Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Saris over het bericht 'UWV gaat opnieuw de fout in, deze keer met de Ziektewet: 55.000 extra dossiers gecontroleerd'
Vragen van het lid Saris (Nieuw Sociaal Contract) aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het bericht «UWV gaat opnieuw de fout in, deze keer met de Ziektewet: 55.000 extra dossiers gecontroleerd» (ingezonden 5 juni 2025).
Antwoord van Minister Van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) (ontvangen 25 juni
2025)
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «UWV gaat opnieuw de fout in, deze keer met de Ziektewet:
55.000 extra dossiers gecontroleerd»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Hoe kijkt u naar de stelling uit het artikel dat met de fouten in de Ziektewet nu
de bingokaart van ellende vol is?
Antwoord 2
Bij UWV werken 22.000 mensen en de dienstverlening is breed en divers. Er gaat veel
goed in de dienstverlening van UWV, maar op dit moment gaat er helaas te veel mis
waar burgers de dupe van zijn. Dat betreur ik.
Voor UWV als geheel ligt er een grote opgave om onder meer de dienstverlening en kwaliteitsborging
te uniformeren en te verbeteren. Zo worden op verschillende plekken structurele controles
opnieuw ingevoerd en wordt er aan verbeteringen in het kwaliteitsmanagementsysteem
gewerkt. Ik blijf de ontwikkelingen die UWV doorvoert nauwlettend volgen en houd daarbij
oog voor de context en druk op de dienstverlening bij UWV. Ook zal aan de hand van
de uitkomsten van onderzoek van de Algemene Rekenkamer worden gekeken naar noodzakelijke
aanpassingen in de sturing, die kunnen bijdragen aan het voorkomen en/of eerder signaleren
van fouten.
Vraag 3
Vanaf welk moment waren deze fouten in Ziektewet bekend binnen het UWV zelf?
Antwoord 3
Eind 2024 is bij een risicogerichte kwaliteitscontrole het probleem binnen UWV aan
het licht gekomen.
Vraag 4
Kunt u ophelderen hoe deze fouten in de Ziektewet al sinds 2016 worden gemaakt maar
pas bijna 10 jaar later openbaar zijn geworden?
Antwoord 4
Door onvoldoende borging in het ICT-systeem was het mogelijk dat het proces van inkomstenkorting
niet of niet volledig werd doorlopen. Hierdoor kon de uitkeringsdeskundige de uitkering
vaststellen, zonder de doorgegeven inkomsten te korten. Uitkeringsgerechtigden en
werkgevers hebben inkomsten doorgegeven, maar UWV heeft deze inkomsten in een deel
van de gevallen niet op de uitkering gekort. In een ander deel heeft UWV deze doorgegeven
inkomsten wel gekort op de uitkering, maar heeft er geen definitieve vaststelling
van de uitkering plaatsgevonden.
Bij een kwaliteitscontrole is dit aan het licht gekomen. Er is een aanvullende signalering
in het systeem ingebouwd, waardoor uitkeringsdeskundigen een signaal ontvangen als
het proces van de inkomstenkorting niet is afgerond. Daarnaast kwam naar voren dat
er bij een (klein) deel van de Wet arbeid en zorg (Wazo) uitkeringen ten onrechte
inkomsten zijn gekort. UWV heeft op dat moment maatregelen genomen om dit in de toekomst
te voorkomen.
Vraag 5
Hoe lang zal het duren om de lopende 3.000 Ziektewet-dossiers te controleren?
Antwoord 5
UWV en mijn ministerie zijn met elkaar in overleg over hoe we omgaan met de situaties
die zich voordoen. Daarin bekijken we ook hoeveel tijd en capaciteit dit vraagt en
hoe dit zich verhoudt tot de andere hersteloperaties. Zodra hier duidelijkheid over
is, informeren we uw Kamer.
Vraag 6
Wat betekent het controleren van de Ziektewet-dossiers voor de andere lopende hersteloperaties
bij het UWV?
Antwoord 6
Zie antwoord vraag 5.
Vraag 7
Wanneer verwacht u opheldering te kunnen geven over de uitvoering en de reikwijdte
van een mogelijke herstelactie?
Antwoord 7
Zodra de herstelaanpak duidelijk is, informeren we uw Kamer hierover zo spoedig mogelijk.
Vraag 8
Bent u bereid om uit te sluiten dat terugvorderingen aan de orde komen als mensen
te veel uitkering hebben ontvangen? Zo niet, waarom niet?
Antwoord 8
Ik ben met UWV in overleg over de herstelaanpak. Zoals toegezegd in het Kamerdebat
over de suppletoire begroting van 17 juni jl. informeer ik uw Kamer voor het plenaire
debat, uiterlijk eind september, over de actuele stand van zaken en financiële gevolgen.
Vraag 9
Deelt u de mening dat het UWV onvoldoende is doordrongen van de gevolgen die fouten
in de uitvoering kunnen hebben op mensen vanwege de reactie «Bij de uitvoering van
complexe wet- en regelgeving gaan helaas soms dingen niet goed»? Zo niet, waarom niet?
Antwoord 9
Uit mijn gesprekken met UWV blijkt wel degelijk dat ook zij zich ten volle bewust
zijn van de impact van fouten op mensen. Ik vind het van belang dat er snel verbeteringen
worden gerealiseerd in de aansturing en de organisatie van UWV, zodat de fouten sneller
in beeld zijn en het aantal fouten wordt teruggedrongen. Over de aanpak voer ik eens
per drie weken overleg met het UWV. Daarbij hebben we ook oog voor de complexiteit
van wet- en regelgeving en de groeiende druk op de organisatie van UWV.
Vraag 10
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden voor het plenaire debat over fouten bij
de berekening van de ziektewetuitkeringen door het UWV?
Antwoord 10
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Y.J. van Hijum, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.