Brief regering : Geannoteerde agenda van de Eurogroep en Ecofinraad van 10 en 11 maart 2025
21 501-07 Raad voor Economische en Financiële Zaken
Nr. 2096
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 februari 2025
Hierbij zend ik u de geannoteerde agenda van de vergaderingen van de Eurogroep en
Ecofinraad van 10–11 maart a.s. Ik ben voornemens deel te nemen aan deze vergaderingen.
Het is mogelijk dat nog punten worden toegevoegd aan de agenda of dat bepaalde onderwerpen
worden afgevoerd of worden uitgesteld tot de volgende vergadering.
De Minister van Financiën,
E. Heinen
Geannoteerde agenda Eurogroep en Ecofinraad 10–11 maart 2025
Eurogroep
Mogelijk: Macro-economische ontwikkelingen in de eurozone
Document: N.v.t.
Aard bespreking: Gedachtewisseling
Besluitvormingsprocedure: N.v.t.
Toelichting:
De Europese Commissie (de Commissie) en de Europese Centrale Bank (ECB) zullen naar
verwachting een presentatie geven over de macro-economische en monetaire ontwikkelingen.
Deze presentatie kan worden aangehoord. Volgens de meest recente raming van de ECB
(december 2024) zal de economie van de eurozone zich de komende jaren geleidelijk
blijven herstellen, ondanks de grote geopolitieke onzekerheden. De binnenlandse vraag
zal de economische groei ondersteunen, in het licht van stijgende reële lonen, een
robuuste arbeidsmarkt en soepelere financieringsvoorwaarden. De ECB raamt de economische
groei op 1,1% in 2025 en 1,4% in 2026. De ECB verwacht dat de inflatie in de loop
van 2025 zal dalen richting de doelstelling. De ECB raamt de inflatie voor de eurozone
op 2,1% in 2025 en 1,9% in 2026. De daling van de inflatie zal naar verwachting worden
geleid door een daling van de diensteninflatie, die tot nu toe relatief hardnekkig
is geweest. De arbeidsmarkt blijft robuust en de werkloosheid zal na een kleine toename
begin 2025, verder afnemen naar 6,1% in 2027.
De publicatie van de eerstvolgende ECB-raming van de macro-economische ontwikkelingen
in de eurozone wordt in maart verwacht.
Debriefing van de G7-bijeenkomst van Ministers van Financiën en gouverneurs van centrale
banken in februari
Document: N.v.t.
Aard bespreking: Terugkoppeling
Besluitvormingsprocedure: N.v.t.
Toelichting:
Het Raadsvoorzitterschap en de Commissie zullen een terugkoppeling geven van de G7-bijeenkomst
van Ministers van Financiën en Centrale Bank Gouverneurs die op 27 februari in Kaapstad
plaatsvond. Er zal o.a. worden stilgestaan bij de positionering van de G7 t.o.v. de
Russische agressieoorlog tegen Oekraïne, evenals de bredere ontwikkelingen in de wereldeconomie.
(poss.) Werkstroom concurrentievermogen – vervolg
Document: N.v.t.
Aard bespreking: Gedachtewisseling
Besluitvormingsprocedure: N.v.t.
Toelichting:
De Eurogroep zal van gedachten wisselen over de opvolging van de werkstroom op het
gebied van concurrentievermogen.
In de eurozone-aanbevelingen die de Ecofinraad van 18 februari jl. heeft aangenomen
worden de gezamenlijke (beleids-)uitdagingen voor het eurogebied geïdentificeerd.
De Commissie heeft aanbevelingen gedaan op drie gebieden: concurrentievermogen, weerbaarheid,
en macroeconomische stabiliteit. De kabinetsappreciatie van deze aanbevelingen is
meegezonden in de nazending van de geannoteerde agenda voor de Eurogroep en Ecofinraad
van 20-21 januari 2025.
Op het gebied van concurrentievermogen bevatten de eurozone-aanbevelingen verschillende
voorstellen om het concurrentievermogen te versterken. Zo stelt de Commissie onder
andere voor om de productiviteit te bevorderen door productiefactoren te verschuiven
naar hoogproductieve sectoren. Andere aanbevelingen zien op het bedrijfsleven, waaronder
aanbevelingen om innovatieve ecosystemen te versterken, de interne markt te verbeteren
om de efficiëntie van bedrijven te verbeteren en mogelijkheden voor opschaling te
vergroten. In dit kader wordt ook het verminderen van de administratieve lasten, het
reduceren van de complexiteit van de regelgeving en het wegnemen van investeringsbelemmeringen
benoemd. Daarnaast benadrukt de Commissie dat het industriebeleid effectief moet worden
ingericht op strategische sectoren en technologieën, en dat overheidssteun de voorwaarden
voor concurrentie op de interne markt niet moet verstoren. De eurozon-aanbevelingen
voorzien ook in voorstellen om het concurrentievermogen te versterken door middel
van het ontwikkelen van een Europese spaar- en investeringsunie, onder meer door het
bevorderen van de kapitaalmarktunie en bankenunie. Ook wordt er aanbevolen om de toegang
tot passende financiering voor bedrijven te verbeteren om te kunnen groeien en investeren
en toegang voor burgers tot een ruimere keuze aan investeringsmogelijkheden op de
kapitaalmarkten te verbeteren. Hierbij wordt aanbevolen om de impact van financiële
instrumenten van de EU te vergroten en de toegang tot kapitaal voor het mkb te verbeteren.
In dit kader wordt ook aanbevolen om risicokapitaal vanuit zowel de EU als van buiten
de EU te mobiliseren – met name voor startende en groeiende ondernemingen – via goed
functionerende en geïntegreerde Europese kapitaalmarkten. Ook het stimuleren van investeringen
in onderzoek en innovatie, met name door het faciliteren van uitgaven van de private
sector via betere randvoorwaarden voor investeringen, structurele hervormingen en
betere coördinatie van overheidsfinanciering, ook op EU-niveau, worden benoemd.
Nederland onderschrijft de aanbevelingen die bijdragen aan de creatie van de juiste
randvoorwaarden om het Europese en daarmee het Nederlandse concurrentievermogen te
versterken. Ook zijn voor een sterker concurrentievermogen voor Nederland integratie
van de interne markt, het vergroten van de mogelijkheden tot opschaling voor bedrijven,
het mobiliseren van privaat kapitaal, structurele hervormingen en een goed functionerende
en geïntegreerde Europese kapitaalmarkt van belang.
Coördinatie begrotingsbeleid in de Eurozone: stand van zaken en toekomstige uitdagingen
Document: N.v.t.
Aard bespreking: Gedachtewisseling en (mogelijk) aanname verklaring
Besluitvormingsprocedure: Indien een verklaring wordt aangenomen zal dit per consensus zijn
Toelichting:
De Eurogroep zal van gedachten wisselen over het begrotingsbeleid van eurozonelidstaten.
Naar verwachting spreekt de Eurogroep over de stand van zaken in de implementatie
van het herziene Europese begrotingsraamwerk. De daadwerkelijke besluitvorming over
de implementatie van het begrotingsraamwerk vindt plaats in de Ecofinraad, maar de
Eurogroep bespreekt ook regelmatig het begrotingsbeleid van eurozonelidstaten. De
Ecofinraad heeft in januari en februari voor 22 lidstaten aanbevelingen aangenomen
voor het vaststellen van de budgettair-structurele plannen voor de middellange termijn
(plannen), bestaande uit begrotingsbeleid, structurele hervormingen en investeringen1. De overige lidstaten dienen hun plannen later in, in verband met lopende of aankomende
verkiezingen. De implementatie van de plannen wordt jaarlijks gemonitord door de Commissie
en de Raad d.m.v. voortgangsrapporten die uiterlijk 30 april moeten worden ingediend.
In het verlengde van de implementatie van het Europees begrotingsraamwerk spreekt
de Eurogroep mogelijk over de fiscal stance, een indicator waarmee de impact van het begrotingsbeleid van lidstaten op de economie
van de eurozone wordt gemonitord. Nederland is van mening dat de fiscal stance voor de eurozone een nuttig concept is om de budgettaire en economische ontwikkelingen
in de eurozone als geheel te monitoren, maar dat het Europese begrotingsraamwerk leidend
is om sturing te geven aan het nationale begrotingsbeleid van de eurozonelidstaten.
Daarnaast spreekt de Eurogroep mogelijk over de toekomstige uitdagingen voor het begrotingsbeleid
in de eurozone. In dat kader zal Nederland benadrukken dat prudent begrotingsbeleid
van belang is voor een weerbare en stabiele economie in de eurozone, wat essentieel
is om toekomstige uitdagingen het hoofd te bieden.
Tot slot zal de Eurogroep, net als voorgaande jaren, mogelijk een gezamenlijke verklaring
aannemen over de oriëntatie voor het begrotingsbeleid voor het komende jaar. De inhoud
van een dergelijke verklaring is op dit moment nog niet bekend.
Eurogroep (in inclusieve samenstelling)
Voorbereiding van de Eurotop van maart (incl. Inventarisatie van de kapitaalmarktunie)
Document: agenda van de maart Eurotop
Aard bespreking: Gedachtewisseling
Besluitvormingsprocedure: N.v.t.
Toelichting:
De agenda van de Eurotop van maart ligt ter bespreking voor in de eurogroep. De Eurotop
vindt in principe twee keer per jaar plaats, met deelname van de regeringsleiders
van de eurozone, de voorzitter van de Europese Commissie, de voorzitter van de Eurogroep
en de president van de ECB.
Tijdens de Eurotop van maart zullen de regeringsleiders waarschijnlijk spreken over
de economische situatie en de beleidscoördinatie. Ook zal de voortgang van de kapitaalmarktunie
worden geïnventariseerd. Kort na de Eurogroep van maart zal de Europese Commissie
naar verwachting met de mededeling over de Spaar- en Investeringsunie naar buiten
komen, waar de kapitaalmarktunie onderdeel van is. Nederland kan de toelichting van
de agenda voor de Eurotop in de Eurogroep aanhoren.
Ecofinraad
Concurrentievermogen, vereenvoudiging en verbetering ondernemingsklimaat in Europa:
Omnibus
Document: Het voorstel voor het Omnibus-simplificatiepakket wordt op 26 februari door de Europese
Commissie gepubliceerd.
Aard bespreking: Gedachtewisseling
Besluitvormingsprocedure: n.v.t.
Toelichting:
De Raad zal spreken over het concurrentievermogen, versimpeling en verbetering van
het ondernemersklimaat. Met name zal het gaan over het verminderen van de lastendruk
voor bedrijven en het vereenvoudigen van diverse wet- en regelgeving, waarvoor Commissievoorzitter
Von der Leyen een reeks omnibuswetsvoorstellen heeft aangekondigd.
De eerste pakketten in deze reeks omnibusvoorstellen gaan onder meer over het verminderen
van de rapportagelast voor bedrijven over duurzaamheidsaspecten (eerste omnibuspakket)
en versimpelen van investeringen (tweede omnibuspakket).
Het kabinet zal na een nadere analyse de Nederlandse appreciatie delen met de Kamer
via BNC-fiches. In algemene zin is het kabinet een groot voorstander van het terugdringen
van regeldruk voor bedrijven en wil het kabinet het eenvoudiger maken voor bedrijven
om aan regels te kunnen voldoen.
Aangaande het eerste omnibuspakket steunt het kabinet de Europese Commissie dan ook
in haar initiatief om de duurzaamheidsrapportageraamwerken te vereenvoudigen, de rapportagelasten
te verminderen en ziet ook kansen voor het stroomlijnen van deze wet- en regelgeving.
Het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) zal ook onderdeel zijn van het eerste
omnibuspakket. De grootste wijziging zal waarschijnlijk gericht zijn op het aanpassen
van de huidige drempelwaarde zodat importeurs van kleine hoeveelheden niet langer
in aanmerking komen voor CBAM. Daarbij wil de Commissie zorgen dat het overgrote deel
van de CO2-uitstoot nog steeds wordt ondervangen. Daarnaast heeft de Commissie aangegeven de
administratieve lasten voor zowel de overgebleven importeurs als uitvoeringsorganisaties
te verlagen.
Net als Nederland lijkt een meerderheid van de lidstaten voorstander te zijn van het
vereenvoudigen, aanpassen en harmoniseren van de verschillende duurzaamheidsregels
voor de financiële sector. Daarbij wijzen sommige lidstaten op het belang voor het
borgen van rechtszekerheid voor bedrijven en de bescherming van ambitieuze duurzaamheidseisen.
Het kabinet is voorstander van het versimpelen van CBAM en specifiek het aanpassen
van de drempelwaarde om kleine importeurs te ontzien. Alle lidstaten zijn voorstander
van het simplificeren van CBAM.
Het tweede omnibuspakket bevat voorstellen om de regeldruk en administratieve lasten
van InvestEU te verminderen en de omvang te vergroten. InvestEU heeft verschillende
uitvoerende partners waaronder de Europese Investeringsbank (EIB), het Europees Investeringsfonds
(EIF) en nationale organisaties zoals InvestNL. InvestEU stelt de uitvoerende partners
in staat om kapitaal te verstrekken voor o.a. hoog-innovatieve en risicovolle investeringen,
via het afgeven van garanties. Het verminderen van de regeldruk en administratieve
lasten van InvestEU kan bijdragen aan het mobiliseren van meer privaat kapitaal en
het bereiken van doelstellingen rondom de Clean Industrial Deal en het Europees concurrentievermogen.
Richtlijn administratieve samenwerking belastingen (DAC9)
Document: op dit moment nog niet beschikbaar.
Aard bespreking: Politiek akkoord
Besluitvormingsprocedure: unanimiteit
Toelichting:
De Ecofinraad zal spreken over de wijziging administratieve samenwerkingsrichtlijn
belastingen (DAC9) met als doel een politiek akkoord te bereiken. De rechtsbasis is
art. 113 en 115 Verdrag betreffende de werking van de EU (VWEU).
Op 28 oktober 2024 heeft de Commissie DAC9 gepubliceerd. DAC9 geeft invulling aan
de bijheffing-informatieaangifte verplichting die geldt in de minimumbelasting (Pijler
2-richtlijn die in Nederland is geïmplementeerd via de Wet minimumbelasting 2024).
De bedrijven die onder de reikwijdte van Pijler 2 vallen zijn verplicht de informatieaangifte
in te dienen in iedere lidstaat waar deze multinational is gevestigd. Dit brengt een
hoge regeldruk voor deze multinationals.
Hierop is een uitzondering, bedrijven mogen de informatieaangifte centraal (bij één
belastingdienst in een lidstaat die de Pijler 2-regels toepast) indienen wanneer deze
belastingdienst een overeenkomst heeft met de belastingdiensten van de andere landen
waar dit bedrijf actief is. In deze overeenkomst moet zijn afgesproken dat de relevante
informatie uit de informatieaangifte wordt uitgewisseld.
DAC9 zorgt ervoor dat alle lidstaten in één keer zo een overeenkomst met elkaar hebben
en het regelt de wijze waarop informatie onderling uitgewisseld wordt. Hiernaast bevat
DAC9 een sjabloon voor de informatieaangifte, in de bijlage van de DAC, hiermee gebruikt
iedere lidstaat dezelfde informatieaangifte. Door DAC9 hoeven multinationals dus nog
maar in één lidstaat de informatieaangifte in te dienen. De belastingautoriteit in
de jurisdictie van de indienende entiteit wisselt de relevante informatie uit met
de belastingautoriteiten van de relevante jurisdicties. Hiermee is het een (administratieve)
lastenverlichting, ten opzichte van de situatie waar in alle lidstaten een aangifte
wordt ingediend, voor de belastingplichtigen die onder Pijler 2 vallen.
Pijler 2, het informatieaangiftesjabloon en de regels omtrent centrale indiening zijn
ontwikkeld in de OESO. Dit betekent ook dat wijzigingen door de OESO moeten worden
doorgevoerd in de bijlage bij de DAC. De Commissie mag de wijzigingen in de OESO doorvoeren
via een gedelegeerde handeling. Omdat het hier van belang is dat de wijzigingen snel
worden doorgevoerd en omdat het mandaat zeer beperkt is, is de gedelegeerde handeling
de meest pragmatische oplossing. Het kabinet kan daarom met de gedelegeerde handeling
instemmen.
Economische en financiële impact van de Russische agressieoorlog tegen Oekraïne
Document: N.v.t.
Aard bespreking: Gedachtewisseling
Besluitvormingsprocedure: N.v.t.
Toelichting:
De Ecofinraad zal van gedachten wisselen over de economische en financiële impact
van de Russische agressie tegen Oekraïne en over Europese steunmaatregelen. Dit is
een terugkerend Ecofin agenda-item. Oekraïne is afhankelijk van externe steun om de
Russische agressie te blijven weren en de maatschappij overeind te houden. Het IMF
raamt het totale externe financieringstekort voor de periode 2023–2027Q1 op tussen
de USD 148 mld. en USD 177,2 mld. afhankelijk van wanneer de oorlog eindigt.1 De totale herstel- en wederopbouwnoden worden door de Wereldbank geschat op USD 486
mld. voor de komende tien jaar.2 Eind februari wordt een update van dit cijfer verwacht. De EU-Oekraïne-faciliteit
van 50 mld. euro voor de periode 2024–2027, de G7 Extraordinary Revenue Acceleration (ERA) leningen van ca. 45 mld. euro en het IMF-programma3 zijn belangrijke onderdelen van de internationale inzet om de begrotingstekorten
(deels) te dekken en om Oekraïne in staat te stellen de strijd tegen Russische agressie
voort te zetten. Drie jaar sinds de start van de Russische agressieoorlog in Oekraïne
heeft de Commissie op 24 februari opnieuw bevestigd Oekraïne economisch, militair,
financieel en humanitair te blijven steunen.
Recentelijk is het speelveld veranderd door de inzet van de nieuwe Amerikaanse regering.
Deze zet in op een zo spoedig mogelijk einde aan de gevechten. President Trump sprak
daartoe met president Poetin en Zelensky. Ook heeft de VS duidelijk gesteld dat Europa
een veel grotere rol moet nemen voor eigen en Oekraïense veiligheid. Duidelijk is
dat er meer van Europa, en daarmee Nederland, wordt verwacht. Spoedige Europese actie
en eenheid is daarmee van groot belang.
In de Ecofinraad zal mogelijk ook stilgestaan worden bij de (uitvoering van de) sancties
tegen Rusland. In de Raad Buitenlandse Zaken van 24 februari jl. is het 16e sanctiepakket tegen Rusland aangenomen. In lijn met de motie Boswijk c.s.4 blijft Nederland serieus kijken naar het onderzoeken van de mogelijkheden om aanvullende
maatregelen t.a.v. de bevroren Russische Centrale-banktegoeden te nemen. Dit moet
in nauwe samenwerking met G7-partners gebeuren. Gedegen onderzoek naar de juridische,
en financieel-economische mogelijkheden en risico’s is hierbij van belang. Kabinetsbeleid
is dat Nederland Oekraïne politiek, militair, financieel en moreel actief en onverminderd
blijft steunen in tijd van oorlog, herstel en wederopbouw, zolang als dat nodig is.
Raadsconclusies opschoning en versimpeling van het fiscaal EU acquis
Document: op dit moment nog niet beschikbaar.
Aard bespreking: Aanname raadsconclusie
Besluitvormingsprocedure: consensus
Toelichting:
De Raad heeft het proces geschetst waarop de agenda voor versimpeling, dan wel decluttering, op het gebied van belastingen vorm kan krijgen. Hierin worden de parameters van
de versimpelingsexercitie, zoals de Raad deze voor zich ziet, genoemd. De focus ligt
op het verminderen van overlappende en disproportionele regels en rapportageverplichtingen
voor bedrijven en belastingdiensten in de EU, waarbij tegelijkertijd niet getornd
mag worden aan de effectiviteit van anti-misbruikmaatregelen. Hierbij moet er gekeken
worden naar i) het verminderen van maatregelen die rapportage- en nalevingskosten,
ii) het schrappen van overlappende of verouderde regels, iii) het verduidelijken van
regels, en iv) het stroomlijnen van regels, procedures en rapportageverplichtingen.
Met inachtneming van deze parameters, roept de Raad de Commissie op om een evaluatie
van het bestaand EU fiscaal acquis plaats te laten vinden en hierover te rapporteren
en toekomstige voorstellen hieraan te toetsen. De Commissie wordt opgeroepen om een
pragmatisch en ambitieus actieplan op te stellen en dit plan inclusief een road map voor het einde van het derde kwartaal met de Raad te delen. Verder stelt de Raad
dat dit initiatief in nauwe samenwerking moet gebeuren tussen de Commissie, de Raad,
nationale (belasting)autoriteiten en belanghebbenden. De Raad zal de voortgang van
de opschonings- en versimpelingsexercitie waarborgen door regelmatig deze in Raadswerkgroepen
te bespreken.
Het kabinet heeft gelijke doelstellingen als de Raad en de Commissie. Namelijk het
verminderen van de regeldruk door de bestaande regels te versimpelen en rapportageverplichtingen
te evalueren. De Raadsconclusies sluiten aan bij deze inzet, en het kabinet kan deze
hierom steunen. Hierover is, tezamen met Duitsland, een document opgesteld en deze
is op 6 februari jl. met uw Kamer gedeeld5
G20
Document: N.v.t.
Aard bespreking: Terugkoppeling
Besluitvormingsprocedure: N.v.t.
Toelichting:
Het Raadsvoorzitterschap en de Europese Commissie zullen een terugkoppeling geven
van de G20-bijeenkomst van Ministers van Financiën en Centrale Bank Gouverneurs die
in Kaapstad plaatsvond. Nederland was als gast van G20-voorzitterschap Zuid-Afrika
ook aanwezig bij deze bijeenkomst. Tijdens de werksessies is er o.a. stilgestaan bij
de ontwikkelingen in de mondiale economie, de international financiële architectuur,
de financiële sector, duurzame financiering, internationale belastingen, investeringen
in infrastructuur. De Europese inzet tijdens deze vergadering wordt voorafgaand aan
de bijeenkomst gezamenlijk vastgesteld.
Uitvoeringsbesluiten van de Raad onder de Herstel- en Veerkrachtfaciliteit (HVF)
Document: Nog niet beschikbaar
Aard bespreking: Aanname uitvoeringsbesluiten van de Raad
Besluitvormingsprocedure: Gekwalificeerde meerderheid
Toelichting:
Tijdens de Ecofinraad zal worden stilgestaan bij de stand van zaken ten aanzien van
de Herstel- en Veerkrachtfaciliteit. Naar verwachting zal de Europese Commissie (de
Commissie) een update geven over de implementatie. Nederland kan de update aanhoren.
Daarnaast zal tijdens de Ecofinraad een aanpassing van het uitvoeringsbesluit ter
goedkeuring van het Herstel- en Veerkrachtplan (HVP) van Ierland voorliggen.
De Commissie heeft op 17 februari het voorstel tot aanpassing van het uitvoeringsbesluit
van de Raad ter goedkeuring van het Ierse HVP gepubliceerd. Er wordt geen discussie
verwacht in de Ecofinraad. Aanleiding was het verzoek van Ierland op 31 januari 2025
tot aanpassing van het HVP. Het oorspronkelijke HVP werd middels een uitvoeringsbesluit
van de Raad op 8 september 2021 goedgekeurd, en is eerder aangepast op 14 juli 2023,
8 december 2023 en 21 juni 2024.
Ierland maakt gebruik van de mogelijkheid om het HVP aan te passen op grond van objectieve
omstandigheden. Voor een uitgebreide toelichting op deze grondslag voor wijziging
verwijs ik u naar het verslag van de Eurogroep- en Ecofinraad van juni 20246. De aanpassing heeft betrekking op zeven maatregelen, die o.a. zien op de groene
transitie, digitalisatie, pensioenen en gezondheid. Deze maatregelen worden aangepast,
omdat er een beter alternatief geïmplementeerd kan worden waarbij de administratie
lasten lager liggen. De oorspronkelijke ambitie van de maatregelen blijft gewaarborgd.
De Commissie oordeelt dat de redenen die Ierland aandraagt een aanpassing van het
plan rechtvaardigen en dat het Ierse herstelplan ook na de aanpassing voldoen aan
de eisen van de HVF-verordening. Het kabinet kan zich vinden in het oordeel van de
Commissie. Nederland is daarom voornemens om in te stemmen met het voorstel tot aanpassing
van het uitvoeringsbesluit van de Raad.
Mogelijk zullen er meer voorstellen tot aanpassing van uitvoeringsbesluiten ter goedkeuring
van een HVP van lidstaten worden gepubliceerd in aanloop naar de Ecofinraad. In dat
geval zal de Kamer hierover een nazending van deze geannoteerde agenda ontvangen waarin
de aanpassing wordt toegelicht en een kabinetsappreciatie wordt gegeven.
Implementatie wetgeving financiële diensten
Document: Nv.t.
Aard bespreking: Informatie van de Europese Commissie
Besluitvormingsprocedure: N.v.t.
Toelichting:
De Europese Commissie zal een update geven over de stand van zaken van de implementatie
van regelgeving op het terrein van financiële diensten. De Kamer wordt regelmatig
geïnformeerd over de stand van zaken van lopende onderhandelingen en implementatie
van Europese regelgeving. Zo ontvangt de Kamer viermaal per jaar een kwartaalrapportage
van alle lopende behandelingen van Europese Commissie-voorstellen. Daarin zijn ook
de lopende onderhandelingen op het terrein van financiële diensten terug te vinden.
De meest recente kwartaalrapportage ontving u eind november 2024. De volgende kwartaalrapportage
ontvangt de Kamer binnenkort met het verslag van de Ecofinraad van maart 2025.
Overig
Gearing Ratio Europese Investeringsbank (EIB)
In de Raad zal mogelijk besluitvorming voorliggen over het aanpassen van de statutaire
leenlimiet (gearing ratio) van de Europese Investeringsbank (EIB). De statutaire leenlimiet
wordt uit het statuut gehaald en opgehoogd van 250% naar 290%. Deze statutaire wijziging
maakt een grotere financieringsvolume voor de EIB mogelijk (door gebruik van eigen
kapitaal) en kan de druk op andere (Europese) financieringsbronnen verlichten. Het
proces tot wijziging van de statuten is in juni jl. besproken in de Raad van Gouverneurs
van de EIB en was onderdeel van de strategische routekaart van de EIB. Nederland heeft
hier destijds mee ingestemd. Uw Kamer is hierover reeds geïnformeerd middels de Geannoteerde
agenda en het verslag van de Ecofinraad van 20 en 21 juni jl.7
De statutaire leenlimiet is een nominale (niet-risico gewogen) indicator, die bestaat
naast diverse risico gewogen indicatoren (zoals de CET1 en RAC-ratio’s). Het aanpassen
van deze nominale limiet past in de bredere ontwikkelingen die multilaterale ontwikkelingsbanken
doormaken rondom het G20 capital adequacy framework-traject. Zo zijn de nominale limieten recentelijk o.a. aangepast bij de Wereldbank
en de EBRD.
De rechtsbasis voor de wijziging staat in artikel 308 VWEU en de wijziging betreft
artikel 16 van het Statuut van de Europese Investeringsbank. De Raad moet unaniem
instemmen met de statutaire wijziging.
De Bank beschikt over een ruime kapitaalspositie en het kabinet acht het wenselijk
dat dit kapitaal op een verantwoorde wijze wordt benut. Door de verhoging van de limiet
van 250% naar 290% wordt de Bank in staat gesteld haar ambities te verwezenlijken
zonder dat een kapitaalsverhoging nodig is. Het kabinet ziet daarnaast voldoende waarborgen
dat de financiële positie van de Bank nu en in de toekomst gezond blijft. Zo blijft
mede op verzoek van Nederland unanimiteit van de gouverneurs vereist voor een eventuele
verdere wijziging van de leenlimiet. Ook blijven andere belangrijke financiële (risico
gewogen) vereisten van toepassing om de financiële positie van de Bank te waarborgen.
Het kabinet is daarom, zoals eerder gecommuniceerd aan uw Kamer, voornemens om in
te stemmen met de ophoging van de statutaire leenlimiet.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E. Heinen, minister van Financiën