Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Scheepsbouwer IHC zet kroonjuweel in etalage’
Vragen van de leden Amhaouch (CDA) en Stoffer (SGP) aan de Minister van Economische Zaken en Klimaat over het bericht «Scheepsbouwer IHC zet kroonjuweel in etalage» (ingezonden 17 november 2022).
Vraag 1
Wat is uw reactie op het bericht dat scheepsbouwer IHC de winstgevende dochteronderneming
IQIP te koop heeft gezet?1
Vraag 2
Welke invloed heeft de ontwikkeling bij IHC op de toekomst van de Nederlandse maritieme
sector en welke invloed heeft deze ontwikkeling op het verminderen van strategische
kwetsbaarheden?
Vraag 3
Bent u in gesprek met de maritieme sector om eventueel verlies van cruciale kennis
en kunde binnen de Nederlandse maritieme industrie op te vangen alvorens deze verloren
gaat (door bijvoorbeeld gedwongen verkoop)? Zo nee, bent u bereid in gesprek te gaan?
Vraag 4
In hoeverre zorgt de participatie van de overheid in IHC ervoor dat de overheid invloed
kan uitoefenen op het beleid ten aanzien van de verkoop van IQIP?
Vraag 5
Is het correct dat met de opbrengsten van IQIP een deel van de schuldenlasten wordt
verlaagd, zoals gesteld in het artikel? Zo ja, door welke schuldenlast (overheid en/of
privaat) ziet IHC zich genoodzaakt IQIP te koop aan te bieden? Worden daarmee ook
schulden bij de overheid afgelost?
Vraag 6
Kunt u een overzicht geven van de uitstaande schulden van IHC bij de Nederlandse overheid
en kunt u dat overzicht uitsplitsen naar o.a. garanties, (lang)lopende leningen en
liquiditeitsproducten? Kunt u bovendien een overzicht geven van additionele steun
via de subsidie mobiliteitssector die IHC heeft ontvangen? Indien dit niet openbaar
kan, kunt u de Kamer hierover dan vertrouwelijk informeren?
Vraag 7
Kunt u ingaan op de risico’s en overwegingen van het in 2020 gekozen (en verhoogde)
risicoprofiel, dat door de Algemene Rekenkamer wordt geraamd op 895,9 miljoen euro,
waarmee het geen zekerheid is dat een faillissement alsnog wordt voorkomen?2 Erkent u bovendien dat dit scenario urgent wordt in het licht van berichtgeving over
verdere verliezen, ontslagen en noodgedwongen verkoop van IQIP?
Vraag 8
Hoe beoordeelt u de levensvatbaarheid van IHC in het licht van huidige marktpotentieel
en de positie van China binnen de maritieme sector?
Vraag 9
Welk financieel risico loopt de staat op dit moment als IHC verder in de problemen
komt?
Vraag 10
Kunt u aangeven wat er gaat gebeuren met de IHC-werf in Krimpen aan den IJssel? In
hoeverre zijn er kansen om deze werf te blijven benutten, bijvoorbeeld voor onze defensie-industrie?
Vraag 11
Acht u het belangrijk dat IQIP in Nederlandse of Europese handen blijft, specifiek
in het kader van het beschermen van strategische belangen en het versterken van onze
concurrentiepositie? Zo ja, hoe zet u zich hiervoor in?
Vraag 12
Bent u bereid om voordat IQIP verkocht wordt binnen het Nederlandse maritieme cluster
te sonderen hoe de kennis en kunde binnen de sector het beste behouden kan worden?
Vraag 13
Valt een eventuele verkoop van IQIP onder de werkingssfeer van de Wet veiligheidstoets
investeringen, fusies en overnames?
Vraag 14
Wordt deze ontwikkeling bij IHC meegenomen in de aangekondigde scenario-studie naar
de invloed van China op de toekomstige Nederlandse maritiem-logistieke hubfunctie?
Vraag 15
Bent u bereid om samen met de maritieme sector een sectorspecifieke agenda te ontwikkelen
voor de sector in bredere zin om de innovatieve aanjagersrol van bedrijven en werkgelegenheid
zeker te stellen en de Kamer hierover begin 2023 te informeren?
Indieners
-
Gericht aan
M.A.M. Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat -
Indiener
M. Amhaouch, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
Chris Stoffer, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.