentekort?
9
Hoeveel van de in 2025 begonnen leraren waren zij-instromer?
10
Hoe en wanneer wordt uitvoering gegeven aan het amendement van het lid Kostić2?
11
Hoe en wanneer wordt uitvoering gegeven aan de aanvullende middelen (€ 78 miljoen)
voor werkdrukverlaging zoals aangekondigd?
12
Hoe wordt het terugdraaien van de onderwijskansenregeling (€ 90 miljoen in 2027 en
€ 177 miljoen vanaf 2028) gedekt?
13
Met hoeveel procent is het aantal studenten op hoger onderwijsinstellingen gegroeid
over de afgelopen 10 jaar? Hoe verhoudt dit zich tot de demografische groei?
14
Wat is op dit moment de participatiegraad in het hoger onderwijs?
15
Kunt u toelichten in welk opzicht de verhouding van de subsidieaanvragen anders is
dan vooraf ingeschat?
16
Wat gaat er gebeuren met de extra € 140.000 voor primair onderwijs in Caribisch Nederland
van de suppletoire begroting september?
17
Wat houdt de volledige verplichting van de subsidieregeling School en Omgeving concreet
in?
18
Wat is de reden voor de mutatie op de subsidie Schoolmaaltijden?
19
Welke opdrachten komen zoal met de suppletoire begroting september voor een bedrag
van bijna € 8 miljoen te vervallen voor het voortgezet onderwijs?
20
Wat veroorzaakt de daling per saldo van € 9,5 miljoen in de uitgaven voor primair
onderwijs?
21
Welke overige subsidies komen zoal met de suppletoire begroting september voor een
bedrag van € 6 miljoen te vervallen voor het voortgezet onderwijs?
22
Welke ontwikkelingen of beleidskeuzes verklaren dat het budget voor SLOA3 in de suppletoire begroting september met bijna een half miljoen euro omhoog gaat?
23
Is er reeds sprake van onderuitputting bij de subsidieregeling Maatschappelijke diensttijd?
Hoe is dat te verklaren?
24
Klopt het dat de structurele bekostiging van het voorgezet onderwijs € 4,2 miljoen
hoger is dan geraamd, terwijl het bedrag dat is uitgegeven aan subsidies € 20 miljoen
minder is dan eerder geraamd?
25
Hoe verklaart u dat middelen voor het NGF4-programma Onderwijshuisvesting worden doorgeschoven naar 2026, terwijl volgens de
VNG5 gemeenten en schoolbesturen met een flinke impuls van € 1,2 miljard de achterstanden
kunnen aanpakken om alle scholen voor 2050 te renoveren en te vernieuwen6?
26
Waarom worden de middelen voor de NGF-programma’s Onderwijshuisvesting en Ontwikkelkracht
doorgeschoven naar 2026?
27
Welke opdrachten komen zoal met de suppletoire begroting september voor een bedrag
van € 3 miljoen te vervallen voor het mbo7?
28
Wat heeft het volledig schrappen van de bijdrage aan het College voor Toetsen en Examens
voor gevolgen voor de organisatie?
29
Met welke taken moet het SBB8 stoppen nu hun bijdrage met meer dan een half miljoen euro wordt gekort?
30
Kunt u toelichten wat de vergelijkbare redenen zijn dat het budget voor de subsidieregeling
Praktijkleren wordt verlaagd en de bekostiging van mbo-instellingen wordt verhoogd?
31
Waarom is verlaging van de subsidieregeling Praktijkleren met € 2,2 miljoen niet terug
te vinden als mutatie in Tabel 3?
32
Waarom is het nodig om vooruitlopend op het Wetsvoorstel Studiefinanciering BES al
bedragen te herschikken?
33
Wat is de looptijd van het aangekondigde onderzoek naar kansrijke interventies op
het gebied van basisvaardigheden in het mbo?
34
Klopt het dat de structurele bekostiging van het hoger onderwijs € 2 miljoen hoger
is dan geraamd, terwijl het bedrag dat is uitgegeven aan subsidies € 23,2 miljoen
euro minder is dan eerder geraamd?
35
Voor welke nieuwe garanties is het bedrag van € 31,1 miljoen verleend?
36
Ziet u reden om de wet aan te scherpen zodat ondubbelzinnig komt vast te staan dat
het automatisch laten vervallen van tentamens na een bepaalde periode niet is toegestaan,
nu de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State op 26 februari 2025 kon uitspreken
dat een algemene beperking van de geldigheidsduur van tentamenresultaten – dus niet
een beperking gemotiveerd per tentamen – rechtsgeldig is, terwijl de Kamer al in 2016
het amendement van de leden Jasper van Dijk en Mohandis9 heeft aangenomen, dat bepaalde dat de geldigheidsduur van met goed gevolg afgelegde
tentamens uitsluitend kan worden beperkt, indien de getentamineerde kennis of inzicht
aantoonbaar verouderd is, of indien de getentamineerde vaardigheden aantoonbaar verouderd
zijn?
37
Voor het wetenschappelijk onderwijs is er een interne overboeking van € 13,5 miljoen
vanuit artikel 16 voor «versterking van de weerbaarheid van universiteiten»; kan gespecificeerd
worden hoe dit bedrag precies wordt ingezet?
38
Kunt u nader toelichten wat voor soort maatregelen er zoal worden beoogd met het versterken
van de weerbaarheid van universiteiten?
39
Hoe worden de € 13,5 miljoen middelen die oorspronkelijk bestemd waren voor wetenschappelijk
onderzoek na de overboeking nu ten goede aan datzelfde doel ingezet?
40
Wat voor activiteiten vallen er onder «Tekorten regio’s» zoals genoemd in Tabel 7?
41
Wat is de reden dat de bekostiging voor regio tekorten € 1,6 miljoen lager is dan
eerder geraamd?
42
Hoe wordt de interne overboeking van € 11,9 miljoen naar DUO ten behoeve van de VDI10 gedekt? Waaraan wordt dit bedrag precies besteed? Waarom stijgen de uitgaven voor
de VDI-Werkplek?
43
Kunt u inzicht geven in hoeveel niet-Nederlandse studenten worden gefinancierd uit
het budget voor studiefinanciering?
44
Wat is het totale bedrag dat naar niet-Nederlandse studenten gaat en hoeveel niet-Nederlandse
studenten krijgen een basisbeurs, aanvullende beurs en studentenreisproduct (graag
uitsplitsen, zowel aantal studenten, bedrag, per product)?
45
Kunt u inzicht geven in hoeveel niet-Nederlandse studenten leningen hebben bij DUO?
46
Kunt u toelichten wat de belangrijkste redenen zijn dat vanuit zowel artikel 11 als
artikel 95 middelen worden overgeboekt naar DUO ten behoeve van de VDI-werkplek?
47
Kunt u de technische bijstellingen van de verplichtingen voor NWO11 Fonds en onderzoek en KNAW12 nader toelichten?
48
Wat gaat de verlaging met € 378.000 van de subsidies voor gender- en lhbti-gelijkheid
2022–2027 in de suppletoire begroting september precies betekenen voor betrokken activiteiten
die moeten worden uitgesteld of afgeblazen?
49
Hoeveel basisscholen en middelbare scholen namen in 2025 erkende lespakketten over
relationele en seksuele vorming af?
50
Wat is de reden voor het dalen van de verplichtingen op het begrotingsartikel 25 Emancipatie?
51
Kunt u toelichten wat de post «Kennisinfrastructuur: Gender en lhbti-gelijkheid 2022–2027»
behelst?
X Noot
1
DUO: Dienst Uitvoering Onderwijs
X Noot
2
Kamerstuk 36 725 VIII, nr. 11
X Noot
3
SLOA: Subsidiëring Landelijke Onderwijsondersteunende Activiteiten
X Noot
4
NGF: Nationaal Groeifonds
X Noot
5
VNG: Vereniging van Nederlandse Gemeenten
X Noot
6
VNG, d.d. 29 november 2024, «Dringend meer geld nodig voor duurzame schoolgebouwen»,
https://vng.nl/nieuws/dringend-meer-geld-nodig-voor-duurzame-schoolgebo…
X Noot
7
mbo: middelbaar beroepsonderwijs
X Noot
8
SBB: Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven
X Noot
9
Kamerstuk 34 251, nr. 80
X Noot
10
VDI: Virtual Desktop Infrastructure
X Noot
11
NWO: Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek
X Noot
12
KNAW: Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
L. Bromet, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
C.H. Bosnjakovic , adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.