Brief regering : Reactie op toezeggingen, gedaan in debat over wetsvoorstel invoeren BSN en voorzieningen digitale overheid (Kamerstuk 36639)
36 639 Wijziging van diverse wetten in verband met het invoeren van het burgerservicenummer en de voorzieningen van de digitale overheid in de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (Wet invoering BSN en voorzieningen digitale overheid BES)
Nr. 14
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 mei 2025
Tijdens het debat Wijziging van diverse wetten in verband met het invoeren van het
burgerservicenummer en de voorzieningen van de digitale overheid in de openbare lichamen
Bonaire, Sint Eustatius en Saba (Wet invoering BSN en voorzieningen digitale overheid
BES) (Kamerstuk 36 639) zegde ik toe uw Kamer een schriftelijke appreciatie te geven van het amendement
White c.s. (Kamerstuk 36 639, nr. 11) en een schets te geven van de architectuur van de systemen op de openbare lichamen,
de systemen die we in Europees Nederland hebben gebouwd en de interacties die er tussen
de systemen zijn.
Amendement White c.s. Kamerstuk 36 639, nr. 11
De invoering van het BSN in de basisadministraties persoonsgegevens BES is een eerste
stap in de verbetering van de registraties op Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
Het amendement, dat een nieuwe paragraaf toevoegt aan de Wet basisadministraties persoonsgegevens
BES (Wet BAP Bes), sluit daarbij aan. Het regelt verplicht gebruik, door een afnemer
of overheidsorgaan, van gegevens uit de basisadministraties persoonsgegevens BES.
Dit verplichte gebruik wordt gecombineerd met de verplichting om onjuiste gegevens
te melden aan het verantwoordelijke bestuurscollege (de terugmeldplicht).
Deze systematiek is in Europees Nederland in 2014 ingevoerd bij de inwerkingtreding
van de Wet basisregistratie personen. De regering is voornemens om toe te werken naar
het Stelsel van Basisregistraties op de BES, maar op dit moment niet voornemens om
de BAP BES te vervangen voor de volledige BRP in Caribisch Nederland, (Kamerstuk 36 639, nr. 6, p. 4). Desondanks zie ik geen zwaarwegende argumenten om de regeling omtrent het
verplicht gebruik niet toe te voegen aan de Wet BAP Bes.
De huidige praktijk op Bonaire, Sint Eustatius en Saba zorgt nu ervoor dat burgers
telkens uittreksels uit de basisadministraties moeten overhandigen als ze bij overheidsorganisaties
iets aanvragen. Daarvoor moeten ze telkens eerst naar Burgerzaken voor dit uittreksel
en leges betalen. Verplicht gebruik van gegevens – en het daarmee samenhangende beginsel
van «eenmalig uitvragen, meervoudig gebruik» – zorgt voor lastenverlichting voor de
burger. De overheidsorganisatie, die bij de vervulling van haar taak informatie over
een ingeschrevene nodig heeft die in de vorm van een authentiek gegeven beschikbaar
is in de basisregistratie, gebruikt voor die informatie immers dat gegeven.
Het doel van het amendement is dat (door de terugmeldplicht) de gegevens over de inwoners
juist, actueel en volledig zijn. Dat doel ondersteun ik omdat dit de kwaliteit van
de dienstverlening verhoogt.
Wel acht ik een gefaseerde invoering noodzakelijk, zodat gebruikers – de afnemers
en overheidsorganen – voldoende tijd krijgen om hun systemen en werkwijzen aan te
passen. Hiervoor biedt de nieuwe wetgeving verschillende mogelijkheden. Allereerst
bevat artikel VI van het wetsvoorstel een flexibele inwerkingstredingsbepaling. Dit
biedt de mogelijkheid om de artikelen die met het amendement aan het wetsvoorstel
worden toegevoegd op een later moment, zodra gebruikers hiervoor gereed zijn, in werking
te laten treden. Daarnaast biedt het in het amendement voorgestelde artikel 4d Wet
BAP Bes de mogelijkheid om bij algemene maatregel van bestuur de set met authentieke
gegevens aan te wijzen. Die aanwijzing kan vervolgens stapsgewijs worden uitgebreid.
Daardoor is het mogelijk de set met authentieke gegevens te laten meegroeien met de
volwassenheid van de voorzieningen in Caribisch Nederland en daarmee recht te doen
aan de specifieke lokale omstandigheden.
Alles overziend geef ik het amendement «oordeel Kamer».
Architectuur
Uw Kamer vroeg om meer inzicht te geven in de architectuur van de centrale en decentrale
systemen. Aan de hand van bijgaande, beknopte, architectuurschets beschrijf ik op
hoofdlijnen de bestaande koppelingen, de nieuwe koppelingen die worden gelegd en de
interacties die tussen de systemen plaatsvinden in Europees en Caribisch Nederland.
De focus ligt daarbij op de bronhouders en afnemers in Caribisch Nederland en op stelselvoorzieningen.
De stelselvoorzieningen, de centrale voorzieningen van de bevolkingsadministratie
en het BSN – ook die van Caribisch Nederland, bevinden zich onder mijn verantwoordelijkheid
in Europees Nederland.
In algemene zin geldt dat afnemers/bronhouders en hun systemen nooit rechtstreeks
toegang hebben tot die databases in Europees Nederland. Gegevensuitwisseling tussen
Europees en Caribisch Nederland is staande praktijk. Op grond van bijvoorbeeld de
Paspoortwet vindt nu ook al gegevensuitwisseling plaats. Daar maakt het BSN, wanneer
de aanvrager over een BSN beschikt, nu al onderdeel van uit.
Met dit wetsvoorstel wordt de al bestaande informatiestroom met Bonaire, Sint Eustatius
en Saba uitgebreid met het BSN in de lokale systemen. Bonaire, Sint Eustatius en Saba
krijgen, net als gemeenten in Europees Nederland, een proces om bij een nieuwe inschrijving
een BSN toe te kennen. De huidige en geautoriseerde afnemers die het BSN mogen verwerken,
krijgen dan het BSN ook geleverd.
Afnemers zijn verantwoordelijk voor het juiste gebruik van de autorisatie en de ontvangen
gegevens op basis van de Wet bescherming persoonsgegevens BES, van toepassing in Caribisch
Nederland en de AVG, van toepassing in Europees Nederland. Gegevensuitwisseling vindt
altijd plaats op basis van een autorisatie middels een koppeling tussen systemen via
een beveiligde verbinding inclusief certificaat.
Ik acht het daarom niet goed voorstelbaar dat door invoering van het BSN statelijke
actoren via de digitale infrastructuur kunnen doordringen tot systemen in Europees
Nederland.
In de bijlage is een nadere uitwerking van de architectuurschets opgenomen.
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
F.Z. Szabó
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.Z. Szabó, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties