Nota van wijziging : Nota van wijziging
36 678 Wijziging van de Wet toezicht accountantsorganisaties, de Wet op het financieel toezicht, het Burgerlijk Wetboek en enige andere wetten in verband met de implementatie van Richtlijn (EU) 2022/2464 met betrekking tot duurzaamheidsrapportering door ondernemingen (Wet implementatie richtlijn duurzaamheidsrapportering)
Nr. 6 NOTA VAN WIJZIGING
Ontvangen 11 juni 2025
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
In de artikelen IX en X wordt «1 januari 2025» telkens vervangen door «1 januari 2027»
en wordt «1 januari 2026» telkens vervangen door «1 januari 2028».
Toelichting
Deze nota van wijziging strekt tot gedeeltelijke implementatie van Richtlijn (EU)
2025/794 van het Europees Parlement en de Raad van 14 april 2025 tot wijziging van
Richtlijnen (EU) 2022/2464 en (EU) 2024/1760 wat betreft de datums waarop lidstaten
bepaalde vereisten inzake duurzaamheidsrapportering en passende zorgvuldigheid in
het bedrijfsleven moeten toepassen (hierna: Stop-de-klok-richtlijn). Deze nota betreft
enkel de wijziging van de Richtlijn (EU) 2022/2464 met betrekking tot duurzaamheidsrapportering
door ondernemingen (hierna: CSRD). De nota van wijziging wordt mede namens de Staatssecretaris
Rechtsbescherming ingediend.
De Europese Commissie heeft begin 2025 twee initiatieven gelanceerd in het Omnibus
I-pakket die tot doel hebben om de CSRD te vereenvoudigen en de rapporteringsverplichtingen
te stroomlijnen. De initiatieven verlichten daarmee de lasten en nalevingskosten voor
het bedrijfsleven. Ten eerste heeft de Commissie een richtlijnvoorstel gepresenteerd
met inhoudelijke wijzigingen van de CSRD. Daarnaast heeft de Commissie een voorstel
gedaan voor de Stop-de-klok-richtlijn. Deze richtlijn is inmiddels vastgesteld en
in werking getreden en wordt zoals gezegd in deze nota van wijziging deels geïmplementeerd.
Deze richtlijn stelt onder meer de verplichting tot het opstellen van een duurzaamheidsrapportering
met twee jaar uit voor ondernemingen die voor het eerst zouden moeten rapporteren
over boekjaren die op of na 1 januari 2025 en op of na 1 januari 2026 aanvangen. Dit
uitstel voorkomt dat deze ondernemingen eerst een of twee jaar zouden moeten rapporteren,
terwijl ze door de inhoudelijke wijzigingen van de CSRD mogelijk over twee jaar niet
meer onder de reikwijdte van de CSRD vallen. Bovendien heeft de Commissie aangekondigd
de ESRS-standaarden (European Sustainability Reporting Standards; Europese standaarden voor duurzaamheidsverslaggeving) te willen vereenvoudigen.
Het uitstel voorkomt daarmee dat die ondernemingen eerst veel moeite steken in een
uitgebreide rapportering, terwijl die na een of twee jaar mogelijk minder omvangrijk
hoeft te zijn. Op die manier wordt rechtszekerheid gegeven en duidelijkheid aan het
bedrijfsleven verschaft. Ook voorkomt dit dat deze ondernemingen onnodige en vermijdbare
kosten moeten maken.
Ten aanzien van voorliggend wetsvoorstel ziet het uitstel op de wijzigingen in de
Wet op het financieel toezicht (artikel I), het Burgerlijk Wetboek (artikel IV) en
de Wet op de ondernemingsraden (artikel VIII). In verband met de korte implementatietermijn
heeft het kabinet in het kader van het BNC-fiche over het Omnibus I-pakket aangekondigd
om de implementatie van de Stop-de-klok-richtlijn bij nota van wijziging in het voorliggende
wetsvoorstel te verwerken. Ter verdere implementatie van de Stop-de-klok-richtlijn
zal op voordracht van de Staatssecretaris Rechtsbescherming ook het ontwerp van het
Implementatiebesluit richtlijn duurzaamheidsrapportering worden gewijzigd. Dit ontwerpbesluit
hangt momenteel nog voor bij de Eerste Kamer. Daarbij zullen ook de grotendeels technische
en redactionele wijzigingen worden meegenomen die zijn aangekondigd in de inleiding
bij de beantwoording van de vragen van uw Kamer in het kader van de voorhangprocedure.1 Die gewijzigde versie van het ontwerpbesluit zal nogmaals in het kader van de voorhangprocedure
naar uw Kamer en de Eerste Kamer worden gestuurd.
De Stop-de-klok-richtlijn heeft naast uitstel van de CSRD ook betrekking op uitstel
van de CSDDD-richtlijn. De implementatie van de CSDDD valt onder de verantwoordelijkheid
van de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp. Wijzigingen die voortvloeien
uit dit deel van de Stop-de-klok-richtlijn worden opgenomen in het lopende implementatietraject
van de CSDDD, via het nog in te dienen voorstel voor de Wet internationaal verantwoord
ondernemen (Wivo). Voor het implementatiewetsvoorstel voor de CSRD is de urgentie
groot, zodat ervoor is gekozen om deze technische wijziging mee te nemen in deze nota
van wijziging. Dat voorkomt dat een afzonderlijke wetgevingsprocedure moet worden
doorlopen, terwijl de Stop-de-klok-richtlijn uiterlijk op 31 december 2025 moet zijn
geïmplementeerd. Deze aanpak geeft de meeste zekerheid aan het bedrijfsleven dat het
uitstel tijdig wordt geregeld.
De Minister van Financiën, E. Heinen
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E. Heinen, minister van Financiën