Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Joseph over de sluiting van online geldvraagbaak Kandoor
Vragen van het lid Joseph (Nieuw Sociaal Contract) aan de Ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Financiën over het bericht «Juist nu de pensioenvragen zich aandienen, sluit online geldvraagbaak Kandoor zijn loketten» (ingezonden 20 augustus 2024).
Antwoord van Minister Van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid), mede namens de
Staatssecretaris van Financiën (ontvangen 7 oktober 2024). Zie ook Aanhangsel Handelingen,
vergaderjaar 2023–2024, nr. 2558. Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2024–2025, nr. 1.
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel in de Volkskrant1, waarin wordt vermeld dat online geldvraagbaak Kandoor zijn loketten sluit?
Antwoord 1
Ja, daar ben ik mee bekend.
Vraag 2
Deelt u het grote belang van een heldere communicatie over de transitie, nog temeer
omdat dit ook van sterke invloed kan zijn op het sentiment en draagvlak onder de deelnemers?
Antwoord 2
Dit grote belang deel ik zeker. Ik ben van mening dat niet alleen heldere communicatie,
maar ook consistente communicatie zowel door de overheid als de pensioenuitvoerders
en sociale partners, belangrijk is voor het vertrouwen in en het draagvlak voor de
transitie. Om deze redenen is er een uitgebreide meerjarige communicatie-aanpak om
het publiek te informeren. Deze communicatie-aanpak is opgezet en wordt uitgevoerd
door de vakbonden, werkgeversorganisaties, pensioenuitvoerders en SZW. Los van deze
gezamenlijke inspanning hebben de pensioenuitvoerders nog een eigen, wettelijke verantwoordelijkheid
om hun deelnemers te informeren over hun specifieke regeling en persoonlijke situatie.
Een meer uitgebreid overzicht van deze communicatie-aanpak leest u bij mijn antwoord
op vraag 19.
Vraag 3
Wat is uw visie op de timing van deze sluiting, net nu de grootste pensioenhervorming
ooit van start gaat?
Antwoord 3
Om te beginnen wil ik mijn waardering uitspreken voor organisaties die vanuit hun
maatschappelijke betrokkenheid initiatieven ontwikkelen. Zo ook voor APG die met Kandoor
een organisatie heeft opgericht om gratis financiële vragen te beantwoorden. Dat neemt
niet weg dat ik het besluit van APG om te stoppen met Kandoor omdat het niet meer
in hun strategie past respecteer. Uit mijn gesprekken met APG en Kandoor is gebleken
dat mensen vooral vragen stelden over diverse financiële en algemene pensioenzaken
en niet zozeer specifiek over de pensioentransitie. Zoals in mijn antwoord op vraag
2 al aangeven, vind ik het belangrijk dat er helder en consistent wordt gecommuniceerd
over de transitie.
De suggestie van de vragensteller om de functionaliteiten van Kandoor echter ook in
het licht van de pensioentransitie te beschouwen, vind ik terecht en neem ik ter harte.
Ik zal daarom samen met de pensioensector kijken of en in hoeverre de functionaliteiten
van Kandoor mee te nemen zijn in de meerjarige communicatie-aanpak als aanvullende
dienstverlening. Het onderscheidende van Kandoor lijkt vooral te hebben gezeten in
het feit dat zij een goed getrainde chatbot hadden gecombineerd met de aanvulling
vanuit vrijwilligers om diverse financiële vragen, waaronder pensioen, op een laagdrempelige
manier te beantwoorden. Uitgangspunt daarbij is dat het van toegevoegde waarde moet
zijn bovenop de bestaande instrumenten en moet aansluiten bij de behoefte van deelnemers.
Vraag 4
Kunt u aangeven wat de omvang van Kandoor was in aantallen vrijwilligers, en wat de
jaarlijkse kosten waren voor het in de lucht houden van de online geldvraagbaak?
Antwoord 4
Ik heb van Kandoor vernomen dat er enkele tientallen vrijwilligers werkzaam waren.
Ook werd duidelijk dat er jaarlijks ongeveer 1,5 miljoen vragen werden gesteld op
de website. De vragen zagen toe op een breed scala aan financiële onderwerpen van
hypotheken en loonheffingskorting tot AOW en aanvullend pensioen uit de tweede pijler.
Inzicht in de jaarlijkse kosten kan ik u niet geven, dit betreft namelijk bedrijfsvertrouwelijke
informatie van Kandoor.
Vraag 5
Deelt u de mening dat het wenselijk is dat deelnemers in deze complexe transitie,
naast bij pensioenfondsen, ook terecht kunnen bij een online vraagbaak met vragen
over deze stelselhervorming? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
Tijdens de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel is communicatie met de deelnemer
van enorm belang. Hierbij spelen de pensioenuitvoerders een zeer belangrijke rol.
Los van de wettelijke verplichtingen, kennen zij hun deelnemers namelijk het beste.
Niet alleen omdat zij inzage hebben in deelnemersgegevens, maar ook omdat zij door
onderzoeken het beste inzicht hebben in de behoeften van de diverse doelgroepen in
hun deelnemersbestand. In de praktijk besteden pensioenuitvoerders hier volop aandacht
aan, waar de toezichthouder op meekijkt. Van belang is daarom dat de pensioenuitvoerders
hun communicatie nauw afstemmen op die behoeften. De communicatie zal nu nog veelal
algemene informatie bevatten. Naarmate de transitie dichterbij komt informeren de
pensioenuitvoerders hun deelnemers steeds gerichter over wat de nieuwe regeling precies
voor hen betekent. En dat er bij vragen contact kan worden opgenomen met bijvoorbeeld
het klantencontactcentrum. Pensioenuitvoerders zijn hierop voorbereid en richten deze
informatiebehoefte vanuit deelnemers op verschillende manieren in. Dat hierop aanvullend
dan nog een online vraagbraak moet zijn, zal naar mijn mening moeten voortkomen uit
een onderzoek waar deze behoefte duidelijk naar voren komt. Dat is op voorhand dan
ook niet te zeggen. De ervaring van de deelnemers wordt, zoals in de voortgangsrapportage
monitoring wet toekomst pensioenen aangeven, op verschillende wijze gemonitord. Onderdeel
hiervan is de deelnemersmonitor die inzicht zal bieden in de deelnemerservaringen
van (gewezen) deelnemers en pensioengerechtigden tijdens de transitie.
Vraag 6
Indien Kandoor ophoudt te bestaan, door wie of welke organisatie moeten dan de 1.5 miljoen
vragen, die jaarlijks aan Kandoor werden gesteld, worden beantwoord?
Antwoord 6
Voor de meer algemene pensioenvragen is er een aantal opties:
– Voor algemene informatie over de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel is de website
pensioenduidelijkheid.nl. Deze website is een initiatief van SZW, de sociale partners en de pensioensector.
– Het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) bestaat uit fysieke locaties, vaak in bibliotheken
of wijkcentra, waar mensen hulp krijgen met vragen over digitale overheidsdiensten,
zoals pensioenen. Hier is een informatiedocument over de nieuwe pensioenregels en
AOW beschikbaar. Medewerkers zijn getraind om informatie te vinden en begeleiden mensen
naar de juiste informatie en/of organisatie.
– Via mijnpensioenoverzicht.nl kunnen mensen opzoeken bij welke pensioenfondsen, verzekeraars of premiepensioeninstellingen
zij pensioen als werknemer hebben opgebouwd en hoeveel pensioen zij hebben opgebouwd.
– Het Nibud heeft de Geldplannen Pensioen en Bijna met pensioen gemaakt en biedt ook
andere tools en informatie op de Nibud website2.
– Ieder jaar wordt in november een Pensioen3Daagse georganiseerd door Wijzer in geldzaken3. Veel werkgevers, pensioenaanbieders en pensioenadviseurs doen hieraan mee. Tijdens
deze week zijn er activiteiten om werknemers overzicht en inzicht te geven in hun
pensioen, zoals inloopspreekuren, voorlichtingsbijeenkomsten en workshops. Op de website
van Wijzer in geldzaken wordt doorlopend informatie gedeeld over pensioen.
– Voor vragen over AOW en AIO is er informatievoorziening bij de Sociale Verzekeringsbank
en hun helpdesk.
– Voor vragen over belasting en pensioenen is er informatie te vinden bij de Belastingdienst
en via de Belastingtelefoon.
– Binnenkort komt er informatie over pensioen op www.steffie.nl te staan. Op deze website worden onderwerpen in eenvoudige taal uitgelegd.
Vraag 7 en 8
Hoe verhoudt de sluiting van Kandoor zich tot het bericht in Pensioen Pro4 dat pensioenfondsen niet goed voorbereid zijn op (extreme) scenario’s met een grote
stroom vragen van deelnemers in de transitie?
Deelt u de vrees van het bericht in Pensioen Pro dat pensioenfondsen onvoldoende voorbereid
zijn op de mogelijk grote stroom aan vragen die straks op hun afkomt?
Antwoord 7 en 8
Op basis van de signalen die ik krijg, deel ik deze vrees niet. Tijdens de transitie
zijn er diverse verplichtingen voor pensioenuitvoerders, onder andere op het gebied
van risicobeheersing en communicatie aan deelnemers. Ik zie dat pensioenuitvoerders
zich bewust zijn van de mogelijke hoeveelheid aan vragen en zich hierop voorbereiden.
Goede voorbeelden zijn het houden van webinars om direct vragen te beantwoorden. Daarnaast
geven pensioenfondsen aan dat zij van plan zijn te leren van de koplopers die in 2025
overgaan naar het nieuwe stelsel, om daarmee de dienstverlening te optimaliseren voor
de grote groep deelnemers die na 2025 over zal gaan. Ik zie ook niet in dat Kandoor
hier een belangrijke schakel in had kunnen vervullen, aangezien aan Kandoor juist
algemene pensioenvragen werden gesteld. Tijdens de transitie gaat het naar verwachting
om meer specifieke, individuele vragen. Deze specifieke vragen kunnen alleen door
de pensioenuitvoerder worden beantwoord. Naast vragen over pensioen werden aan Kandoor
vragen gesteld over andere geldzaken, gelieerd aan pensioen. Voor dit soort vragen
zijn allerlei alternatieve instanties. Bijvoorbeeld bij gemeenten, sociaal raadslieden
en financieel adviseurs. Daarnaast is er Geldfit. Geldfit biedt op een laagdrempelige
vorm van ondersteuning bij geldzorgen bij mensen aan doordat er niet een website is,
maar ook een chat en app. Verder bestaat de mogelijkheid om vragen per e-mail te stellen.
Geldfit werkt verder samen met gemeenten en vrijwilligersorganisaties zoals Schuldhulpmaatje
en Humanitas, die mensen aan de keukentafel en via 160 inlooppunten helpen bij geldvragen,
zoals beter rondkomen. Het Ministerie van SZW en Geldfit doen samen mediacampagnes,
zodat mensen met geldzorgen deze hulproutes weten te vinden.
Vraag 9
Zo nee, kunt u dan verzekeren dat pensioenfondsen wel voldoende op alle scenario’s
zijn voorbereid en dat zij hun deelnemers antwoorden kunnen geven op al hun vragen?
Antwoord 9
Ik heb er vertrouwen in dat pensioenfondsen en ook de verzekeraars en premiepensioeninstellingen
de vragen van deelnemers voldoende en adequaat kunnen beantwoorden en op diverse scenario’s
zijn voorbereid.
Vraag 10
Indien u die verzekering niet kunt geven, tot welke maatregelen of initiatieven van
uw zijde leidt dit dan?
Antwoord 10
Ik verwijs u hiervoor naar mijn antwoord op vraag 9. Los daarvan zijn er, zoals in
mijn antwoord op vraag 6 aangegeven, verschillende plekken waar de deelnemers het
antwoord op een vraag kan vinden of de vraag kan stellen.
Vraag 11
Wat zijn de beweegredenen van pensioenuitvoerder APG om de financiële ondersteuning
van het platform stop te zetten? Indien u dat niet weet, kunt u daartoe navraag doen
bij APG en de Kamer daarover nader informeren?
Antwoord 11
APG geeft aan gestopt te zijn met Kandoor omdat het niet meer in de huidige strategie
paste. De raad van bestuur van APG wil namelijk dat innovaties aansluiten bij de dienstverlening
aan pensioenfondsklanten en besloot daarom om activiteiten vanuit APG die direct gericht
zijn op deelnemers, zoals Kandoor, te stoppen. Kandoor werd overigens zeven jaar geleden
opgericht als een maatschappelijke initiatief dat mede door hulp van vrijwilligers,
gratis financiële vragen beantwoordde. Bij deze wil ik tevens van de gelegenheid gebruik
maken om de vele vrijwilligers die afgelopen jaren betrokken zijn geweest bij de dienstverlening
van Kandoor te bedanken voor hun inzet.
Vraag 12
Sluit de laagdrempeligheid van het platform Kandoor, over het beantwoorden van allerlei
vragen over geldzaken onder één dak, niet juist naadloos aan bij de visie van de regering
over dit onderwerp? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 12
Het is goed dat er verschillende laagdrempelige routes zijn om geldvragen, inclusief
vragen over pensioen, te beantwoorden. Op dat onderdeel onderscheidde Kandoor zich
alleen niet ten opzichte van andere initiatieven zoals genoemd bij vraag 6. Het onderscheid
zat meer in de combinatie van de chatbot op de website met de vrijwilligers.
Vraag 13
Hoe beoordeelt u de sluiting van de loketten van Kandoor in het licht van de uitkomsten
van een peiling van het Nibud5, waaruit blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders «weinig tot niets» weet
over het nieuwe pensioenstelsel?
Antwoord 13
Uit de meest recente Publieksmonitor pensioenen blijkt dat 59 procent van de respondenten
weet dat de regels over pensioen gaan veranderen. Om dit percentage te verhogen, vinden
er diverse initiatieven vanuit SZW en de pensioensector plaats om de deelnemer te
informeren (zie voor verdere uitwerking het antwoord op vraag 19). De verwachting
is dat de kennis over de nieuwe regels voor pensioen gaat toenemen naar mate pensioendeelnemers
meer op hun individuele situatie toegesneden informatie ontvangen. Zoals eerder aangegeven
heeft Kandoor niet primair gefungeerd als informatieplatform over pensioen en daarmee
dan dus ook niet over het nieuwe pensioenstelsel. Daarvoor is de website pensioenduidelijkheid.nl
in het leven geroepen. Hierdoor zie ik ook geen samenhang tussen de sluiting en de
uitkomsten van een peiling van het Nibud.
Vraag 14
Acht u het aannemelijk dat pensioenfondsen in opmaat naar het nieuwe pensioenstelsel
en ook nog na die overgangsperiode door hun deelnemers «bestookt» zullen worden met
veel vragen over wat deze transitie betekent voor hun pensioen?
Antwoord 14
Ik acht het inderdaad aannemelijk dat er veel vragen van deelnemers zullen zijn, met
name over wat de stelselherziening betekent voor hun eigen pensioen. Pensioenfondsen
bereiden zich daar op voor. Daarom zijn pensioenfondsen verplicht om deelnemers helder
te informeren.
Dat doen zij niet alleen op basis van het wettelijk vastgestelde kader, maar ook vanwege
hun eigen opgezette communicatiebeleid waar ruim aandacht wordt besteed aan de behoeften
van deelnemersdoelgroepen. Beide zullen samenkomen in onder andere het communicatieplan
en de transitie-informatie. Ik zie in de sector veel goede voorbeelden om deelnemers
op diverse manieren te informeren en van antwoorden op hun vragen te voorzien, via
onder meer animaties, webinars, video’s en andere methodes.
Vraag 15
Acht u het eveneens aannemelijk dat het grootste deel van de vragen van de deelnemers
aan de afzonderlijke pensioenfondsen naar verwachting een gelijkluidend karakter en
inhoud zullen hebben?
Antwoord 15
Dat acht ik zeker aannemelijk en om die reden wordt vanuit mijn ministerie veel aandacht
besteed aan het ondervangen van die vragen door op de website pensioenduidelijkheid.nl
hierop antwoorden te plaatsen. Deze wijze van ondervangen past in de eerder genoemde
meerjarige communicatie-aanpak, waarvoor we in gesprek blijven met de pensioensector
om die vragen met een gelijkluidend karakter en inhoud goed in beeld te krijgen.
Vraag 16
Nu pensioenen en de uitvoering daarvan een zaak zijn van werkgevers en werknemers,
ziet u daarom primair een rol weggelegd voor de gezamenlijke pensioenfondsen om al
die vragen tijdig en op een correcte wijze te beantwoorden? Zo nee, kunt u uw antwoord
motiveren?
Antwoord 16
De informatie die een pensioenuitvoerder aan een deelnemer verstrekt moet duidelijk,
tijdig, evenwichtig en correct zijn. Er zijn diverse wettelijke communicatieverplichtingen
voor de pensioenuitvoerders. Dit neemt niet weg dat een pensioenuitvoerder voor bepaalde
informatie afhankelijk kan zijn van de informatie die een werkgever dient te verstrekken,
al dan niet op basis van de informatie van de werknemer. De aanlevering van deze gegevens
dient eveneens tijdig en correct plaats te vinden, zodat een pensioenuitvoerder kan
voldoen aan de communicatieverplichtingen richting deelnemers. Ik zie dit proces daarom
als een gezamenlijke inspanning van zowel pensioenuitvoerders als werkgevers en werknemers.
Daarnaast is het uiteraard goed als sociale partners en/of werkgevers zelf hun werknemers
informeren over hun nieuwe pensioenregeling, bijvoorbeeld via nieuwsbrieven of bijeenkomsten.
Vraag 17 en 18
Erkent u dat een (eventueel nieuw in het leven te roepen) online platform daartoe
mede een adequaat instrument kan zijn en bent u bereid in overleg te treden met de
gezamenlijke pensioenfondsen c.q. hun overkoepelende belangenbehartiger, de Pensioenfederatie,
met als doel dat zij (gezamenlijk) het initiatief daartoe nemen?
Bent u tevens bereid om in dat overleg ook de gezamenlijke pensioenfondsen erop te
wijzen dat Kandoor met zijn online vraagbaak een belangrijke rol speelt in het beantwoorden
van vragen en mogelijk, maar dan voor rekening en verantwoording van de gezamenlijke
pensioenfondsen, een drager kan zijn voor het opzetten van een brede online vraagbaak
die alle vragen van deelnemers van alle pensioenfondsen kan beantwoorden met betrekking
tot de transitie en wat dat voor hun betekent? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 17 en 18
Ik ben het lid Joseph eens dat een gezamenlijk, online platform een adequaat instrument
is om burgers op een eenduidige, laagdrempelige manier te informeren over de pensioentransitie,
in aanvulling op de specifieke, individuele informatie die elke deelnemer via de pensioenuitvoerder
zal ontvangen. De website pensioenduidelijkheid.nl is met dit oogmerk opgezet.
De suggestie van de vragensteller om de functionaliteiten van Kandoor ook in het licht
van de pensioentransitie te beschouwen, vind ik terecht en neem ik ter harte. Ik zal
daarom samen met de pensioensector kijken of en in hoeverre de functionaliteiten van
Kandoor mee te nemen zijn in de meerjarige communicatie-aanpak als aanvullende dienstverlening.
Het onderscheidende van Kandoor lijkt zoals reeds genoemd in mijn antwoord bij vraag
12 vooral te hebben gezeten in het feit dat zij een goed getrainde chatbot hadden
gecombineerd met de aanvulling vanuit vrijwilligers om diverse financiële vragen,
waaronder pensioen, op een laagdrempelige manier te beantwoorden. Uitgangspunt daarbij
is dat het van toegevoegde waarde moet zijn bovenop de bestaande instrumenten en moet
aansluiten bij de behoefte van deelnemers.
Vraag 19
Kunt u een overzicht geven van de huidige voorlichting/campagne van de overheid over
de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel?
Antwoord 19
Om mensen te informeren over de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel is in augustus
2023 door het Ministerie van SZW een meerjarige publiekscommunicatie gestart samen
met vakbonden, werkgeversorganisaties en de pensioenuitvoerders. Bij elke fase van
de communicatie verwijzen we naar de website pensioenduidelijkheid.nl die we samen
met de stakeholders en communicatie-experts hebben ontwikkeld. Daar vinden Nederlanders
toegankelijke en eenvoudige informatie over de nieuwe regels voor pensioen. En verwijzen
we naar de plekken waar mensen hun persoonlijke pensioeninformatie kunnen vinden.
Ook stellen we per fase een communicatietoolbox ter beschikking aan alle partners
die hun deelnemers, klanten, medewerkers, leden of achterban willen informeren over
de nieuwe regels. Zo zetten we zoveel mogelijk «zenders» aan voor een maximaal bereik
en communiceren we consistent.
In het najaar 2023 is gecommuniceerd dat de regels voor pensioenen gaan veranderen
en waarom dat nodig is. Deze generieke boodschap is verspreid via radio, televisie
en online video.
Om de groep van bijna 2,5 miljoen laaggeletterden te informeren, werken we inmiddels
samen met de Informatiepunten Digitale Overheid. Deze fysieke plekken zijn vooral
te vinden in bibliotheken en buurthuizen. Bij deze informatiepunten is informatie
over pensioen en AOW beschikbaar en medewerkers kunnen mensen begeleiden naar de juiste
informatie en/of instantie voor hun vraag. Zo zorgen we dat de informatie niet alleen
online, maar ook fysiek op een laagdrempelige manier beschikbaar is. Ook komt er informatie
op www.steffie.nl te staan. Op deze website worden onderwerpen in eenvoudige taal uitgelegd.
Eind 2024 geven we enige verdieping over de nieuwe regels voor pensioen. We maken
hiervoor gebruik van vier doelgroepsegmenten om aan te sluiten bij verschillende belevingswerelden,
informatie behoeften, kennisniveau en mediagebruik. De segmenten zijn de jongeren
(18–35 jaar), de werkenden (36–55 jaar), de pensioengeoriënteerden (56–67) en de gepensioneerden
(67+ jaar). Dit doen we weer samen met vakbonden, werkgeversorganisaties en de pensioenuitvoerders.
Deze verdieping gebeurt met online video, bannering op websites, radio, print en via
pensioenduidelijkheid.nl.
In 2025 en 2026 volgt een herhaling van de boodschappen. Zodra meer bekend is over
de invulling van de nieuwe pensioenregeling voor de individuele deelnemer, verschuift
het accent naar de specifieke, individuele informatie vanuit de pensioenuitvoerders.
De nadruk komt te liggen op deelnemer specifieke communicatie vanuit pensioenuitvoerders
(wat betekent dit voor mij). Wanneer de pensioenuitvoerder inzage heeft in de arbeidsvoorwaardelijke
afspraken kan de deelnemer specifieke informatie starten. De algemene informatie over
de nieuwe regels zal dan met name eenvoudig vindbaar moeten zijn.
Vraag 20
Welke concrete stappen gaat u zetten naast de al bestaande voorlichting/campagne om
ervoor te zorgen dat pensioendeelnemers geïnformeerd hun situatie onder het nieuwe
stelsel kunnen beoordelen?
Antwoord 20
Ik erken het belang van goede voorlichting aan de pensioendeelnemers in het nieuwe
pensioenstelsel. Dat geldt zowel voor de periode ervoor als erna. Daarom vind ik het
ook belangrijk om hier stevig op in te zetten. Dat gebeurt nu al langs verschillende
wegen. De pensioenuitvoerders zullen de deelnemers informeren over deze transitie,
zie ook het antwoord op vraag 14. Mijn ministerie ondersteunt dit met verschillende
initiatieven, zoals genoemd in antwoord op vraag 19. Daarbij wordt met de pensioensector
samengewerkt om gelijkluidende algemene vragen zo goed en tijdig mogelijk te ondervangen
via bijvoorbeeld pensioenduidelijkheid.nl. Zoals in het antwoord op vraag 17 aangegeven
zal ik samen met de pensioensector onderzoeken in hoeverre de dienstverlening die
door Kandoor werd geboden hier een zinvolle aanvulling op kan zijn. Ik zal uw Kamer
hier nader over berichten.
Vraag 21
Kunt u berichten bevestigen dat er werkgevers zijn die bereid zijn om hun werknemers
een periodiek financieel planningsgesprek aan te bieden, maar dat de Belastingdienst
vindt dat dan sprake is van belast loon en de werknemer loonbelasting verschuldigd
is over die door de werkgever vergoede kosten?
Antwoord 21
Bij een periodiek financieel planningsgesprek worden normaliter uitsluitend de persoonlijke
belangen van de werknemers behartigd. Als dat het geval is en de kosten van het financieel
planningsgesprek worden betaald door de werkgever, vormt dat planningsgesprek een
voordeel in natura voor de werknemer dat fiscaal als loon uit dienstbetrekking kwalificeert.
Dit kan anders zijn als de kosten voor een periodiek financieel planningsgesprek met
name worden gemaakt in het belang van de werkgever, want dat zijn in beginsel bedrijfskosten.
Per situatie dient dus te worden bekeken of de verleende advieswerkzaamheden en diensten
een voordeel zijn voor de werknemer die door de werkgever bewust wordt verstrekt,
waarbij voldoende causaal verband is tussen het voordeel en de dienstbetrekking. Wordt
daaraan voldaan is immers sprake van belast loon.
De Kennisgroep loonheffingen van de Belastingdienst heeft hierover een standpunt gepubliceerd.
Dit standpunt is te raadplegen op www.kennisgroepen.belastingdienst.nl onder «KG:204:2023:18 Persoonlijk pensioenadvies».
Vraag 22
Deelt u de mening dat dit op gespannen voet staat met één van de doelstellingen van
de Wet toekomst pensioenen, namelijk het activeren van de deelnemers, en bent u daarom
bereid om te bepalen dat deze (door de werkgever vergoede) kosten niet tot het loon
worden gerekend?
Antwoord 22
Er is een onderscheid tussen keuzebegeleiding conform de nieuwe norm die is geïntroduceerd
met de Wet toekomst pensioenen en aanvullend persoonlijk advies. Keuzebegeleiding
vindt plaats op grond van art. 48a van de Pensioenwet met als doel deelnemers, gewezen
deelnemers, gewezen partners of pensioengerechtigden in staat te stellen passende
keuzes te maken binnen de pensioenregeling. Keuzebegeleiding wordt niet gekwalificeerd
als loon.
Als een werkgever de kosten vergoedt van een werknemer om een adviseur in te schakelen
voor een aanvullend persoonlijk pensioenadvies, dan is sprake van loon in natura zoals
is aangegeven in het antwoord op vraag 21. Keuzebegeleiding zoals geïntroduceerd met
de Wet toekomst pensioenen wordt echter niet gekwalificeerd als loon. Het is dus mogelijk
om de werknemer te begeleiden bij het maken van keuzes binnen de pensioenovereenkomst
zonder dat de kosten hiervan kwalificeren als loon.
Het kabinet heeft niet het voornemen om kosten voor persoonlijk pensioenadvies aftrekbaar
te maken of niet tot het loon te rekenen. Dit staat ook niet op gespannen voet met
de Wet toekomst pensioenen. De kosten voor keuzebegeleiding worden immers niet tot
het loon gerekend.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Y.J. van Hijum, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid -
Mede namens
F.L. Idsinga, staatssecretaris van Financiën
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.