Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden : Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden
36 613 VI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met Miljoenennota)
Nr. 5
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 4 oktober 2024
De vaste commissie voor Justitie en Veiligheid, belast met het voorbereidend onderzoek
van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst
van vragen met de daarop gegeven antwoorden.
De vragen zijn op 23 september 2024 voorgelegd aan de Minister van Justitie en Veiligheid.
Bij brief van 4 oktober 2024 zijn ze door de Minister van Justitie en Veiligheid beantwoord.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van
het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
De voorzitter van de commissie, Pool
Adjunct-griffier van de commissie, Van Tilburg
Vragen en antwoorden
1
Hoeveel personen die de afgelopen vijf jaar onherroepelijk zijn veroordeeld voor terrorisme
hadden een dubbele nationaliteit? Hoeveel daarvan zijn gedenaturaliseerd? Hoeveel
zijn er daarvan uitgezet?
Het aantal personen dat onherroepelijk is veroordeeld voor terrorisme kan niet (geautomatiseerd)
uit de informatiesystemen van de Rechtspraak en het openbaar ministerie worden afgeleid.
Bovendien wordt sinds enkele jaren informatie over dubbele nationaliteiten niet meer
actief bijgehouden in de Basisregistratie Personen. Wel geldt dat, als bij de Immigratie-
en Naturalisatiedienst (IND) bekend is dat een persoon onherroepelijk is veroordeeld,
de IND nader onderzoekt of de betreffende persoon in het bezit is van een of meer
andere nationaliteiten. Indien uit onderzoek van de IND blijkt dat betrokkene een
tweede nationaliteit heeft, dan start de IND altijd een intrekkingsprocedure op. Sinds
de inwerkingtreding van artikel 14, lid 2, Rijkswet op het Nederlanderschap is in
34 zaken besloten het Nederlanderschap in te trekken, op grond van deze bevoegdheid,
waarvan dertien intrekkingen definitief zijn (peildatum september 2024). Eén intrekking
is vernietigd door de rechter. Nog niet alle intrekkingsprocedures zijn afgerond.
Circa 15 vanwege terrorisme veroordeelde personen met het label nationale veiligheid
zijn uit de caseload van de Dienst Terugkeer en Vertrek aantoonbaar vertrokken. Daarbij
ging het in circa 5 gevallen om een persoon van wie de Nederlandse nationaliteit is
ingetrokken.
2
Wat is volgens de richtlijn van het openbaar ministerie (OM) de te eisen straf voor
deelname aan een terroristische organisatie?
Het openbaar ministerie heeft geen strafvorderingsrichtlijn ter zake van deelname
aan een terroristische organisatie. Terroristische misdrijven vergen naar hun aard
en ernst een maatwerkbenadering. Afhankelijk van de precieze omstandigheden van het
geval en de ernst van de gepleegde misdrijven zal het openbaar ministerie per verdachte
een strafeis bepalen.
3
Wat is volgens de richtlijn van de Rechtspraak de op te leggen straf voor deelname
aan een terroristische organisatie?
Binnen de rechtspraak kennen ze geen richtlijnen. Wel kent de rechtspraak oriëntatiepunten
voor straftoemeting. De oriëntatiepunten voor straftoemeting. vormen een vertrekpunt van denken over de op te leggen straf. Er is geen oriëntatiepunt
voor deelname aan een terroristische organisatie.
4
Wat was in 2019, 2020, 2021, 2022 en 2023 het ophelderingspercentage voor deelname
aan een terroristische organisatie?
Het gevraagde ophelderingspercentage kan niet (geautomatiseerd) uit de informatiesystemen
van het openbaar ministerie worden afgeleid. Wel kan ik uw Kamer aan de hand van de
navolgende cijfers die zijn ingeschreven in het systeem van het openbaar ministerie
in algemene zin inzicht geven over terroristische misdrijven. In 2019, 2020, 2021,
2022 en 2023 zijn respectievelijk 84, 51, 56, 97 en 98 verdachten van terroristische
misdrijven ingeschreven in het systeem van het openbaar ministerie. In 2024 (tot en
met augustus) zijn er 53 verdachten van terroristische misdrijven ingeschreven in
het systeem van het openbaar ministerie. Voor wat betreft het misdrijf deelname aan
een terroristische organisatie (artikel 140a Wetboek van Strafrecht) zijn er in 2019,
2020, 2021, 2022 en 2023 respectievelijk 24, 14, 25, 28 en 21 verdachten ingeschreven
in het systeem van het openbaar ministerie. In 2024 (tot en met augustus) zijn er
13 verdachten van deelname aan een terroristische organisatie ingeschreven in het
systeem van het openbaar ministerie.
5
Wat was de laagst opgelegde celstraf in 2019, 2020, 2021, 2022 en 2023 voor deelname
aan een terroristische organisatie?
Voor het antwoord op deze vraag wordt verwezen naar de tabel in de bijlage.
6
Wat was de hoogst opgelegde celstraf in 2019, 2020, 2021, 2022 en 2023 voor deelname
aan een terroristische organisatie?
Voor het antwoord op deze vraag wordt verwezen naar de tabel in de bijlage.
7
Wat was de gemiddelde celstraf in 2019, 2020, 2021, 2022 en 2023 voor deelname aan
een terroristische organisatie?
Voor het antwoord op deze vraag wordt verwezen naar de tabel in de bijlage.
8
Kunt u aangeven hoeveel gedetineerden van drugsmisdrijven gemiddeld de Nederlandse
staat kosten per jaar? En hoeveel totaal in de afgelopen vijf jaar?
Op basis van 12 maanden (peilmomenten) zaten er in 2023 gemiddeld 1.802 mensen gedetineerd
op basis van een drugsdelict. Het betreft het delict met de zwaarste strafdreiging
waarvoor men gedetineerd is. Het is mogelijk dat een gedetineerde voor veel meer delicten
is gedetineerd. Hierdoor, alsmede vanwege de wijze van registratie, is het delict
met de zwaarste strafdreiging van gedetineerden inzichtelijk gemaakt. Dit is inclusief
extramurale detentie (vorm van vrijheidsbeperking waarbij gevangenen buiten de muren
van een penitentiaire inrichting verblijven). Voor de eerste zes maanden (peilmomenten)
van 2024 betreft het gemiddeld 1.990 mensen.
(Exclusief extramurale detentie respectievelijk 1.650 en 1.875 mensen.)
Op basis van 60 maanden (peilmomenten) zaten er de afgelopen vijf jaar (2019–2023)
gemiddeld 1.708 mensen gedetineerd op basis van een drugsdelict Dit is inclusief extramurale
detentie.
(Exclusief extramurale detentie 1.544 mensen.)
De kosten van detentie in een penitentiaire inrichting zijn niet afhankelijk van het
soort misdrijf waarvan een gedetineerde is verdacht of waarvoor hij is veroordeeld.
De gemiddelde kosten van intramuraal verblijf bedragen € 440 per plaats per dag in
2024 conform de ontwerpbegroting 2025 van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
Dit is op jaarbasis € 160.600. Op basis van 1.544 mensen in intramurale detentie bedragen
de intramurale kosten 248 miljoen euro.
9
Kunt u aangeven hoeveel gedetineerden van vermogensmisdrijven gemiddeld de Nederlandse
staat kosten per jaar? En hoeveel totaal in de afgelopen vijf jaar?
Op basis van 12 maanden (peilmomenten) zaten er in 2023 gemiddeld 1.653 mensen gedetineerd
op basis van een vermogensdelict (zonder geweld). Het betreft het delict met de zwaarste
strafdreiging waarvoor men gedetineerd is. Het is mogelijk dat een gedetineerde voor
veel meer delicten is gedetineerd. Hierdoor, alsmede vanwege de wijze van registratie,
is het delict met de zwaarste strafdreiging van gedetineerden inzichtelijk gemaakt.
Dit is inclusief extramurale detentie (vorm van vrijheidsbeperking waarbij gevangenen
buiten de muren van een penitentiaire inrichting verblijven). Voor de eerste zes maanden
(peilmomenten) van 2024 betreft het gemiddeld 1.514 mensen.
(Exclusief extramurale detentie respectievelijk 1.624 en 1.490 mensen.)
Op basis van 60 maanden (peilmomenten) zaten er de afgelopen vijf jaar (2019–2023)
gemiddeld 1.638 mensen gedetineerd op basis van een vermogensdelict (zonder geweld).
Dit is inclusief extramurale detentie.
(Exclusief extramurale detentie 1.594 mensen.)
De kosten van detentie in een penitentiaire inrichting zijn niet afhankelijk van het
soort misdrijf waarvan een gedetineerde is verdacht of waarvoor hij is veroordeeld.
De gemiddelde kosten van intramuraal verblijf bedragen € 440 per plaats per dag in
2024 conform de ontwerpbegroting 2025 van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
Dit is op jaarbasis € 160.600. Op basis van 1.594 mensen in intramurale detentie bedragen
de intramurale kosten 256 miljoen euro.
10
Kunt u aangeven hoeveel gedetineerden van (vuur)wapenmisdrijven gemiddeld de Nederlandse
staat kosten per jaar? En hoeveel totaal in de afgelopen vijf jaar?
Op basis van 12 maanden (peilmomenten) zaten er in 2023 gemiddeld 181 mensen gedetineerd
op basis van een (vuur)wapenmisdelict (WWM). Het betreft het delict met de zwaarste
strafdreiging waarvoor men gedetineerd is. Het is mogelijk dat een gedetineerde voor
veel meer delicten is gedetineerd. Hierdoor, alsmede vanwege de wijze van registratie,
is het delict met de zwaarste strafdreiging van gedetineerden inzichtelijk gemaakt.
Dit is inclusief 5 extramurale detentie (vorm van vrijheidsbeperking waarbij gevangenen
buiten de muren van een penitentiaire inrichting verblijven). Voor de eerste zes maanden
(peilmomenten) van 2024 betreft het gemiddeld 182 mensen. Op basis van 60 ultimo maandstanden
zaten er de afgelopen vijf jaar (2019–2023) gemiddeld 155 mensen gedetineerd op basis
van een (vuur)wapenmisdelict (WWM). Dit is inclusief 5 extramurale detentie.
De kosten van detentie in een penitentiaire inrichting zijn niet afhankelijk van het
soort misdrijf waarvan een gedetineerde is verdacht of waarvoor hij is veroordeeld.
De gemiddelde kosten van intramuraal verblijf bedragen € 440 per plaats per dag in
2024 conform de ontwerpbegroting 2025 van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
Dit is op jaarbasis € 160.600. Op basis van 150 mensen in intramurale detentie bedragen
de intramurale kosten 24 miljoen euro.
11
Kunt u aangeven hoeveel gedetineerden van geweldsmisdrijven gemiddeld de Nederlandse
staat kosten per jaar? En hoeveel totaal in de afgelopen vijf jaar?
Op basis van 12 maanden (peilmomenten) zaten er in 2023 gemiddeld 3.396 mensen gedetineerd
op basis van een geweldsmisdrijf (inclusief vermogensdelicten met geweld). Het betreft
het delict met de zwaarste strafdreiging waarvoor men gedetineerd is. Het is mogelijk
dat een gedetineerde voor veel meer delicten is gedetineerd. Hierdoor, alsmede vanwege
de wijze van registratie, is het delict met de zwaarste strafdreiging van gedetineerden
inzichtelijk gemaakt. Dit is inclusief 90 extramurale detentie (vorm van vrijheidsbeperking
waarbij gevangenen buiten de muren van een penitentiaire inrichting verblijven). Voor
de eerste zes maanden (peilmomenten) van 2024 betreft het gemiddeld 3.438 mensen inclusief
53 extramurale detentie.
Op basis van 60 maanden (peilmomenten) zaten er de afgelopen vijf jaar (2019–2023)
gemiddeld 3.441 mensen gedetineerd op basis van een geweldsmisdrijf (inclusief vermogensdelicten
met geweld). Dit is inclusief 124 extramurale detentie.
De kosten van detentie in een penitentiaire inrichting zijn niet afhankelijk van het
soort misdrijf waarvan een gedetineerde is verdacht of waarvoor hij is veroordeeld.
De gemiddelde kosten van intramuraal verblijf bedragen € 440 per plaats per dag in
2024 conform de ontwerpbegroting 2025 van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
Dit is op jaarbasis € 160.600. Op basis van 3.317 mensen in intramurale detentie bedragen
de intramurale kosten 533 miljoen euro.
12
Kunt u aangeven hoeveel kosten er gemaakt worden in de opsporing per politiekorps?
De kosten voor de opsporingstaak van politie worden niet separaat geadministreerd.
Daaruit volgt dat er geen inzicht gegeven kan worden in de kosten van opsporing per
eenheid of op specifieke misdrijven. Wel is er inzicht in de capaciteit voor de opsporingstaak.
Twee maal per jaar stuur ik de Tweede Kamer het Halfjaarbericht Politie, voorzien
van een bijlage Kerncijfers politie. Daarin staat dat 20,6% (10.480 fte’s) van de
operationele bezetting de werksoort opsporing betreft (peildatum 31-12-2023).
13
Kunt u aangeven hoeveel kosten er gemaakt worden in de opsporing van specifiek drugsmisdrijven,
vermogensmisdrijven, (vuur)wapenmisdrijven en geweldsmisdrijven per politiekorps?
Voor het antwoord op deze vraag wordt verwezen naar het antwoord op vraag 12.
14
Kunt u aangeven hoeveel kosten er gemaakt worden in de opsporing van specifiek drugsmisdrijven,
vermogensmisdrijven, (vuur)wapenmisdrijven en geweldsmisdrijven in totaal?
Voor het antwoord op deze vraag wordt verwezen naar het antwoord op vraag 12.
15
Kunt u de kosten van de opsporing van een misdrijf per migratieachtergrond opsplitsen?
Voor het antwoord op deze vraag wordt verwezen naar het antwoord op vraag 12.
16
Kunt u per arrondissement aangeven wat de gemiddelde proceskosten zijn voor strafrechtelijke
processen?
Nee. De Rechtspraak heeft geen cijfers over de gemiddelde proceskosten per arrondissement
voor strafzaken. De landelijk gerealiseerde productgroepprijs in strafzaken voor 2023
was € 966,94 (Bron Jaarverslag Rechtspraak 2023).
17
Kunt u een overzicht geven van de kosten voor het gebruik van tolken en vertalers
in strafzaken voor niet-westerse allochtonen in vergelijking met autochtone Nederlanders?
Nee. In de management informatiesystemen van de Rechtspraak is geen informatie aanwezig
over tolken en of een verdachte een (niet-westerse) allochtoon is of een autochtoon.
18
Kunt u aangeven hoeveel gedetineerden met een migratieachtergrond in de afgelopen
vijf jaar zijn veroordeeld voor High Impact Crimes in vergelijking met autochtone
Nederlanders?
Nee. In de management informatiesystemen van de Rechtspraak is geen informatie aanwezig
over een eventuele migratieachtergrond van veroordeelden.
19
Kunt u inzicht geven in de verschillen in recidivepercentages tussen autochtone Nederlanders
en gedetineerden met een niet-westerse migratieachtergrond?
Bij de recidivecijfers vindt geen registratie plaats van (ex-)gedetineerden met een
autochtone of niet-westerse migratieachtergrond. Om die reden kan ik geen antwoord
geven op uw vraag.
20
Kunt u inzicht geven in de verschillen in gemiddelde detentieduur tussen autochtone
Nederlanders en gedetineerden met een niet-westerse achtergrond?
Er vindt binnen DJI geen registratie naar westerse of niet westerse achtergrond plaats.
Om die reden kan ik geen antwoord geven op uw vraag.
21
Kunt u aangeven hoeveel niet-westerse gedetineerden per jaar in detentie komen vanwege
geweldsmisdrijven, en hoe dit zich verhoudt tot de aantallen bij autochtone Nederlanders?
Er vindt binnen DJI geen registratie naar autochtone (of niet-autochtone) achtergrond
plaats. Om die reden kan ik geen antwoord geven op uw vraag.
22
Kunt u toelichten wat de kosten zijn voor herintegratieprogramma's gericht op niet-westerse
allochtonen in vergelijking met die voor autochtone Nederlandse gedetineerden?
Er vindt binnen DJI geen registratie naar autochtone (of niet-autochtone) achtergrond
plaats. Om die reden kan ik geen antwoord geven op uw vraag.
23
Kunt u inzicht geven in het percentage jeugdige gedetineerden met een migratieachtergrond
versus autochtone Nederlandse jongeren en de daarmee samenhangende kosten?
Er vindt binnen DJI geen registratie naar migratieachtergrond plaats. Om die reden
kan ik geen antwoord geven op uw vraag.
24
Kunt u de kosten specificeren voor taalcursussen en cultuurspecifieke begeleiding
die in gevangenissen worden aangeboden aan gedetineerden met een migratieachtergrond,
in vergelijking met de kosten voor autochtone Nederlanders?
Er vindt binnen DJI geen registratie naar migratieachtergrond plaats. Om die reden
kan ik geen antwoord geven op uw vraag.
25
Kunt u aangeven hoeveel gedetineerden met een migratieachtergrond in aanmerking komen
voor vervroegde vrijlating, en hoe dit zich verhoudt tot autochtone Nederlanders?
Er vindt binnen DJI geen registratie naar migratieachtergrond plaats. Om die reden
kan ik geen antwoord geven op uw vraag.
26
Kunt u toelichten hoeveel er jaarlijks wordt uitgegeven aan juridische bijstand voor
gedetineerden met een niet-westerse achtergrond in vergelijking met autochtone Nederlanders?
De gevraagde gegevens zijn niet beschikbaar. Er wordt geen registratie bijgehouden
van de al dan niet-westerse achtergrond van de rechtzoekende.
27
Wat is het aandeel van personen met een niet-westerse achtergrond in preventieve hechtenis
in Nederland en hoe verhoudt dit zich tot het aandeel van autochtone Nederlanders?
Het openbaar ministerie registreert niet of personen die in preventieve hechtenis
genomen zijn wel of niet een westerse achtergrond hebben.
28
Hoeveel van de gedetineerden met een niet-westerse achtergrond hebben een asielachtergrond?
Er vindt binnen DJI geen registratie naar migratieachtergrond plaats. Om die reden
kan ik geen antwoord geven op uw vraag.
29
Kunt u aangeven hoe vaak migratieachtergrond of cultuurfactoren worden meegenomen
in strafverlichtende en strafverzwarende beslissingen omtrent strafmaat?
Nee. Om deze vraag te kunnen beantwoorden zou jurisprudentieonderzoek nodig zijn.
Als dit een factor is geweest dan zal dit uit het vonnis blijken.
30
Kunt u aangeven hoe dit de kosten en duur van detentie beïnvloedt?
Er vindt binnen DJI geen registratie naar migratieachtergrond plaats. Om die reden
kan ik geen antwoord geven op uw vraag.
31
Kunt u aangeven welke specifieke reclasseringskosten er zijn voor gedetineerden met
een migratieachtergrond? Kunt u dit uitsplitsen naar nationaliteit en succes in de
uitzetting?
Er zijn geen specifieke reclasseringskosten voor gedetineerden met een migratieachtergrond.
Het is daarom ook niet mogelijk deze uit te splitsen.
32
Kunt u een overzicht geven van de aantallen niet-westerse allochtonen die in Nederland
worden vastgehouden in vreemdelingenbewaring?
Er vindt binnen DJI geen registratie naar westerse of niet westerse achtergrond plaats.
Om die reden kan ik geen antwoord geven op uw vraag.
33
Kunt u toelichten hoeveel gedetineerden met een migratieachtergrond in aanmerking
komen voor deportatie na hun straf, en welke kosten hierbij komen kijken?
Er vindt binnen DJI geen registratie naar migratieachtergrond plaats. Om die reden
kan ik geen antwoord geven op uw vraag.
34
Hoeveel procent van de gedetineerden met een migratieachtergrond ontvangt geestelijke
zorg tijdens detentie, en hoe verhouden deze kosten zich tot die van autochtone gedetineerden?
Er vindt binnen DJI geen registratie naar migratieachtergrond plaats. Om die reden
kan ik geen antwoord geven op uw vraag. Wat ik wel kan aangeven is dat de Dienst Geestelijke
Verzorging bestaat uit zeven denominaties, oftewel religieuze -en levensbeschouwelijke
stromingen.
35
Kunt u de relatie toelichten tussen sociaal-economische achterstand en detentie van
personen met een migratieachtergrond, en hoe dit de kosten voor de samenleving beïnvloedt?
De relatie tussen de sociaal-economische achterstand van een persoon en veelvoorkomend
crimineel gedrag is vrij goed gedocumenteerd. Daaruit volgt dat iemands migratieachtergrond,
los van de sociaal-economische achterstand van die persoon, een minder duidelijk effect
heeft op crimineel gedrag. Er zijn daarnaast aanwijzingen dat zowel een zwakkere sociaaleconomische
positie als een migratieachtergrond de kans vergroot dat mensen, als ze eenmaal crimineel
gedrag vertonen, uiteindelijk in de gevangenis terecht komen. Het WODC doet daar momenteel
meer onderzoek naar.
36
Kunt u aangeven hoeveel niet-westerse allochtonen in de afgelopen vijf jaar in Nederland
zijn veroordeeld voor zedenmisdrijven, en wat de kosten hiervan zijn vergeleken met
die van autochtone Nederlanders?
Nee. In de management informatiesystemen van de Rechtspraak is geen informatie aanwezig
over een eventuele migratieachtergrond van veroordeelden.
37
Kunt u aangeven hoeveel toevoeging er voor juridische bijstand wordt verleend per
misdrijf, uitgesplitst per arrondissement?
De gevraagde gegevens zijn niet beschikbaar. Het verlenen van een toevoeging in een
strafzaak is gekoppeld aan de soort rechtbank waarvoor de zaak dient. Dat is bijvoorbeeld
«overtredingen, dienend voor de sector kanton», «jeugdstrafzaken», «enkelvoudige kamer»
en «meervoudige kamer». Er is geen registratie per misdrijf waarvan de rechtzoekende
wordt verdacht.
38
Kunt u aangeven hoeveel een landelijke aanpak preventief fouilleren zou kosten?
Preventief fouilleren is een lokale verantwoordelijkheid (geen landelijke) en wordt
uitgevoerd door operationele politiemensen in de betreffende politie-eenheid. De mate
van inzet is een afweging binnen het geheel aan werk en prioriteiten. Die afweging
wordt eveneens op lokaal niveau gemaakt. Extra inzet op preventief fouilleren gaat
niet gepaard met extra personele kosten, maar wel ten koste van andere taken.
39
Kunt u aangeven welke effecten een aanpak preventief fouilleren zouden hebben op de
overige delen van de begroting?
In algemene zin zijn de effecten van preventie (dus ook het voorkomen en bestrijden
van wapenbezit en – geweld door fouilleeracties) lastig te kwantificeren. Het voorkomen
van strafbare feiten vanwege preventief fouilleren ontlast de ketenpartners. Preventief
fouilleren kan tegelijkertijd een groter deel aan strafbare feiten opleveren (indien
bij de controle wapens worden aangetroffen en dus een overtreding van de Wet wapens
en munitie opleveren). Dat werkt door in de keten.
40
Hoeveel eerwraakmisdrijven werden er de afgelopen vijf jaar gepleegd in Nederland,
graag uitgesplitst per kleinst mogelijke geografische eenheid?
In de jaren 2019 t/m 2023 zijn bij het Landelijk Expertisecentrum Eer gerelateerd
Geweld (LEC EGG) 43 incidenten betreffende moord/doodslag aangemeld waarbij een eermotief
werd vermoed. Na onderzoek bleken er 13 zaken daadwerkelijk eerwraak te betreffen
(het doden om de eer te herstellen). De politiecijfers worden op landelijk niveau
geregistreerd.
41
Hoeveel van de eerwraakmisdrijven in de afgelopen vijf jaar werden door mensen met
een migratieachtergrond gepleegd?
De LEC EGG publiceert jaarlijks een jaarverslag met de cijfers over eer gerelateerd
geweld1, met een inschatting van de etnische achtergrond waartegen de casuïstiek zich heeft
afgespeeld. Het gaat hier om een inschatting van die achtergrond door de behandelende
politieambtenaren.
42
Hoeveel femicidemisdrijven werden er de afgelopen vijf jaar gepleegd in Nederland,
graag uitgesplitst per kleinst mogelijke geografische eenheid?
Van de 412 vrouwen die in de periode 2014–2023 zijn omgebracht zijn er 307 vrouwen
gedood door hun (ex-)partner, ouder of ander familielid (75%). Voor de geografische
spreiding van slachtoffers van moord of doodslag (uitgesplitst in mannen en vrouwen)
in de periode 2014–2023 wordt verwezen naar de tabel van het CBS in de bijlage. Dit
gaat om alle vrouwelijke slachtoffers van moord en doodslag, niet alleen om femicide.
Voor meer gedetailleerde informatie, zie de publicatie van het CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2024/35/slachtoffers-moord-en-doodsla….
43
Hoeveel van de femicidemisdrijven in de afgelopen vijf jaar werden door mensen met
een migratieachtergrond gepleegd?
Voor het antwoord op deze vraag wordt verwezen naar het antwoord op vraag 42.
44
Hoeveel verdachten met een migratieachtergrond gingen in hoger beroep in de afgelopen
vijf jaar? Hoeveel procent is dit meer/minder dan autochtone Nederlanders?
In de management informatiesystemen van de Rechtspraak is geen informatie aanwezig
over een eventuele migratieachtergrond van veroordeelden.
45
Kunt u aangeven hoeveel procent van de daders en van de slachtoffers bij belediging
(art. 266 van het Wetboek van Strafrecht (Sr)) een migratieachtergrond hebben?
In de management informatiesystemen van de Rechtspraak is geen informatie aanwezig
over of een veroordeelde of een slachtoffer een migratieachtergrond heeft. We kunnen
de vraag daarom niet beantwoorden.
46
Kunt u aangeven hoeveel procent van de daders en van de slachtoffers bij groepsbelediging
(art. 137c Sr) een migratieachtergrond hebben?
In de management informatiesystemen van de Rechtspraak is geen informatie aanwezig
over of een veroordeelde of een slachtoffer een migratieachtergrond heeft. We kunnen
de vraag daarom niet beantwoorden.
47
Hoeveel procent van de niet-westerse gedetineerden heeft geen verblijfsstatus, en
wat zijn de bijkomende kosten voor hun detentie en eventuele uitzetting?
Er vindt binnen DJI geen registratie naar migratieachtergrond plaats. Om die reden
kan ik geen antwoord geven op uw vraag.
48
Kunt u aangeven hoeveel procent van de daders en van de slachtoffers bij haatzaaien
(art. 137d Sr) een migratieachtergrond hebben?
In de management informatiesystemen van de Rechtspraak is geen informatie aanwezig
over of een veroordeelde of een slachtoffer een migratieachtergrond heeft. We kunnen
de vraag daarom niet beantwoorden.
49
Kunt u aangeven in hoeverre culturele achtergrond meespeelt in de strafbepaling bij
misdrijven als eerwraak?
Nee. Om deze vraag te kunnen beantwoorden zou jurisprudentieonderzoek nodig zijn.
50
Kunt u aangeven hoeveel procent van de daders en van de slachtoffers van straatroof
een migratieachtergrond hebben?
In de management informatiesystemen van de Rechtspraak is geen informatie aanwezig
over of een veroordeelde of een slachtoffer een migratieachtergrond heeft. We kunnen
de vraag daarom niet beantwoorden.
51
Kunt u daders en slachtoffers van straatroof uitsplitsen naar leeftijd?
Voor het aantal zaken waarin straatroof bewezen is verklaard, naar jaar afdoening
door de rechter in 1e aanleg en naar leeftijd verdachte, wordt verwezen naar de bijlage. In de management
informatiesystemen van de Rechtspraak is geen informatie aanwezig over slachtoffers.
52
Kunt u aangeven hoeveel procent van de daders en van de slachtoffers van doodslag
een migratieachtergrond hebben?
In de management informatiesystemen van de Rechtspraak is geen informatie aanwezig
over of een veroordeelde of een slachtoffer een migratieachtergrond heeft. We kunnen
de vraag daarom niet beantwoorden.
53
Kunt u aangeven hoeveel procent van de daders en van de slachtoffers van seksuele
misdrijven een migratieachtergrond hebben?
In de management informatiesystemen van de Rechtspraak is geen informatie aanwezig
over of een veroordeelde of een slachtoffer een migratieachtergrond heeft. We kunnen
de vraag daarom niet beantwoorden.
54
Kunt u een lijst verschaffen met de procentuele suppletie op het originele budget
voor de gehele begroting, compleet uitgesplitst per artikel, deelartikel en onderwerp?
In de bijlage treft u dit overzicht aan van de suppletie in percentage en bedrag.
55
Kunt u aangeven hoeveel niet-westerse gedetineerden gemiddeld per jaar de Nederlandse
staat kosten? En hoeveel totaal in de afgelopen vijf jaar?
Er vindt binnen DJI geen registratie naar migratieachtergrond plaats. Om die reden
kan ik geen antwoord geven op uw vraag.
56
Kunt u aangeven hoeveel niet-Nederlandse gedetineerden gemiddeld per jaar de Nederlandse
staat kosten? En hoeveel totaal de afgelopen vijf jaar?
De kosten voor het gevangeniswezen staan op blz. 113 van de JenV-ontwerpbegroting 2025. In de ontwerpbegroting is te lezen dat de dagprijs van een
gevangenisplaats in 2024 440 euro bedraagt (160.600 euro per jaar). In 2025 435 euro
per plaats per dag (157.775 euro per jaar). In 2026 451 euro per plaats per dag (164.615
per jaar). In 2027 462 euro per plaats per dag (168.630 euro per jaar). In 2028 458 euro
per plaats per dag (167.670 euro per jaar). In 2029 463 euro per plaats per dag (168.995 euro
per jaar). DJI registreert niet naar herkomstland of migratieachtergrond. Een uitsplitsing
in de kosten kan dan ook niet worden gemaakt.
De afgelopen 5 jaar bedroeg de gerealiseerde kosten per intramurale plaats per dag
in het gevangeniswezen: 290 euro in 2019, 315 euro in 2020, 324 euro in 2021, 345 euro
in 2022 en 387 euro in 2023.
57
Kunt u aangeven hoeveel gedetineerden van seksuele misdrijven gemiddeld de Nederlandse
staat kosten per jaar? En hoeveel totaal in de afgelopen vijf jaar?
Op basis van 12 ultimo maandstanden zaten er in 2023 gemiddeld 497 mensen gedetineerd
op basis van een seksueel misdrijf. Het betreft het delict met de zwaarste strafdreiging
waarvoor men gedetineerd is. Dit is inclusief 8 extramurale detentie. Voor de eerste
zes maanden van 2024 betreft het gemiddeld 542 mensen, inclusief 5 extramurale detentie.
Op basis van 60 ultimo maandstanden zaten er de afgelopen vijf jaar (2019–2023) gemiddeld
459 mensen gedetineerd op basis van een seksueel misdrijf. Dit is inclusief 15 extramurale
detentie.
De kosten van detentie in een penitentiaire inrichting zijn niet afhankelijk van het
soort misdrijf waarvan een gedetineerde is verdacht of waarvoor hij is veroordeeld.
De gemiddelde kosten van intramuraal verblijf bedragen € 440 per plaats per dag in
2024 conform de ontwerpbegroting 2025 van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
Dit is op jaarbasis € 160.600. Op basis van 444 mensen in intramurale detentie bedragen
de intramurale kosten € 71 mln.
58
Kunt u aangeven hoeveel gedetineerden van eerwraakmisdrijven gemiddeld de Nederlandse
staat kosten per jaar? En hoeveel totaal in de afgelopen vijf jaar?
Wetboek van Strafrecht kent geen aparte strafbepaling voor eerwraak. In het centrale
DJI-registratiesysteem worden delicten vastgelegd op basis van het Wetboek van Strafrecht.
Om die reden is het niet mogelijk om deze vraag te beantwoorden.
59
Kunt u aangeven hoeveel gedetineerden van femicidemisdrijven gemiddeld de Nederlandse
staat kosten per jaar? En hoeveel totaal in de afgelopen vijf jaar?
Het Wetboek van Strafrecht kent geen aparte strafbepaling voor feminicide. In het
centrale DJI-registratiesysteem worden delicten vastgelegd op basis van het Wetboek
van Strafrecht. Om die reden is het niet mogelijk om deze vraag te beantwoorden.
60
Kunt u aangeven hoeveel gedetineerden van straatroof gemiddeld de Nederlandse staat
kosten per jaar? En hoeveel totaal in de afgelopen vijf jaar?
Het Wetboek van Strafrecht kent geen aparte strafbepaling voor straatroof. In het
centrale DJI-registratiesysteem worden delicten vastgelegd op basis van het Wetboek
van Strafrecht. Om die reden is het niet mogelijk om deze vraag te beantwoorden.
61
Kunt u aangeven hoeveel gedetineerden van doodslag gemiddeld de Nederlandse staat
kosten per jaar? En hoeveel totaal in de afgelopen vijf jaar?
Op basis van 12 ultimo maandstanden zaten er in 2023 gemiddeld 1.221 mensen gedetineerd
op basis van doodslag (artikel 287, 288 en 288A WvS). Dit is inclusief 41 extramurale
detentie. Voor de eerste zes maanden van 2024 betreft het gemiddeld 1.222 mensen,
inclusief 23 extramurale detentie.
Op basis van 60 ultimo maandstanden zaten er de afgelopen vijf jaar (2019–2023) gemiddeld
1.148 mensen gedetineerd op basis van doodslag. Dit is inclusief 47 extramurale detentie.
De kosten van detentie in een penitentiaire inrichting zijn niet afhankelijk van het
soort misdrijf waarvan een gedetineerde is verdacht of waarvoor hij is veroordeeld.
De gemiddelde kosten van intramuraal verblijf bedragen € 440 per plaats per dag in
2024 conform de ontwerpbegroting 2025 van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
Dit is op jaarbasis € 160.600. Op basis van 1.101 mensen in intramurale detentie bedragen
de intramurale kosten € 177 mln.
62
Kunt u aangeven hoeveel gedetineerden van verkrachtingsmisdrijven gemiddeld de Nederlandse
staat kosten per jaar? En hoeveel totaal in de afgelopen vijf jaar?
Op basis van 12 ultimo maandstanden zaten er in 2023 gemiddeld 208 mensen gedetineerd
op basis van verkrachting (artikel 242 WvS). Dit is inclusief 2 extramurale detentie.
Voor de eerste zes maanden van 2024 betreft het gemiddeld 237 mensen, inclusief 3 extramurale
detentie. Op basis van 60 ultimo maandstanden zaten er de afgelopen vijf jaar (2019–2023)
gemiddeld 206 mensen gedetineerd op basis van verkrachting. Dit is inclusief 5 extramurale
detentie.
De kosten van detentie in een penitentiaire inrichting zijn niet afhankelijk van het
soort misdrijf waarvan een gedetineerde is verdacht of waarvoor hij is veroordeeld.
De gemiddelde kosten van intramuraal verblijf bedragen € 440 per plaats per dag in
2024 conform de ontwerpbegroting 2025 van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
Dit is op jaarbasis € 160.600. Op basis van 201 mensen in intramurale detentie bedragen
de intramurale kosten € 32 mln.
63
Kunt u aangeven hoeveel gedetineerden gemiddeld de Nederlandse staat kosten per jaar?
En hoeveel totaal in de afgelopen vijf jaar?
De kosten voor het gevangeniswezen staan op blz. 113 van de JenV-ontwerpbegroting 2025. In de ontwerpbegroting is te lezen dat in 2023 de kosten voor
het gevangeniswezen € 1,372 mrd. bedroegen. In 2024 is dit € 1,575 mrd.
64
Kunt u aangeven hoeveel personen met een migratieachtergrond per jaar de Nederlandse
gevangenissen instromen voor drugsmisdrijven in vergelijking met autochtone Nederlanders?
Er vindt binnen DJI geen registratie naar migratieachtergrond plaats. Om die reden
kan ik geen antwoord geven op uw vraag.
65
Kunt u een totaaloverzicht geven van alle herkomstlanden van gedetineerden en de gemiddelde
gevangenisstraf die gedetineerden uit deze landen hebben opgelegd gekregen?
Er vindt in het centrale DJI-registratiesysteem geen registratie plaats naar herkomstland.
Deze vraag kan dus niet beantwoord worden.
66
Kunt u een totaaloverzicht geven van specifieke aantallen gedetineerden per herkomstland
voor 2023 en de huidige samenstelling van Nederlandse gevangenissen?
Er vindt in het centrale DJI-registratiesysteem geen registratie plaats naar herkomstland.
Deze vraag kan dus niet beantwoord worden.
67
Kunt u aangeven hoeveel niet-westerse gedetineerden op dit moment in Nederlandse gevangenissen
verblijven?
Er vindt binnen DJI geen registratie naar westerse of niet westerse achtergrond plaats.
Om die reden kan ik geen antwoord geven op uw vraag.
68
Kunt u aangeven hoeveel niet-westerse gedetineerden in 2023 in Nederlandse gevangenissen
verbleven?
Er vindt binnen DJI geen registratie naar westerse of niet westerse achtergrond plaats.
Om die reden kan ik geen antwoord geven op uw vraag.
69
Kunt u aangeven hoeveel een gedetineerde gemiddelde de Nederlandse staat kost? Kunt
u dit aangeven per jaar?
De kosten voor het gevangeniswezen staan op blz. 113 van de JenV-ontwerpbegroting 2025. In de ontwerpbegroting is te lezen dat de dagprijs van een
gevangenisplaats in 2024 440 euro bedraagt, per jaar maakt dat 160.600 euro. In 2025
435 euro per plaats per dag (158.775 euro per jaar). In 2026 451 euro per plaats per
dag (164.615 euro per jaar). In 2027 462 euro per plaats per dag (168.630 euro per
jaar). In 2028 458 euro per plaats per dag (167.170 euro per jaar). In 2029 463 euro
per plaats per dag (168.995 euro per jaar).
70
Wegen de kosten van het overplaatsen van gedetineerden naar andere EU-lidstaten op
tegen de geschatte kosten van het mogelijk uitbreiden van Nederlandse gevangenissen
of herverdeling van gedetineerden over onze gevangenissen?
Ik ben in gesprek met Estland over het huren van capaciteit en kan deze vraag op dit
moment nog niet beantwoorden. De gesprekken met Estland zitten nog in de verkennende
fase. Daardoor kan ook nog geen afweging maken van de kosten en baten en hoe die zich
verhouden tot andere maatregelen die mogelijk zouden zijn.
71
Uit welk budget zou het overplaatsen van gedetineerden naar andere EU-lidstaten betaald
worden?
Naar de opvang van gedetineerden wordt een verkenning uitgevoerd. Daarbij zal ook
worden gekeken naar de kosten van deze maatregelen en de dekking ervan.
72
Kunt u aangeven wat de geschatte kosten zijn, mocht het kabinet overgaan tot het daadwerkelijk
overplaatsen van gedetineerden naar andere EU-lidstaten zoals Estland?
Ik ben op dit moment in gesprek met Estland om de mogelijkheden te verkennen tot het
huren van capaciteit. Ik kan op dit moment nog geen inschatting geven van de kosten
die gemoeid zouden gaan met het huren van detentiecapaciteit daar. Op de kosten zijn
tal van factoren van invloed die in de verkenningsfase nader in kaart moeten worden
gebracht.
73
Kunt u specifieker aangeven waar de 24,9 miljoen euro op het begrotingsartikel 31
Politie dat is teruggestort naar het departement, aan besteed zou worden als er geen
arbeidskrapte was? Zijn er taken of processen die hierdoor geen doorgang kunnen vinden?
De geretourneerde middelen betreffen middelen ter versterking van de opsporing van
de politie. Deze middelen zijn in 2022 en 2023 niet tot besteding gekomen in verband
met het niet kunnen invullen van vacatures op het gebied van artificial intelligence,
data science en realtime intelligence.
74
Kunt u aangeven in hoeveel van de gevallen tbs'ers niet recidiveren binnen 15 jaar?
Deze vraag kan SJenV niet beantwoorden. Het Wetenschappelijk Onderzoeks- en Data-Centrum
(WODC) van het Ministerie van Justitie en Veiligheid onderzoekt recidive na tenuitvoerlegging
van straffen en maatregelen.
De meest recente publicatie van het WODC betreft het rapport «Recidive na forensische
zorgtrajecten met uitstroom 2013–2015» uit 2020. Daarin wordt vermeld dat het recidivepercentage
over de in de titel genoemde tijdsspanne bij tbs-trajecten 18–20% betrof.
Het volgende relevante WODC-onderzoek, «Onderzoek naar recidive tijdens en na forensische
zorgtrajecten» wordt naar verwachting in maart 2025 afgerond. Onbekend is nog of in
dit rapport wel het gevraagde inzicht in recidive binnen 15 jaar wordt gegeven. Conform
de werkwijze van het WODC en het CBS worden, omwille van de privacy, statistieken
niet getoond als het aantal in de zogenaamde «risk-set» kleiner is dan 15 personen.
75
Kunt u aangeven hoeveel van de tbs'ers een migratieachtergrond heeft? Hoeveel procent
is ten opzichte van alle tbs'ers?
Er vindt binnen DJI geen registratie naar westerse of niet westerse achtergrond plaats.
Om die reden kan ik geen antwoord geven op uw vraag.
76
Waar wordt het door de politie teruggestorte bedrag van 24,9 miljoen euro nu aan besteed?
Bij najaarsnota wordt in het geheel van mee- en tegenvallers op de begroting van Justitie
en Veiligheid bezien hoe deze meevaller wordt ingezet.
77
Kan nader worden toegelicht waardoor de tegenvallende ontvangsten uit de afpakketen
worden verklaard?
In de begroting van Justitie en Veiligheid worden voor de incassoresultaten meerjarige
ramingen opgenomen op artikel 33 bij de ontvangsten onder de titel «afpakken». Deze
ramingen weerspiegelen verwachte opbrengsten, wetende dat deze per jaar sterk kunnen
verschillen. De ramingen beperken zich tot de incassoresultaten die vanuit strafrechtelijk
afpakken naar de staatskas vloeien.
Bij het opstellen van de ramingen wordt rekening gehouden met grote schikkingen die
in het verleden zijn gerealiseerd. Afhankelijk van mogelijke nieuwe (grote) schikkingen,
zijn de ramingen dus met een bepaalde onzekerheid omgeven; op voorhand is niet bekend
wanneer een grote schikking zich voordoet en wat de omvang ervan zal zijn. In 2024
is er tot op heden door het OM geen strafzaak afgedaan met een grote schikking, waardoor
de ontvangsten in 2024 naar verwachting veel lager zullen uitvallen dan geraamd. Overigens
zijn de ramingen nadrukkelijk geen doelstellingen voor het OM in de zin van prestatieafspraken.
78
Waarom wordt ervoor gekozen om het niet-bestede middel ad € 6 miljoen op het POK-IHH-budget
niet in te zetten voor het daarboven genoemde tekort aan middelen als gevolg van het
verbod op lachgas? Waarom wordt er gekozen te korten op het budget «ondermijning»
enerzijds en worden anderzijds niet bestede middelen overgeheveld naar een ander departement?
De politie heeft structureel middelen ontvangen voor de handhaving van het lachgasverbod.
Er is geen sprake van een tekort. Het POK-IHH budget heeft geen verband met ondermijning
en kan dus niet zomaar voor dit doel worden ingezet. Bovendien is er geen sprake van
kortingen op het ondermijningsbudget.
79
Kan nader worden toegelicht hoe de middelen die de politie heeft gekregen voor de
handhaving van het lachgasverbod, sinds 2021 exact zijn verdeeld?
De politie heeft vanaf 2023 middelen ontvangen voor de handhaving van het lachgasverbod,
dit is € 8,9 mln. structureel. Lachgascilinders zijn drukhouders en worden daarmee
als gevaarlijke stof geclassificeerd. De € 8,9 mln. wordt besteed aan het inregelen
van expertise op dit vlak en capaciteit voor zowel het in beslag nemen als het vernietigen
van lachgascilinders. Tevens zijn incidentele middelen verstrekt in 2023 voor implementatiekosten,
bijvoorbeeld voor het inrichten van een opleidingslocatie.
80
Wanneer gaan gemeenten en mensen op straat merken dat het lachgasverbod echt beter
wordt gehandhaafd?
Er wordt gehandhaafd op het lachgasverbod en de inzet van opsporingscapaciteit heeft
geleid tot vele inbeslagnames van lachgascilinders.
Uit onderzoeken blijkt dat de populariteit van lachgas in ons land afneemt. Onder
uitgaande jongeren daalde het gebruik van 35,2% in 2020 naar 15% in 2023. Een groot
deel van de jongeren gaf aan dat het ook moeilijker is om aan lachgascilinders te
komen.
De afname van de populariteit van lachgas is ook zichtbaar in de cijfers van de politie
over de incidenten met lachgas. In 2022 ging het om bijna 30.000 incidenten, naar
bijna 10.000 incidenten in 2023. In 2024 zijn tot en met mei 3.300 incidenten geregistreerd.
81
Hoeveel middelen van het POK-IHH-budget van de politie zijn wel tot besteding gekomen
in 2023 en 2024 en wat zijn de concrete resultaten geweest van deze middelen?
Van de bijzondere bijdrage Informatiehuishouding is in 2023 (bron jaarverslag politie
2023) € 3,6 mln. besteed. In 2023 was er in totaal € 11 mln. beschikbaar voor dit
thema. De definitieve cijfers over 2024 zijn nog niet beschikbaar omdat het jaar nog
loopt.
82
Welke maatregelen worden getroffen om in 2025 en verder de middelen die de politie
ontvangt voor de bestrijding van georganiseerde criminaliteit, daadwerkelijk tot besteding
te laten komen?
Om formatie-uitbreidingen voor de bestrijding van georganiseerde criminaliteit ook
daadwerkelijk gevuld te krijgen, zetten politie en Politieacademie alles op alles
om zoveel mogelijk aspiranten op te leiden. Vanwege de huidige hoge uitstroom lopen
deze uitbreidingen vertraging op. Immers, de uitstroom moet ook vervangen worden.
Dit kan deels worden gecompenseerd met zij-instromers, die direct landen op een functie
en een opleiding van enkele maanden krijgen. De zij-instroom voor 2024 ligt ruimschoots
op schema.
83
Kan de mutatie van 3,9 miljoen euro extra voor de Autoriteit Persoonsgegevens worden
toegelicht, welk deel hiervan kan worden verklaard door toekenning van loon-prijsbijstelling?
De extra financiële middelen voor de Autoriteit Persoonsgegevens van 3,9 miljoen euro
wordt verklaard door de loon- en prijsbijstelling à 1,5 miljoen euro, extra middelen
voor het toezichtarrangement bij de Belastingdienst à 1 miljoen euro, voorbereiding
voor de dataverordening à 0,34 miljoen euro en extra financiële middelen voor de voorbereiding
op de AI-verordening à 1,084 miljoen euro.
84
Welke aannames worden er gedaan of bijgesteld om ervoor te zorgen dat de ontvangsten
van de griffierechten beter worden geraamd?
De raming van de griffierechtontvangsten in de begroting wordt jaarlijks herijkt op
basis van de gerealiseerde ontvangsten, gerealiseerde instroom en de prognose van
de instroom in de civielrechtelijke en bestuursrechtelijke keten (PMJ). Er hebben
ten opzichte van de raming in het voorjaar (technische) bijstellingen plaatsgehad
voor het effect van het uitblijven van de indexering van de griffierecht tarieven
voor 2023 en vanwege ontwikkelingen in de gerealiseerde instroom.
85
Worden de tegenvallende ontvangsten voor het hele bedrag van € 249,5 miljoen verklaard
door minder schikkingen of ook door verminderde afpakopbrengsten uit het criminele
circuit? In geval van dat laatste, om welke bedragen gaat het dan?
Ja, het verschil kan worden verklaard door het uitblijven van grote schikkingen. In
eerdere jaren droegen deze grote schikkingen bij aan de post Afpakken voor tientallen
tot honderden miljoenen euro’s per schikking.
86
Worden er in 2025 betere resultaten verwacht in het kader van de afpakketen en wat
is hierin het verwachte verschil met 2024?
In de begroting van Justitie en Veiligheid worden voor de incassoresultaten meerjarige
ramingen opgenomen. Bij het opstellen van de ramingen wordt rekening gehouden met
grote schikkingen die in het verleden zijn gerealiseerd. Afhankelijk van mogelijke
nieuwe (grote) schikkingen, zijn de ramingen dus met een bepaalde onzekerheid omgeven;
op voorhand is niet bekend wanneer een grote schikking zich voordoet en wat de omvang
ervan zal zijn. In 2024 is er tot op heden door het OM geen strafzaak afgedaan met
een grote schikking, waardoor de ontvangsten in 2024 naar verwachting veel lager zullen
uitvallen dan geraamd. Overigens zijn de ramingen nadrukkelijk geen doelstellingen
voor het OM in de zin van prestatieafspraken. De raming voor 2025 betreft € 384 mln.
Het OM stuurt op het leggen van zoveel mogelijk en kwalitatief beslag in een strafzaak
om de criminele winsten zo goed mogelijk af te romen. De beslagdoelstelling voor 2023
van € 281,6 mln. is met 129% ruimschoots behaald (bron: OM Jaaroverzicht Criminele
Geldstromen 2023). Hoe de beslagresultaten in de komende jaren doorwerken in de incassoresultaten
is niet te voorspellen. Beslag wordt in een vroege fase van opsporing en vervolging
gelegd, terwijl pas ná veroordeling tot de ontneming kan worden overgegaan. De duur
van een strafzaak en de uitkomst ervan bepalen dus of en wanneer beslag tot daadwerkelijke
ontneming leidt.
In het algemeen kan worden gesteld dat hoe meer beslag er wordt gelegd, hoe meer kans
het CJIB heeft om de opgelegde sanctie te kunnen innen. In zaken waar door het OM
beslag is gelegd, kan het CJIB het beslag benutten om een deel van de openstaande
vordering te innen. Dit lukt niet altijd. Zo kan het jaren duren voordat een zaak
onherroepelijk is en CJIB kan starten met de tenuitvoerlegging. Daarnaast vloeit niet
al het ontnomen crimineel vermogen terug naar de Staatskas, maar kan het ook gebruikt
worden voor compensatie aan slachtoffers of benadeelden.
87
Kan de mutatie van 6,1 miljoen euro aan Justid worden toegelicht?
De mutatie met de suppletoire begroting 2024 van Justid betreft € 6.1 mln. De mutatie
omvat drie onderdelen:
− Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK)/Werk Aan Uitvoering
(WAU) gelden ter hoogte van € 0.3 mln, onder andere voor archiefondersteuning en traineeships
MBO-studenten.
− Loon- en Prijsbijstelling (LPB) gelden als compensatie voor het verhoogde loon-en
prijspeil ter hoogte van € 3.9 mln.
− Ondermijningsmiddelen die beschikbaar zijn gesteld om verbeteringen door te voeren
in het vaststellen van de identiteit van verdachten en veroordelen en het verbeteren
van de vindbaarheid van verdachten en veroordelen ter hoogte van € 1.9 mln., voor
de bekostiging van het programma wat hiertoe wordt uitgevoerd door Justid.
88
Kunt u toelichten hoe er structureel veel te ruim begroot wordt op de inkomsten vanuit
de afpakketen? Kunt u tevens aangeven hoe u dit structurele defect van de begroting
voor de toekomst wil veranderen?
In de begroting van Justitie en Veiligheid worden voor de incassoresultaten meerjarige
ramingen opgenomen op artikel 33 bij de ontvangsten onder de titel «afpakken». Deze
ramingen weerspiegelen verwachte opbrengsten, wetende dat deze per jaar sterk kunnen
verschillen. De ramingen beperken zich tot de incassoresultaten die vanuit strafrechtelijk
afpakken naar de staatskas vloeien.
Het volatiele karakter van de ontvangsten wordt veroorzaakt doordat ook grote schikkingen
op dit artikel worden verantwoord en dat werkt door in de structurele raming. Bij
het uitblijven van grote schikkingen, leidt dit tot een tegenvaller, maar dat is inherent
aan een raming. In het verleden hebben grote schikkingen ook tot meevallers geleid.
89
Zou een volatiele inkomstenstroom, als die van de afpakketen als meevaller, niet vooraf
onderdeel uit moeten maken van de begroting? Zo nee, waarom bent u van mening dat
dit geen financiële problemen veroorzaakt?
De inkomstenstroom van de afpakketen ís nu onderdeel van de begroting. Het volatiele
karakter van deze ontvangsten wordt veroorzaakt doordat ook grote schikkingen op dit
artikel worden geraamd en verantwoord. Bij het uitblijven van grote schikkingen, leidt
dit tot een tegenvaller, maar dat is inherent aan een raming. In het verleden hebben
grote schikkingen ook tot meevallers geleid.
90
Kan nader worden toegelicht waarom de besteding van mainportgelden vertraging heeft
opgelopen?
De besteding van mainportgelden heeft geen vertraging opgelopen. Deze mutatie betreft
een financieel administratieve correctie zodat de toekenning van de mainportgelden
in 2024 kon plaatsvinden. Wij hadden voorzien de toekenning in 2023 te versturen,
maar dit is niet gelukt omdat het proces van aanvragen (plannen indienen) en beoordelen
langer heeft geduurd dan verwacht. Dit heeft alleen effect gehad op de stand van de
verplichtingen en niet op de daadwerkelijke besteding van middelen, die sowieso in
2024 zou plaatsvinden.
91
Kunt u aangeven vanwaar er een suppletie is op het originele budget van ruim 20% op
de aanpak criminaliteitsfenomenen (art. 34.2)?
De neerwaartse bijstelling van het budget aangaande de aanpak criminaliteitsfenomenen
is met name het gevolg van het overboeken van het budget naar medeoverheden en de
Raad voor de Kinderbescherming in het kader van het programma preventie met gezag.
92
De budgetten «Subsidies (regelingen)» en «Jeugdbescherming en jeugdsancties» komen
compleet overeen. Betreft dit een typefout of is er een andere verklaring waarom dit
dubbel op de begroting is opgenomen?
Dit betreft geen typefout. Er is slechts één post in de categorie «Subsidies (regelingen)»
op subartikel 34.5. Daardoor is het budget in de totaalregel gelijk aan het budget
in de post «Jeugdbescherming en jeugdsancties».
93
Kunt u de scheefgroei tussen het originele budget en de suppletie toelichten op het
onderdeel «Jeugdbescherming en jeugdsancties» (art. 34.5)?
Het verschil tussen het originele budget en de suppletie wordt veroorzaakt door de
toegekende loon- en prijsbijstelling.
94
Kunt u aangeven hoe lang zowel het ministerie als de drie reclasseringsorganisaties
reeds bekend zijn met deze «legacyproblematiek»?
In een interne analyse uit 2021 naar mogelijkheden tot aanpassing/vernieuwing van
het toen circa 10 jaar oude primair processysteem is geconstateerd dat het primair
processysteem beschikt over de functionaliteit die benodigd is voor het kunnen uitvoeren
van de reclasseringstaken en dat de prestaties van het systeem goed zijn. Tegelijkertijd
is geconstateerd dat er technische aandachtspunten zijn waardoor er op termijn een
verhoogd risico is op beveiligingsproblematiek, compatibiliteit issues, schaarse kennis
in de markt en niet gebruik kan maken van vernieuwde functionaliteiten. Vervolgens
heeft marktconsultatie geresulteerd in de nu lopende aanbesteding voor een nieuw systeem.
95
Betekent het dalende bedrag voor inburgering in tabel D. Budgettaire gevolgen van
beleid dat er vanaf 2025 bezuinigd gaat worden op inburgering? Zo nee, wat betekent
het dan wel?
De voornaamste reden van dit dalende bedrag is dat er rekening wordt gehouden met
lagere aantallen inburgeringsplichtige asielstatushouders vanaf 2027. Dit is in lijn
met de maatregelen die het kabinet neemt om de asielinstroom te beperken. Aangezien
het inburgeringstraject 3 jaar duurt is in de begroting te zien dat de eerste 3 jaren
vanaf 2027 de totale bedragen elk jaar afnemen. Hier liggen geen keuzes binnen het
inburgeringsbeleid aan ten grondslag. Verder is er sprake van een korting op de SPUK
inburgeringsvoorziening van 10% vanaf 2026. Deze korting is op alle SPUK’s van de
Rijksoverheid toegepast zoals aangekondigd in het HLA. Deze korting heeft relatief
een lager aandeel in de totale afname van de inburgeringsgelden dan de lagere aantallen
inburgeraars.
Daarbij is het goed om op te merken voor de specifieke uitkering inburgeringsvoorzieningen
gaat om ramingen. De specifieke uitkering inburgeringsvoorzieningen richting gemeenten
wordt uiteindelijk vastgesteld voor de werkelijke aantallen inburgeraars die gehuisvest
zijn in die gemeenten aan het eind van het jaar.
96
Waarom wordt er vanaf 2025 bezuinigd op inburgering?
Zie antwoord op vraag 95.
BIJLAGE BIJ ANTWOORDEN KAMERVRAGEN JENV
Vraag 5, 6 en 7
Duur totale vrijheidsstraf bij zaken waarin deelname aan een terroristische organisatie
(artikel 140a Sr) bewezen is verklaard, naar jaar afdoening door de rechter in 1e aanleg
2019
2020
2021
2022
2023
Duur laagst opgelegde vrijheidsstraf in dagen
100
540
720
900
540
Duur hoogst opgelegde vrijheidsstraf in dagen
2.735
6.205
5.745
2.555
1.080
Gemiddelde duur vrijheidsstraf in dagen
1.405
3.549
1.969
1.573
905
Toelichting bij de cijfers
• In de tabel zijn zaken meegenomen waarin deelname aan een terroristische organisatie
als in artikel 140a Sr bewezen is verklaard.
• Deze cijfers zijn indicatief. Ze geven een zo goed mogelijke representatie op basis
van de informatie die op dit moment beschikbaar is uit de beschikbare management informatiesystemen.
• De tabel is op zaaksniveau. Er zijn zaken waarin meerdere feiten bewezen zijn verklaard
(waaronder artikel 140a Sr) en zaken waarin alleen artikel 140a Sr bewezen is verklaard
(1-feitszaken). In de gevallen waarin meerdere feiten bewezen zijn verklaard geldt
dat de strafoplegging (mede) voor andere feiten kan zijn dan deelname aan een terroristische
organisatie. Jurisprudentieonderzoek is nodig om hier meer inzicht in te kunnen geven.
• De tabel toont de totale lengte van de vrijheidsstraf, dus zowel voorwaardelijke als
onvoorwaardelijke vrijheidsstraffen.
• Deze cijfers hebben betrekking op het grondfeit. Voor zover dat juridisch mogelijk
is kan het daarbij zowel gaan om voorbereiding van het grondfeit, poging tot het grondfeit
of het voltooide grondfeit. Daarnaast kan – voor zover dat juridisch mogelijk is –
(ook) sprake zijn van deelneming aan het grondfeit (medeplegen, medeplichtigheid,
uitlokking of doen plegen van het grondfeit).
Bron: PSK datum raadpleging 24-09-2024
Vraag 42
Aantal slachtoffers van moord of doodslag per pleegprovincie en drie grootste gemeenten,
periode 2014–2023
Totaal
Mannen
Vrouwen
Totaal
Mannen
Vrouwen
aantal
per 100.000 inwoners
Nederland
1.290
878
412
0,75
1,02
0,47
Groningen
30
17
13
0,51
0,58
0,44
Fryslân
32
20
12
0,49
0,61
0,37
Drenthe
23
15
8
0,47
0,61
0,32
Overijssel
75
51
24
0,65
0,88
0,42
Flevoland
30
22
8
0,71
1,05
0,38
Gelderland
105
62
43
0,51
0,60
0,41
Utrecht
72
45
27
0,54
0,69
0,40
Noord-Holland
279
205
74
0,98
1,46
0,51
Zuid-Holland
335
233
102
0,91
1,28
0,55
Zeeland
27
20
7
0,70
1,05
0,36
Noord-Brabant
196
128
68
0,77
1,00
0,53
Limburg
86
60
26
0,77
1,08
0,46
Amsterdam
183
151
32
2,12
3,53
0,73
Rotterdam
152
115
37
2,36
3,62
1,13
Den Haag
78
54
24
1,45
2,02
0,89
Vraag 51
Leeftijd verdachte
2019
2020
2021
2022
2023
<18
337
422
424
377
370
18–24
236
219
228
249
220
24–39
102
96
87
111
100
≥ 40
28
25
30
21
25
Totaal
703
762
769
758
715
Toelichting bij de cijfers
• In de tabel zijn zaken meegenomen met een feit dat door het OM is geclassificeerd
met de maatschappelijke classificatie «straatroof». Dit zegt niets over het oordeel
van de rechter.
• Deze cijfers zijn indicatief. Ze geven een zo goed mogelijke representatie op basis
van de informatie die op dit moment beschikbaar is uit de voor de Rechtspraak beschikbare
management informatiesystemen.
• Deze cijfers hebben betrekking op het grondfeit. Voor zover dat juridisch mogelijk
is kan het daarbij zowel gaan om voorbereiding van het grondfeit, poging tot het grondfeit
of het voltooide grondfeit. Daarnaast kan – voor zover dat juridisch mogelijk is –
(ook) sprake zijn van deelneming aan het grondfeit (medeplegen, medeplichtigheid,
uitlokking of doen plegen van het grondfeit).
• Leeftijd is leeftijd bij het plegen van het feit.
Bron: PSK, datum raadpleging 25-9-2024
Vraag 54
Ministerie van Justitie en Veiligheid
Begrotingsartikel, -onderdeel, -instrument en -regeling
Stand budget MJN-nota 2024
Stand budget t/m augustus 2024
Suppletie in euro's tov MJN-nota 2024
Suppletie als % van budget MJN-nota 2024
31. Politie
€ 7.755.785
€ 8.366.557
€ 610.772
8%
2. Bekostiging politie
€ 7.498.914
€ 8.084.063
€ 585.149
8%
2. Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s
€ 7.468.980
€ 8.048.245
€ 579.265
8%
20. Bijdrage ZBO's RWT's: Politie
€ 7.465.586
€ 8.045.013
€ 579.427
8%
22. Bijdrage ZBO's RWT's: Politieacademie
€ 3.394
€ 3.232
€ – 162
– 5%
3. Bijdrage aan medeoverheden
€ 29.934
€ 35.818
€ 5.884
20%
20. Bijdrage medeoverheden: brandweer- en politiekorps (BES)
€ 29.934
€ 35.818
€ 5.884
20%
3. Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers
€ 256.871
€ 282.494
€ 25.623
10%
2. Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s
€ 237.559
€ 253.803
€ 16.244
7%
21. Bijdrage ZBO's RWT's: Internationale Samenwerkingsoperaties
€ 25.140
€ 27.080
€ 1.940
8%
23. Bijdrage ZBO's RWT's: Beheer meldkamers
€ 211.447
€ 225.683
€ 14.236
7%
29. Bijdrage ZBO's RWT's: Overig
€ 972
€ 1.040
€ 68
7%
3. Bijdrage aan medeoverheden
€ 927
€ 992
€ 65
7%
20. Bijdrage medeoverheden: Bijdrage ihkv de kwaliteit van de politiezorg
€ 927
€ 992
€ 65
7%
4. Subsidies
€ 7.110
€ 15.861
€ 8.751
123%
20. Subsidies: Opsporing
€ 2.590
€ 2.721
€ 131
5%
21. Subsidies: Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie
€ 3.918
€ 4.183
€ 265
7%
29. Subsidies: Overig
€ 602
€ 8.957
€ 8.355
1.388%
5. Opdrachten
€ 11.275
€ 11.838
€ 563
5%
20. Opdrachten: Providers
€ 8.747
€ 9.190
€ 443
5%
29. Opdrachten: Overig
€ 2.528
€ 2.648
€ 120
5%
32. Rechtspleging en rechtsbijstand
€ 2.183.852
€ 2.357.371
€ 173.519
8%
1. Apparaat Hoge Raad
€ 37.005
€ 41.333
€ 4.328
12%
1. Personele uitgaven
€ 32.155
€ 35.233
€ 3.078
10%
11. Personeel: Eigen personeel
€ 31.474
€ 34.513
€ 3.039
10%
12. Personeel: Externe inhuur
€ 681
€ 720
€ 39
6%
2. Materiële uitgaven
€ 4.850
€ 6.100
€ 1.250
26%
16. Materieel: ICT
€ 2.016
€ 3.176
€ 1.160
58%
17. Materieel: SSO's
€ 586
€ 598
€ 12
2%
19. Materieel: Overig materieel
€ 2.248
€ 2.326
€ 78
3%
2. Adequate toegang tot rechtsbestel
€ 708.562
€ 749.865
€ 41.303
6%
2. Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s
€ 40.795
€ 43.253
€ 2.458
6%
20. Bijdrage ZBO's RWT's: Raad voor Rechtsbijstand
€ 30.859
€ 32.927
€ 2.068
7%
21. Bijdrage ZBO's RWT's: Bureau Financieel Toezicht
€ 9.936
€ 10.326
€ 390
4%
4. Subsidies
€ 34.212
€ 44.134
€ 9.922
29%
29. Subsidies: Overig
€ 1.426
€ 3.900
€ 2.474
173%
20. Subsidies: Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken
€ 616
€ 1.251
€ 635
103%
21. Subsidies: Juridisch Loket
€ 32.170
€ 38.983
€ 6.813
21%
5. Opdrachten
€ 633.555
€ 662.478
€ 28.923
5%
29. Opdrachten: Overig
€ 2.082
€ 2.530
€ 448
22%
20. Opdrachten: Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen
€ 10.797
€ 6.288
€ – 4.509
– 42%
22. Opdrachten: Toevoegingen rechtsbijstand
€ 619.493
€ 651.415
€ 31.922
5%
23. Opdrachten: Mediation in Strafrecht
€ 1.183
€ 2.245
€ 1.062
90%
3. Optimale randvoorwaarden doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
€ 1.438.285
€ 1.566.173
€ 127.888
9%
2. Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s
€ 59.174
€ 67.436
€ 8.262
14%
29. Bijdrage ZBO's RWT's: Overig
€ 1.468
€ 1.750
€ 282
19%
20. Bijdrage ZBO's RWT's: Autoriteit Persoonsgegevens
€ 40.121
€ 45.198
€ 5.077
13%
21. Bijdrage ZBO's RWT's: College voor de Rechten van de Mens
€ 10.284
€ 12.407
€ 2.123
21%
23. Bijdrage ZBO's RWT's: Nationaal Register Gerechtelijke Deskundigen
€ 2.174
€ 2.392
€ 218
10%
24. Bijdrage ZBO's RWT's: Stichting Advisering Bestuursrechtspraak
€ 5.127
€ 5.689
€ 562
11%
3. Bijdrage aan medeoverheden
€ 1.364.429
€ 1.485.746
€ 121.317
9%
29. Bijdrage medeoverheden: Overig
€ 287
€ 402
€ 115
40%
20. Bijdrage medeoverheden: Bijdrage rechtspleging
€ 47
€ 49
€ 2
4%
21. Bijdrage medeoverheden: Caribisch deel van het Koninkrijk (BES)
€ 20
€ 12.345
€ 12.325
61.625%
22. Bijdrage medeoverheden: Raad voor de rechtspraak
€ 1.364.075
€ 1.472.950
€ 108.875
8%
4. Subsidies
€ 10.166
€ 10.410
€ 244
2%
29. Subsidies: Overig
€ 8.157
€ 6.121
€ – 2.036
– 25%
20. Subsidies: Rechtspleging
€ 608
€ 640
€ 32
5%
21. Subsidies: Wetgeving
€ 1.401
€ 1.474
€ 73
5%
22. Subsidies: Perspectief Herstelbemiddeling
€ 2.175
€ 2.175
–
5. Opdrachten
€ 4.516
€ 2.581
€ – 1.935
– 43%
29. Opdrachten: Overig
€ 4.006
€ 1.639
€ – 2.367
– 59%
20. Opdrachten: Opdrachten en onderzoeken rechtspleging
€ 510
€ 537
€ 27
5%
21. Opdrachten: Caribisch Nederland (BES)
€ –
€ 405
€ 405
–
33. Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
€ 1.497.810
€ 1.511.528
€ 13.718
1%
1. Apparaat openbaar ministerie
€ 763.220
€ 870.539
€ 107.319
14%
1. Personele uitgaven
€ 616.879
€ 703.497
€ 86.618
14%
11. Personeel: Eigen personeel
€ 559.086
€ 634.458
€ 75.372
13%
12. Personeel: Externe inhuur
€ 56.186
€ 67.389
€ 11.203
20%
14. Personeel: Overig personeel
€ 1.607
€ 1.650
€ 43
3%
2. Materiële uitgaven
€ 146.341
€ 167.042
€ 20.701
14%
16. Materieel: ICT
€ 25.239
€ 35.658
€ 10.419
41%
17. Materieel: SSO's
€ 50.196
€ 51.266
€ 1.070
2%
19. Materieel: Overig materieel
€ 70.906
€ 80.118
€ 9.212
13%
2. Bestuur, informatie en technologie
€ 68.542
€ 62.923
€ – 5.619
– 8%
3. Bijdrage aan medeoverheden
€ 30.701
€ 34.946
€ 4.245
14%
29. Bijdrage medeoverheden: Overig
€ 3.608
€ 2.883
€ – 725
– 20%
20. Bijdrage medeoverheden: Regionale Informatie en Expertise Centra
€ 27.093
€ 32.063
€ 4.970
18%
4. Subsidies
€ 16.245
€ 19.409
€ 3.164
19%
29. Subsidies: Overig
€ 11.938
€ 14.940
€ 3.002
25%
20. Subsidies: Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)
€ 3.719
€ 4.469
€ 750
20%
23. Subsidies: Veiligheid Kleine Bedrijven (VKB)
€ 588
€ –
€ – 588
– 100%
5. Opdrachten
€ 21.596
€ 8.568
€ – 13.028
– 60%
29. Opdrachten: Overig
€ 21.596
€ 8.568
€ – 13.028
– 60%
3. Opsporing en vervolging
€ 661.948
€ 573.827
€ – 88.121
– 13%
1. Bijdrage aan agentschappen
€ 153.466
€ 176.573
€ 23.107
15%
20. Bijdrage Agentschappen: NFI
€ 99.539
€ 113.286
€ 13.747
14%
21. Bijdrage Agentschappen: Justid
€ 26.587
€ 33.783
€ 7.196
27%
22. Bijdrage Agentschappen: Dienst Justis
€ 27.340
€ 29.504
€ 2.164
8%
2. Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s
€ 5.602
€ 7.642
€ 2.040
36%
20. Bijdrage ZBO's RWT's: Autoriteit online Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal
(IO)
€ 5.602
€ 7.642
€ 2.040
36%
3. Bijdrage aan medeoverheden
€ 296.246
€ 215.294
€ – 80.952
– 27%
29. Bijdrage medeoverheden: Overig
€ 5.816
€ 4.154
€ – 1.662
– 29%
21. Bijdrage medeoverheden: Caribisch deel van het Koninkrijk (BES)
€ 6.433
€ –
€ – 6.433
– 100%
22. Bijdrage medeoverheden: FIU
€ 7.647
€ 8.215
€ 568
7%
23. Bijdrage medeoverheden: Aanpak ondermijning
€ 276.350
€ 202.925
€ – 73.425
– 27%
4. Subsidies
€ 7.037
€ 8.375
€ 1.338
19%
29. Subsidies: Overig
€ 6.481
€ 8.341
€ 1.860
29%
20. Subsidies: Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)
€ 556
€ 34
€ – 522
– 94%
5. Opdrachten
€ 197.454
€ 163.689
€ – 33.765
– 17%
29. Opdrachten: Overig
€ 69.653
€ 39.233
€ – 30.420
– 44%
20. Opdrachten: Schadeloosstellingen
€ 22.577
€ 23.235
€ 658
3%
22. Opdrachten: Onrechtmatige Detentie
€ 6.971
€ 7.174
€ 203
3%
23. Opdrachten: Caribisch Nederland (BES)
€ 381
€ –
€ – 381
– 100%
24. Opdrachten: Gerechtskosten
€ 39.581
€ 41.674
€ 2.093
5%
26. Opdrachten: Verkeershandhaving OM
€ 42.859
€ 37.544
€ – 5.315
– 12%
27. Opdrachten: Afpakken
€ 651
€ 658
€ 7
1%
28. Opdrachten: Bewaring, verkoop en vernietiging inbeslaggenomen voorwerpen
€ 14.781
€ 14.171
€ – 610
– 4%
7. Garanties
€ 2.143
€ 2.254
€ 111
5%
20. Garanties: faillissementscuratoren
€ 2.143
€ 2.254
€ 111
5%
4. Vervolging en berechtiging MH17-verdachten
€ 4.100
€ 4.239
€ 139
3%
5. Opdrachten
€ 4.100
€ 4.239
€ 139
3%
20. Opdrachten: Vervolging en berechting MH17-verdachten
€ 4.100
€ 4.239
€ 139
3%
34. Straffen en beschermen
€ 4.045.848
€ 4.225.970
€ 180.122
4%
1. Apparaat Raad voor de Kinderbescherming
€ 225.666
€ 256.246
€ 30.580
14%
1. Personele uitgaven
€ 177.238
€ 208.948
€ 31.710
18%
11. Personeel: Eigen personeel
€ 171.083
€ 202.510
€ 31.427
18%
12. Personeel: Externe inhuur
€ 4.708
€ 4.976
€ 268
6%
14. Personeel: Overig personeel
€ 1.447
€ 1.462
€ 15
1%
2. Materiële uitgaven
€ 48.428
€ 47.298
€ – 1.130
– 2%
16. Materieel: ICT
€ 21.839
€ 20.193
€ – 1.646
– 8%
17. Materieel: SSO's
€ 17.072
€ 17.318
€ 246
1%
19. Materieel: Overig materieel
€ 9.517
€ 9.787
€ 270
3%
2. Preventieve maatregelen
€ 82.259
€ 75.482
€ – 6.777
– 8%
1. Bijdrage agentschappen
€ 32.763
€ 34.846
€ 2.083
6%
20. Bijdrage Agentschappen: Dienst Justis
€ 32.763
€ 34.846
€ 2.083
6%
3. Bijdrage aan medeoverheden
€ 36.168
€ 30.863
€ – 5.305
– 15%
29. Bijdrage medeoverheden: Overig
€ 113
€ 116
€ 3
3%
21. Bijdrage medeoverheden: Aanpak criminaliteitsfenomenen
€ 36.055
€ 30.747
€ – 5.308
– 15%
4. Subsidies
€ 5.964
€ 6.279
€ 315
5%
29. Subsidies: Overig
€ 1.197
€ 1.359
€ 162
14%
22. Subsidies: Aanpak aanpak criminaliteitsfenomenen
€ 4.767
€ 4.920
€ 153
3%
5. Opdrachten
€ 7.364
€ 3.494
€ – 3.870
– 53%
29. Opdrachten: Overig
€ 2.256
€ 2.072
€ – 184
– 8%
21. Opdrachten: Aanpak criminaliteitsfenomenen
€ 5.108
€ 1.422
€ – 3.686
– 72%
3. Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
€ 3.287.579
€ 3.465.839
€ 178.260
5%
1. Bijdrage agentschappen
€ 2.931.795
€ 3.117.769
€ 185.974
6%
20. Bijdrage Agentschappen: DJI-gevangeniswezen
€ 1.458.741
€ 1.576.567
€ 117.826
8%
21. Bijdrage Agentschappen: DJI-Forensische zorg
€ 1.293.666
€ 1.334.997
€ 41.331
3%
23. Bijdrage Agentschappen: CJIB
€ 179.388
€ 206.205
€ 26.817
15%
2. Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s
€ 289.396
€ 306.018
€ 16.622
6%
29. Bijdrage ZBO's RWT's: Overig
€ 623
€ –
€ – 623
– 100%
20. Bijdrage ZBO's RWT's: Reclassering Nederland
€ 172.846
€ 188.826
€ 15.980
9%
21. Bijdrage ZBO's RWT's: Leger des Heils
€ 27.069
€ 27.853
€ 784
3%
22. Bijdrage ZBO's RWT's: Stichting Verslavingsreclassering GGZ Nederland (SVG)
€ 88.858
€ 89.339
€ 481
1%
3. Bijdrage aan medeoverheden
€ 2.784
€ 2.785
€ 1
0%
20. Bijdrage medeoverheden: intra- en extramurale sanctie uitvoering
€ 2.784
€ 2.785
€ 1
0%
4. Subsidies
€ 9.987
€ 10.474
€ 487
5%
23. Subsidies: Intra- en extramurale sanctie uitvoering
€ 7.987
€ 8.365
€ 378
5%
24. Subsidies: Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES)
€ 2.000
€ 2.109
€ 109
5%
5. Opdrachten
€ 53.617
€ 28.793
€ – 24.824
– 46%
20. Opdrachten: Intra- en extramurale sanctie uitvoering
€ 53.617
€ 28.793
€ – 24.824
– 46%
4. Slachtofferzorg
€ 128.293
€ 124.663
€ – 3.630
– 3%
2. Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s
€ 62.023
€ 71.125
€ 9.102
15%
20. Bijdrage ZBO's RWT's: Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM)
€ 9.959
€ 13.182
€ 3.223
32%
21. Bijdrage ZBO's RWT's: Slachtofferhulp Nederland
€ 52.064
€ 57.943
€ 5.879
11%
5. Opdrachten
€ 66.270
€ 53.538
€ – 12.732
– 19%
20. Opdrachten: Slachtofferzorg
€ 33.371
€ 19.034
€ – 14.337
– 43%
21. Opdrachten: Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM)
€ 30.679
€ 33.168
€ 2.489
8%
22. Opdrachten: Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen
€ 2.220
€ 1.336
€ – 884
– 40%
5. Veiligheid jeugd
€ 322.051
€ 303.740
€ – 18.311
– 6%
1. Bijdrage agentschappen
€ 211.277
€ 225.126
€ 13.849
7%
20. Bijdrage Agentschappen: DJI – jeugd
€ 211.277
€ 225.126
€ 13.849
7%
2. Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s
€ 16.878
€ 17.752
€ 874
5%
20. Bijdrage ZBO's RWT's: LBIO
€ 3.642
€ 3.827
€ 185
5%
21. Bijdrage ZBO's RWT's: Halt
€ 13.236
€ 13.925
€ 689
5%
3. Bijdrage aan medeoverheden
€ 11.173
€ 9.404
€ – 1.769
– 16%
29. Bijdrage medeoverheden: Overig
€ 6.177
€ 732
€ – 5.445
– 88%
20. Bijdrage medeoverheden: Jeugdbescherming en jeugdsancties
€ 3.779
€ 7.273
€ 3.494
92%
22. Bijdrage medeoverheden: Voogdijraad (BES)
€ 1.217
€ 1.399
€ 182
15%
4. Subsidies
€ 59.299
€ 28.084
€ – 31.215
– 53%
20. Subsidies: Subsidies jeugdbescherming en jeugdsancties
€ 59.299
€ 28.084
€ – 31.215
– 53%
5. Opdrachten
€ 23.424
€ 23.374
€ – 50
0%
25. Opdrachten: Taakstraffen erkende gedragsinterventies
€ 4.372
€ 4.599
€ 227
5%
26. Opdrachten: Jeugdbescherming en jeugdsancties
€ 19.052
€ 18.775
€ – 277
– 1%
36. Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid
€ 468.615
€ 483.227
€ 14.612
3%
2. Nationale veiligheid en terrorismebestrijding
€ 452.300
€ 466.252
€ 13.952
3%
1. Bijdrage agentschappen
€ 367
€ 2.283
€ 1.916
522%
29. Bijdrage Agentschappen: Overig
€ 367
€ 2.283
€ 1.916
522%
2. Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s
€ 40.140
€ 43.333
€ 3.193
8%
20. Bijdrage ZBO's RWT's: Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV)
€ 40.140
€ 43.333
€ 3.193
8%
3. Bijdrage aan medeoverheden
€ 348.694
€ 368.682
€ 19.988
6%
29. Bijdrage medeoverheden: Overig
€ 99.528
€ 109.743
€ 10.215
10%
20. Bijdrage medeoverheden: Brede Doeluitkering Rampenbestrijding
€ 249.166
€ 258.939
€ 9.773
4%
4. Subsidies
€ 5.009
€ 5.395
€ 386
8%
29. Subsidies: Overig
€ 2.873
€ 2.971
€ 98
3%
20. Subsidies: Nederlands Rode Kruis
€ 1.501
€ 1.763
€ 262
17%
21. Subsidies: Nationaal Veiligheids Instituut
€ 635
€ 661
€ 26
4%
5. Opdrachten
€ 58.090
€ 46.559
€ – 11.531
– 20%
29. Opdrachten: Overig
€ 8.904
€ 9.703
€ 799
9%
20. Opdrachten: Crisiscommunicatie
€ 131
€ – 141
€ – 272
– 208%
20. Opdrachten: Project NL-Alert
€ 5.018
€ 5.018
€ –
0%
21. Opdrachten: NCSC
€ 39.037
€ 15.933
€ – 23.104
– 59%
23. Opdrachten: Regeling tegemoetkoming schade 2021
€ 5.000
€ 16.046
€ 11.046
221%
3. Onderzoeksraad voor veiligheid
€ 16.315
€ 16.975
€ 660
4%
2. Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s
€ 16.315
€ 16.975
€ 660
4%
20. Bijdrage ZBO's RWT's: Onderzoeksraad voor Veiligheid
€ 16.315
€ 16.975
€ 660
4%
37. Migratie
€ 7.325.985
€ 9.428.066
€ 2.102.081
29%
2. Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
€ 7.299.196
€ 9.405.386
€ 2.106.190
29%
1. Bijdrage agentschappen
€ 844.144
€ 868.676
€ 24.532
3%
20. Bijdrage Agentschappen: IND
€ 765.201
€ 783.888
€ 18.687
2%
21. Bijdrage Agentschappen: Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra
€ 78.943
€ 84.788
€ 5.845
7%
2. Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s
€ 3.158.949
€ 4.609.647
€ 1.450.698
46%
20. Bijdrage ZBO's RWT's: COA
€ 2.797.312
€ 4.223.010
€ 1.425.698
51%
21. Bijdrage ZBO's RWT's: NIDOS – opvang
€ 361.637
€ 386.637
€ 25.000
7%
3. Bijdrage aan medeoverheden
€ 3.040.512
€ 3.475.975
€ 435.463
14%
29. Bijdrage medeoverheden: Overig
€ –
€ 16.100
€ 16.100
–
21. Bijdrage medeoverheden: Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen
€ 3.038.112
€ 3.437.328
€ 399.216
13%
22. Bijdrage medeoverheden: Samenwerkingsverbanden asielketen
€ 2.400
€ 22.547
€ 20.147
839%
4. Subsidies
€ 48.304
€ 56.701
€ 8.397
17%
29. Subsidies: Overig
€ 1.912
€ 1.688
€ – 224
– 12%
20. Subsidies: Vluchtingenwerk Nederland
€ 12.366
€ 23.052
€ 10.686
86%
21. Subsidies: Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen
€ 31.392
€ 29.248
€ – 2.144
– 7%
22. Subsidies: IOM
€ 2.634
€ 2.713
€ 79
3%
5. Opdrachten
€ 207.287
€ 394.387
€ 187.100
90%
22. Opdrachten: Programma Keteninformatisering
€ 9.135
€ 9.501
€ 366
4%
23. Opdrachten: Versterking vreemdelingenketen
€ 56.086
€ 154.076
€ 97.990
175%
24. Opdrachten: Naturalisatie en inburgering
€ 15.000
€ 15.000
–
25. Opdrachten: Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen
€ 142.066
€ 215.810
€ 73.744
52%
3. Terugkeer en bewaring vreemdelingen
€ 26.789
€ 22.680
€ – 4.109
– 15%
1. Bijdrage agentschappen
€ 8.467
€ 8.595
€ 128
2%
20. Bijdrage Agentschappen: DJI DVenO
€ 8.467
€ 8.595
€ 128
2%
4. Subsidies
€ 9.633
€ 10.103
€ 470
5%
29. Subsidies: Overig
€ 3.381
€ 3.546
€ 165
5%
20. Subsidies: REAN-regeling
€ 6.252
€ 6.557
€ 305
5%
5. Opdrachten
€ 8.689
€ 3.982
€ – 4.707
– 54%
20. Opdrachten: Vreemdelingen vertrek
€ 8.689
€ 3.982
€ – 4.707
– 54%
38. Inburgering
€ –
€ –
–
2. Inburgering
€ –
€ –
–
91. Apparaat kerndepartement
€ 570.125
€ 704.930
€ 134.805
24%
1. Apparaatsuitgaven kerndepartement
€ 570.125
€ 704.930
€ 134.805
24%
1. Personele uitgaven
€ 376.296
€ 457.425
€ 81.129
22%
11. Personeel: Eigen personeel
€ 338.278
€ 385.181
€ 46.903
14%
12. Personeel: Externe inhuur
€ 36.779
€ 70.975
€ 34.196
93%
14. Personeel: Overig personeel
€ 1.239
€ 1.269
€ 30
2%
2. Materiële uitgaven
€ 193.829
€ 247.505
€ 53.676
28%
16. Materieel: ICT
€ 41.716
€ 53.279
€ 11.563
28%
17. Materieel: SSO's
€ 100.862
€ 116.478
€ 15.616
15%
19. Materieel: Overig materieel
€ 51.251
€ 77.748
€ 26.497
52%
92. Nog onverdeeld
€ 264.249
€ 39.041
€ – 225.208
– 85%
1. Nog onverdeeld
€ 264.249
€ 39.041
€ – 225.208
– 85%
1. Nog onverdeeld
€ 264.249
€ 39.041
€ – 225.208
– 85%
11. Nog onverdeeld
€ 264.249
€ 39.041
€ – 225.208
– 85%
93. Geheim
€ 3.456
€ 3.557
€ 101
3%
1. Geheime uitgaven
€ 3.456
€ 3.557
€ 101
3%
1. Geheime uitgaven
€ 3.456
€ 3.557
€ 101
3%
21. Geheime uitgaven
€ 3.456
€ 3.557
€ 101
3%
Eindtotaal
€ 24.115.725
€ 27.120.247
€ 3.004.522
12%
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J. Pool, voorzitter van de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid -
Mede ondertekenaar
I. van Tilburg, adjunct-griffier