Procedurevergadering
Procedurevergadering Financiën
Procedurevergadering: "Procedurevergadering Financiën"Deze vergadering is geweestBijlagen
Besluitenlijst procedurevergadering
Download Besluitenlijst Financiën - 2 september 2015
Agenda procedurevergadering
Download Herziene agenda procedurevergadering Financiën - 2 september 2015
Deelnemers
M.G.J. Harbers
(VVD)
H. Neppérus
(VVD)
A. (Aukje) de Vries
(VVD)
V.A. Groot
(PvdA)
H. Nijboer
(PvdA)
A.Z. Merkies
(SP)
P.H. Omtzigt
(CDA)
W. Koolmees
(D66)
R.A. van Vliet
(Van Vliet)
Agendapunten
1
De besluitenlijst van de procedurevergadering van 2 juli 2015 wordt vastgesteld.
2
Brievenlijst
3
4
Reactie op ingediende (gewijzigde) amendementen inzake de Wet elektronisch berichtenverkeer
Belastingdienst
Te behandelen:
5
6
Inbrengdatum feitelijke vragen Miljoenennota 2015 c.a.
Details
Besluit: Inbrengdatum feitelijke vragen wordt vastgesteld op maandag 21 september 2015 te 14.00 uur.
Noot:
Noot:
- De algemene financiële beschouwingen (AFB) i.c.m. de begrotingsbehandeling Financiën zijn gepland in vergaderweek 40 (29, 30 september en 1 oktober). Uitgaande van die planning wordt u voorgesteld de inbrengdatum voor het stellen van feitelijke vragen over de op Prinsjesdag te ontvangen stukken (Miljoenennota, MEV, begroting Financiën/Nationale Schuld) vast te stellen op maandag 21 september 2015 te 14.00 uur. De minister van Financiën wordt verzocht zijn antwoorden uiterlijk op vrijdag 25 september 2015 aan de Tweede Kamer toe te sturen.
- Het Bureau Onderzoek en Rijksuitgaven (BOR) stelt als te doen gebruikelijk een notitie op over de Miljoenennota c.a. De BOR-notitie wordt u uiterlijk op vrijdag 18 september 2015 toegestuurd.
7
8
Nota naar aanleiding van het verslag en nota van wijziging Wet uitvoering verordening
centrale effectenbewaarinstellingen (34204)
Te behandelen:
9
Nota naar aanleiding van het verslag, nota van wijziging en tweede nota van wijziging
Implementatiewet Europees kader voor herstel en afwikkeling van banken en beleggingsondernemingen
(34208)
Te behandelen:
34208-6 Nota naar aanleiding van het (nader) verslag d.d. 21 augustus 2015 - J.R.V.A. Dijsselbloem, minister van FinanciënNota naar aanleiding van het verslag
10
Belastingregeling Nederland Sint Maarten
Te behandelen:
34263-(R2055) Wetgeving d.d. 21 augustus 2015 - E.D. Wiebes, staatssecretaris van FinanciënRegeling voor Nederland en Sint Maarten tot het vermijden van dubbele belasting en het voorkomen van het ontgaan van belasting met betrekking tot belastingen naar het inkomen en een woonplaatsfictie ter zake van erf-en schenkbelasting (Belastingregeling Nederland Sint Maarten)
11
12
13
14
Verslag schriftelijk overleg met betrekking tot de AFM-rapportage over de herbeoordelingen
door banken van rentederivaten bij niet-professionele MKB-ondernemingen
Te behandelen:
15
Jaarverslag van het ESM over het jaar 2014, het jaarverslag van het auditcomité van
het ESM en de reactie van het ESM management op de aanbevelingen van het auditcomité
van het ESM
Te behandelen:
16
17
18
Reactie op AFM/DNB rapportage ‘Langs de financiële meetlat – Nederlandse betrokkenheid
bij financiële benchmarks’
Te behandelen:
19
20
21
Reactie op de motie van de leden Aukje de Vries en Omtzigt over de overgangstermijn
voor de centrale Wft-examinering (Kamerstuk 32 545, nr. 29) en op de motie van het
lid Aukje de Vries c.s. over een ontheffingsmogelijkheid voor schrijnende gevallen
(Kamerstuk 32 545, nr. 30)
Te behandelen:
32545-34 Brief regering d.d. 9 juli 2015 - J.R.V.A. Dijsselbloem, minister van FinanciënReactie op de motie van de leden Aukje de Vries en Omtzigt over de overgangstermijn voor de centrale Wft-examinering en op de motie van het lid Aukje de Vries c.s. over een ontheffingsmogelijkheid voor schrijnende gevallen
22
Verslag van een schriftelijk overleg over de AFM-rapportage over het verkennend onderzoek
bij de afdelingen bijzonder beheer die kredieten voor het MKB behandelen
Te behandelen:
31311-152 Brief regering d.d. 9 juli 2015 - J.R.V.A. Dijsselbloem, minister van FinanciënAntwoorden op vragen van de commissie over de rapportage van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) over het verkennend onderzoek bij de afdelingen bijzonder beheer die kredieten voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) behandelen
23
Reactie op verzoek commissie over rentemiddeling voor hypotheekklanten met een lopend
rentecontract
Te behandelen:
24
Besluit van de Europese Commissie inzake het Eurowobverzoek om vrijgave van correspondentie
over de naheffing tussen Nederland en de Commissie van 20 oktober 2014 tm 28 oktober
2014
Te behandelen:
25
26
27
Verslag van een schriftelijk overleg over de schikking die getroffen is met de voormalige
president-directeur van NS, de heer Timo Huges, inzake de beëindiging van zijn arbeidsovereenkomst
Te behandelen:
28
Stand van zaken onderzoek naar de effectiviteit van interne procedures, risicobeheersing,
compliance en controlemaatregelen bij NS (onderzoek Alvarez en Marsal) en toets op
het onderzoek van De Brauw naar onregelmatigheden bij NS rondom de aanbesteding van
concessie Limburg
Te behandelen:
28165-221 Brief regering d.d. 10 augustus 2015 - J.R.V.A. Dijsselbloem, minister van FinanciënStand van zaken onderzoek naar de effectiviteit van interne procedures, risicobeheersing, compliance en controlemaatregelen bij NS (onderzoek Alvarez en Marsal) en toets op het onderzoek van De Brauw naar onregelmatigheden bij NS rondom de aanbesteding van concessie Limburg
29
Toestemming voor een technische briefing door het Agentschap van de Generale Thesaurie
over de beleidsdoorlichting risicomanagement van de staatsschuld
Te behandelen:
30
31
32
33
Reactie op een brief van Tankstation Carwash Peeters met het verzoek om aandacht voor
Belgische begroting waarin accijnzen en btw niet zijnverhoogd
Te behandelen:
34
35
Kabinetsappreciatie Actieplan Europese Commissie 'Een eerlijk en doeltreffend vennootschapsbelastingstelsel
in de Europese Unie: vijf belangrijke actiegebieden’
Te behandelen:
36
37
38
39
40
41
Uitslag referendum Griekenland inclusief geannoteerde agenda’s Eurogroep en Eurozonetop
d.d. 7 juli 2015
Te behandelen:
42
Verslag van de Eurogroep en de informele bijeenkomst van de staatshoofden en regeringsleiders
van de Eurozone op 7 juli 2015
Te behandelen:
43
44
45
46
47
48
49
50
Speciaal verslag "Voorziet de financiële steun van de EU behoorlijk in de behoeften
van micro-ondernemers?" van Europese Rekenkamer
51
Toezeggingen algemeen overleg informatievoorziening Europese dossiers d.d. 20 mei
2015; Stafnotitie Grip op Europa
Te behandelen:
52
Leningendocumentatie t.b.v ESM-programma voor Griekenland en inzet kabinet Eurogroep
14 augustus
Te behandelen:
53
54
Aanbieding van nieuwe documenten over het ESM-leningenprogramma Griekenland, opheffen
van vertrouwelijkheid van documenten en een reactie op het verzoek van de commissie
Financiën over het effectieve rentepercentage
Te behandelen:
55
Implementatie 'Voorop in Europa' door commissies
56
Geannoteerde agenda ten behoeve van de Eurogroep en informele Ecofinraad van 11 en
12 september te Luxemburg
Te behandelen:
57
58
Algemeen overleg financiële transactiebelasting
59
Brief van de Commissie voor de Verzoekschriften en de Burgerinitiatieven over het
burgerinitiatief 'Peuro'
Te behandelen:
60
Initiatiefnota van het lid Van Klaveren over het verlies van de ANBI-status bij het
faciliteren van geweldspredikers
Te behandelen:
61
62
Besloten technische briefing door de Algemene Rekenkamer over de begrotingsbrief Financiën
Details
Besluit: Het aanbod voor een technische briefing wordt geaccepteerd. De besloten technische briefing zal worden gepland op donderdag 24 september 2015 van 14.30 - 15.30 uur.
Noot:
Naar verwachting publiceert de Algemene Rekenkamer op donderdag 24 september 2015 de inmiddels traditionele begrotingsbrief over Financiën. Te verwachten thema’s: (transparantie over) risico’s en garanties (incl. begrotingsreserves), raming belastinginkomsten, mogelijk Belastingdienst. De Rekenkamer biedt een besloten technische briefing aan over de begrotingsbrief op donderdag 24 september 2015.
Noot:
Naar verwachting publiceert de Algemene Rekenkamer op donderdag 24 september 2015 de inmiddels traditionele begrotingsbrief over Financiën. Te verwachten thema’s: (transparantie over) risico’s en garanties (incl. begrotingsreserves), raming belastinginkomsten, mogelijk Belastingdienst. De Rekenkamer biedt een besloten technische briefing aan over de begrotingsbrief op donderdag 24 september 2015.
63
Besloten technische briefing door de Algemene Rekenkamer over het onderzoeksrapport
"Noodsteun voor eurolanden tijdens de crisis"
Details
Besluit: De commissie gaat graag in op het aanbod om op donderdag 10 september 2015 van 10.00 - 11.00 uur een besloten technische briefing te organiseren.
Noot:
Korte omschrijving van de focus voor het onderzoek
De mondiale financiële crisis en economische neergang hebben sinds 2008 een aanzienlijke verslechtering teweeggebracht van de begrotingssituaties in een groot aantal lidstaten van de EU. Ook was er voor een aantal lidstaten sprake van dreigende versperring van de toegang tot de kapitaalmarkt. In 2010 was er in Griekenland sprake van een onhoudbare situatie die ernstige gevolgen kon hebben voor de financiële stabiliteit in de eurozone. In 2010 werd door de EU, de landen van de eurozone en het Internationaal Monetair Fonds (IMF) een aantal tijdelijke maatregelen getroffen om snel te kunnen ingrijpen bij landen die in de problemen kwamen. Hierbij werden verschillende Europese noodfondsen opgericht, specifiek voor de eurozone. Deze werden ingezet in het kader van steunprogramma’s voor Griekenland, Ierland, Portugal, Spanje en Cyprus. Aan de steunprogramma’s en de daaraan verbonden (toezeggingen van) financiële hulp uit de noodfondsen zijn belangrijke eisen gekoppeld. Deze eisen betreffen structurele hervormingen en bezuinigingen die moeten worden doorgevoerd door de landen die leningen ontvangen.
Met de noodfondsen is veel geld gemoeid. Dat geldt voor zowel ontvangende landen als landen die bijdragen aan de noodfondsen, én voor het IMF dat parallel steun leverde aan de in nood verkerende landen. De eurozone als geheel staat hierbij garant voor vele honderden miljarden euro’s. In dit onderzoek is de Algemene Rekenkamer nagegaan: hoe de Europese noodfondsen tot stand zijn gekomen, hoe de noodfondsen in de praktijk zijn ingezet en welke mogelijkheden er zijn voor democratische controle en verantwoording, inclusief informatievoorziening aan het Nederlandse parlement, en voor onafhankelijke externe controle.
Het onderzoeksrapport bevat ook drie fact sheets over Griekenland, Ierland en Spanje met overzicht van de leningen, via welke fondsen er steun is verleend, wat de bestemming is voor dit geld en wanneer de leningen afgelost moeten zijn.
Noot:
Korte omschrijving van de focus voor het onderzoek
De mondiale financiële crisis en economische neergang hebben sinds 2008 een aanzienlijke verslechtering teweeggebracht van de begrotingssituaties in een groot aantal lidstaten van de EU. Ook was er voor een aantal lidstaten sprake van dreigende versperring van de toegang tot de kapitaalmarkt. In 2010 was er in Griekenland sprake van een onhoudbare situatie die ernstige gevolgen kon hebben voor de financiële stabiliteit in de eurozone. In 2010 werd door de EU, de landen van de eurozone en het Internationaal Monetair Fonds (IMF) een aantal tijdelijke maatregelen getroffen om snel te kunnen ingrijpen bij landen die in de problemen kwamen. Hierbij werden verschillende Europese noodfondsen opgericht, specifiek voor de eurozone. Deze werden ingezet in het kader van steunprogramma’s voor Griekenland, Ierland, Portugal, Spanje en Cyprus. Aan de steunprogramma’s en de daaraan verbonden (toezeggingen van) financiële hulp uit de noodfondsen zijn belangrijke eisen gekoppeld. Deze eisen betreffen structurele hervormingen en bezuinigingen die moeten worden doorgevoerd door de landen die leningen ontvangen.
Met de noodfondsen is veel geld gemoeid. Dat geldt voor zowel ontvangende landen als landen die bijdragen aan de noodfondsen, én voor het IMF dat parallel steun leverde aan de in nood verkerende landen. De eurozone als geheel staat hierbij garant voor vele honderden miljarden euro’s. In dit onderzoek is de Algemene Rekenkamer nagegaan: hoe de Europese noodfondsen tot stand zijn gekomen, hoe de noodfondsen in de praktijk zijn ingezet en welke mogelijkheden er zijn voor democratische controle en verantwoording, inclusief informatievoorziening aan het Nederlandse parlement, en voor onafhankelijke externe controle.
Het onderzoeksrapport bevat ook drie fact sheets over Griekenland, Ierland en Spanje met overzicht van de leningen, via welke fondsen er steun is verleend, wat de bestemming is voor dit geld en wanneer de leningen afgelost moeten zijn.
64
Verzoek aanbieding petitie ‘Stop verkoop Qbuzz’
65
66
Gesprek Chinese delegatie Financial and Economic Affairs Committee